Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Amsterdam Chess Tournament
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (3): [1] 2 3 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Amsterdam Chess Tournament Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit jaar is er in Amsterdam het Amsterdam Chess Tournament.

locatie
Studenten sportcentrum USC, De Boelelaan 46,Amsterdam Buitenveldert
(voor bereikbaarheid klik op www.usc.uva.nl)

data
zaterdag 17 t/m zondag 25 juli 2004
telkens vanaf 13:00 uur
alleen de laatste ronde begint al om 11:30

indeling
vier grote groepen, gebaseerd op speelsterkte, die elk 9 ronden spelen (zwitsers systeem)
groep A rating hoger dan 2200
groep B rating tussen 1850 en 2250
groep C rating tussen 1550 en 1900
groep D rating lager dan 1600
(in de A-groep zijn titelresultaten mogelijk)

speeltempo
40 zetten in 2 uur, daarna 1 uur (groep A en B) of 30 minuten (groep C en D) versneld beeindigen

prijzengeld
in elke groep is er voor minimaal 10% van de deelnemers een geldprijs
eerste prijs A-groep: EUR 5000,-

inschrijfgeld
EUR 50,-, te betalen aan de zaal voor de eerste ronde (gm en im gratis, fm en cm 50%)

toernooisecretariaat
cco@xs4all.nl
(vraag hier per e-mail de inschrijfkaart aan (vermeldt uw naam en adres) en stuur de aanmeldingskaart dan in.

voor meer informatie:
http://194.109.162.96/act/
http://home.hccnet.nl/w.haggenburg/act04

dsc-ers (en bekenden) tot nu toe

  1. Michiel van Wissen (A)
  2. Lucien van Beek (A)
  3. Marco Anink (C)
  4. Simon Broos (C)
  5. Teun Timmerman (C)
  6. Simon Dirkse (D)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-06-2004 11:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel en Teun doen dus mee, wie volgt?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-06-2004 15:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zelf twijfel ik nog tussen Gent en A'dam, maar aangezien Gent waarschijnlijk kamperen betekent neig ik momenteel naar het ACT, alwaar ik kan tukken bij een vriend van me, en dat is altijd wel zo makkelijk gedurende die ene maand dat de OV-kaart niet geldig is...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-06-2004 19:04 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is dus voor mij Amsterdam geworden.
Diederik en Martin hebben op het laatste moment besloten verstek te laten gaan, Simon Dirkse heeft 1 a 2 dagen tevoren zich alsnog opgegeven.

Zodoende is DSC met 5 man vertegenwoordigd.

Het verslag betreffende ronde 1:
Michiel verloor in groep A van Peter Acs, de Hongaarse GM, die het overigens niet echt leuk vond dat ik hem niet herkende en hem naar zijn naam vroeg. Glimlach

Teun pakte in de C een remise, volgens mij niet geheel naar eigen tevredenheid, en Simon Broos deed iets goed fout en moest het punt aan zijn opponent laten.
Zelf ben ik in die C derde geplaatst, en in het corporale onderdonsje met Hans JG de Lange weigerde ik het doorschuiven van c5 in de afruilGrunfeld onbestraft te laten: ik won in de aanval.

Tenslotte Simon Dirkse. Na een prima opening en middenspel stond hij gewonnen, maar een stuk ging niet gepaard met het bijbehorend mat. In het eindspel was het eigenlijk vrij treurig hij lang hij met een toren en 3 pionnen ieder, maar een paard minder, toch doorspeelde. Het bleek zijn goed recht.
Zwart kreeg een volstrekte black-out en gaf een paardschaakje...de koning liep daar uit door de zwarte toren te slaan. En toen had Simon opeens gewonnen!

Later meer.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-07-2004 00:02 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Daar ben ik weer...

Michiel wint vandaag een strakke pot van de wederhelft van GM Krasenkov. Mevrouw had echter wrs weinig respect voor Michiel, ze speelde (naar horen zeggen) met een loper en een paar pionnen minder nog lange tijd door.

Teun won vandaag: dameruil baatte wit niet in een aangenomen Wolga, de geofferde pion werd eerst opgehaald, daarna het punt.
Simon Broos stond een kwal voor in het eindspel en leek simpel te winnen, maar een dolle toren gooide roet in het eten.
Zelf had ik het te stellen met Jasper Boonstra, een oude bekende. Op zet 20 ofzo hadden we, nadat alles afgeruild was in een gesloten siciliaan, want Jasper vreest altijd mijn Sveshnikov, al een dubbel toreneindspel, met voor hem een isolani dus een heeel heel heeeel, ja echt een heel erg klein plusje. Zelfs nog kleiner dan U nu denkt.
Maar goed, ik sloeg het remise-aanbod dus vanzelfsprekend af. Ik had tenslotte een voordeeltje, nietwaar, dat heb ik U net verteld.
Doormieren en doorzeuren, en rond zet 50 heb ik inderdaad langzamerhand een beter toreneindspel. Niet eens miniem beter, gewoon echt - 0.30 ofzo. Tong
En wat later sta ik wrs zelfs gewonnen.
U voelt'm al hangen, he. Juist ja. Ik weet daarna gewoon zoveel fout te doen dat het eindspel eindigt in 2 pionnen, 1 voor mij en 1 witte, maar dat hij die van mij via zetdwang gaat winnen. Door'm handig weg te geven kon ik nog wel oppositie pakken enzo, en dus remise afdwingen, maar om na 4 uur zwoegen om van een half punt een heel punt te maken, was deze eindstelling toch best wel diep triest.

Simon Dirkse tenslotte zette zijn'zegereeks voort. Hij won al spoedig een stuk, was als één der allerlaatste D-groepers klaar, maar had wel gewonnen. Nodeloos spannend geworden nog, maar een punt is een punt, is een punt.

Goed, het wordt weer eens tijd om de bloemetjes buiten te zetten, waarbij ik volgens mij de enige ben die niet steeds heen en weer rijdt trouwens. Okee, okee, enige DSC'er dan. Ja, ok, ik moet een stukje rijden...
maar U begrijpt wel wat ik bedoel!

Groeten uit Amsterdam!

En voor morgen, want ik zag net dat de indeling bekend is geworden: de DSC'ers treffen geen van allen 'bekenden', maar Teun en ik zitten morgen in ieder geval gezellig naast elkaar met ieder anderhalf in de C.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

18-07-2004 21:49 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed bezig Tong

18-07-2004 22:47 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag een update van mij.

De DCS-ers hebben het vandaag weer goed gedaan: 4 uit 5!

Teun had een eindspel met een pluspion op het bord en won dat uiteindelijk. Ik heb weinig van deze partij gezien en op een gegeven ogenblik dat het misschien remise zou zijn, maar nee dus.

Marco kwam met voordeel uit de opening en won een pion. Zijn tegenstander gaf daarna nog een vols tuk en gaf dus op. Teun en Marco hebben nu 2.5 uit 3 en doen volop bovenin mee in de C groep

Simon Broos speelt een ongelukkig toernooi. Vandaag stond het gelijk tot iets beter voor hem en toen hij een dame plus 2 pionnen tegen 2 torens kon krijgen (btw, een moeilijk te beoordelen stelling), gaf hij in plaats daarvan een toren weg... Helaas weer een nul dus.

Simon Dirkse daarentegen kan niet meer stuk. In de opening moest hij helaas een pion geven, maar zijn tegenstander liet hem daarna weer helemaal terug komen. Toen hij ook nog een dame weggaf, was het punt snel op het scorebord. Hij staat met 3 uit 3 op de (gedeeld) 1e plaats in de D groep.

Tenslotte mijn eigen partij. Ik speelde tegen de Zwister Moor, een FM met 2389. In feite speelde ik tegen de broer van James Bond, want zijn broer heet Roger... Tong
In de opening wist ik even niet hoe het verder moest, maar speelde toch maar op wat aanval. Mijn tegenstander inversteerde zeeen van tijd en had voor zijn laatste 25 zetten zo´n 10 minuten over. De stelling was erg lastig en op zet 21 besloot ik tot een kwaliteitsoffer, wat bij aanname zeker kansen voor mij bood. Volgens Fritz +1, dus dat valt weer mee.. Toen hij dit echter weigerde, pleegde ik een schijn torenoffer, dat won. Ik heb nu 2 uit 3 en speel morgen tegen Bezemer, een FM met 2375. Helaas niet tegen Jan Timman of Ivan Sokolov, die ook 2 punten hebben...

19-07-2004 21:41 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk om hier de verslagen te kunnen lezen, heren Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-07-2004 22:19 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel, als je nu gewoon even van Arie/Arno wint, mag je misschien de ronde erna tegen een van genoemde heren...

edit: Arie of Arno, whatever Grijns 8) Grijns

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-07-2004 07:38 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Corniel: welke Arie??? Ik speel vandaag tegen Arno Bezemer.

20-07-2004 09:04 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

-Grappig, die varianten van dat Zomerschaak tot nu toe. Wat gisteren behandeld werd speel ik zelf met zwart, wat in week 1 op het bord 1 kwam kan ik met wit treffen. Leuk om ook te zien hoe druk het bezocht wordt.

-Over het ACT: zijn er nog DSC'ers van plan te komen kijken? En Diederik, Joost, Martin; komen jullie vrijdag of zaterdag langs?

Groeten, Marco.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-07-2004 12:03 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn beurt weer...

Vandaag een slechte dag voor ons. 1,5 uit 5
Michiel dacht leuk te zijn in Sveshnikov met 6...h6 i.p.v. 6...d6 (gevolg 7.Pd6+ Lxd6 8. Dxd6 De7 9. Dxe7+ Kxe7 eindspel) maar de Fide meester wist het beter en won.

Simon Dirkse zag zijn 100% score in rook op gaan: hij wilde zijn positonele voordeel uitbuiten maar er liep plotseling een vrijpion door die promoveerde.

Simon Broos had wat goed te maken en leek daar in te slagen, met enige medewerking van zijn lieftallige tegenstandster. Na de tijdnoodfase resteerde een toreneindspel van drie voor Simon tegen twee voor wit.
Wit was zo vriendelijk de torens te ruilen, waarna het eindspel goede winstkansen biedt. Helaas voor Simon kon hij net niet winnen vanwege een pat-gelukje voor de tegenstandster.

Teun had een spannende pot die in tijdnood in zijn nadeel beslist werd. Een zeer spannende tijdnoodfase leverde uiteindelijk (ik heb het gevoel dat beide partijen daar de kans hadden het uit te maken) een eindspel van T+L maar met minder pionnen op, dat hem (voorlopig) doet afhaken bij de kop.

Gelukkig was ik zelf in betere doen. Beetje ziekjes, de resultaten van 12 dagen lang Lustrumfeesten van Minerva zijn nog steeds voelbaar, maar lekker rustig aan tot nu toe 's avonds (biertje, 2 filmpjes, ook wel eens lekker) werpt zijn vruchten af.
Vandaag de geniale opening 1. d4 Pc6 !? 2. Pf3 (he verdorie, geen vlam in de pan) d5 3. Lf4 Lf5 - en gelijk spel - op het bord, en ziet dat maar eens te winnen.
Ja, das best lastig hoor, om die dingen met zwart te winnen wanneer je geen 2000+ speler bent.
Kijk, op 2001...maarja, ik heb 1890. Grijns
Anyway, na wat gefrutsel (er waren nu nog 4 torens, 2 dames, 2 paarden en 14 pionnen over) besloot ik maar eens wat aan te gaan vallen. Wit had zijn c-pion tegen mijn e-pion geruild, en ik vond de manoeuvre Tf8-e8-e6-h6 wel op zijn plaats. Bijgevoegd een volgende toren die er aan kwam, een paard dat naar e4 hopt, f5, g5, Kh8 en Tg8 voelt U de lont al branden...wit speelde f4 en met g4 ging ik de druk op de h-lijn opvoeren.
Een kwaloffer op h3, zijn sterke paard tegen een toren van mij, terwijl ik mijn sterke paard nog wel had, besliste de zaak. Winst dus. En morgen een 13-jarig talentje. Nouja. Dat ben ik ook. Ooit geweest dan. Okee, okee, dat ook niet.
Maar hee, het gaat om het idee.
En anders heeft Michiel wel een leuk idee. Want wat moet iemand doen na een winstpartij, Michiel ? Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

20-07-2004 22:15 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In aanvulling op de berichtgeving van Marco en Michiel even een kort overzicht van mijn belevenissen in Amsterdam.

De eerste ronde (tegen dezelfde lieftallige tegenstander Tjiabaria Pijloo waar Simon vandaag remise tegen maakte) remise gespeeld, even inkomen na een drukke werkweek. In opkomende tijdnood speelde zij steeds betere zetten, en de concentratie was er bij mij nog niet om een tijdnoodduel aan te gaan.

De tweede ronde een favoriet gambietje (Wolga), waarbij mijn tegenstander Tom Prent niet al te moeilijk deed en de pion teruggaf waarna ik een overwegende stelling overhield. Wel mat in drie gemist in tijdnood, daarna nog wat remisekansen weggegeven maar toch het punt binnengehaald.

In de derde ronde trof ik de nummer 5 van de ranking: Caspar Kruijf (!) uit Almere. Ik wist dat hij Boedapester speelt, een leuke (voorbereide) variant op het bord gekregen en al pionwinst na 12 zetten. Afgewikkeld naar een solide eindspel, voor mij niet te verliezen, en met nauwkeurig spel wist ik het punt na bijna vijf uur spelen binnen te halen (na overigens een veel snellere winstvoorzetting te hebben gemist).

Vandaag wederom voorbereiding op het bord, maar nu speelde ik in een voor mij nieuwe variant op zet 13 direct al onnauwkeurig en kwam ik tegen de sympathieke veteraan Dick Paulis duidelijk minder te staan. Hij bouwde de druk op, won een pion en kon rond zet 30 mat in vier geven. Ik zag het wel (maar te laat), hij niet en zo gingen we vrolijk vluggeren. Dit was het stadium waar Marco het over had, het zag er optisch goed voor mij uit, maar helaas speelde hij steeds de juiste zetten en ook achteraf bleek ik niets gemist te hebben. De eerste (en terechte) nul derhalve....

Tot nu toe een leuk toernooi, maar wel zwaar (ben al drie ronden meer dan 4,5 uur bezig geweest). Dat biedt helaas weinig ruimte om bij de toppers te gaan kijken...

Wordt vervolgd.

21-07-2004 00:05 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

-Even een rectificatie: Teun vertelde mij gisteren weldegelijk in Amsterdam te overnachten.

-Puntje 2: komen er nog DSC'ers (naast Jan-Willem Weenink op dag 2) kijken? Diederik en Martin komen zaterdag, maar mensen als Ted, Richard, Patrick, Arno en Corniel kunnen toch ook wel een dagje komen supporteren? En Mark, Oli4, waar zijn jullie?

(De Gent-gangers hebben daarentegen best wel een legitieme reden) Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

21-07-2004 11:43 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgezien van het bestuursnummer dat binnenkort (voor dat ik op vakantie ga moet dat dus af) bij jullie in de bus moet liggen Marco, heb ik ook nog een full-time baan.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-07-2004 11:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

... en dan ook de voorbereiding op Dieren nog Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-07-2004 20:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van Wissen-Afek staat vanmiddag op het programma. Ik ben benieuwd wat dat wordt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

22-07-2004 11:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

kom in het weekend wellicht als vriendin geen andere plannen heeft.

22-07-2004 11:38 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel, we hadden om de dag afgesproken...waar is je stukje?

Even kort de uitslagen van ronde 5:

Michiel remise, nu op 2,5;
Marco wint, nu op 4,5;
Teun verliest, blijft op 2,5;
Simon Broos remise, komt op 1,5;
Simon Dirkse wint en blijft in de race met 4,5 punt.

Michiel, jij schrijft vanavond over ronde 5 en 6!

(Evt doe ik dan wel 7 en 8)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-07-2004 11:48 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vandaag ronde 6. Ik heb van de DSC-ers niks gezien, want ik was zelf bijna de volle 6 uur bezig. Nadat ik een pion had weggeven, moest ik het eindspel tegen Afek keepen, wat me uiteindelijk lukte... Remise dus.

Simon,Simon en Teun wonnen en Marco verloor. Misschien kunnen de heren zelf hier wat over zeggen?

22-07-2004 21:43 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Pages (3): [1] 2 3 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller