Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Stedenwedstrijd 1972
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Stedenwedstrijd 1972 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik werd door H. Vlam aangesproken over de eerste partij die wij wisselden. Die eerste partij was in het kader van een zogeheten 'stedenwedstrijd'. Die ga ik thans aan de vergetelheid ontrukken.
26 november 1972. Op die dag togen de twaalf sterkste spelers van Rotterdam, Utrecht en Leiden (RSB, SGS, LeiSB) naar Den Haag alwaar de 12 sterkste spelers van Den Haag (HSB) wachtten voor de 'stedenwedstrijd'.
Ik was door Leiden op bord 8 gezet. Daar was ik niet content mee, in het kampioenschap van de LSB was ik met voorsprong als tweede geeindigd. Maar er waren in 1972 nog geen ratinglijsten (de eerste Nederlandse ratinglijst verscheen in april 1976) en enkele meer ervaren spelers waren hoger geplaatst.
Mijn tegenstander bleek de jongeheer H.P. Vlam van de HSB te zijn. Op het 'andere' achtste bord speelden (voor Rotterdam) Landsbergen en (voor Utrecht) Van Putten.
Ook op het tweede, vijfde en elfde bord speelden spelers van de LeiSB tegen de HSB. Op het eerste bord speelde Leiden tegen Utrecht, en HSB tegen RSB; en op het vierde, zevende en tiende hetzelfde. Op het derde bord (&c.) Leiden - Utrecht en Rotterdam - Den Haag.
Onderstaand de opstellingen. Dat zijn de namen van de spelers die in die tijd hoog aangeschreven stonden.

HSB:
1. F. van der Vliet
2. J. Marcus
3. M. Rosenthal
4. A. van Dop (jawel!)
5. H.P. van der Spek
6. J. Tuk
7. P. Monte
8. H. Vlam (inderdaad)
9. M. de Bolster
10. J.J. de Koning
11. F. van Santen
12. Egmond

LeiSB
1. Th. Piket
2. Ch. Kuijpers
3. H. van Loon
4. D. Sikkel
5. J. van Reek (nu in Maastricht, de eindspelkenner)
6. A. Huizer
7. E. Bongers
8. K. van der Meer (zeker)
9. L. Boonstra
10. C.A. Schuckink Kool
11. C. van Steenwijk
12. W. de Haas

RSB
1. J. van Baarle
2. C. van Wijgerden
3. J. Vosselman
4. N. Doelman
5. J. van den Herik
6. F.W. Koevermans
7. J.A. Kunnen
8. Landsbergen
9. Vorstermans
10. Hoogendoorn
11. Van Hengel
12. H. Vijgeboom

Utrecht, SGS
1. D. van der Lijn
2. Ph. du Chattel
3. A.(?) Sibbing
4. J.J. van Oosterom
5. M. Etmans
6. J.G. van Eybergen
7. prof.dr. P.G. de Haan
8. H. van Putten
9. Helmond
10. A. Rosmuller
11. P. Jongepier
12. van Andel

De partij Van der Meer - Vlam eindigde na zware strijd in remise.
Andere interessante uitslagen zijn: Etmans won van Van den Herik, Kuijpers van Marcus, Van Wijgerden van Du Chattel, en Piket van Van der Lijn.
Van Dop verloor helaas van Doelman. Van Baarle - van der Vliet werd remise.
Ik heb de volledige uitslag, als U belang erin stelt dan kan ik die geven.

Eindstand:
RSB 9 punten (van maximaal 12)
HSB 6
LeiSB 5 (als ik had gewonnen waren LeiSB en HSB gelijk geeindigd)
SGS 4

Mogelijk is deze stedenwedstrijden een voorloper waren van de Zuid-Holland wedstrijd (RSB, HSB, LeiSB)om de Chris van Zijderveld-beker.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-05-2009 20:49 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Denk dat die wedstrijd destijds wel iets meer aanzien had dan de huidige versie. Bovendien bestaat dat uit clubteams die de regionale bekers wonnen, daarnaast wordt Utrecht daar niet meer in betrokken en de bond die vorig jaar won mag nog een plaats vergeven.

Nee, de stedenbeker is niet meer wat het geweest is. Niettemin erg leuk om daar wel over te lezen!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

17-05-2009 15:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
John Spierings John Spierings is a Male
forumlid


geregistreerd: 05-09-2007
aantal berichten: 21

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het kader van "weet je nog wel oudje".

Lezend over een partij uit de vorige eeuw (van Kees van der Meer) tegen Hora Vlam, kwam bij mij de volgende herinnering boven over laatstgenoemde.
In het Persoonlijk Kampioenschap van 1982 van de Rotterdamse Schaakbond speelde ik mee in de Hoofdklasse (ja, toen nog wel) en moest ik in de laatste ronde aantreden tegen Hora Vlam.
In de voorlaatste ronde had Hora een akkefietje aan de hand gehad met de wedstrijdleiding. Hij was daar bij de start van de laatste ronde nog zo verbolgen over, dat hij eigenlijk niet meer wilde spelen in het toernooi (herkent u het temperament?).
De wedstrijdleiding had daar echter een andere mening over en op straffe van schorsing of zo, nam Hora mokkend plaats achter het bord en produceerde met wit de volgende zetten.

1.c2-c4 f7-f5 2.Dd1-a4
Het uit de theorie bekende zand in de ogen strooien. Wit streeft de herdersmatopstelling na en probeert zwart op het verkeerde been te zetten door de dame via een omweg naar h5 te brengen. Ook eerst een pion op veld c4 en pas na het onschuldige c4-c5 het vernietigende Lf1-c4 (nu verdekt achter pion c5!) spelen, hoort bij dit snode plan. Ik ben uiteraard op mijn hoede om dit alles te verhinderen en speel het profylactische
2... Pg8-f6
Dit had Hora denkelijk in zijn voorbereiding al op het bord gehad, want hij deed a tempo
3.Da4xd7+ (!?)
Nieuwtje, maar verdient geen navolging. Na hevig denkwerk vond ik de weerlegging
3... Dd8xd7
en Hora hield het voor gezien.
Het leverde mij een derde plek op.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by John Spierings on 28-05-2009 at 21:54.

18-05-2009 10:03 John Spierings is offline Send an Email to John Spierings Search for Posts by John Spierings Add John Spierings to your Buddy List
Van Dop Van Dop is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-01-2008
aantal berichten: 255

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou ja, de jonge Heer Vlam, was toen ook al een paar jaar ouder dan de Heer van der Meer. De iets jongere Heer van Dop verloor van de Heer Doelman, dat was een lastige tegenstander. Een kwestie van onderschatting, denk ik. Maar het was wel een taaie. Een rubberen badeendje, je slaat erop, het komt steeds weer boven. Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb, vergeten, dat ik aan zo'n stedenwedstrijd heb meegedaan. Maar jonge Heren, dat waren we wel. Tevreden

__________________
Mopper

27-05-2009 00:30 Van Dop is offline Send an Email to Van Dop Search for Posts by Van Dop Add Van Dop to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller