Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Volle kracht vooruit in het Koningsindisch
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Volle kracht vooruit in het Koningsindisch Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De vierde avond van het Zomerschaak stond in het teken van het Koningsindisch. Gastspreker Patrick de Bas trakteerde de aanwezigen op enkele van de geheimen van de hoofdvariant (Mar del Plata) van deze veelzijdige opening.

Na de zetten 1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 Lg7 4. e4 d6 5. Pf3 0-0 6. Le2 e5 7. 0-0 Pc6 8. d5 Pe7 was het centrale thema voor de avond eenvoudig: aanvallen. Wit op de damevleugel, zwart op de koningsvleugel. Nadat op het demonstratiebord enkele standaard manoeuvres en een voorbeeldpartij (Miles-Sax, Londen 1980) waren vertoond, mochten de deelnemers zelf hun aanvalskunsten uitproberen.

De resultaten (tweede resultaat met verwisselde kleuren):

 Joost Michielsen-Kim Meulenbroek1-01-0
1Richard Oranje-Dolf Beltz1-01-0
2Henrik Tamerus-Martin Glimmerveen0-11-0
3Pieter Quist-Marco Anink0-10-1
4Theo Rekveldt-Diederik van Heijgen1-01-0
5Albert Kemeling-Olivier Marincic1-0½-½
6Patrick de Bas-Hora Vlam1-01-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 29-12-2006 at 14:10.

03-08-2004 22:02 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en dat is aardig gelukt Glimlach zowel met wit als met zwart wist ik Dolf in zwaar weer te brengen, gevoegd bij Dolfs tijdnood in beide partijen leverde dat een 2-0 op. Dolf probeerde met wit de LE3-f2 variant. Ik speelde met wit PE1-d3 en daarna c5 en cxd6 en kwam beslissend over de c-lijn binnen.

04-08-2004 11:05 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
en dat is aardig gelukt Glimlach zowel met wit als met zwart wist ik Dolf in zwaar weer te brengen, gevoegd bij Dolfs tijdnood in beide partijen leverde dat een 2-0 op. Dolf probeerde met wit de LE3-f2 variant. Ik speelde met wit PE1-d3 en daarna c5 en cxd6 en kwam beslissend over de c-lijn binnen.


Nou, nou dit is wel wat overdreven!!
In partij 1 was er geen beslissende inval via de C-lijn. Integendeel, mijn counter met Df2 leverde minimaal gelijk spel op. Echter, en daar moet ik Richard gelijk in geven, mijn tijdnood deed mij mijn das om, waardoor ik er alsnog afging.

Ook in partij 2 speelde ik te traag qua tijd waar Richard goed van profiteerde.

In beide partijen had ik echter het gevoel dat ik meer door mezelf en mijn traagheid verloor. Sorry Richard!!

05-08-2004 22:37 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aanvankelijk had ik mijzelf niet ingedeeld, aangezien er een even aantal personen zich ahdden ingeschreven. Vlak voor de partijen kwam Hora met de vraag of hij nog kon meedoen, dus mocht ik ook aan de bak.

Partij 1 had ik wit. Hora besloot onmiddelijk met c7-c5 af te wijken. Ik schakelde over op het plan om de b-lijn te openen en te bezetten. Vanwege mijn te ontspannen spel blunderde ik pion e4 weg. Alhoewel ik nog wel een toren op b7 kreeg, was de coordinatie van de stukken van Hora veel beter. Hij maakte echter een fout waardoor ik mat in 3 kon geven (bravo, Marc!), maar ik mijn nog steeds (te) ontspannen staat van spelen zag het niet. Uiteindelijk kon Hora een kwaliteitsoffer plegen waardoor hij minimaal eeuwig schaak had en misschien een mataanval. Pardoes blunderde hij echter een stuk en gaf op, terwijl voor mijn gevoel er nog steeds eeuwig schaak inzat voor hem.

Met zwart zag ik Hora voor een onmiddelijk b2-b4 gaan. Mijn antwoord a7-a5 is niet zo goed als wit juist reageert, maar Hora ging vol de fout in: c5 axb4, cxd6 cxd6 en nu gaat Pxb4 niet vanwege Db6+ met stukverlies. Wit geeft op.

Uiteraard kreeg ik onmiddelijk na de 2e partij te horen dat wit het beter kan spelen, namelijk het systeem met Le3, en we speelde een aanvullend partijtje. Terwijl wit vrolijk mijn damevleugel aan het slopen was, kon ik g3 spelen. Na het antwoord h3 leverde Dh4 gevolgd door Lxh3 ondekbaar mat op.

Uiteraard was de stelling volgens Hora straal gewonnen, was Lxh3 een gelukje en kwam de 2e aanvullende partij op het bord. Hierin sloeg zijn aanval op de damevleugel wederom door, maar besteedde hij iets mee aandacht aan de koningsvleugel. Om zijn aanval iets te vertragen offerde ik een kwaliteit en deed daar nog een stuk bij op de koningsvleugel om ruimte te krijgen voor mijn toren en dame op de g-lijn. Vriendelijk informeerde mijn tegenstander wat ik nu eigenlijk had voor mijn toren minder. Volgens hem in ieder geval helemaal niets. Dat ik echter nog wel wat kansjes had bleek toen ik een ‘mat of damewinst’ op het bord toverde. Zo moest het niet, dus werden de laatste zetten teruggenomen. Een paar zetten later kwam ik echter weer met een mataanval binnengezeild. Weer terugnemen. Hora werd boos, omdat ik enkel ‘sjabloonzetten’ deed en niets creatiefs bedacht. De volgende ‘sjabloonzetten’ leidde echter weer tot mat. Op dat moment had Hora er genoeg van. Rolt met ogen

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

07-08-2004 22:17 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Dolf

Quote

Originally posted by Richard
en dat is aardig gelukt Glimlach zowel met wit als met zwart wist ik Dolf in zwaar weer te brengen, gevoegd bij Dolfs tijdnood in beide partijen leverde dat een 2-0 op. Dolf probeerde met wit de LE3-f2 variant. Ik speelde met wit PE1-d3 en daarna c5 en cxd6 en kwam beslissend over de c-lijn binnen.


Nou, nou dit is wel wat overdreven!!
In partij 1 was er geen beslissende inval via de C-lijn. Integendeel, mijn counter met Df2 leverde minimaal gelijk spel op. Echter, en daar moet ik Richard gelijk in geven, mijn tijdnood deed mij mijn das om, waardoor ik er alsnog afging.

Ook in partij 2 speelde ik te traag qua tijd waar Richard goed van profiteerde.

In beide partijen had ik echter het gevoel dat ik meer door mezelf en mijn traagheid verloor. Sorry Richard!!
tijdig redelijke tot goede zetten doen is ook een kwaliteit natuurlijk, zeker in rapid schaak.

na df2 (wat ik bewust toeliet) kwam er een afwikkeling , die gezien de tijdsverdeling praktisch gezien de beste was. al met al was het een goede oefening in het matzetten en het pogen voorkomen hiervan.

15-08-2004 00:20 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller