Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC H3 walst met gratie en geluk over Promotie 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
David Boersma
DSC-lid


geregistreerd: 12-05-2022
aantal berichten: 7

DSC H3 walst met gratie en geluk over Promotie 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde HSB team van DSC zit weer in de goede groove, na een fijne 6-2 overwinning op Promotie 3. Het hoogtepunt van de avond was de mooie en snelle overwinning van Yaren op bord 4, meteen ook de partij van de week.


Cagla Yaren Aslan (DSC3) - Johan Heskes (Promotie 3)
Stelling na 16. ..., dxc5?

Wit speelt en wint.


De match had zomaar 4-4 kunnen eindigen, want op borden 5 en 6 werden door DSC spelers "onverdiende" overwinningen geboekt. Zoals elke schaker uit vele pijnlijke ervaringen weet, is niets zo moeilijk als het daadwerkelijk winnen van een gewonnen stelling. De taaie verdediger weet zoiets goed uit te buiten. Dat predicaat "onverdiend" is dus eigenlijk onverdiend, want als je erin slaagt om in een verloren stelling niet meteen roemloos ten onder te gaan, maar in plaats daarvan zoveel problemen weet te veroorzaken dat je tegenstander een keer struikelt, zodat je vervolgens zelfs nog weet te winnen, dan is die overwinning eigenlijk gewoon volkomen verdiend. Vind ik.

Op bord 1 moest Arjan zich tevreden stellen met remise: In de opening verspeelde mijn tegenstander een tempo, en dat kostte hem even later een pion, omdat hij niet goed had gezien dat een thematische paardzet door het verloren tempo tactisch niet meer werkte. De hele avond speelde ik dus op 2 resultaten, helaas werd het slechts remise. In het toreneindspel won ik zelfs (tijdelijk) een 2e pion, maar mijn toren stond voor ipv achter mijn pionnen. De computerevaluatie schommelde vervolgens een paar keer tussen -6 en 0.0, maar de finesses ervan volg ik nog steeds niet helemaal. Wel mooi studiemateriaal voor de komende tijd, maar voor nu slechts helaas een halfje.

Op bord 2 had Jouke zijn dag niet. Hij was plaatsvervangend team captain (yours truly voelde zich niet fit en lag thuis te slapen tijdens de match), misschien leidde dat de aandacht af van het eigen bord: Ik speelde een ongelooflijk slechte partij. Ik startte voortvarend, maar mijn concentratie zakte halverwege in. Mijn stelling was prettig, zolang ik twee velden in het centrum onder controle zou houden. Met ruimtegebrek loopt de zwarte stelling zich vanzelf stuk. Maar ik gaf plots velden weg, en moest als een zwak lammetje toekijken hoe mijn tegenstander zijn pionnen kon opstomen. Met stug verdedigen had ik wellicht nog wat kunnen redden, maar ook daar schortte het aan deze avond. Toen ik ook nog fouten ging maken met het tellen van aantal verdedigers/aanvallers was er geen redden aan. Een pijnlijke nederlaag.

Op bord 3 was Kasper wel in vorm: Initieel ging het nog gelijk op, mijn tegenstander (met wit) ontwikkelde zijn stukken naar mijn inzien op ongelukkige wijze, maar aan de andere kant duurde het voor mij lang om mijn stukken er uit te krijgen. Nadat ik met Kd8! een route voor mijn lang opgesloten paard wist te creëren, kwam ik toch nog tot een aanval op zijn lang gerokeerde koning. De aanval zelf was niet winnend, maar mijn tegenstander bleef met een paar zwakke pionnen zitten waardoor het eindspel wel te winnen viel. Met wat tactische truukjes won ik twee pionnen, en toen hield mijn tegenstander het voor gezien.

Op bord 4 stal Yaren de show met een flitsende overwinning: My opponent played the Budapest gambit against 1.d4. Even though I did not know the theory, I followed the standard plan of developing a fianchetto bishop on b2. Combined with the transfer of knight and queen to the king side, I was able to build a strong attack which took my opponent's guard in 21 moves! It is shared as the game of the week in the forum.

Op bord 5 zou ondergetekende spelen, maar zoals eerder vermeld was ik uitgevallen en in mijn plaats demonstreerde Sander van Gennip hoe je een "onverdiende" overwinning scoort: In mijn partij speelde mijn tegenstander de bird opening. Ik zocht de tactische verwikkelingen op, en greep een kwaliteit. Echter raakte mijn dame ingesloten op a1 en dreigde mijn tegenstander een kwaliteit terug te pakken. Ik kon niet beide problemen oplossen, en besloot toch maar de dame te redden. Echter kreeg mijn tegenstander hierdoor een machtig pionnenoverwicht in het centrum, en lange tijd zag het eruit alsof ik alleen maar kon verliezen. Maar na lang en min of meer moedeloos verdedigen stond mijn tegenstander ineens voor een lastige keuze: berusten in een zeer waarschijnlijke remise door eeuwig schaak, of de loper verliezen en met de centrumpionnen spelen op winst. Hij koos voor dat laatste, en dat had hij niet moeten doen. Hij verloor niet alleen zijn loper, maar ook een zeer cruciale centrumpion. En ineens waren mijn toren en dame in volle glorie aan het jagen op zijn koning. Toen hij ook nog een toren dreigde te verliezen gaf hij op.

Op bord 6 maakte Brent het op soortgelijke manier spannend: Mijn partij begon heel gelijkwaardig, waar er veel beslissingen waren voor zowel mijn tegenstander als ik. Opmerkelijk was dat hij heel lang niet rokeerde en een sterke loper op g7 had die de hele tijd dreigingen creëerde om mijn dame en koning te pennen. Nadat hij eindelijk rokeerde had ik de kans een massaruil te starten, maar dan zou ik met omgekeerde kleur lopers eindigen. De zet die ik in plaats daarvan koos was niet goed, waardoor mijn tegenstander de kans had om een stuk te winnen. Dit miste hij, maar hij won wel een pion en kwam dominant te staan. Ik ok nergens een uitweg vinden en maar probeerde wel wat tegenstel te creëren. Door een pionoffer wist ik beide torens te activeren en hem problemen te geven met konings veiligheid. Hij had wel een doorgebroken pion op e3 en als hij die doorschoof had ik compleet verloren. In plaats daarvan deed hij een onnodige koningszet om een onbelangrijk schaakje te voorkomen wat hem in een matnet plaatste. Daar kwam hij niet meer uit, waardoor ik met 3 minuten op de klok gewonnen had.

Op bord 7 scoorde Ariël zijn eerste halve punt voor ons team: Mijn tegenstander opende met the london system, waarna we een erg gelijke stelling kregen. Op zet 10 kwamen we al in een stelling waarbij we beide geen zetten hadden om onze positie te verbeteren en hadden we na drie keer dezelfde positie te krijgen een snelle remise.

Mats won op bord 8 en heeft blijkbaar zo genoten van de avond dat hij er lyrisch van werd:


Aan het begin van de partij,
Gaf ik enkele minuten vrij.
In ruil, een pion, in de opening gekregen
Hiervoor was onvoldoende compensatie, zo is gebleken.

Niet handig speelde ik mijn spel,
Mijn pluspion, verloren gegleden.
Mijn tegenstander zag dit niet zo snel,
Ik greep mijn kans en op e6 herrees hij, onbedreven.

Zwart probeerde, een laat gebaar,
Maar wit stond actief, als een baken daar.
Een tweede pion, als een zucht,
Genoeg voor de zege, in het eindgerucht.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by David Boersma on 15-02-2024 at 01:01.

15-02-2024 00:52 David Boersma is offline Search for Posts by David Boersma Add David Boersma to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller