Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2004-2005 » Interne competitie[7]: Chiel van Oosterom - Joost Michielsen remise
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie[7]: Chiel van Oosterom - Joost Michielsen remise Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chiel van Oosterom heeft de koppostitie stevig in handen gehouden. Concurrent Joost Michielsen werd op remise gehouden.

Voor Patrick de Bas en Gert Legemaat betekende dit dat ze iets dichterbij konden komen, Patrick klom naar de tweede plek.

Het was een drukke bedoening met twee thuiswedstrijden (DSC5 en DSC8) en 25 partijen intern. Aangezien ik zelf een uitwedstrijd speelde met DSC3 heb ik verder geen details van de partijen.

Alle uitslagen staan online, de uitslagen van Jan-Pieter de Vries tegen Simon Dirkse en Maik van Veldhoven tegen Cees Huygen waren niet ingevuld, en zijn voorlopig als remise verwerkt.

Alle uitslagen en de tussenstand staan op de pagina van de interne competitie, of zijn via de onderstaande links te bekijken:
Uitslagen interne competitie (7).
Tussenstand interne competitie(7).

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-11-2004 01:53 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Hoe druk het was en hoe lawaaiig... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe druk het was? Alle tafeltjes waren bezet. Van Dop en ik hadden nog juist een plaatsje bij de bar om te spelen.

Bij de bar kwamen er steeds weer mensen die, begrijpelijk, daar even bij kwam praten na de gebruikelijke maandagavondse verschrikkingen: zetten over het hoofd zien, blunders, gammele f-pionnen &c. Men kwam luidkeels zijn maandagavondse emoties luchten...
Van Dop en ik vonden die emoties echter van het goede teveel. Wij hebben tot remise besloten bij gebrek aan mogelijkheid tot concentreren.

Het werd desondanks een heel gezellige avond. Van Dop is net als ik in 1966-67 met de externe op KNSB niveau gaan spelen. Ik heb nu dus precies 300 externe KNSB partijen, Van Dop is tussentijds gestopt en later doorgestart. We hebben bijgepraat, twee oude mensen met veel gemeenschappelijke oude kennissen. En we hebben wat geanalyseerd. Van Dop ziet net als bijvoorbeeld Langeweg (daar heb ik twee KNSB-partijen tegen staan) en, bij ons in de club, Buzing, strategisch veel verder dan ik.

Voilgende keer wil ik echter graag weer gewoon spelen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

09-11-2004 09:05 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

deuken in de boter Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Nico kwam ik wel redelijk uit de opening, ik had wel is waar een pion minder, maar de actievere stukken en het centrum.

Vervolgens was Nico zeer vriendelijk: hij rokeerde lang. Ik gooide er een stuk tegen aan en had een gevaarlijke aanval. Ergens had ik het nauwkeuriger kunnen spelen, waardoor ik het stuk terug won en de aanval behield, maar dat miste ik. Wel won ik mijn stuk terug, en met de twee pionnetjes die ik al gewonnen had stond ik nu dus een pionnetje voor.

Maar toen kwam de ellende: in het eindspel speelde ik meerdere malen slappe en zetten. Eerst verloor ik mijn pluspion en vervolgens werd ook mijn twee verbonden vrijpionnen vast gezet. Als klap op de vuurpijl meende ik ook nog 47.b5+ te kunnen spelen, wat op slag verloor.

In mijn laatste truc trapte hij niet en ik heb maar opgegeven. Ik schaam mij diep voor Walter (die ik wel heel veel punten door de neus aan het boren ben) en alle trainers die mij ooit iets over deze mooie sport hebben proberen bij te brengen. Ik bak er helemaal niets van de laatste tijd. Nee! Huil 2 Nee!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-11-2004 09:55 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost en ik speelden gisteren echt een hele slechte partij. Om de haverklap werden er blunders gemaakt Remise was waarschijnlijk dus wel een terechte uitslag.

09-11-2004 15:42 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat een stel trieste berichten achter elkaar, zeg! Grijns

Kees, nogmaals gefeliciteerd.

Mijn partij: ik speelde goed tegen Kees Korving, maar een pion minder brak me in het door Kees goed gespeelde eindspel op.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-11-2004 16:13 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

bijna foute boel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Taeke W. ging het bijna fout. Met respect voor mijn tegenstander ging ik er vanuit dat het niet te moeilijk zou worden. Dus toch wel redelijk snel door de opening..iets van een boedapester! Al snel week hij daar vanaf en koos voor een slechte voortzetting. Hij stond slecht en vast. Ik maakte de fout door de dames te laten afruilen..de aanvalskracht werd daardoor toch te veel geweld aangedaan. In het eindspel paard tegen loper had hij twee plus pionnen. Mijn vrij a-pion was een probleem en dat werd hem noodlottig. Mijn les is ...blijf bij je plan en maak de aanval af.

09-11-2004 16:42 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Tango-time Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Gerard Bilars voor de verandering weer eens de Tango van stal gehaald. Gerard schakelde mijn zwartveldige loper uit, maar liet later wel toe dat dame, 2 paarden en de andere loper zich met de witte koning gingen bezighouden. De directe matdreigingen kon hij nog pareren, maar uiteindelijk bleef hij zitten met een geruineerde stelling en een achterstand van 2 pionnen. Toen er vervolgens een stuk verloren dreeg te gaan, heeft hij de handdoek maar in de ring geworpen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

09-11-2004 21:49 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Piaf! Sinatra! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Mais, mon cher Monsieur Baseman, qu'est ce que Edith Piaf a dit? 'Non, je ne regrette rien' !
Et apres elle, F. Sinatra a dit dans 'My way': 'Regrets: I had a few, but then again, too few to mention' !

Faites ce que vous voulez faire, et acceptez qu'on ne peut pas faire tout!

Soyez assure de mes sentiments distingues,
K. van de Sneer

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

10-11-2004 12:26 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Nederlanders hebben een traditie van 400 jaar elkaar voortdurend tegenspreken zonder veel bloedvergieten. Ze denken nu dat ze de democratie hebben uitgevonden [naar Nooteboom].

Nederlanders hebben een traditie van 4 jaar elkaar voortdurend te beledigen met veel bloedvergieten. Ze denken nu dat de democratie wankelt [naar mezelf].

10-11-2004 23:14 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik schaam mij diep voor Walter (die ik wel heel veel punten door de neus aan het boren ben) ...

Wees gerust. Of je nu veel of weinig punten haalt, dat maakt voor mij geen punt uit.
Dat is ook de kern van het "Keizer-gambiet": Als je slecht in vorm bent, verlies dan van een zo slecht mogelijke speler. Als het dan weer beter met je gaat, dan ben je in ieder geval geen punten voor de concurrent aan het verzamelen. Meer over het keizer-gambiet binnenkort in de keizer thread...

10-11-2004 23:19 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.


Deed mij denken aan dat nummer van een paar jaar terug waar op een rustige melodietje levenslessen werden opgelezen, die aanvankelijk waren geuit tijdens een diploma-uitreiking.

Always wear suncreen was volgens mij de titel...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-11-2004 20:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Theo Rekveldt speelde ik maandag een buitengewoon enerverende partij. Met een elo-verschil van zo´n 350 punten wist ik dat ik moest oppassen voor "dizzyness due to succes" (Kotov). Ik speelde geconcentreerd en hij vooral snel. Meestal nam hij niet meer dan één minuut voor zijn zetten. En inderdaad, gaandeweg kwam ik beter en beter te staan. Steeds zoekend naar de winnende combinatie verbruikte ik zeeën van tijd. Hij weigerde domweg een blunder te maken. Tenslotte zag ik hem dan: een combinatie van 15 (halve) zetten diep resulterend in 2 verbonden vrijpionnen op de 6e rij tegen zijn toren en zijn koning ver weg. Ik verwachtte opgave. In plaats daarvan bood hij remise aan Geschokt. En terecht! Ik had nog maar 3 minuten voor de rest van de partij, hij nog ruim een half uur. Ten 2e had hij misschien een "vesting" met toren en 4 pionnen tegen mijn dame en 3 pionnen (alle pionnen op de koningsvleugel). Ik twijfelde maar besloot het erop te wagen. Alles a tempo spelend en denkend in zijn tijd (hij moest blijven noteren!) kwam ik steeds meer gewonnen te staan. 30 (hele) zetten later gaf hij op. Ik had nog één minuut over Glimlach
Je maakte het me bijzonder lastig Theo Goed zo!

__________________
Homo Caïssapiens

11-11-2004 23:40 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Legemaat
Alles a tempo spelend en denkend in zijn tijd (hij moest blijven noteren!) ...

Een truc hiertegen: Als speler met meer tijd de klok laten lopen totdat je zelf ook 5 minuten over hebt.
Als je dat zonde van je tijd vindt, dan in ieder geval 2 zetten per keer verzinnen: dan kan je 1x a tempo antwoorden. Voor de oppo is dat lastig, want deze moet eerst op alle eerste zetten een antwoord verzinnen, en daarna alle tweede zetten. Je kan dus niet "normaal" een variant helemaal doorrekenen en dan aan een ander variant beginnen.

13-11-2004 18:45 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze truc kende ik niet. Het was trouwens geen vooropgezet plan om in zijn tijd te denken, meer een constatering achteraf. Overigens, ook als ik deze truc wel gekend had zou ik dezelfde keuze gemaakt hebben om dóór te spelen met nog 3 minuten op de klok. Ik had inmiddels dermate veel energie geïnvesteerd in het winnen van de partij dat ik ook dan het risico genomen zou hebben: de dood of de gladiolen! 8)

__________________
Homo Caïssapiens

13-11-2004 22:49 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil beide trucs van Walter ter zeerste ontraden.

Het laten verlopen van je tijd is gewoonweg dom. Tenzij je een Smeets of Nijboer bent die in tijdnood automatisch (veel) beter speelt, geef je gewoon kostbare denktijd weg. Waarom moet jij lijden als je tegenstander niet met zijn tijd kan omgaan?

Ook de 'dubbelzet van Walter' verdient de nodige voorzichtigheid. Eigenlijk kan je alleen maar a tempo zet nr. 2 doen als je tegenstander het vooruitberekende antwoord heeft gespeeld. Uiteraard blijf je het risico lopen iets te hebben gemist, wat je wel zou hebben gezien als je rustig over zet 2 zou hebben nagedacht.

Wat dan wel te doen? Gewoon goede zetten blijven doen. Let vooral op taktiek (de tegenstander zal daar minder of geen tijd voor hebben). In het verlengde hiervan kan het ook geen kwaad om de stelling te compliceren of complex te houden. En als je verliest is de tegenstander gewoon veel te sterk voor je. De beste kansen hou je echter door gewoon goed te blijven spelen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-11-2004 00:04 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller