Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » HSB reglement mbt afgaan mobiele telefoons
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Erg spijtig, de manier waarop dit gaat, maar vooral de aanleiding; een belachelijke regel. Zolang deze regel blijft bestaan op het niveau wat John beschrijft zal het onbegrip en irritatie tot gevolg hebben.

Regels hebben juist als doel het scheppen van orde, ideze regel schept vooral onbegrip en chaos vermoed ik. Hoe meer van dit soort incidenten er zullen komen hoe dichterbij het moment dat de arbiter deze idiotie gewoon negeert.

29-04-2009 21:09 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inzake 'beroep op beroep' en '3e scheidsinstantie': de bond kent een keurige drietrapsraket - wedstrijdleider, competitieleider en Commissie van Beroep; mij lijkt niet dat aan deze structuur getornd hoeft te worden.

Dat één der partijen een protest indient betekent niet dat hiertegen door de andere partij niet geprotesteerd kan worden; deze laatste doet dat door middel van formele repliek op het protest.

Indien wij vinden dat de Commissie van Beroep niet op haar taak berekend is dan resteert slechts één mogelijkheid, namelijk op de Algemene Vergadering een voorstel in te dienen tot ontslag van leden van deze Commissie.

Of de Commissie onverstandig heeft gehandeld valt te bezien: de regels (hoe verwerpelijk sommigen deze ook vinden) zijn duidelijk en zij heeft deze gewoon rechtlijnig toegepast.

Dat de regels aan evaluatie en desgewenst bijstelling toe zijn lijkt me ook duidelijk.

Voor het overige wens ik allen een mooie Koninginnedag toe!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 30-04-2009 at 08:53.

30-04-2009 08:51 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Duidelijke regels? Wel omtrent de regl. nul bij afgaan mobiel, maar m.i. niet omtrent de teamleider die protest indient tegen de wens van zijn speler in..

En WJ, die drietrapsraket kent 3 scheidsinstanties die feitenrechters zijn. Wellicht is het derhalve beter als de derde instantie niet langer een feitenrechter zou zijn, maar puur op verzuim van vormen en schending van het recht zou zien, vgl. de cassatierechtspraak.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 30-04-2009 at 13:47.

30-04-2009 13:46 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat een teamleider de wens van het individu kan overrulen lijkt mij geen discussiepunt: dat zou hij kunnen doen d.m.v. de opstelling, door geen remise toe te staan, etc. Dat kan hij ook doen door het wedstrijdformulier met protestaantekening te ondertekenen. Het is niet voor niets een teamsport!

M.b.t. Commissie van Beroep: deze beoordeelt m.i. hoofdzakelijk of de reglementen op de juste wijze zijn toegepast; de feiten worden reeds aangedragen richting wedstrijdleider en competitieleider.

30-04-2009 14:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Dat een teamleider de wens van het individu kan overrulen lijkt mij geen discussiepunt: dat zou hij kunnen doen d.m.v. de opstelling, door geen remise toe te staan, etc. Dat kan hij ook doen door het wedstrijdformulier met protestaantekening te ondertekenen. (..)


Mijnheer de voorzitter: een teamleider heeft geen enkele bevoegdheid om een remise niet toe te staan, danwel te eisen dat deze wordt aangeboden/aangenomen. Dus dat is nu juist WEL een discussiepunt. De enige rechten en plichten van een teamleider zijn het tekenen van het wedstrijdformulier (eventueel onder protest) en het bepalen van de opstelling.

En de vraag is nu, of een teamleider een wedstrijdformulier onder protest mag tekenen als de betrokken speler geen protest wenst. In deze zaak heeft de CvB besloten dat dit mag. Als men - DSC in dit geval - meent dat de CvB hierin een fout heeft begaan kan men zoals de voorzitter aangaf tijdens de Algemene Vergadering van de HSB een en ander aankaarten.

Maar laten we de zaak niet groter maken dan zij is: De wedstrijdleider heeft een beslissing genomen. Hiermee was de TL van de tegenpartij het niet eens. Deze tekende bezwaar aan. De CL heeft dit protest afgehandeld en afgewezen. de CvB heeft bepaald dat dit ten onrechte is, en het protest alsnog toegekend.

Dit proces is normaal, en zonder problemen verlopen. Het is te begrijpen dat niet iedereen het met de CvB eens is in deze, net als dat men dat al niet was met de CL. We hebben met zijn allen afgesproken dat de CvB het laatste woord heeft. Laten we ons daar netjes aan houden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-04-2009 14:41 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als betrokkene in de hele procedure ga ik niet inhoudelijk reageren op de uitspraak. Maar ik wil wel een nuancering aanbrengen op de richting die de discussie hier uit gaat.

Er wordt nu geredeneerd dat de enige betrokkenen de speler van de telefoon en zijn tegenstander zijn. Dat is mijns inziens niet zo. Iedereen die de het geluid gehoord heeft kan daar hinder van hebben ondervonden, en kan daartegen protesteren.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

30-04-2009 19:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Het is te begrijpen dat niet iedereen het met de CvB eens is in deze, net als dat men dat al niet was met de CL. We hebben met zijn allen afgesproken dat de CvB het laatste woord heeft. Laten we ons daar netjes aan houden.


De CvB heeft rechtens het laatste woord. Dat betekent niet dat men daarna over deze beslissing niet mag discussiëren - zo komt rechtsontwikkeling mede tot stand: als de overgrote meerderheid van zij die onder de regel vallen (HSB-leden) het hier niet mee eens zijn kan dit idd op de HSB-ALV ter discussie worden gesteld. Discussie is m.i. alleen maar goed, zelfs wanneer hierbij de beslissing van de CvB afgewezen wordt. Enige grens hierbij is als de CvB persoonlijk wordt aangevallen, en dat heb ik (gelukkig) nog niemand zien doen en verwacht ik ook niet.

Quote

Originally posted by Untagonklik
Als betrokkene in de hele procedure ga ik niet inhoudelijk reageren op de uitspraak. Maar ik wil wel een nuancering aanbrengen op de richting die de discussie hier uit gaat.

Er wordt nu geredeneerd dat de enige betrokkenen de speler van de telefoon en zijn tegenstander zijn. Dat is mijns inziens niet zo. Iedereen die de het geluid gehoord heeft kan daar hinder van hebben ondervonden, en kan daartegen protesteren.


The man has a point...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

01-05-2009 18:14 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
John Spierings John Spierings is a Male
forumlid


geregistreerd: 05-09-2007
aantal berichten: 21

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren op welk bericht dan ook over dit onderwerp. Eh ja, ik heb het wel gehad met de HSB.
Maar ik kan het niet laten om in te gaan op "de nuancering" van Arno.

Het is namelijk mijn stellige overtuiging dat het niet zozeer het geluid was dat hinderde. Zoals ik ook in mijn wedstrijdverslag schreef, waren er die avond vele andere geluiden te horen die dan qua decibel veel meer zouden moeten storen: het piepen van de deur, het geroezemoes dat binnendrong van de bijeenkomst in de ruimte recht tegenover de speelzaal, het tegen elkaar aankomen van kopjes en glazen als de barman ze ophaalde, het over de harde vloer naar achteren schuiven van een stoel, enzovoorts.
Spelers die zich zouden hebben gestoord aan het volume van de mobiel-piep, zouden absoluut tijdens de wedstrijd de zaal hebben verlaten bij het horen van die andere geluiden.
Dat laatste is (terecht) niet gebeurd. Maar dat een speler zich aan het geluid qua volume van de mobiel-piep zouden hebben gestoord, gaat er bij mij niet in.
Het was volgens mij dan ook niet het geluid wat hinderde. Nee, naar mijn mening was het feit dat de piep zeer waarschijnlijk afkomstig was van een mobiel wat hinderde.
De persoon (nou vooruit, twee personen) die zich heel druk maakte direct na het voorval, waren gericht tegen de mobiel en niet tegen het geluid. Was het geluid bijvoorbeeld overduidelijk van een parkeermeterwekker geweest (het is daar betaald parkeren), dan had niemand iets gedaan. Maar nu dit niet overduidelijk was (wat kan nog meer een piep produceren?), werd verzocht om na te gaan of het soms door een mobiel werd voortgebracht.
En toen dat juist bleek ...... enfin, de rest kent u.

Waar het voor mij om gaat is dat een piep niet erg is, of het nu een harde of een zachte piep betreft - het maakt niet uit. Een mobiel-piep, dat is foute boel en is direct of pas na afloop van de wedstrijd een nul, wat u wilt. Gaat het om het storende element van de piep? Nee dus. En dat is wat mij stoort.
Ter adstructie nog het volgende hetgeen ik ook meldde aan de HSB bij het verweer.
Na afloop van de wedstrijd, bij het tekenen van de formulieren, gaf de teamleider van SHTV3 in het bijzijn van de wedstrijdleider en mij aan, dat hij (ik citeer) "weliswaar niet zelf het geluid heeft gehoord, maar dat hij van een teamlid heeft begrepen dat het een mobiel was en dat er daarom een reglementaire nul had moeten worden uitgedeeld" (einde citaat).
Ter aanvulling: de teamleider speelde in de betreffende wedstrijd aan bord 1 en was aanwezig tijdens het moment suprême. Hij had zelf de piep dus niet gehoord ..... en dan toch een nul claimen en dan ook nog na afloop van de wedstrijd.
Sorry hoor, voor mij is geen enkele nuancering van toepassing.

01-05-2009 22:13 John Spierings is offline Send an Email to John Spierings Search for Posts by John Spierings Add John Spierings to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

John, zoals al eerder gemeld in dit draadje ben ik het helemaal met je eens voor wat betreft de rigiditeit/absurditeit van de huidige (HSB-)regel. Maar toch nog even dit:

De mobiel-regel is destijds ingevoerd omdat het gebruik van deze apparaatjes explosief toenam, en er dus heel regelmatig overlast ontstond bij wedstrijden. Wie vaak in openbare gelegenheden komt (terras, theater, trein) kan zich daar wat bij voorstellen. In dat opzicht heeft de regel wel gewerkt: het komt volgens mij toch maar heel weinig meer voor dat er een mobiele telefoon afgaat tijdens een schaakwedstrijd. Ik vraag me af of we dit hadden bereikt met meer vrijblijvende regelgeving. Verward

Maar wellicht is het tijd voor een aanpassing. In enkele regionale bonden is tijdens de ALV een aanpassing voorgesteld (in ieder geval SGA en RSB) en aangenomen. In de SGA (waar ik nu speel) werkt dat prima. In andere bonden (bijvoorbeeld de LeiSB) blijkt er echter bij de verenigingen toch wel draagvlak te zijn voor de HSB-regel (Geluidje? 0!). Smaken verschillen blijkbaar.

De manier om het eventueel in de HSB te veranderen, is via DSC bij de ALV een voorstel in te dienen om de huidige regel aan te passen. Je staat daarbij sterker als er andere verenigingen zijn die het nieuwe voorstel op voorhand steunen (anders dreigen er lange discussies op de ALV). Voorwaarde is allereerst natuurlijk dat er binnen DSC breed draagvlak is om de bestaande regel aan te passen.

Als je (we) het nu hierbij laat (laten), kun je wachten op het volgende incident...

01-05-2009 23:38 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@John Spierings: ik begrijp je irritatie. De argumenten die jij aanhaald zijn ook veel gehoorde argumenten tegen het - in mijn ogen veel te - strenge reglement omtrent mobiele telefoons. Arno geeft slechts een te gebruiken argument (gezien de regels die van kracht zijn) waarom derden zich zouden kunnen beklagen.

De discussie die hier gevoerd wordt is daarom ook een troebele. Aan de ene kant is er het punt van het reglement zelf: is het te streng op 'HSB niveau'? Aan de andere kant zijn er mensen die van mening zijn dat de CvB niet juist gehandeld zou hebben, en/of dat de TL die klacht niet had moeten indienen.

Wat betreft dat eerste punt, heb ik al eerder aangegeven (en Kees heeft dat onderstreept) waarom de HSB destijds tot het reglement gekomen is hieromtrent. Sindsdien hebben meerdere mensen gevraagd om een versoepeling van de regels en er gaat een voorstel naar de Algemene Vergadering (september). Het is aan de leden (verenigingen), en het zou me niet verbazen als er een artikel uit komt dat veel milder is dan het huidge FIDE artikel.

Het tweede punt is lastiger. Marco noemt terecht dat de CvB rechtens het laatste woord heeft, maar ik wil wel benadrukken dat ik niet iets anders beweerde. Kritiek op de CvB is 'prima', maar laten we het wel zuiver houden. Hebben ze juist getoetst op basis van de geldende reglementen?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

02-05-2009 07:45 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Hebben ze juist getoetst op basis van de geldende reglementen?


Omtrent de mobiel-nul vraag ik me dus of, wanneer de wedstrijd voortgezet wordt na melden mobiel hier nog aanspraak op gemaakt kan worden en of deze regel derhalve echt enkel schaaktechnische activiteiten betreft.

Bovendien stel ik mij op het standpunt dat een teamleider/speler geen protest in kan dienen voor hetgeen dat gebeurde bij een ander bord en zodoende daar een regl. overwinning afdwingen, ook al wil de desbetreffende 'winnaar' dat niet.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-05-2009 14:27 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Marco heeft uiteraard gelijk. Het claimen van een nul op deze gronden is aan de tegenstander of de arbiter. De teamleider heeft hierin geen recht.

Hier is door de CvB (voor zover ik heb gezien) niet op in gegaan, net als het feit dat de partij gewoon doorgegaan is en dus de wedstrijd beinvloedt. En volstrekt belachelijk beslissing door de CvB die zo te zien dus geen grond in de regels heeft.
Hier is de CvB dus de fout in gegaan. Uiteraard zul je hier in de conservatieve schaakwereld echter geen meerderheid voor vinden, dus heeft het geen zin om dit tijdens de ALV voor te leggen.

03-05-2009 12:07 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by John Spierings

De competitieleider verklaarde vervolgens het protest niet ontvankelijk onder verwijzing naar artikel 7 van de FIDE-regels (er mag niet meer worden geprotesteerd als de partij is beëindigd).

Nu de wijsheid van de CvB waarbij de tekst letterlijk is overgenomen van de ontvangen motivering.

De CvB is het niet eens met het niet ontvankelijk verklaren. Artikel 7 heeft het alleen over schaaktechnische onregelmatigheden die hersteld kunnen worden zolang de partij niet beëindigd is. In het artikel wordt niets vermeld over protesten tegen beslissingen van de wedstrijdleider.

Artikel 24 lid 2 stelt dat het hoorbaar zijn van een mobiele telefoon wordt bestraft met een verlies van de partij voor de eigenaar van de mobiele telefoon. Er wordt in dit reglement niets gezegd over het soort geluid dat de mobiele telefoon voortbrengt. De wedstrijdleider had de partij dus verloren moeten verklaren.
De teamleider heeft op de wijze van artikel 26 lid 3 en 4 bezwaar gemaakt tegen deze beslissing door het wedstrijdformulier "onder bezwaar" te tekenen. Het competitiereglement stelt geen andere voorwaarden aan het protesteren tegen de beslissing van de wedstrijdleider. Zelfs niet dat de betrokken speler het met de teamleider eens moet zijn.

In het verweer verwijst DSC (ook) naar artikel 32 van het KNSB-competitiereglement over de taak van de arbiter om bij verschil van mening de zaak in der minne te schikken. De CvB stelt hiertegenover artikel 13.1 uit de FIDE-regels dat de arbiter er op moet toezien dat de Regels voor het Schaakspel strikt worden nageleefd. De commissie stelt hier eveneens tegenover dat bij een teamwedstrijd, mede gelet op artikel 26 de leden 3 en 4, een zaak alleen beschouwd kan worden als "in der minne geschikt", indien behalve de betrokken spelers, ook de beide teamleiders het met de schikking eens zijn.


Herlezing leidt tot het feit dat de CvB omtrent artikel 7 de ruimte had om de beslissing te nemen die zij heeft genomen, ware het niet dat dit volstrekt in strijd met de goede trouw is!

Om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt acht ik het raadzaam op de volgende HSB-ALV aan art. 7 toe te voegen dat een protest, ook wanneer niet van schaaktechnische aard, onmiddellijk nadien dient te worden ingediend, op straffe van niet-ontvankelijkheid van het protest.

Ook aanpassing van artikel 26 lid 3 en 4 lijkt mij raadzaam: een teamleider dient niet de bevoegdheid toe te komen te protesteren tegen de wens van spelers in.
De huidige bepaling lijkt mij volstrekt in strijd met het sportiviteitsoogpunt en beide bepalingen hadden dus, met die zo verwoorde rug tegen de muur, in strijd met de redelijkheid en billijkheid niet toegepast dienen te worden.

Beste CvB, in ieder reglement zijn ontsnappingsmogelijkheden om onsportief gedrag niet te belonen. Dat dit CvB dit heeft nagelaten kan als een ommissie van haar zijde bezien worden.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Marco on 03-05-2009 at 15:24.

03-05-2009 15:23 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller