Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Noteren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2] Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mbt C) De assistent-arbiter deed dit weleens vaker bij teamgenoten inderdaad. Een belangrijk verschil is echter dat in de HSB een speeltempo zonder tijdcontrole's gehanteerd word. Kortom, als er dan tijdnood optreed is het niet van belang hoeveel zetten er gedaan zijn. En dan is er dus geen enkel probleem om de zetten op het formulier van de teamgenoot te zetten.

28-12-2004 15:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Neuteboom Neuteboom is a Male
forumlid




geregistreerd: 08-06-2004
aantal berichten: 9

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Waarom deze hele discussie. Het doet de club geen goed. Als een of meer spelers last heeft van het optreden van toeschouwers of ingeschakelde assistent WL, bespreek dat tijdens de wedsstrijd met de WL, en in later stadium met de teamleider en wedstrijdsecretaris. Als overleg ertoe leidt dat er bij de volgende wedstrijd een koort is gespannen om spelers te beschermen accepteer dat dan, en betrek dat niet op de maandag (HSB) wedstrijden.
Het lijkt me een goed idee dat ons hooggeachte clublid Patrick de Bas eens een uurtje instructie geeft speciaal voor alle kaderleden en teamleiders.
Hierbij wil u van harte uitnodigen voor zo'n sessie op 3 en 17 februari (tweemaal) op de donderdag bij Prometheus - NSV. Lijkt mij bijzonder interessant om van Patrick toelichting op reglementen te krijgen, en wat tips uit de praktijk. Wil je overige geïnteresseerde spelers/clubleden ook uitnodigen? Ja, maar om te voorkomen dat we in oeverloze discussies belanden, moet men wel beloven het FIDE-reglement vooraf thuis te hebben doorgelezen.
Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken de wens uit te spreken om ook in 2005 iedereen, bestuur, kader, spelers en publiek met grote regelmaat te ontmoeten in ons duWo-denksportcentrum. Helaas ben ik op 3 januari verhinderd bij de nieuwjaarsreceptie.
Martin Neuteboom.

28-12-2004 17:28 Neuteboom is offline Search for Posts by Neuteboom Add Neuteboom to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een discussie is niet verkeerd denk ik. Je krijgt zo de meningen op een rij (ook erg fijn om het verhaal van Tom Bus te lezen hier). Daarmee zijn we allemaal geïnformeerd, en kunnen we zelf al enkele lessen trekken. Verder zal er organisatorisch ook wel wat gebeuren denk ik, maar dat wordt binnen de club geregeld.

Maar die avond(en) over schaakregels lijken me erg nuttig. Ook in een andere draad is al eens geopperd om zoiets te organiseren.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-12-2004 18:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In ieder geval ben ik akkoord met een regelavondje op 3 en 17 februari. Laten we het gelijk in de agenda opnemen en proberen zoveel mogelijk mensen op een van de avonden te krijgen.

Of het gaat lukken om alle deelnemers zover te krijgen dat ze de regels van tevoren doornemen, betwijfel ik. In ieder geval moeten er wel voldoende exemplaren van de FIDE-regels voorradig zijn dat deelnemers de tekst van de artikelen kunnen lezen als we ze behandelen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

29-12-2004 00:14 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb een vrij oude versie. Is het iets om de versie van, ik meen, aankomende juni van de FIDE-site te plukken? Er zijn tenslotte wat kleine veranderingen die dan doorgevoerd worden - wat niet wegneemt dat de huidige regels tot die tijd gelden Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-12-2004 09:06 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De regels in het Nederlands of Engels.

Voor de komende regels zie de Fide-site. Toelichting van Geurt Gijssen kan worden gevonden op Chesscafe in The Arbiters Notebook.

Ik denk overigens dat het het makkelijkst is als de club voor een aantal exemplaren zorgt. De huidige regels lijken mij genoeg. Een mondelinge toelichting zal voor nu kunnen volstaan. Ik verwacht dat iedereen zoals voorgaande jaren een exemplaar van de nieuwe regels krijgt toegestuurd bij zijn Schaakmagazine.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Baseman on 30-12-2004 at 01:57.

30-12-2004 01:54 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit staat voor donderdag op het programma. Gaat het nog door?
Belangstellenden?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-02-2005 19:30 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mwoh.

Pak liever wat rust vlak voor Nooteboom.

(Ook al weet ik dat dat wrs toch anders gaat..) Koel

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

02-02-2005 21:52 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh hmm, ik was van plan lekker thuis te blijven, maar ik vind dit wel handig, zeker omdat ik ook weleens wedstrijdleider moet zijn...

Sowieso had ik vorige week donderdag een incident bij een externe wedstrijd van Leiderdorp 1, waar ik Patrick nog wel een vraag over wil stellen.
Maar, misschien kan ik dat ook gewoon hier doen:

Stand 4-3 in het voordeel van Leiderdorp uit in Lisse tegen De Zwarte Pion 1. Onze laatste bord is nog bezig, maar die heeft een tijdvoordeel verknoeit en heeft op een gegeven moment 1 minuut tegen 5 minuten. Luuk switched net op tijd naar snel spelen en niet nadenken. Uiteindelijk heeft hij nog 2 seconden op de klok tegen 1 seconde voor zijn tegenstander, helaas laat hij zijn pion uit zn handen vallen, waardoor net voor hij de klok indrukt zijn vlag valt. Resultaat: beide klokken op 0. Dat word geclaimed door de wedstrijdleider. Deze zegt dat het dus remise is en loopt weg. Het wedstrijdformulier wordt snel ingevuld en ondertekend.

Maar dan, als iedereen weer wat op adem is gekomen, komen er wat protesten / discussie's. Inderdaad, beide vlaggen waren gevallen, dus het is remise. Of toch niet, het was een DGT, dus er staat een minnetje bij Luuk z'n klok. Maar ja, de Lissenaar had de vlag niet geclaimed voordat zn eigen vlag gevallen was.

Nu kan ik me herinneren van de scheidsrechters-cursus, dat hier iets mee was. Maar ik wist/weet dus niet meer of je nou juist wel of juist niet van het minnetje gebruik mag maken... Volgens mij was er wel verschil tussen snelschaak en tradioneel schaak.

Mijn gevoel zegt dat wij wellicht de remise onterecht gekregen hebben, maar zeker weten doe ik het niet. En voor toekomstige wedstrijden is het als deelnemer of wedstrijdleider wel erg handig om dit te weten.

02-02-2005 23:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm. Antwoord van een niet-arbiter:

Quote

10.3 If both flags have fallen and it is impossible to establish which flag fell first the game is drawn.


Da's dus hier NIET het geval Glimlach

Je zit trouwens in de laatste fase van een normale wedstrijd, en dus is de vlag beslissend - of dat nou geclaimd wordt of niet. Ook de arbiter kan vlag signaleren, bijvoorbeeld.

Maar misschien zit ik er weer naast. Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

02-02-2005 23:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie al dat ik Rene niets meer hoef te leren, Martin nog wel. Tong

Ik ga er van uit dat morgen spelregeluitleg is. Hopelijk komen er nog wat mensen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

03-02-2005 00:37 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik moet het axioma drukker klaar maken...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-02-2005 11:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het axioma?

03-02-2005 15:46 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We waren in totaal met vier personen.

Toch wel nuttig, want het werd wel duidelijk dat schakers (ook mensen die toch wel wat van de regels weten) nog een hoop kunnen leren. Die kennis kan punten opleveren!

Over twee weken is dan de "echte" start. Aankondigingen op de clubavond zijn nog wel nodig, want kennelijk is het forum alleen nog net niet genoeg.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

04-02-2005 01:26 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee!!Niet op 3 maart! Dan is net het gala dat mijn commissie organiseert!!

(Of ik anders gekomen was is natuurlijk ook maar de vraag...) Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

04-02-2005 01:34 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller