Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Van 4 t/m 6 maart Noteboom Weekendtoernooi
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Van 4 t/m 6 maart Noteboom Weekendtoernooi Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Carnaval komt er weer aan, dus in het westen is het weer tijd voor het Noteboomtoernooi. Nu speel ik niet veel toernooien meer, maar dit is wel een kleine traditie geworden. Indien mogelijk doe ik ook dit jaar weer mee.

Wat: 71e Daniėl Noteboom weekendtoernooi
Wanneer: 4-6 maart 2011
Waar: Leonardo College, Noachstraat 2, Leiden
(Niet meer in het Visser, dus!)
Speeltempo: 1:45 (40) + 0:15
Hoeveel: 30 euro inschrijfgeld
Aanmelden: Noteboom2011@xs4all.nl (tot 3/3)
Opzet:
Groep A: 1900+
Groep B: 1600-2000
Groep C: 1700-

Ronde 1: vr 19:30-23:30
Ronde 2: za 9:00-13:00
Ronde 3: za 14:00-18:00
Ronde 4: za 19:30-23:30
Ronde 5: zo 9:00-13:00
Ronde 6: zo 14:00-18:00
Prijsuitreiking 19:00 uur.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 10-02-2011 at 18:59.

10-02-2011 18:57 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de zaterdag van Noteboom is ’t Zonnetje in Huis-toernooi. Ik speel dus niet mee met Noteboom, maar schaak lekker een dagje in Delft!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-02-2011 19:18 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Lennart Lennart is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-01-2010
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoi allemaal!

Is er toevallig iemand met wie Lars en ik mee kunnen rijden naar Leiden? Ik woon in Ypenburg en het gaat vooral om de zaterdag- en zondagochtend. Eventuele reacties kunnen hier of naar [mijn voornaam].[mijn achternaam]@gmail.com

edit: Zijn achternaam is ootes

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 03-03-2011 at 16:52.

02-03-2011 02:01 Lennart is offline Send an Email to Lennart Search for Posts by Lennart Add Lennart to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zo, ik heb nu al een beetje spijt dat ik mee doe. Mijn eerste witpartij verprutst. Kwam gelijk uit de opening, won door een slechte zet van de tegenstander een pion. Vervolgens moet ik erg nodig naar de toilet en onder druk weet ik de zet g2-g4 uit mijn handen te krijgen. Nog los van het feit dat de zet geen goed doel diende en iets over het hoofd zag, had ik de rest van de partij spijt van die verzwakking. Met de pion op g2 had ik mij gemakkelijk kunnen redden in het toreneindspel, of misschien zelfs nog mogen hopen op een vol punt.

@Lennart, ik ging er vanuit je vanavond te treffen, doe je toch niet mee? Ik ga met de auto...

05-03-2011 01:49 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Lennart Lennart is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 22-01-2010
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hey Martin,
Heb me helaas afgemeld voor het toernooi. Was wel even toe aan een compleet schaakvrij weekend Rolt met ogen
Sterke nog de komende twee dagen Glimlach

05-03-2011 01:52 Lennart is offline Send an Email to Lennart Search for Posts by Lennart Add Lennart to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De prestaties van de DSC-ers in de A-groep waren niet echt geweldig op het Noteboom-toernooi:

A-groep
naamelopuntentpr
Hans Segers205932059
Marco Kirana220632077
Martin Glimmerveen20902,52034


In de B-groep ging het een stuk beter. Oud-clubgenoot Marco Anink deed het daar met 4 punten heel aardig, maar kon niet meedingen om de ereplaatsen.

B-groep
naamelopuntentpr
Jolle Lont16683,51845
Nancy Kirana171331755


Ik hoop dat ik niemand over het hoofd heb gezien toen ik de lijsten doorkeek.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-03-2011 12:26 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco stond in ronde 4 waarschijnlijk huizenhoog gewonnen tegen de latere winnaar, maar voerde de winnende combinatie iets te traag uit. Toen kon wit de ogenschijnlijk onschuldige zet Tad1 spelen, waardoor aan het eind de cruciale loper op d6 in stond.

Zelf speelde ik een wat ongelukkig toernooi. Ongelukkig in de zin dat ik geen enkele keer in mijn eigen openingen kwam, of dan in ieder geval in een variant die ik niet goed kende. Al met al valt mijn score erg mee.
In ronde 2 stond ik met zwart op het randje van verloren tegen Evert Leeuwenburgh (1988). Hij kon rustig de druk opvoeren op mijn zwakke pion op d6. Hij overzag ergens een Da5xd8 - hij dacht dat ik met het paard terug moest nemen - waardoor mijn dame tegenspel ging ontwikkelen. Er resteerde een dame-eindspel waar hij vluchtte in eeuwig schaak.

Ronde 3 leek aanvankelijk wat beter te gaan, maar op klaarlichte dag kon zwart ineens Lxh2+ doen - als ik terugnam Dxh7 kwam er een paard een reeks van vorken geven. Plotseling een pion kwijt, maar daarna deed hij het niet zo handig. Ik kreeg een enorm initiatief en ik vermoed dat er meer in zat dan de pion die ik terug won. Vervolgens een eindspel T+L+abcde voor mij tegen T+P+abcfg geloof ik, wat ongeveer gelijk leek. Daarna gaf ik zomaar een pion weg (een paard mag ook terug naar het veld waar hij net vandaan kwam!), waarna ik verloren stond. Mijn tegenstander had nog een kwartier, maar wist niet te versnellen. Zowel op stelling als tijd leek het al mis te gaan, maar het einde versnelde toen ik zijn paard kon ophalen met een torenschaakje.

Ronde 4 ben je dan uiteraard wat moe, dus hoop je op wat theorie, zodat je niet in problemen raakt. Niets van dat alles: onbekende variant voor mij, ik deed het wat onhandig, waar ik na slechts 9 zetten Ke8-e7 moest spelen om de pion op d6 niet te verliezen. Mijn tegenstander zal - net als ik - wellicht gedacht hebben dat het al klaar was, dus speelde het verre van optimaal. Eerst haalde hij de vervelende penning op d6 weg, waardoor ik mijn stukken veilig kon ontwikkelen. Daarna kreeg ik mijn koning zelfs op g8, nadat mijn toren naar d8 was gegaan. Dit alles was niks waard geweest als hij vervolgens de thematische (en goede) doorbraak f4-f5 had gespeeld. Hij durfde het niet aan en ik kwam steeds beter te staan, ondanks groot gebrek aan tijd op de klok. Hij miste ergens nog een simpele stukwinst, maar vanaf daarna mocht hij van geluk spreken dat ik niet de tijd had het tot winst te voeren. Zoals het ging bleek mijn pluspion niet te behouden en resteerde er na de 40e zet een vlak dubbel toreneindspel. Remise. Wellicht kan ik deze maffe partij nog wel even publiceren...

Ronde 5 tegen een duitser. Ik bereikte weinig tegen de Caro-Kann en halverwege de ronde werd er wat afgeruild en was erg gelijk. Mijn remiseaanbod werd aangenomen.

Ronde 6 opnieuw een duitser. Hier kreeg ik een variant op het bord die ik in de interne al eens op het bord gehad, volgens mij tegen Kim. Ik wist dat deze objectief OK was, achteraf gezien wist ik zelfs de juiste zet, maar ik kon het niet recht rekenen. Als ik het me goed herinner, maakte ik dezelfde vergissing als tegen Kim. Zwart komt dan erg passief te staan en kan alleen wachten. Dit bleek mijn tegenstander wel toevertrouwd.

Alles bij elkaar geen goed toernooi, maar qua score kan ik niet echt ontevreden zijn.

07-03-2011 13:16 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog nooit een toernooi gespeeld op <100m van huis; als je uit de toernooizaal kwam kon je over het water m'n kamer in kijken. Door die gracht die er tussen ligt is het nog 5 minuutjes lopen, maar goed - prachtig.

Een Italiaanse vriend van mij uit Siena heb ik weten over te halen speciaal hiervoor zelfs een paar daagjes Nederland te bezoeken en hij heeft zich goed vermaakt. Op het laatste moment ook maar aangeraden niet de A- maar de B-groep te spelen en dat was terecht: in de A was hij afgemaakt.

Meest opvallende verschillen volgens hem:
- in Nederland ligt het niveau (veel) hoger;
- vooral qua openingskennis;
- in Italiė bereidt niemand zich <2000 ooit voor;
- veel meer jonge kinderen en ouderen hier, en veel meer (wat wij noemen: vage types) "schakers", toen ik daar meespeelde waren de mensen inderdaad veel "normaler";
- in Italiė wordt altijd gespeeld met Fischer-tempo van 30 seconden per zet. Dat scheelt wel, en brak hem een paar keer op.

Leukste anekdote stamt uit ronde 1, toen hij tegen (oude bekende voor DSC) Fred van Kampen nog 50 seconden had voor 5 zetten en Fred 1min10:
Fred: "Ik bied remise aan."
Gaetano zet de klok stil.
Wedstrijdleider:"Wat doe je nou, dat mag niet!!"
Gaetano: "What is he saying?"
MFJA: "Fred, he is Italian, speak English..."

Fred vertaalde zijn aanbod, Gaetano drukte de klok weer in en ging nadenken en met nog 10 seconden nam hij het aanbod toch maar aan. Hij eindigde met 2.5 punt maar zei dat hij continu onder de indruk was van alles, en dat kostte hem misschien wat concentratie maar dat alles was het hem meer dan waard.

Overigens waren hij, ik en club- en huisgenoot Robin Swarts (deelnemer in de C) zo verstandig nu eens niet te gaan stappen; immers dat hadden we woensdag en donderdag al uitbundig gedaan. Een flesje wijn en een film tot eerst 4u en op zaterdag 2u kostte echter ook wel wat slaap. Maar gezellig was het!

Tja, mijn toernooi? Vreemd. Vrijdag gelijk eindspel in tegen 1700 die niet op z'n zwakke koningsstelling lette, zaterdagochtend tegen Duitse 1951 (1. d4 Pa6 2. e4 c6 3. Pc3 Pc7?! juist..) gewonnen, 's middags een prachtige thriller tegen 1976 waarbij minstens 10x geofferd is, met remise en 's avonds tegen 1996 belachelijk verloren: ik kon langzaam winnen of offeren - maar dan moest ik meteen beginnen. Wat ik deed was nog een nutteloos voorbereidingszetje en dankzij zijn extra tempo klopte mijn offer niet meer. Doodzonde.
Zondagochtend gewonnen van 1850 en zondagmiddag koste wat koste voor winst gaan tegen 1880, dus dat ging nog bijna mis, maar keepte ik nog net remise.

4 uit 6 is op zich in mijn ogen te weinig, maar 2050 als TPR...dat typeert dat ik wel (vreemd..) sterke tegenstand heb gehad: als nr 11 geplaatst heb ik de nrs 10, 4 en 1 gehad in ronde 2, 3 en 4. Maar goed, gezellig was het. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

13-03-2011 02:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller