Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 verslaat Schaakmat Westland
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

DSC-H1 verslaat Schaakmat Westland Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de HSB-competitie heeft DSC H1 op maandag 12 februari in een superspannende match grote concurrent Schaakmat Westland H1 verslagen.

DE kampioenswedstrijd in de hoofdklasse van de HSB is al jaren die tussen DSC en Schaakmat Westland. We wisselen nogal eens stuivertjes, en geluk of pech speelt een rol in onze onderlinge ontmoetingen, zoals hieronder valt te lezen.
Verder ter info: vorige week waren we met een HSB-bekerteam op bezoek in Naaldwijk, en voor het verlies aldaar moest natuurlijk revanche genomen worden! Zou dat lukken?

Het begon niet goed: Joost (Michielsen) belde rond 19.00 uur af, overigens met goede reden. Op het laatste moment werd Henk bereid gevonden om zijn plaats in te nemen. Met twee complete teams werd dus rond kwart voor acht de match gestart.

En nog een tegenvaller: Ted speelde (op bord 7) met zwart de opening beter dan tegenstander Paul Brasser. Een witte pion stond na wat ruil de witte koningsaanval flink in de weg, en een zwart paard kwam de witte stelling binnen. Maar Ted koos voor een oppervlakkige pionwinst, waar hij druk had moeten houden. Daarna stond wit actiever. Toen Ted bovendien een enorme rekenfout maakte, en een voor de hand liggende verdedigingszet miste ging hij mat. Dus in plaats van een langzame overwinning een snelle nederlaag (ik was als eerste klaar), gelukkig dat de rest van het team het daarna veel beter deed! 0-1

Aan bord 6 speelde Erik met wit weer een ouderwetse worstelpartij. Direct vanuit de opening bezorgde hij zijn tegenstander een geïsoleerde d-pion ten koste van een ontwikkelingsachterstand. Na omzichtig spelen gingen de zware stukken van het bord en ontstond een stelling met een prettig plusje voor wit. Helaas ontbrak de tijd en energie om dit geduldig uit te melken en zwart bevrijdde zich met een pionoffer. Beide spelers dachten dat dit remise door eeuwig schaak opleverde voor zwart en de handen werden geschud. Thuis gekomen bleek Stockfish dit zoals zo vaak iets anders te zien, wit kon toch uit het schaak lopen en een zeer voordelige stelling krijgen. Een gemiste kans.... ½ - 1½

Bram maakte in het vroege middenspel een verkeerde keuze waardoor hij slecht kwam te staan. Op een gegeven moment had hij de mogelijkheid om de druk te verhogen, maar in plaats daarvan ruilde hij wat stukken af. Toen stond hij nog steeds slecht, maar door middel van m'n actieve dame wist hij 'm net genoeg bezig te houden om niet van het bord gezet te worden. Remise door zetherhaling kon Bram uiteindelijk niet met goed fatsoen vermijden. 1-2

Beauty and the Beast. Richard, maandagavond om half acht met z’n jas nog aan op de laatste trede van de trap: “Hoi Henk! Jou moet ik hebben…, Joost is ziek. Je mag kiezen bord 2, 4, 6 of 8.” “Nou, doe dan maar bord 2”, antwoordde ik enigszins overdonderd. Eén uur, twee bakken koffie en 17 zetten later sta ik volkomen gewonnen en heb ik deze stelling.



Hier wint zowel 18. a3 als 18.Tc1 schaak. Twee beesten van zetten. Maar ja, 18.Lc5!? is een beauty, toch? Zo is het gegaan en na 18 … -Dxc5 19.Tac1-Pc4 20.Txc4-Lxf4 21.Txc5-Lc7 en verdubbeling op de c-lijn had ik niet meer dan een klein voordeel dat later langzaam wegebte. Zonder overleg met de wedstrijdleider bood ik remise aan in gelijke stelling en dat werd geaccepteerd. Gelukkig hoorde ik pas achteraf dat ik in een kampioensmatch was ingevallen . 1½ - 2½

De verrassing van de week kwam toen in de match Enrico Blees – Jan Willem de Jong Enrico na een blunder van Jan Willem in plaats van verloor won, voor de kenners, door een Saavedra-manoeuvre:
Op bord 4 speelde Enrico met wit tegen Jan-Willem de Jong. Enrico pakte de Spaanse opening erg voorzichtig aan en Jan-Willem pakte daarom al snel de betere stelling. Nadat zwart ook al zijn stukken goed in het spel kreeg, won hij door een sterk paardoffer een kwaliteit. Wit probeerde daarna activiteit te krijgen met zijn mindere materieel, maar kon niet voorkomen dat de dames geruild werden. De stelling daarna was verloren voor Enrico, maar mede door tijdnood koos Jan-Willem niet de beste zetten en kreeg wit weer kansen. Die probeerde hij te grijpen door met zijn g-pion naar de overkant te lopen, maar die leek te verzanden op de zevende rij. Zwart greep toen eenmaal mis en kon toen plots na een sterke koningszet van wit de pion niet meer tegenhouden, ondanks de toren meer. Na de prompt van de pion tot dame was het snel afgelopen en won Enrico verrassend. 2½ - 2½

Richard kwam min of meer gelijk uit de opening maar zwarts opstelling speelde makkelijker. Richard viel zwarts massieve centrum aan met de zet b4, wat Stockfisch goedkeurt. Daarna was er een soort van evenwicht wat door Johan Voorberg doorbroken werd middels een kwaliteitsoffer. Dit sloeg Richard af vanwege teveel complicaties met nog maar tien minuten op de klok. Johan’s aanval werd gestopt met g4 en Richard kwam binnen over de lijn. Johan ruilde dames en ging voor remise maar kwam steeds passiever te staan. Richard had de les goed paard tegen slechte loper goed onthouden en speelde met vaste hand het eindspel uit. De a- en b-pion beslisten. De b-pion had ergens wel kunnen sneuvelen maar Johan zag het niet. Een zeer belangrijk punt achteraf. 3½ - 2½

On board 1, Yasin faced Marnix Hofman with black pieces. He countered the overexpansion of kingside pawns by the White player by opening up the centre. This led to a very pleasant IQP position for Black. Using the nice blockade square on d5, black pieces were organized as effectively as possible. Only then, direct attack to d4 was initiated and led to success. Yasin delivered a checkmate on the board on move 56! 0-1
Met deze overwinning was de winst binnen, want 4½ - 2½.

Gert was als laatste nog bezig. Hij speelde met zwart een Portisch-Hook variant van het Frans en dacht daarna goed te staan. Dat viel tegen. Hij opende (foutief) lijnen waar zijn tegenstander (!) optimaal van profiteerde. Wit wist zijn dame te activeren met Db1-d1-g4 terwijl de zwarte dame buitenspel bleef op a4. Wit won toen vrijwel geforceerd een belangrijke centrumpion en wist daarna overtuigend te winnen.
Eindstand 4½ - 3½.

Met nog twee wedstrijden te gaan staan we 2 matchpunten en 4 bordpunten voor op de grote concurrent.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 14-02-2024 at 16:14.

13-02-2024 13:22 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller