Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Favoriete opening tegen e4 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Poll: Wat speel jij het liefst tegen e4?
c5 (Siciliaans) 9 45.00%
e5 4 20.00%
e6 (Frans) 3 15.00%
anders, namelijk... 2 10.00%
d5 (Scandinavisch) 1 5.00%
c6 (Caro-Kann) 1 5.00%
Pf6 (Aljechin) 0 0.00%
Total: 20 Votes 100%
 
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Favoriete opening tegen e4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb wel eens iemand horen klagen dat de gemiddelde DSC'er teveel van siciliaans houdt en te weinig van klassieke e5 openingen. Ik was eigenlijk wel benieuwd of dat nou waar is.

Wat speel jij het liefst?

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

03-12-2004 16:39 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ooh, hippe balkjes Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-12-2004 16:55 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

anders, namelijk... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bij voorkeur iets onregelmatigs... Draaiend hoofd Tevreden Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-12-2004 19:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En op 1. d4 dan ?!

Jullie gaan toch niet discrimineren he ?! Lach Draaiend hoofd Lach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-12-2004 22:04 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Och, als deze poll weer een beetje is uitgestorven maak ik er wel s een voor d4. Grijns

Voorzichtig kan ik al de conclusie trekken dat de hypothese juist was: DSC is een club van liefhebbers van siciliaans.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

03-12-2004 22:40 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Euh, Sander. 11 van de 140 leden hebben gestemd, is dat niet wat voorbarig? Tong 2 Lach Tong 2

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-12-2004 23:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

anders, namelijk... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nimzowitsch natuurlijk! 1...., Pc6 Ja!
Het is alleen jammer dat de stellingen die je ermee krijgt vaak tamelijk beroerd zijn Depri

__________________
Homo Caïssapiens

03-12-2004 23:44 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik meen dat in wedstrijden tussen GMs 50% van de keren 1. ... c5 gespeeld wordt. Dus zo vreemd lijkt dit mij niet, Sander...

04-12-2004 11:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Isis Isis is a Female
actief DSC-lid




geregistreerd: 12-03-2002
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hmm geef mij maar e5 Glimlach

06-12-2004 14:56 Isis is offline Send an Email to Isis Search for Posts by Isis Add Isis to your Buddy List Add Isis to your Contact List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ff googlen in mijn db:

2500+ (beide selers)
1.e4 37.880 partijen
1.e4 c5 17.395 partijen

45,9% van de e4 partijen op 2500+ niveau is een Siciliaan.

2600+ (beide spelers)
1.e4 7663 partijen
1.e4 c5 3178 partijen

41,5% van de e4 partijen op 2600+ niveau is een Siciliaan.


Mijn eigen (wit)partijen (excl. internet vluggertjes)
1.e4 243 partijen
1.e4 c5 123 partijen

50,6% van de e4 partijen is een Siciliaan.

De 44% tussenstand die er staat wijkt wat mij betreft niet veel af van 'de realiteit'. Hoewel mijn drie gelaagde steekproeven natuurlijk geen bewijs leveren denk ik dat op een lager niveau meer Siciliaans wordt gespeeld dan op een 'hoger' niveau. Alleen bij beginnende huis-, jeugd- en beginnende clubschakers vermoed ik dat 1.e4 e5 populairder is.

But correct me, if I am wrong.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-12-2004 15:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om het lekker te simplificeren:

1. e4 e5 en wit bepaalt welke kant we uit gaan.

1. e4 c5 en wit kan c3, Lb5(+), gesloten en open spelen, maar in dat laatste geval, wat het meest voorkomt, kan zwart de variant kiezen.

Ja toch? Niet dan? Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-12-2004 15:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit klinkt als: degene die aan de beurt is mag meestal kiezen.
Dat lijkt me een correcte constatering...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

08-12-2004 17:48 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, ik betwijfel of jou eigen database wel representabel is. Het aantal partijen is toch heel wat lager, en enigzins eenzijdig kwa spelers Knipoog

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-12-2004 at 19:04.

08-12-2004 19:04 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mij hoofd DB bestaat uit 2,3 miljoen partijen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-12-2004 20:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Da's meer dan in de database die ik in m'n knar heb

08-12-2004 21:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2232

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Mij hoofd DB bestaat uit 2,3 miljoen partijen...


Ik had het over JOUW db.

08-12-2004 23:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4465

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk dat *mijn* db wel degelijk representatief is voor wat er hier regionaal op *mijn* niveau gespeeld wordt tegen e4. (Voor de duidelijkheid: mijn zwartpartijen heb ik niet mee genomen).

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-12-2004 15:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller