Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Amsterdam Chess Tournament
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (3): « previous 1 [2] 3 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kort dan.

Wegens familie-omstandigheden stond mijn hoofd vandaag totaal niet meer naar schaken, tweede plek in de tussenstand of niet. Verloor kansloos, speelde met een passiviteit die ik bij mezelf nog nooit heb gezien en waar zelfs mijn tegenstander van stond te kijken (hij had me de vorige ronden volgens eigen zeggen een der beste spelers vd C-groep gevonden, juist door mijn zeer aggressieve spel), en produceerde ook in de analyse niets dan rotzooi.

Gelukkig blijkt de conditie van mijn moeder (ik ben vandaag logischerwijze naar huis gegaan) redelijkerwijs mee te vallen, dus morgen vertrek ik weer naar Amsterdam. Met een gerust hart, iets waar ik vandaag niet over kon beschikken, zodat ik morgen wellicht meer gemotiveerd ben. Frons

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

23-07-2004 00:09 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook ik heb weinig van de overige partijen gezien. Mijn belevenissen in ronde 5 en 6:

In ronde 5 koos ik tegen Jan-Bernard van Doorn een totaal verkeerd ontwikkelingsschema. Dat leverde mij een lastige penning langs de d-lijn en een aanval van mijn tegenstander op de koningsvleugel op. Een pionoffer gaf nauwelijks verlichting. Toch bleef mijn tegenstander aarzelend spelen, en in de tijdnoodfase gooide ik er een tweede pion tegenaan. Opeens boden de door mijn tegenstander geopende lijnen mij de aanvalskansen, ondersteund door een sterk wit paard op d5 en een gedeplaceerd zwart exemplaar op a6. Met nog twee minuten te gaan speelde ik een briljant loperoffer, en leverde ik in gedachten het notatiebiljet al in voor de schoonheidsprijs. Lach Helaas zag mijn tegenstander het lek in de combinatie. Verrast als ik was speelde ik vervolgens niet de sterkste zet die ik nog had, en kon ik direct opgeven. In de analyse bleek mijn stelling zonder loperoffer finaal gewonnen...

Vandaag (= nu gisteren) in ronde 6 koos ik tegen Rob van Aurich voor safety first: met zwart geen risico nemen en staan. Rob had geen zin in een korte remise, en offerde een pion voor een open lijn op mijn lang gerokeerde koning. Door een fraai (semi-)dameoffer wist ik echter de belangrijke e-lijn te bezetten, en kon ik met nauwkeurig spel afwikkelen naar een gewonnen toreneindspel. Mijn tegenstander liet zich dat nog erg lang bewijzen.

Met 3,5 uit 6 en een tpr van 1814 ben ik niet geheel tevreden, maar er komen gelukkig nog 3 ronden. Draaiend hoofd

Vandaag (vrijdag) speelt Timman tegen Van Wely, een altijd beladen duel. Ook speelt Simon Dirkse in groep D in een rechtstreeks duel tegen de koploper om de eerste plaats. Toeschouwers zijn derhalve van harte welkom!

23-07-2004 00:32 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
En Mark, Oli4, waar zijn jullie?


Mark is op vakantie, Olivier is staf op een zeilkamp.

En of ik zaterdag kom weet ik nog niet.
Als ik naar A'dam ga dan zou ik het eigenlijk wel laat willen maken, maar dat kan gewoon niet, en financieel gezien is het wat duur.

23-07-2004 09:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
en financieel gezien is het wat duur.
Verward Grijns Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-07-2004 09:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Boeiend.
Stomme taalpurist...

23-07-2004 10:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel heeft zojuist van Robert Ris (altijd gevaarlijk) gewonnen. Gefeliciteerd!

Wat de andere DSC-ers gedaan hebben kan ik (nog) niet zien.

Succes de laatste twee ronden, wij gaan "beesten in Dieren".

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

23-07-2004 17:07 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Boeiend.
Stomme taalpurist...


Draaiend hoofd Draaiend hoofd Draaiend hoofd

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-07-2004 01:42 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even een update van ronde 7. Simon Dirkse won het duel op bord 1 van groep D en staat nu (gedeeld) 1e!
Marco won ook en doet weer volop bovenin mee met 5.5 punt. Simon Broos en Teun Timmerman verloren helaas. Ik won idd van Ris (NED, 2336) na een leuke aanval, die zowaar met mat werd bekroond. Vandaag met zwart tegen GM Pavlovic (SCG, 2498 ).

24-07-2004 09:24 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een mooi resultaat voor Simon D. Net als voor Marco. Teun en Broos stellen - vooral zichzelf vrees ik - een beetje teleur, maar het kan alle dagen feest zijn.

Iets anders wat me opviel zijn de zeer goede resultaten van Michiel van Wissen. In een vluchtige berekening kom ik op een tpr van 2410. Een korte doorberekening leert dat Michiel met 1½ uit 2 een IM norm scoort als zijn tegenstander in de laatste ronde tenminste een elo heeft van 2325. (Zijn gemiddelde tegestand is dan 2371 en volgens de reglementen heb je dan aan 5½ uit 9 genoeg). Die drie buitenlanders heeft ie ook wel gehad denk ik.

Zet hem op Michiel. We hopen op iets moois tijdens de laatste twee ronden. Goed zo! Ja! Goed zo!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-07-2004 09:57 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toelichting:

ben zelf met wit haast onverslaanbaar. Ronde 3 won ik in 12 zetten of zoiets, ronde 1 en 7 duurden beide 3 uur, maar zwart heeft nooit enige kans gehad. In ronde 5 kon ik ergens een truuk uithalen in de opening die een stuk zou hebben gewonnen, maar ik kon 'm niet vinden. Toen zwart kon rokeren was de pret voorbij, en dat is het enige moment dat ik met wit geen voordeel heb gehad. Alsnog gewonnen echter, en met zwart af en toe ook wat puntjes pakken (1,5 uit 3) zorgt voor m'n huidige score.

Eens kijken of ik vandaag af kan rekenen met zwart met de heer Pijlman kan afrekenen, en dan hopen op wit in de laatste ronde. En wie weet, na de brakke nacht die gaat volgen, want zo'n toernooi moet sowieso met flink stappen besloten worden -verkoudheid of niet-, pak ik dan toch maar verstandig een snelle remise...

U hoort't vanzelf!

Michiel is idd lekker bezig, maar vergeet ook Simon D. niet. Na in de openingsronden vrouwe Fortuna keer op keer aan zijn bord te hebben zien verschijnen (hij won de meest onmogelijke posities nog), krijgt hij nu tegenstanders die niets meer laten glippen. Maar Simon zelf ook niet meer, hij is inmiddels gewoon echt heel erg lekker aan het bengen .

Simon : beng! Goed zo!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

24-07-2004 11:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De achtste ronde is gespeeld.

In groep A verloor Michiel helaas van Pavlovic. In de stelling die ik zag had Michiel met zwart T + L + P voor zijn dame, maar heel vervelende witte dreigingen op de koningsvleugel. Dat kostte in ieder geval de L, en daarna was de aanval nog niet over. Maar mijn blik is heel summier, wellicht kan Michiel meer licht laten schijnen over deze partij.

In groep D speelde Simon D. tegen de medekoploper remise, na een kwaliteit te hebben voorgestaan. Volgens eigen zeggen had hij dit keer niet het geluk dat hem in de vorige ronden de hele punten bracht. In de laatste ronde spelen twee spelers met 6,5 uit 8 tegen elkaar, Simon speelt met 6,5 tegen een achtervolger met 6. Zet 'm op Simon!!! Tevreden

In groep C wist Marco zich met zwart helaas niet bij de grote kanshebbers voor de eerste plek te scharen na een remise tegen Pijlman. In de slotstelling stond wit eerder iets beter, volgens mij. Vogelwijker vd Bos heeft nu 7 uit 8, Marco staat daar een punt achter, met nog enkele mensen met 6,5 uit 8. Een hoge positie is echter nog mogelijk. Simon B. speelde remise en heeft nu 3 uit 8. Hij heeft beloofd een artikel met al zijn blunders in AxiomA te plaatsen...

Ikzelf haalde 1 uit 2 in de laatste ronden, en heb nu 4,5 uit 8. Tevoren had ik op een iets beter resultaat ingezet, maar mijn score is gezien het vertoonde spel niet eens echt onterecht. Gisteren speelde ik tegen Mark Grondsma, net 13 jaar geworden en nu al een rating van 1795. In de opening maakte ik weer een opbouwfout, en daardoor moets ik vier uur lang zien te keepen. Bijna met succes, ik probeerde rond zet 38 een zet te vroeg op de damevleugel te breken waar nog 1 verdedigend zetje nodig was. Nu wist hij het fraai uit te offeren. Vandaag tegen Ed Leuw wist ik geen voordeel te bereiken, maar in het remise lopereindspel stond ik steeds een fractie beter doordat mijn koning centraal was geposteerd. Reden genoeg om door te spelen en steeds kleine dreigingen in de stelling te houden. Na 4,5 uur spelen besloot hij uiteindelijk om de lopers te ruilen, waarna het pionneneindspel op tempo voor mij gewonnen was.

Morgen de laatste ronde. In groep A staat Nijboer nog steeds een half punt voor op een peleton achtervolgers, waaronder Van Wely, Timman, Nikolic en (zeer verrassend) Wouter Spoelman.

24-07-2004 20:06 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even corrigeren:

Simon Dirkse gaf in gewonnen stelling (hij had zijn tegenstander totaal overspeeld!) plots wat weg en mocht dolblij zijn met het remiseaanbod van zijn opponent, wat hij ook met liefde aannam.

Zelf heb ik het zure ervaren van met plusminus 30 partijen in internetdatabases staan. Tegenstander Pijlman speelt normaliter 1. d4, maar zag dat ik daar van alles op speelde. Op 1. e4 zag hij een lek in mijn reportoire (zo noemde hij dat althans): mijn aanpak van de c3-Siciliaan. Ik speel daar een beetje een obscuur variantje, dat IM Afek ook speelt en mss niet helemaal correct is, maar bijna niemand kent en een leuke valkuil in zit. Goed, dat had hij dus helemaal uitgeplugd en met Fritz voorbereid.
Vanaf zet 12 heb ik 4,5 zetten lang maar 1 zet gehad die niet verloor; ik heb een uur bedenktijd nodig gehad daarvoor, maar ik kwam ongeschonden uit de strijd, terwijl hij nog voorbereiding op het bord had.
Drie zetten nadat hij daaruit was bood hij remise aan, en met zware stukken, ongelijke lopers en 4 pionnen ieder (f,g,h en a) op het bord viel er niets meer te halen ook.
Toevallig zat Afek naast de analyse en ik vroeg hem of de variant inderdaad incorrect was.

"Nee hoor, je kan met zwart wel remise houden hoor."
'Ja, maar ik wil winnen.'
"Dan moet je een andere variant spelen. Remise met zwart is toch niet heel erg?"

Draaiend hoofd

Maarja...nu staan er 2 man op 7, die morgen in een onderlinge wedstrijd de toernooizege mogen betwisten, en niemand op 6,5 (anders dan Teun beweerde), maar wel 9 man op 6. Met wit moet ik JP Dekker zien te verslaan, en als dat net zo hard gaat als in de vorige witpartijen, zit dat wel snor, en dan is ongeveer 100 euro mijn deel.

Niettemin, ik stuur volgende week een mail naar chessbase of ze me uit de database willen halen. Desnoods gooi ik het op schending van de persoonlijke levenssfeer, uit mijn hoofd artikel 10 van het EVRM-verdrag. Lach

Anyway, ik ga maar eens tukken, want ik heb nu nog maar 5,5 uur over, omdat we morgen al om 11.30 starten. Frons

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-07-2004 04:33 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

weinig kans Marco, weinig kans... Grijns Tong Grijns

Maar win gewoon, daar kom je vast verder mee.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-07-2004 10:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 724

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm Marco die variant waar je het over hebt wil ik graag een keer van je zien, aangezien ik ook wel is 2. c3 speel in het siliciaans als ik geen zin in (normaal) siciliaans heb.

25-07-2004 12:33 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Miezis heeft een leuke:

1.e4 c5 2.Pf3 e6 3.c3 d5 4.exd5 exd5 5.d4 Pc6 6.Lb5 Ld6 7.dxc5 Lxc5 8.0-0 Lf6 9.Pd4 0-0!N (toen) 10.Pxc6 bxc6 11.Lxc6 Pg4!!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

25-07-2004 13:16 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De laatste ronde leverde DSC4,5 punten op. Michiel speelde al snel remise. De tweede die won was Simon Broos, die het toernooi hiermee nog met een enigszins goed gevoel afsloot.

Simon Dirkse was in groep D lang bezig. Zijn tegenstander moest winnen om nog hoog te eindigen. Simon wist echter een eindspel te bereiken met twee sterke lopers tegen twee veel mindere paarden. Het duurde nog even, maar het eind was een kwestie van techniek. Met 7,5 uit 9 werd hij gedeeld eerste met Cohen, die hij echter wel wist te verslaan in de onderlinge partij. Prima gedaan!! Draaiend hoofd

In groep C speelden de koplopers vd Bos en Ouwendijk na 1 zet remise, waardoor ze onbereikbaar werden voor de rest. Marco hield zijn hoofd koel in een lastige stelling, en werd door zijn winst gedeeld 3 t/m 7 met 7 uit 9. Een heel goed resultaat, wat nog iets beter had kunnen zijn als in ronde 6 prive-omstandigheden niet hadden gezorgd voor een snelle nederlaag. Ik sloot mijn toernooi af met 5,5 uit 9 (+5 =1 -3) door wederom het hoofd koel te houden in een beter eindspel. In negen ronden heb ik meer dan 36 uur achter het bord gezeten, ik heb er echt voor gespeeld en dan stemt het resultaat me toch wel tevreden. Twintig jaar na mijn laatste (IBM)-toernooi was dit een heel leerzame ervaring. In de komende Axioma zal ik jullie een aantal interessante stellingen laten zien!

25-07-2004 17:49 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes mensen!

25-07-2004 22:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nou, het toernooi zit er weer op! Ik vond het erg geslaagd en ik hoop volgend jaar weer mee te kunnen doen. Met mn score van 4.5 uit 9 en een tpr van 2380 heb ik 19 puntjes gewonnen.

We (Simon en ik) zitten nu bij mij na de afterparty in Amsterdam en we hebben lekker gegeten, Marco!

25-07-2004 23:07 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 724

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rene: 8 ... Lf6 moet neem ik aan Pf6 zijn Glimlach

25-07-2004 23:41 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 724

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

mooie variant trouwens

26-07-2004 00:01 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Pages (3): « previous 1 [2] 3 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller