Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC2 redt het niet tegen Paul Keres 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC2 redt het niet in en tegen Utrecht Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas heeft DSC2 haar tweede wedstrijd tegen Paul Keres 2 met 5-3 verloren. DSC2 was aardig verzwakt omdat de vaste krachten Patrick de Bas, Frank van Zuthpen (beiden verhinderd) en Walter Anema (viel in in DSC1) niet meededen.

Met drie invallers werden er te weinig punten gehaald om de wedstrijd naar hun hand te zetten, hoewel er wel meer in gezeten had.

Sicco Verwer verloor als eerste waarna Willem-Jan Weenink in remise berustte. In de tijdnood fase verloor Kim Meulenbroek zijn grip op de stelling en kwamen we met 2½-½ achter. Met de overige 5 partijen kon het nog alle kanten op.

Henrik Tamerus was zeer slecht uit de opening gekomen, maar had nog remise kansen. Pieter Buzing had in tijdnood de winst laten liggen, en was in een moeilijk eindspel beland.
Arno Wiersma had in het middenspel een pion gewonnen en stond beter en Joram was in een dameeindspel beland met een pion meer.

Dolf Beltz won een boeiende partij op bord 1 van Anton Rosmuller. Na een geweldig offer (Pe5) kon hij snel winnen, echter hij gaf zijn tegenstander kansen en stond zelfs slechter. In de tijdnood won hij door met een ander stuk sterk op e5 (Txe5) te komen.

Henrik en Pieter slaagden er echter niet in hun partij naar hun hand te zetten, beide verloren waardoor de matchpunten al naar Paul Keres gingen.

Joram op den Kelder wist zijn dameeindspel niet te winnen en alleen Arno slaagde er op het eind in om zijn sterke tegenstander te verslaan.

Zo verloren we met 5-3 en wordt de volgende wedstrijd zeer belangrijk. We spelen dan tegen de koploper Venlo. Verliezen we dan wordt het een zeer moeilijk seizoen, winnen we dan kan het nog iets moois worden.

auteur: Dolf Beltz

09-10-2004 20:24 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

DSC2 redt het niet tegen Paul Keres 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

We speelden tegen Paul Keres 2.
Goede winstpartijen van Dolf en Arno; Verder weinig hoogtepunten helaas...

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

09-10-2004 22:29 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gedetailleerde uitslagen:
Paul keres 2 (2045) - DSC2 (1979) 5 - 3

Anton Rosmuller 2070 - Dolf Beltz 2078 0 - 1
Erik Oosterom 2066 - Kim Meulenbroek 2063 1 - 0
Maartje de Jonge 2034 - Joram op den Kelder 2043 1/2 - 1/2
Jan-Bart Abcouwer 2068 - Arno Wiersma 1902 0 - 1
Hein-Piet van der Spek 2039 - Pieter Buzing 2003 1 - 0
Evert van Heel 2078 - Jan Willem Weenink 1943 1/2 - 1/2
Kees Vreeken 2018 - Sicco Verwer 1956 1 - 0
Jan Jaap Janse 1985 - Henrik Tamerus 1847 1 - 0

09-10-2004 22:43 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam inderdaad zeer slecht uit de opening (waarom speelde ik ook niet wat ik "normaal" speel), kwam zo goed als verloren te staan, maar mijn tegenstander weigerde een pion te slaan van mij, die een paar zetten later uiterst gevaarlijk werd op c2(ik had zwart dus). Ik kwam toen zelfs weer even beter tot gewonnen te staan (in een volgens Sicco (en later Gert) meest waanzinnige stelling ooit), maar dat was tijdens de tijdnood fase, waarin ik niet het juiste plan koos. Uiteindelijk een eindspel met toren + 2(verbonden)pionnen voor hem tegen paard en loper voor mij. De meningen over de theoretische uitkomst hiervan waren achteraf verdeeld. Maar ik kreeg het in ieder geval niet voor elkaar om er remise van te maken.

edit: typo

09-10-2004 23:36 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
(in een volgens Sicco (en later Gert) meest waanzinnige stelling ooit)


Dat klinkt als voer voor de Axioma.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

11-10-2004 23:46 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Reactie aan de overkant Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor u geknipt bij Paul Keres (www.utrechtschaak.nl):

Datum: maandag 11-10-2004 13:00
Naam: Jan Jaap Janse

Paul Keres II wandelde zaterdag gezellig over de rand van de afgrond, maar slaagde erin op de been te blijven.
1. Kopman Anton R. kende een moeizame opening, bleef op de been maar werd toen door een prachtig schijnoffer verrast. Hij verdedigde zich taai, grabbelde wat pionnekes mee maar had in tijdnood een tweede stukoffer best kunnen pakken. Hierna werd hij uitgeteld, maar prima gevochten en de volgende wint hij weer.
2. Erik O. (niet de militair!) kwam te laat binnenhollen, maar leverde een keurige pot af. De tegenstander werd langzaam maar zeker eraf geschoven, zo concludeerden wij in de Chinees.
3. Drs. Maartje de J. had ook al een moeizame opening, en wikkelde pragmatisch af naar een dame-eindspel met een pion minder. De zeer jonge tegenstander probeerde van alles, maar Maartje hield het keurig remise. Opgeteld zat er trouwens 3 meter scha(a)k(st)er achter het bord!
4. Jan-Bart A. had een matige dag. De opening leverde geen voordeel op en hij werd langzaam richting 1e rij geschoven. Een martelgang, maar binnenkort wordt hij papa en analoog aan Frans K. gaat het schaken dan weer beter.
5. Hein Piet v/d S. debuteerde schitterend voor Paul Keres. Na 20 zetten zag het er zeer eng uit, toen alle witte stukken richting zwarte koning gingen. HP verdedigde taai, wikkelde fraai af en won een lastig eindspel. Tevens haalde hij ook nog het beslissende matchpunt binnen.
6. Evert van H. is niet in vorm. Wel leverde hij een degelijke en vrij vlotte remise af. Het begin van het herstel?
7. Kees V. speelde een prima sneldraak, aarzelde halverwege wat maar was rond zet 30 veel slagvaardiger dan zijn tegenstander. Kees met zwart: bukken!
8. Jan Jaap J. speelde ranzig slecht. De opening leverde een uur tijdsvoorsprong en materiaalwinst op (ongekende luxe!), maar dat is geen reden om voor de galerij te gaan spelen. De tegenstander combineerde briljant in tijdnood, maar wikkelde daarna verkeerd af. Het eindspel T+2p. vs. L+P gaf gelukkig geen problemen. HP op zet 40: "Als jij wint, dan win ik ook!". En zo geschiedde.

12-10-2004 22:07 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Quote

De tegenstander combineerde briljant in tijdnood...


Toch leuk om te lezen dacht ik zo Tevreden

12-10-2004 22:18 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb wel is slechtere dingen over mij gehoord ja, en het was inderdaad een leuke stelling. Mijn tegenstanders zei achteraf tegen me tijdens de analyse: Ik viel bijna van mijn stoel toen je Td3 speelde, gelukkig hebben we stevige stoelen hier!

Dus complimenten gehad ja, maar resultaat 0 Frons

En of het voer voor het Axioma is... dan moet ik ook mijn dramatisch slechte opening van commentaar voorzien zeker...

14-10-2004 13:55 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller