Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC1 wint met 6-4 van Voerendaal
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC1 wint met 6-4 van Voerendaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het eerste van de Delftsche Schaakclub (DSC) heeft in een spannende wedstrijd met 6-4 van Voerendaal gewonnen. Met zes matchpunten uit vijf wedstrijden is er nog van alles mogelijk.

Na twee vlotte remises van Michiel van Wissen en Arend van Dop volgde een nederlaag van Ted Barendse, die vanuit ongeveer gelijke stelling plots de mist in ging.

Leo Hofland maakte de achterstand weer goed. Beide spelers wilden druk zetten op de damevleugel, maar Leo was degene die het uit kon voeren. Daarna gaf hij het initiatief niet meer uit handen.



Joost Michielsen was in de opening een onbekend pad opgegaan, hetgeen een kwaliteit achterstand had opgeleverd, maar tevens een bijzonder interessante stelling. Joost stond niet minder, onder andere doordat hij een sterke vrijpion bezat. Maar geen van beide spelers wist een winstplan te verzinnen.

Marten Wortel zette DSC op voorsprong. Tegen Abolianin wist hij een stuk voor te komen, tegen een te stoppen vrijpion. Niet helemaal nauwkeurig spel betekende dat hij het stuk weer in moest leveren, maar vanuit de resterende stelling nam Marten stevig het initiatief en trok de partij naar zich toe.

Richard Oranje had vanuit de opening een pionnetje voorsprong, maar dat is niet ongebruikelijk als zwart een gambiet speelt. Hij behield dit pionnetje lange tijd, maar tegen de tijdnoodfase kwam zwart toch los. Richard kwam die fase weliswaar met een pionnetje voorsprong uit (er moest een reconstructie aan te pas komen om te zien of de zetten gehaald waren), maar winst zat er niet meer in het toreneindspel.

De definitieve winst werd door Gert Legemaat in een spectaculaire partij veiliggesteld. Na enkele voor omstanders verrassende wendingen (wat deed die loper op a7?) offerde Gert sterk een kwaliteit. Hij kreeg zeer veel druk, en de zwartspeler moest materiaal teruggeven. Gert kwam een kleine kwal voor, maar behield druk en had een verre vrijpion die wel naar de overkant wilde. Er bleek geen houden aan.

Daarmee was een matchpunt binnen, maar in de praktijk ook het tweede. De resterende twee partijen werden snel remise gegeven. Kees van der Meer had de hele middag al een stevige stelling, maar dat gold ook voor zijn tegenstander. Arno Wiersma was goed uit de opening gekomen, had twee pionnen gewonnen, maar er een terug moeten geven na een dreiging te hebben gemist. Het resterende eindspel met een pion meer was beter, maar niet gewonnen.


DSC1 - Voerendaal 1 6-4
Marten Wortel - A. Abolianin 1- 0
Joost Michielsen - P. Talsma 1/2 - 1/2
Ted Barendse - P. Driessens 0 - 1
Arend van Dop - H. Temmink 1/2 - 1/2
Michiel van Wissen - R. Caessens 1/2 - 1/2
Gert Legemaat - A. Heuzen 1 - 0
Leo Hofland - P. Vercoulen 1 - 0
Richard Oranje - T. Bus 1/2 - 1/2
Kees van der Meer - L. Zimmerman 1/2 - 1/2
Arno Wiersma (inv) - R. Merx 1/2 - ½


Stand in de eerste klasse KNSB na vijf ronden:

1. Stukkenjagers 8 29½
2. Paul Keres 8 28½
3. SMB 6 29
4. DSC 6 26
5. Eindhoven 6 24
6. LSG 2 5 25½
7. Voerendaal 4 24½
8. RSR Ivoren Toren 4 22½
9. Spijkenisse 2 20
10. BSG 1 20½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 18-12-2004 at 22:55.

18-12-2004 19:25 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij heft het eerste nu 6 matchpunten.

18-12-2004 20:12 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Geweldig!
Gefelicteerd alle spelers, want je wint als team..ja toch. Ik heb een stukje bij het tweede geschreven wat ook geldt voor het eerste team. Emoties wel of niet. De eerste bordspeler stond gewonnen maar zag een grapje over het hoofd. Hij verblikte of verbloosde niet!. Trok gewoon zijn aanvalsplan door en won de wedstrijd. Vellenkip zoals de spanjaard over Cruiff zegt. Over zoveel inzicht en eigen kunnen en kennis. Daar kan je van leren. Weer een overwinning die staat. O ja ...nog een opmerking van een speler op de geluidsoverlast van baldadige jeugd...schaken roept aggressie op...ofwel emotie...ja..dat klopt wel!! Ja!

18-12-2004 23:29 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd! Er was een aantal partijen dat zeer de moeite waard was om te zien - en om nogmaals, maar nu in het geheel te zien. Met name die van Gert lijkt me erg leuk.
Merk ook op dat, al heeft Arno nu geen 100%-score meer in de KNSB, hij een mooie remise binnenhaalde. Dat schijnt gebruik te worden met invallers uit het derde Glimlach Overigens zal Arno nog wel iets te zeggen hebben over dameruil, maar aan de andere kant is het goed voor het team om te kunnen zien dat in ieder geval het halve punt niet meer verloren gaat.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-12-2004 00:29 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Luuq
forumlid


geregistreerd: 02-11-2004
aantal berichten: 11

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Er was een aantal partijen dat zeer de moeite waard was om te zien - en om nogmaals, maar nu in het geheel te zien. Met name die van Gert lijkt me erg leuk.

Ik ben een half uurtje komen kijken en zag een aantal zeer interessante potjes. Die van Marten, Gert en Arno zou ik ook wel eens na willen spelen. Dus zet ze maar online Draaiend hoofd Gekke kerstman

__________________
este nix pax, christe nix

19-12-2004 14:06 Luuq is offline Search for Posts by Luuq Add Luuq to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

daar dit een openbaar forum is zetten we geen partijen online op dit deel. op het besloten deel moet dit wel kunnen. gratis openingsvoorbereiding weggeven aan tegenstanders is niet de bedoeling.

Maar goed een fantastish weekend voor mij , DSC1 en DSC2 gewonnen, moeders er weer een jaartje bij en jawel ADO klopt feijenoord verdiend met 2-0. Ik had het Rene al voorspeld gisteren Glimlach

Mijn partij was een bekend pionoffer van zwart. De pion werd in dank aanvaard en bleef zeer lang in mijn bezit. In wederzijdse tijdnood besloot ik maar eens af te wikkelen en na een hoop gevlugger viel zwarts vlag. Na reconstructie bleek hij 45 zetten te hebben gedaan en werd er gewoon verder gespeeld. Ik stond de pion voor in een 4-3 toreneindspel maar zou er 1 terug gaan verliezen met remise als logische uitslag. Vandaar maar meteen remise aangeboden zodat de kans op mishandeling van het eindspel tot nul werd gereduceerd. Overigens is er blijkbaar niets geleerd van het incident bij Michiel toendertijd toen die in tijdnood was. Ook toen werd het notatiebiljet van de speler weggegrist en wilde de assistent-wedstrijdleider helpen door hierop door te noteren. Niet alleen wordt hiermee beide spelers gehinderd (het koste mij ook mijn concentratie met nog 3 minuten op de klok voor 15 zetten). tevens ontneem je de speler de mogelijkheid om zelf streepjes te zetten. Verder is het simpelweg verboden en kan het zelfseen nul opleveren ! Noteren doe je op een LEEG blaadje en nadat er een vlag is gevallen kun je met dat blaadje de spelers helpen bij de reconstructie. Voordien stoor je beide spelers onder GEEN beding !

Verders chapeu voor het gehele team ! Met name Gert, Leo en Marten waren klasse. Verder vele nuttige remises en helaas een missertje van Ted.

19-12-2004 15:56 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens las ik dat Stukkenjagers zichzelf tot favoriet heeft bestempeld. Dat is aardig aangezien de volgende wedstrijd Stukkenjagers-DSC betreft op 8 januari. Wij gaan ervoor ! Komt allen naar Tilburg om het tem te ondersteunen !

19-12-2004 15:58 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Magnificent Marten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu ja Richard, als spelers er geen probleem mee hebben mogen ze dat natuurlijk zelf wel doen. Toch?

Marten heeft mij geen nadrukkelijke toestemming gegeven om zijn hele partij te publiceren dus dat doe ik niet. Maar dit partijfragment wil ik u toch niet onthouden. Op zeer fraaie wijze zet hij een schaakbelg (nee niet Bart Veldkamp dat is een schaatsbelg) en internationaal meester van het bord.



Geweldig toch? De meesten zouden toch na Dxe7 helemaal uit het lood geslagen zijn? Ik wel in ieder geval.

Marten heeft inmiddels 4 uit 5 en heeft een tpr van 2530. Magnificent Marten. Halleluja Goed zo! Halleluja

Wij hebben nog veel te leren Luuq. Knipoog Ja! Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-12-2004 16:13 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Moet je dat nou kunnen importeren in chessbase of Fritz ofzo ?!

Want ik denk dat ik niet de enige ben die wel op een java-viewer gaat zitten kijken maar nu de moeite niet neemt...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-12-2004 01:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bovenstaande is in elke pgn-viewer te bekijken.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2004 08:05 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
Moet je dat nou kunnen importeren in chessbase of Fritz ofzo ?!...


tekst markeren, CTRL-C, Chessbase openen, CTRL-N, CTRL-V, et voila.

Was er bij toen Marten Le7 uit zijn handen liet komen en Abolianin (bijna) a tempo op e7 sloeg. Indrukwekkend hoe Marten vervolgens hersteld van deze psychologische klap.

__________________
I play against pieces

20-12-2004 08:21 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wie is trouwens diegene die Richard's notatiebiljet onder zijn neus weghaalde? Toen ik dat meemaakte, stoorde me dat enorm!
Als het een DSC-er is geweest, is de kans dat de wedstrijdleider een nul uitdeelt vanwege partijdigheid erg groot. Ik vind eigenlijk dat zulke personen in het vervolg de toegang tot wedstrijden van DSC1 en DSC2 ontzegd moet worden. Dit kan echt niet!

20-12-2004 09:46 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René van Alfen
Was er bij toen Marten Le7 uit zijn handen liet komen en Abolianin (bijna) a tempo op e7 sloeg. Indrukwekkend hoe Marten vervolgens hersteld van deze psychologische klap.


Idd, want met wat hij deed (slaan en daarna h6) hield hij - hoewel het daardoor materieel weer gelijk was - nog steeds gewonnen. En hij speelde het alsnog rustig uit.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2004 10:23 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

notatie weggrissen in tijdnood Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik werkte op het bord ernaast. Ook ik heb me druk gemaakt over die curieuze actie.
Laten we het probleem niet erger maken dan het is. Ik zou het echter op prijs stellen als dit gedrag duidelijk en aantoonbaar afgekeurd wordt.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-12-2004 12:38 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oplossing: volgende wedstrijd achter touwen en publiek op veilige afstand, zo niet dan doe ik i.i.g. niet meer mee. Bij andere sporten loopt er ook geen publiek door het veld te banjeren.

20-12-2004 14:03 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kunt ook overdrijven.

20-12-2004 14:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik verzoek een ieder om de discussie over de notatie niet hier maar elders verder te voeren.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2004 14:37 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoezo overdrijven? Zoals bij veel internationale toernooien ingevoerd is, wordt het publiek daar d.m.v. de bekende touwen op veilige afstand gehouden. Erg verstandig, zoals maar weer eens blijkt en ook andere zaken worden dan voorkomen, zoals het verplaatsen van stukken, voorzeggen (dat zou dan voor-schreeuwen moeten worden) en ga zo maar door. Ook een stuk rustiger voor de spelers; nu loopt jan en alleman maar rond en dat is niet erg bevorderlijk voor de concentratie. Dus als er niks gebeurt op dit punt, speel ik de volgende thuis-wedstrijd niet mee. Het is in en in treurig dat DSC1 en DSC2 beschermd moeten worden tegen eigen clubgenoten, maar het kan blijkbaar niet anders.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Michiel on 20-12-2004 at 14:44.

20-12-2004 14:44 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Merk ook op dat, al heeft Arno nu geen 100%-score meer in de KNSB, hij een mooie remise binnenhaalde.


Tja, ik had gewoon moeten weigeren natuurlijk. Stoppen op je hoogtepunt enzo. Ik troost me maar met de gedachte dat ik nog steeds ongeslagen ben in het eerste... Knipoog

Overigens, het gaat puur om de score in het eerste en in de 1e klasse KNSB. De score van mij in de 3e klasse KNSB ligt ietwat lager, en daar ben ik ook niet ongeslagen.

Quote

Originally posted by René Torenstra
Overigens zal Arno nog wel iets te zeggen hebben over dameruil (...)


Tsja, ik had met mijn domme kop een zetje gemist. Ik dacht simpel af te wikkelen naar een eindspel met een vrijpion op e6, en tevens mijn probleem met de loper op c1 en de pion op b2 op te lossen. Maar de dameruil die ik speelde leverde een soepel verlies van de vrijpion op e6 op... Frons

Nu had ik voor die minder handige dameruil 2 pionnen meer, dus ik stond nog steeds beter. Maar mijn eindspeltechniek is duidelijk niet goed genoeg om het gelijke lopereindspel met een pion meer uit te spelen.

Voor de liefhebbers (zoals Luuq):
Wiersma,A (1902) - Merx,R (2056)
1.d4 f5 2.c4 Nf6 3.Nc3 d6 4.Nf3 g6 5.g3 Bg7 6.Bg2 0?0 7.0?0 Qe8 8.d5 a5 9.Re1 Na6 10.e4 fxe4 11.Ng5 Bg4 12.Qd2 Nc5 13.Ncxe4 Ncxe4 14.Nxe4 b5 15.cxb5 Qxb5 16.Ng5 e5 17.dxe6 d5 18.h3 Bf5 19.g4 Be4 20.Nxe4 Nxe4 21.Bxe4 dxe4 22.Rxe4 Rfe8 23.Qe2 Qxe2 24.Rxe2 Ra6 25.e7 Kf7 26.Bf4 Rxe7 27.Rxe7+ Kxe7 28.Bxc7 Bxb2 29.Rd1 a4 30.Kg2 Rc6 31.Bd8+ Ke8 32.Bg5 Rc7 33.Rd8+ Kf7 34.Bf4 Rc2 35.Rd2 Rxd2 36.Bxd2 Ke6 37.Kf3 Kd5 38.Ke3 Bd4+ 39.Ke2 Bg7 40.Kd3 Bf6 41.f4 h5 42.gxh5 gxh5 43.Bb4 Bb2 44.Be7 Ke6 45.Bb4 Kf5 46.Bd2 Ba3 47.Ke3 Bc5+ remise

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-12-2004 15:44 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Michiel
Hoezo overdrijven? Zoals bij veel internationale toernooien ingevoerd is, wordt het publiek daar d.m.v. de bekende touwen op veilige afstand gehouden. Erg verstandig, zoals maar weer eens blijkt en ook andere zaken worden dan voorkomen, zoals het verplaatsen van stukken, voorzeggen (dat zou dan voor-schreeuwen moeten worden) en ga zo maar door. Ook een stuk rustiger voor de spelers; nu loopt jan en alleman maar rond en dat is niet erg bevorderlijk voor de concentratie. Dus als er niks gebeurt op dit punt, speel ik de volgende thuis-wedstrijd niet mee. Het is in en in treurig dat DSC1 en DSC2 beschermd moeten worden tegen eigen clubgenoten, maar het kan blijkbaar niet anders.


We vragen het Bestuur geld vrij te maken voor DGT-borden, schaffen 18 TV's aan waarop de partijen te zien zijn en huren Jan Timman als gastgrootmeester om de partijen voor de DSC-leden toe te lichten!

Even zonder gekheid: kan me goed voorstellen dat al dat gedrentel niet bevorderlijk is voor de concentratie, maar het met touwen op afstand houden van de leden lijkt me ook niet gewenst. Misschien dat een iets andere opstelling van de tafels enig soelaas biedt (meer ruimte tussen het looppad en de tafels waaraan gespeeld wordt)?!

__________________
I play against pieces

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by René van Alfen on 20-12-2004 at 18:52.

20-12-2004 18:38 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller