Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » spelregelvraag snelschaak
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
hans zwartveld hans zwartveld is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-10-2015
aantal berichten: 1

spelregelvraag snelschaak Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik als witspeler in een snelschaakpartij heb dame, paard en loper. Mijn tegenstander alleen nog loper en koning.

Met nog 5 seconden op de klok stel ik remise voor, ik heb geen tijd meer om nog mat te zetten vandaar. Tot mijn stomme verbazing weigert mijn tegenstander!! Even later valt mijn vlag en claimt mijn tegenstander met nog slechts 1 kale loper de winst!

Mijn vraag: is dit terecht? Ik heb het niet kunnen vinden in de Nieuwe Fide regels 2014.

15-10-2015 10:07 hans zwartveld is offline Send an Email to hans zwartveld Search for Posts by hans zwartveld Add hans zwartveld to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi Hans. Wat je hier uit sportief oogpunt van moet vinden laat ik even in het midden. Maar regeltechnisch gezien is er nog een matbeeld mogelijk voor zwart (wit: Kh1, Pg1, Lh2, zwart: Lg2, Kf1), dus het is niet remise. De zwartspeler mag doorspelen, en als je dan door je vlag gaat verlies je inderdaad.

In de FIDE-regels:
Artikel 5.2
b. De partij is remise als een stelling is ontstaan waarin geen van beide spelers de koning van zijn tegenstander mat kan zetten met welke reeks van reglementaire zetten dan ook. Men zegt dat de partij in ‘een dode stelling’ eindigt. Dit beëindigt de partij onmiddellijk, onder voorwaarde dat de zet waarmee de dode stelling werd bereikt in overeenstemming is met artikel 3 en de artikelen 4.2 - 4.7.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 15-10-2015 at 10:54.

15-10-2015 10:50 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
hanszwartveld
forumlid


geregistreerd: 15-10-2015
aantal berichten: 2

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hartelijk dank voor dit snelle antwoord! Is nu duidelijk.
Lijkt me wel een dilemma voor wedstrijdleiders in de praktijk, grijpen ze in als de kale loper partij doorspeelt of niet.

Ik vind het uit sportief oogpunt niet geweldig als de loper partij dit doorspeelt. Ik denk dat dit op wereldtop niveau ook niet zal gebeuren. Keep in touch nogmaals dank!!

15-10-2015 19:07 hanszwartveld is offline Send an Email to hanszwartveld Search for Posts by hanszwartveld Add hanszwartveld to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by hanszwartveld
Lijkt me wel een dilemma voor wedstrijdleiders in de praktijk, grijpen ze in als de kale loper partij doorspeelt of niet.


Dat is geen dilemma: de arbiter grijpt niet in. Er is geen regel op basis waarvan hij gerechtigd zou zijn in te grijpen.

In het geval van mensen die bij het ontbreken van matpotentieel doorspelen (KL tegen KL of zo) kun je er even op wijzen dat de partij al afgelopen was op het moment dat die materiaalverhouding op het bord kwam.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

16-10-2015 00:04 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het enig juiste antwoord luidt als zo vaak: increment!

19-10-2015 11:21 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Torenstra jr.
In het geval van mensen die bij het ontbreken van matpotentieel doorspelen (KL tegen KL of zo) kun je er even op wijzen dat de partij al afgelopen was op het moment dat die materiaalverhouding op het bord kwam.


Dan gaat het wel om lopers van gelijke kleur; ook bij lopers van ongelijke kleur is nog mat mogelijk...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 19-10-2015 at 16:00.

19-10-2015 12:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Derk Dekker
Het enig juiste antwoord luidt als zo vaak: increment!


Er zit een barst in de plaat.
En zoals zo vaak is een silver bullet slechts schijn.

19-10-2015 14:35 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller