Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC H3 wint nipt van Haeghe Ooievaar
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
David Boersma
DSC-lid


geregistreerd: 12-05-2022
aantal berichten: 7

DSC H3 wint nipt van Haeghe Ooievaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Alle matches van de laatste ronde van de klassen 1A en 1B van de HSB competitie werd net als in voorgaande jaren gespeeld in het Motion en Beweeg College in Zoetermeer, georganiseerd door schaakclub Botwinnik. Wij hadden nog een zuiver theoretische kans om kampioen te worden, maar zowel DD2 en Scheve Toren 1 wonnen zoals verwacht hun wedstrijden met ruime cijfers en bereikten wij met onze minimale 4½-3½ overwinning op Haeghe Ooievaar 1 een derde plek in de eindstand.

Jeugdspeler en last minute invaller Charlie Hylarides kwam met wit op bord 8 al redelijk vroeg remise overeen, een prima resultaat.

Sander was met wit aan bord 2 ook in een vredelievende stemming: Mijn tegenstander was een Hollands speler die, zoals wel vaker, grote moeite heeft met mijn repertoire. Hij had het vanaf het begin ongemakkelijk. Hij kreeg na een ruil op e4 weliswaar een loperpaar, maar moest die spoedig weer inleveren en er vrede mee nemen dat zijn overgebleven loper slecht was. Mijn aanval focuste zich op het winnen van de eenzame pion op e4. Echter was dit een dilemma: het winnen daarvan zou zijn loper bevrijden, en uiteindelijk durfde ik dit niet aan en berustte ik in een zetherhaling. Achteraf bleek de eindstelling toch veel beter voor mij dan ik achter het bord dacht. Er zat meer in, maar ook niet ontevreden met remise.

Christophe speelde met de zwart stukken aan bord 7 en had zijn dag niet. Hij blunderde een stuk in de opening door een tactische misrekening en kwam dat niet meer te boven.

Ariël moest met wit op bord 6 na allerlei avonturen in remise berusten: Ik had vanuit de opening erg veel initiatief en begon nadat ik rokeerde meteen al met een sterke aanval op de koningszijde. Mijn tegenstander wist het echter goed te verdedigen en na lang vechten kwamen we uiteindelijk in een gelijk eindspel waarna we remise hadden afgesproken.

Gelukkig deed Brent goede zaken met zwart aan bord 5: Mijn tegenstander begon met een onorthodoxe opening, waardoor ik vanaf het begin de stelling meteen op gevoel moest spelen. Ik had wel het hele centrum onder controle met zwart, wat me veel ruimte gaf. Na een aanval op mijn centrum wist hij een paar stukken af te ruilen, en bood remise aan omdat hij niet meer veel leven in de stelling zag. Mijn teamleider gaf mij de keuze, en ik besloot door de spelen. Door het opspelen van mijn f pion kreeg ik initiatief met mijn torens, en een misrekening gaf me een pion voor. Ik schoof op het juiste moment mijn vrijpion door, en mijn tegenstander kon hem niet tegenhouden.

Ook Kasper deed goede zaken, en rondde die zaken ook mooi af: In een positionele partij met een symmetrische pionnenstructuur lukte het me om de strijd om de open d-lijn te winnen. Daardoor kreeg ik het initiatief en mijn tegenstander moest verdedigen. Na onnauwkeurig afruilen van mijn kant stond ik weliswaar twee pionnen voor, maar het eindspel met torens en ongelijke lopers blijft lastig te winnen. Afruilen naar een eindspel met loper + toren (en 2 pionnen meer) tegen paard + toren was nauwkeuriger geweest. In het eindspel was uiteindelijk een kleine misstap van mijn tegenstander genoeg om het volledige punt binnen te slepen.



Jouke mocht het met zwart op bord 1 opnemen tegen de op papier veel sterkere FM Stefan Bekker. Het werd zowaar nog spannend: Ik wilde wat voorbereiden maar kon geen bevredigende antwoord vinden op het neo-catalaans. Achter het bord begon ik daarom al snel te improviseren, gesterkt door de gedachte dat ik niks te verliezen had tegen een veel sterkere tegenstander. Het resulteerde in een leuke partij met een vreemde pionnenstructuur (witte pion op a6 en een zwarte pion op b3) waar ik de draad kwijt raakte gedurende het middenspel. Er kwamen nog twee momenten waar ik mijn partij had kunnen redden. Tijdens de afwikkeling van Dame+pion tegen Toren+paard+loper, had ik een kans op tegenspel gemist. En drie zetten voordat ik op gaf had ik nog een konijn uit de hoge hoed kunnen gooien. Beide had tot remise moeten leiden, maar zelfs zonder tijdnood was het niet makkelijk te vinden.



Daarmee was de stand 3½-3½ en moest de wedstrijd beslist worden op het vierde bord. Ondergetekende en mijn tegenstander waren allebei niet van plan om remise te spelen, ookal leek dat voor de toeschouwers aanvankelijk wel even zo te zijn, met de in elkaar geschoven pionnenketens op de damevleugel. Maar terwijl ik op de koningsvleugel de boel begon open te breken, deed mijn tegenstander hetzelfde op de damevleugel door een paard voor drie pionnen op te offeren. We kozen er allebei voor om geen tijd te "verspillen" aan rokade en binnen niet zoveel zetten stonden wij allebei op het punt om veel schade aan te richten in de omgeving van elkaars koning. Het lukte mij om een tempo sneller te zijn en daarbij zijn dame te winnen. Hij speelde daarna nog vrij lang door, misschien hopend op een tijdnoodblunder of een wonderbaarlijke prestatie met zijn pionnenmassa op de damevleugel. Ik blunderde niet, neutraliseerde het virtuele tegenspel door stukken af te ruilen en toen ik voorbereidingen begon te treffen voor het aanstaande mat gaf hij op.

 DSC3RatingHaeghe Ooievaar 1RatingRonde 7
1Gosliga van, J.S. (Jouke)1944Bekker, S. (Stefan)22960-1
2Gennip van, A.D. (Sander)1910Huizen van, H. (Henk)1917½-½
3Uithof, K. (Kasper)1901Nierop, D. (Dominique)18131-0
4Boersma, D.J. (David)1882Bons, M.M. (Maurits)18111-0
5Dusseldorp van, B. (Brent)1882Eijk van, A.J. (Aad)17391-0
6Simón Sabsay, A. (Ariël)1881Liefde de, J.J. (Jan)1764½-½
7Rebreyend, C. (Christophe)1871Pol van der, T. (Theo)17690 - 1
8Hylarides, C.R. (Charlie Ronald)1731Liefde de, M.S. (Michelle)1722½-½
 Gemiddelde Rating:1875Gemiddelde Rating:18544½-3½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by David Boersma on 22-04-2024 at 22:03.

21-04-2024 22:44 David Boersma is offline Search for Posts by David Boersma Add David Boersma to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller