Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Open NK Dieren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Open NK Dieren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het Open Nederlands Kampioenschap wordt van 26 juli tot en met 5 augustus gespeeld in Dieren. Het toernooi vindt voor de 36e keer plaats in de gemeente Rheden en wordt voor de 26e keer gespeeld in Sport- en Zalencentrum Theothorne in Dieren.

In de hoofdgroep wordt gespeeld om de titel Open Kampioen van Nederland. De hoogst geëindigde Nederlander plaatst zich voor het Essent Nederlands Kampioenschap 2005, de hoogst geëindigde Nederlandse plaatst zich voor het Essent Nederlands Kampioenschap Vrouwen 2005.


 


toernooien
Open Nederlands Kampioenschap (elo > 2000)
Reservegroep A (elo < 2100)
Reservegroep B (elo < 1900)
Reservegroep C (elo < 1600)
Zesrondig toernooi 1
Zesrondig toernooi 2 (elo < 1750)
Rapidtoernooi

huisvesting
Voor de deelnemers (en eventueel gezinsleden) aan het toernooi is van 24 juli tot 7 augustus een camping ingericht op het Sportpark 'Het Nieuwland', ook voor caravans. Er is geen verhuur van tenten of caravans. Reserveren is niet mogelijk. De kosten zijn € 3,- p.p.p.n. aangevuld met € 3,- per tent per nacht.

De campingbeheerder is tijdens het toernooi bereikbaar via telefoonnummer 0313-414519 (kantine VV Dierense Boys)

Adressen voor overnachting bij particulieren zijn te verkrijgen bij de VVV Servicepost Rheden http://www.vvvrheden.nl. (tel. 026-4953050).

Voor toeristische informatie en adressen voor overnachting http://www.veluwezoom.nl.

Alle informatie is ook te vinden op de toernooisite.Tevens is dit de plek waar je je kunt inschrijven.

rondenschema (9 ronden)
  1. dinsdag 27 juli (12.30 - 19.30 uur)
  2. woensdag 28 juli (12.30 - 19.30 uur)
  3. donderdag 29 juli (12.30 - 19.30 uur)
  4. vrijdag 30 juli (12.30 - 19.30 uur)
  5. zaterdag 31 juli (12.30 - 19.30 uur)
  6. maandag 2 augustus (12.30 - 19.30 uur)
  7. dinsdag 3 augustus 12.30 - 19.30 uur)
  8. woensdag 4 augustus (12.30 - 19.30 uur)
  9. donderdag 5 augustus (10.00 - 17.00 uur)


rondenschema (6 ronden)
  1. maandag 26 juli (12.30 - 19.30 uur)
  2. dinsdag 27 juli (12.30 - 19.30 uur)
  3. woensdag 28 juli (12.30 - 19.30 uur)
  4. donderdag 29 juli (12.30 - 19.30 uur)
  5. vrijdag 30 juli (12.30 - 19.30 uur)
  6. zaterdag 31 juli (12.30 - 19.30 uur)


dsc-ers (en bekenden) tot nu toe
  1. Chiel van Oosterom (hoofdgroep)
  2. Ted Barendse (hoofdgroep)
  3. Arno Wiersma (A)
  4. Kees-Jan Schilt (Houten) (A)
  5. Remko Moerkerken (B)
  6. Rens ter Veen (DCSV) (B)
  7. René Torenstra (C)
  8. Kees Venema (6r I)
  9. Corniel Nobel (6r II)
  10. Leonie Beck (6r II)
  11. Jan Zonneveld (DCSV) (6r II)
edit: bekenden info gewijzigd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-06-2004 13:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ga dit jaar weer meedoen (lijkt me leuker schaken dan Zeeland) maar gezien mijn beperte vakantiemogenlijkheden weet ik nog niet of ik voor de 6-rondige of voor de B groep ga.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-06-2004 13:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na lang wikken en wegen toch maar besloten het 6-rondig toernooi te gaan spelen. Tijd is een schaars goed zo gezegd.

Maar wie gaan er nog meer mee?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-06-2004 08:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik niet; ga in Amsterdam spelen van 17 t/m 25 juli 2004.

Wie doen daar mee?

03-06-2004 10:44 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel, je kan dan natuurlijk zelf een goed innitiatief opzetten. Deze draad gaat over het Open NK en niet over Amsterdam. Maar goed, we horen het verder wel.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-06-2004 11:13 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb me nu ook daadwerkelijk ingeschreven.
Ik huiver een beetje vanwege het kamperen. Als kind heb ik al zo geleden. Grijns
Ik ging met mijn vader altijd naar NIVON-campings; water koken voordat het bruikbaar is en poepen in de bosjes. Dat heeft een behoorlijk litteken achtergelaten (op mijn tere kinderzieltje, bedoel ik. Happy)
Eigenlijk twijfel ik nog: ergens een slaapplaats regelen en een fiets mee om heen en weer te kunnen naar de camping lijkt mij wel zo plezierig. Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

08-06-2004 18:20 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja. De camping van Dieren. Diederik en ik hebben vorig jaar met twee Amsterdamse schaakvrienden een jeugdherberg in Arnhem geregeld, waardoor we onze beenspieren eens flink konden testen gedurende de tien dagen: dagelijks twee keer een rit van een uurtje.
En ach, het beviel allemaal tot op beperkte hoogte;
er is gewoon niet heel veel in Dieren en omgeving te doen. Dan is Arnhem nog beter, maar onze herberg lag nou niet bepaald centraal...
en de dag dat we op de camping een voetbaltoernooi speelden hadden we niet echt het idee dat het daar veel leuker was. Ja, de eerste dagen wel, maar volgens ons treedt daar de verveling nog eerder in.

Maar goed, wij zagen het niet van binnenuit, misschien dat de jaarlijks terugkomende kampeerders zich geen moment vervelen. Dat zou best kunnen.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-06-2004 19:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alle informatie staat ook hier, maar dit is de site waar je kunt inschrijven.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-06-2004 11:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja de camping. We stonden er twee jaar geleden. Best gezellig...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-06-2004 11:53 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van René had ik begrepen dat hij niet op de camping ging staan, maar een alternatieve locatie had geregeld. Zijn er nog mensen die wel gezellig op de camping komen staan?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-07-2004 13:45 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uiteraard ga ik ook op de camping staan! Twee jaar geleden ook gedaan, en dat is wel goed bevallen. Het is natuurlijk een beetje behelpen, maar dat is goed voor het vakantie-gevoel Grijns

En het is niet zo dat je in Dieren een disco, drie pretparken en vijf bowlingbanen vindt. Maar overdag ben je toch aan het schaken, en 's avonds na het eten is het heerlijk om met een paar bekenden op de camping nog wat na te praten of een balletje te slaan op de lokale tafeltennistafel (memo aan mezelf: koop een tafeltennis-batje!).

Corniel heeft al keurig een lijste namen in het eerste berichtje staan. Gaan er nog meer DSC-ers of bekenden mee?

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-07-2004 18:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allen veel succes in Dieren !

26-07-2004 10:12 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Ted zei: we gaan beesten in Dieren. Glimlach
Succes is een relatief begrip.
Succes met opstaan bijvoorbeeld lijkt me al een hele prestatie Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

26-07-2004 11:08 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

veel plezier ook uiteraard !

26-07-2004 17:42 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In tegenstelling tot de Amsterdam-gangers hebben wij tijdens het "beesten" in Dieren geen tijd om het internet op te gaan. Maar morgen is een rustdag, en dankzij de zeer gewaardeerde medewerking van een Delvenaar (Leo Hofland) die elke dag op en neer gaat ben ik nu ruim een dag in Delft (zondag is een vrije dag in Dieren). En dus moet er maar even een tussentijds verslag online!

Er is een aardige Delftse delegatie in Dieren. Op de camping staan Corniel, Ted en ik. Ook Remko Moerkerken (speelde vorig jaar in het zesde). Verder doen Kees Venema en Leonie Beck mee aan de zeskampen, en René Torenstra speelt mee in groep C.

In bredere zin doen Delvenaren Rens ter Veen en Jan Zonneveld (DCSV) en Leo Hofland (geen club) mee, en ook Chiel van Oosterom is geen onbekende.

Ted staat op 2 uit 5 (vandaag verlies tegen Lahaye). Hij begon tegen een GM, hetgeen niet helemaal goed ging. Maar twee overwinningen brachten hem in de plus. IM Hoeksema maakte een einde aan de opmars, en vandaag deed Lahaye dat dus over.

Chiel kende een valse start met twee nederlagen, hoewel hij tegen GM Van der Wiel vlak voor de tijdcontrole remise liet liggen. Maar met drie achtereenvolgende overwinningen komt hij in de buurt van de hoogste borden. En dat heb ik hem als opdracht gegeven, want dan kan ik zijn partijen tenminste ook volgen (de hoofdgroep zit achter een afscheiding, maar de hoogste borden zitten daar direct achter).

In de reservegroep A begon Remko Moerkerken uitstekend. Hij boekte in de eerste ronden twee overwinningen en twee remises. Echter, met een merkwaardige tactiek: Kom eerst minder (gedrukt) te staan, en verlies vervolgens niet. De tactiek werkte vandaag echter niet. Hij gaf in de opening meteen een pion weg, en kwam dat niet meer teboven.

Met mezelf gaat het behoorlijk. In de eerste ronde onnodig verloren, ik stond ondanks een aangekrante loper de hele partij wat beter maar rekende in een varinant in het eindspel niet diep genoeg...
De tweede ronde won in een soort eindspel. Na een klein uur stonden er alleen nog vier torens, twee dames, twee koningen en een rits pionnen op het bord, maar ik forceerde vrijpionnen.
Er volgde een rommelige partij waarin ik optisch beter stond maar eigenlijk niets had: remise.
Ronde 4 speelde ik een matige opening, maar mijn tegenstander ging voor de koningsaanval hetgeen betekende dat zijn koning in het midden bleef. Toen ik uitbrak bleek dat een onoverkomelijk probleem voor hem.
Vandaag kwam er een uitermate rustige opening op het bord. Als mijn tegenstander wat stukken had geruild had hij wel gelijkspel gehad, maar hij hield de spanning intact. Met een leuk paardzetje zette ik wat druk, en toen dat paard sloeg forceerde ik een geïsoleerde tripple-pion op de f-lijn. Met die zwakte en een ongelukkige loper op c8 was het daarna snel afgelopen.
Kortom: ik sta op 3½ uit 5 en mag niet klagen.

In de C-groep speelt René een behoorlijk toernooi. Hij heeft slechts 1 maal een halfje laten liggen. En gezien zijn spel denk ik dat René hoog gaat eindigen in de C-groep.

Dan zijn er nog 3 zesrondigers. Corniel behaalde in zijn groep 4 uit 6. Met een tpr van 1640 op rating gescoord. De vijfde ronde was echter een ongelukkige nederlaag, die in de zesde ronde een laag gerate speler opleverde. Een redelijk toernooi al met al waar meer in had gezeten.

In dezelfde groep speelde Leonie Beck. Na een overwinning in de eerste ronde volgende louter remises. Tot het in de laatste ronde in de opening niet helemaal goed meer ging. Een nederlaag dus, en 3 uit 6.

In de andere (zwaardere) zesrondig speelde Kees Venema een prima toernooi. Met 2½ uit 6 deed hij het niet alleen zeer behoorlijk (tpr 1667), maar het vertoonde spel was ook prima. Tegen de lager gerate spelers gewonnen, en tegen de hoger getate spelers goede kansen gehad.

Tot zover het schaaktechnische gedeelte. Op de camping is het gezellig doch warm. 's Ochtends drijven we vanzelf de tent uit als we te lang blijven liggen. Gelukkig zitten we het heetst van de dag in de redelijk koele speelzaal. En 's avonds is het er goed toeven, zeker nu de tafeltennistafel er weer is (die was de eerste dagen in de reparatie).

Na afloop van het toernooi volgen meer inlichtingen Draaiend hoofd

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

31-07-2004 20:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja dat kan je wel zeggen: er had meer ingezeten. Al was het maar dat ik vier keer zwart had. Maar goed ik miste twee dagen de scherpte die nodig was om te winnen.

Aan de andere kant: de twee spelers waar ik van verloor speelde de laatste ronde tegen elkaar op bord 1 om de hoofprijs.

De eerste ronde was niet zo spannend. Ik won vrij snel het stuk door een foutje van mijn tegenstander in de opening. Een tweede stuk volgde en het was over en uit.

De tweede ronde wederom zwart, tegen de nummer een geplaatst. Ik kwam goed uit de opening, had licht voordeel, maar pakte het niet handig aan. Gevolg was dat mijn tegenstander een toren op c6 plante waarna niet veel later de stukken weer in de beginopstelling konden worden gezet.

De derde ronde had ik eindelijk wit. Kwam lekker te staan in de opening en had een vervaarlijke koningsaanval. Ik offerde een pion voor nog meer spel, maar pakte het vervolg niet handig aan waarna mijn tegenstander zich wist te bevrijden. Alles had hem echter zoveel tijd gekost dat hij in zware tijdnood zat. Ik bleef klieren/pressen en truken en dat leverdere op zet 36 (mijn tegenstander had nog 34 seconden voor 5 zetten) een Geweld schijntorenoffer op. Mijn onthuste tegenstander sloeg op b2 (met het idee de zet er op mat te zetten, maar ging hierdoor zelf mat. Een diepe analyse op de camping leerde dat de weerlegging van het offer 6 zetten diep lag. Best lastig met zo weinig tijd....

Ronde vier ging weer met wit een stuk makkelijker. Mijn tegenstander was zo bang dat ik een koningsaanval zou opzetten dat hij rokkade uit de weg ging en zijn koning in het midden liet staan. Vervolgens drukte ik mijn tegenstander verder in het nauw en een kleine combinatie (6 ply) won vervolgens het stuk.

Ronde vijf mocht ik met zwart tegen de broer van mijn vorige tegenstander. En een gewaarschuwd mens telt voor twee. Aan het einde van de opening had ik een gezonde stelling opgebouwd maar lette even niet op, waarna ik twee pionnen verloor. Ik probeerde nog door eenkwaliteit te geven drie pionnen terug te winnen, maar de resterende stelling was een drama.

In de laatste ronde mocht ik (net als in de eerste ronde) tegen een jeugdspeler. Ik speelde niet zo sterk, maar kreeg op zet 11 pardoes een mooie witte dame in de schoot geworpen. Ik kon het niet laten en heb haar toen geslagen... (foei)

25 euro rijker en een tpr ongeveer gelijk aan mijn rating. Niet echt om over naar huis te schrijven. Laat staan op het forum... Verward Knipoog Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-08-2004 09:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2233

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie net op de KNSB site dat Rene gedeeld 2e is geworden..... TPR van 1675 (rating 1525).

Gefeliciteerd!

06-08-2004 11:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thanks Glimlach Ik zal later nog wel een verslagje kloppen.
Ik heb overigens belabberd gespeeld, maar de punten waren er wel, met 7/9.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-08-2004 17:46 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Beesten in Dieren ((c) Ted) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals beloofd: een verslagje.
Arno zal wel met cijfers komen, hoop ik - hij is tenslotte de historicus binnen de club Grijns.

Hoe het Corniel vergaan is staat hierboven. De andere clubleden hebben ook goed gepresteerd, hoewel Ted niet helemaal tevreden was.
Normaal gesproken bestond de dag uit ontbijten, schaken (120'/40+60' voor de reservegroepen), eten op de camping met kok Corniel (toen hij er nog was), analyse van de gespeelde partijen - bedankt, Ted Grijns - en vervolgens Dalmuti (kaartspel) of blitz in de kantine van de camping, onder het genot van een biertje.
Schaken blijkt vermoeiend, bier ook, en dus heb ik slechts tweemaal een boswandeling gemaakt. Arno was de sportieve uitzondering met diverse fietstochten.
Zoals gezegd, ik denk dat we tevreden kunnnen zijn, hoewel het spelpeil af en toe te wensen overliet. Zo had Arno een off-day waarop hij geen zin in schaken had, niet toesloeg toen zijn tegenstander een stuk in de aanbieding deed, maar vervolgens toch won.
Dat laatste is wellicht tekenend, want datzelfde gebeurde mij ook. Mijn partijen:

Partij 1 (Wit) liet een overweldigende stelling zien, die niet accuraat werd uitgemolken. Via een (niet bestaande) dreiging via g4-g5 wist ik de partij te Moerkerken, een nieuw begrip voor mij, maar het principe was me duidelijk Grijns

Partij 2 (Zwart) Liet hetzelfde beeld zien. De stelling gaf op Fritz bij gelijk materiaal -2.00, maar deze keer wist ik niet te Moerkerken en werd het remise.

Partij 3 (Wit) speelde zichzelf: 1.d4 e5 2.dxe5 en op zet 18 stond mijn tegenstander mat.

Partij 4 (Zwart) was een goede partij met zoveel kansen voor Zwart dat een loperoffer op h3 verantwoord was, maar weer was de afwerking niet optimaal en moest ik tot zet 45 wachten om het punt te kunnen incasseren.

Partij 5 (Wit) was een goede partij met een moeilijke winst in het eindspel, maar de tegenstander hielp in tijdnood mee en dus hoefde dat eindspel niet meer. Niet leuk, wel makkelijk.

Partij 6 (Zwart) was mijn enige verliespartij, en ironisch genoeg één van de beste partijen. Een thematisch correcte en ingewikkelde Sveshnikov, met een subtiele zijvariant. De gespeelde tekstzet (16...Ta7) stond achteraf gezien niet in Teds openingsbijbel (te oud Happy) maar was correct. De grap was dat Pauline van Nies vele borden en niveautjes hoger dezelfde zet speelde, ongeveer op dat moment - in dezelfde variant. Hoe het bij haar is afgelopen weet ik niet, maar op zet 60 besloot ik dat ik het eindspel zou verliezen Glimlach

Partij 7 (Wit) was grappig: een standaard Torre, maar de witte koning staat nog in het midden, en dus wordt ...h6 beantwoord met h4!? - altijd irritant. De partij werd een echte Moerkerker, met genoemde loper vele zetten lang aangevallen. Zwart valt nog een stuk aan, en ook dat wordt genegeerd. Niet terecht, maar de open lijnen naar de zwarte koning zien er wel heel eng uit. Een aantal zetten later valt Zwart een derde stuk aan. Zoals we weten: je kunt slechts één stuk per keer slaan - en dus: 0-0-0. Drie stukken in, en Zwart raakt inmiddels radeloos in tijdnood. Na een hoop geruil: Wit staat een stuk achter, maar effectief een toren voor - Zwarts damevleugel doet niet meer mee, en Zwart gaat mat.

Partij 8 (Wit) is een goede partij. Weer wordt een goede partij niet beloond met winst, maar slechts met remise. Een leuke goed paard-slechte loper stelling, maar remise is het resultaat.

Partij 9 (Zwart) is een Morra. Ik ken het niet goed en moet flink denken, maar de zetten zijn goed - d6 is uigesteld en Wit staat me toe d5 door te zetten - en Wit verliest zoveel materiaal in een speculatieve aanval dat hij op zet 19 maar opgeeft.

Al met al qua punten dus een geslaagd toernooi. De foto op de KNSB-site is nog wel grappig: de winnaar en andere tweede komen bij wijze van spreken net tot mijn broekriem Grijns.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

06-08-2004 20:49 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb het voor mij gevoel slecht gedaan. Ik zat ook in veel partijen absoluut ongeconcentreerd te spelen. Beste voorbeeld is de tweede ronde tegen Joost van Rosmalen, waarin ik een pion offerde zonder het te weten, allerlei complicaties overleefde zonder na te denken, en uiteindelijk nog won ook!

Het omslagpunt kwam in ronde zeven. Ik speelde geconcentreerd en goed, maar werd vreselijk getruct in zo goed als gewonnen stelling (voorbeeldpartij, zie volgende clubblad).
Gelukkig won ik de laatste twee ronden nog, en had tot mijn grote verrassing nog een betere TPR dan mijn rating!

Al met al een leuk toernooi. Alleen het slapen op een (nieuw!) luchtbed is me niet goed bevallen. Daar heb ik geen NIVON-verleden a la Rene voor nodig!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

09-08-2004 10:43 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller