Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Zomerschaak van start
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Zomerschaak van start Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste ronde van het Zomerschaaktoernooi kende een spetterend begin. Kees van der Meer, toch een van de boeiendste explicateurs op de club, wist de Tarrasch-variant van het Damegambiet op boeiende wijze voor het publiek te brengen. Na een stief kwartier werd op een tiental borden de strijd aangebonden, met de volgende resultaten:

Ted Barendse - Richard Oranje 1-1
Cees Huijgen - Arno Wiersma 0-2
Albert Kemeling - Mark Versteegh 1-1
Theo Rekveldt - Olivier Marincic 0-2
Corniel Nobel - Jan-Pieter de Vries 0-2
Gerard Bilars - Kees Venema 2-0
Coen Leentvaar - Simon Dirkse 0-2
Nico ’t Hoen - Rene Torenstra 2-0
Herman Zonderland - Eef Hartman 0-2
Piet de Vreede - Jan Dekker 1-1?

Volgende week ronde twee, met veelvuldig oud-DSC-kampioen Arend Bosma als meesterbrein.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

13-07-2004 10:50 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien dat gedetailleerde uitslagen leuk zijn, zodat we kunnen zien hoe de club met wit en zwart scoort in de behandelde openingen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-07-2004 14:44 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, daar wil ik wel mee beginnen. Bij ons kwam wit 2x duidelijk beter te staan, Albert stond zelfs totaal gewonnen omdat ik wat slordig met m'n pionnen omging, maar vergat vervolgens een mat in 3 te dekken. Vervolgens stond ik met wit ook duidelijk beter maar wist het ook niet af te maken.

0-2 voor dr. Tarrasch dus, maar dit vooral door falen in de afronding aan witte zijde, het juiste plan voor zwart hadden we niet echt gevonden.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

13-07-2004 15:14 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Alternatief! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De voorzitter,
Naar de club getogen om weer eens lekker schakend uit te halen! Door mijn naam of rating of wat dan ook werd ik uitgekozen tot reserve van wegen oneven aantal spelers. Op het verzoek tot reserve antwoord je natuurlijk....geen probleem! Wat is dan het alternatief.......je zoekt een volgend slachtoffer...de voorzitter...geweldig beter kan niet. Natuurlijk wil de voorzitter schaken. Besloten werd twee partijen van 10 minuten. Bij de bar met partner en Jannette werd er geschaakt en tevens uitgelegd hoe de voorzitter en partner de tuin hadden ontworpen en laten aanleggen. De voorzitter discuseerde mee terwijl zijn klok de seconden wegtikte. Het werd een dikke nederlaag voor de voorzitter. Wel was de tuin reeds aangelegd en adviezen wat en hoe te voorkomen werden afgegeven.
Ook de tweede partij ,ik aan het bier,de voorzitter blijft het houden bij de BOB. gaf de zelfde uitslag. We hadden geen thema "de zwakke pion"maar "de zwakke voorzitter". De zomer....die komt er aan, Ik zie hem al zitten genietend van een pilsje in zijn nieuwe aangelegde tuin en vrij van "het voorzitterschap"...de voorzitter.

13-07-2004 15:17 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook bij ons (René, Nico) had Zwart het zeer moeilijk. Dit kwam niet tot uitdrukking in de score, maar wel in de stellingen.
Ikzelf blunderde tweemaal na het bereiken van de conclusie over de ontstane stelling - met Zwart remise, met Wit winst - lauweren, rusten, billen en blaren. U kent dat wel.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-07-2004 00:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook ik kan me bij het voorgaande aansluiten. In de eerste partije waarin ik met c4 mijn geluk zocht vond ik het niet; een witte aanval leek door te slaan tot mijn tegenstander verkeerd offerde (de zwarte stelling vroeg om getankt te worden). Daarna mocht mijn tegenstander het proberen, maar zonder resultaat.
Het ' voordeel' voor wit in de variant cx en Px is het duidelijke aanvalsobject. Zwart moet effectief een plan uitvoeren, anders is het gedaan. In die zin ben ik ook wel benieuwd naar partijen waarin zwart het wel goed doet. En dan vooral hoe.

14-07-2004 02:33 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ook bij mij en Ted tweemaal witte winst. Al kwam dit niet geheel door de opening. BEide malen de zweedse variant met c4 overigens. De erste maal blunderde ted pion a5 weg met zwart , hoezo pion d5 is zwak ? die stond stevig gedekt Glimlach De tweede maal had ik zwart en blunderde de al niet geheel frisse stelling in 1 zet weg.

14-07-2004 10:06 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was er niet maandag...hebben jullie de beginzetten paraat?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-07-2004 14:47 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1d4 d5 2 c4 e6 3 pc3 c5

14-07-2004 16:34 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En dan mocht je op zet 4 verder?

Hmm...de gewone Tarrasch (cxd5 exd5) is m.i. beter voor wit (lekker drukken op die Isolani van d5) (en ja; Karpov en Kasparov hebben vaak laten zien dat je genoeg activiteit hebt met zwart als compensatie voor het feit dat d5 ooit verloren gaat, maar ik vind het niet prettig spelen), zetten als Pf3 en e3 zijn marginaal beter voor wit, en het gambietje cxd5 cxd4 is, hoewel uitgeanalyseerd misschien weerlegd, naar mijn ervaring bloedlink.
Vorig jaar hebben we die ook behandeld, toen kwam zwart 2x veel beter te staan in mijn partij (weet de uitslag overigens niet meer), en een paar maanden terug ben ik in die variant met wit keihard gebeukt door een 1600 omdat ik rustig a3 b4 Lb2 speelde ipv b4! (naar ik meen op zet 13 of 14 ofzo).
Vorig jaar was Ted de instructeur en liet ons kiezen, na een verplichte start van 12/13 zetten, tussen 0-0 en 0-0-0, evt. gevolgd door g5!
0-0-0 en g5 schijnt nog iets sterker, ik vond 0-0 al link genoeg voor een flinke aanval...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-07-2004 17:17 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees behandelde inderdaad Tarrasch, met als thema de geïsoleerde pion. De uitgangsstelling kwam op het bord na:

1.d4 d5 2.c4 e6 3.Pc3 - c5 4.cxd5 exd5 5.Pf3 c5 6.g3 Pc6 7.Lg2 Le7 8.0-0 0-0 9.Lg5

Zwart aan zet dus, en de keuze tussen 9...cxd4 of 9...c4. Het populairste schijnt de Zweedse variant geweest te zijn (9...c4). Zelf speelde ik tegen Cees Huygen cxd4, maar speelde het blijkbaar niet actief genoeg om compensatie te hebben voor die geïsoleerde pion. Uiteindelijk won ik in de tijdnoodfase (met twee pionnen minder op het bord). Een zwakke koningsstelling samen met de tijdnood werd Cees fataal.

In de herkansing speelde Cees 9...c4, maar vergat vervolgens na 10.Pe5 Le6 te spelen. Hij speelde 10...h6, ik ruilde alles af en kreeg het centrum. Thema van Kees' verhaal wel weg, maar wel een punt Knipoog

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-07-2004 17:32 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kreeg het centrum en een pion extra vermoed ik, Arno. Maar dan is wel het belang van 10.Le6 aangetoond, de enige zet in die stelling, denk ik Grijns

edit: Voor zover ik kan zien is c4!? niet het meest gespeeld, maar is nu wel in de mode en scoort voorlopig beter dan cxd.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-07-2004 17:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In ongeveer alle partijen kwam wit dus kennelijk beter uit de opening. Conclusie: DSC is het oneens met dhr. Tarrasch.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-07-2004 22:50 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met z speelde ik c4 wat gevolgd werd door Pe5 en Le6. Daarna speelde w Pxc4 waarop dxPc4 de enige zet is. Direct d5 is volgens mij niet goed (Pxd5 en de loperstaat in en Lxe7 neem je terug met Pde7). Dus eerst Lxf6, Lxf6 en dan d5. Kwam wit toch best lekker te staan. Het vervolg was Lxd5, Lxd5 Ph5 en wit heeft een aangename stelling...

14-07-2004 22:50 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oneens met...
Ja ik vind dat een club als DSC het zich kan permiteren oneens te zijn met Tarrasch.....!!!!! Wat is het leven toch heerlijk met al die varianten van stellingen en mensen. Ik kan bijna niet wachten op de volgende zet!

15-07-2004 11:48 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller