Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie N14: Gert najaarskampioen, Wytze en Ferdinand winnen hun groep
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 13-03-2020
aantal berichten: 236

Interne Competitie N14: Gert najaarskampioen, Wytze en Ferdinand winnen hun groep Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na veertien rondes strijden is het najaarsseizoen afgelopen. Vanwege het wegvallen van een aantal maandagen spelen we dit jaar niet het gebruikelijk aantal van 15 rondes in het najaar maar slechts 14. Dat betekent ook dat vanavond de laatste kans was om om promotie af te dwingen of degradatie te vermijden. Opmerkelijk genoeg werden er werden slechts 17 partijen gespeeld in de interne competitie. Nu speelde DSC6 wel een externe wedstrijd, en is morgen de beurt aan DSC4 en DSC8, maar in het verleden leidde dat ook niet tot deze lage aantallen. Als intern wedstrijdleider, bij wie alle afmeldingen binnenkomen, heb ik geen rioolwatermetingen nodig om de daadwerkelijke oorzaak vast te stellen: "Het gaat rond". Datzelfde virusje dat mij binnen vier muren houdt heeft hard toegeslagen onder de schakers van de DSC. Zij met de superieure immuunsystemen presteerden aldus:

De A-groep was bijzonder dun bezet. Een aantal spelers heeft met het aflopen van de tienkampen bij Wijk aan Zee een rustdag genomen. Ted, hoewel ook deelnemer aan de tienkampen, had geen vrij vanavond. Hij speelde een partij voor het OPK tegen Evert Lafeber die hij won. Alexander liep tegen zijn eerste nederlaag in tijden aan. Zijn Caesar-achtige samenvatting van de ontmoeting luidde:"Hij speelde wel echt beter". Verder mocht Thomas, om de bovenkant van de B-groep niet te beļnvloeden als subtopper vandaag een rondje meespelen in de A-groep. Hij wist het vanavond nog niet waar te maken tegen Henk van den Belt, maar het zou me niet verbazen als we volgend jaar om deze tijd de naam Thomas Bredewoud standaard associėren met de A-groep. Gert Legemaat won uiteindelijk de A-groep dit najaar. Met een voorsprong van ~130 punten op de nummer 2 Erik Both en bovendien geen enkele verliespartij bewees Gert maar weer eens in bloedvorm te zijn. Jouke van Gosliga schopte het tot de derde plek een kleine 100 punten achter Erik.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Julian Oskam-Alexander Bruschke1-0
2Bob Voogt-Sander van Gennip½-½
3Kasper Uithof-Lucien van de Lisdonk½-½
4Henk van den Belt-Thomas Bredewoud1-0


In de B-groep waren er promoties te vergeven. Wytze, die overigens al een aantal rondes in de A-groep heeft meegedaan, stelde zijn kroon veilig door Edgar te verslaan. Edgar was overigens zelf ontzettend dichtbij de promotie, en als hij deze vorm in het voorjaar weet door te zetten is het goed mogelijk dat we Edgar opnieuw in de A-groep gaan zien. Corniel, die al zo lang tegen promotie aanschurkte en meerdere malen vierde werd, maakt ook zijn langverwachte rentree in de A-groep. Khaled Elsandel, die mij nog op het hart drukte graag een partij te willen winnen vanavond, kon het niet bolwerken. We zien het verslag van de partij graag tegemoet Corniel! Tom Broekhuizen, afwezig in verband met een externe wedstrijd morgen, stelde ook een promotieplaats veilig. Hij speelt niet alleen in de A-groep in het voorjaarsseizoen, hij heeft ook nog een felbegeerde jojo gewonnen. Andrea Cavallo was een nieuw gezicht op de club vanavond, hij heeft een online rapid rating van maar liefst 1800 en was een maatje te groot voor Bert, die het vanwege een herindeling tegen hem op moest nemen.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Wytze Roėl-Edgar Huisman1-0
2Khaled Elsandel-Corniel Nobel0-1
3René Poots-Ahmad Diab Diaz0-1
4Theo Rekveldt-Ghosh Swarnangshu0-1
5Arzhang Davazdahemami-Hugo van der Laan1-0
6Rob Smits (J)-Kees Korving½-½
7Bert van der Willik-Andrea Cavallo0-1


Promotie: Wytze Roėl, Tom Broekhuizen, Corniel Nobel

In de C-groep hadden we een flink aantal nieuwe gezichten vanavond. Jan Tran kreeg een taaie tegenstander in Michel van Baal. Hoewel Jan verloor verwacht ik op basis van zijn rating dat hij het wellicht in de toekomst goed kan gaan doen in de C-groep. Erik Schreurs debuteerde tegen Ruud Fontijn. Ruud de perfecte gastheer stond de debutant toe het volledige punt mee te nemen. Moeder Ania en Zoon Bajamin hadden minder succes met hun debuut. Net zoals hij in 2019 bij mij deed won Herman van Ania met de zwarte stukken. Allicht net als in 2019 een Caro-Kann. De promotieplekken in de C-groep gingen naar 3 spelers die er niet waren vanavond. Ferdinand Schreuder, Koen van Veelen en Joćo Martinho gaan na een sterk optreden in de C-groep het de volgende seizoenshelft in de B-groep proberen.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Michel van Baal-Jan Tran1-0
2Maneesh Avadhani-Simon Dirkse0-1
3Ruud Fontijn-Erik Schreurs0-1
4Wim Meijer-Ernst Hanewald1-0
5Ania Lisowska-Herman Zonderland0-1
6Bajamin Mlodrzianowksi-Charlie Hylarides0-1


Promotie: Ferdinand Schreuder, Koen van Veelen, Joćo Martinho.

De tussenstand voor de huidige ronde is hier te vinden.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 30-01-2024 at 11:31.

30-01-2024 01:11 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Allereerst felicitaties aan de andere acht groepswinnaars. Helaas heb ik toch wat kritische noten te kraken. Om te beginnen wil ik herhalen dat de lage opkomst voor de 14e en laatste ronde ook deels valt te verklaren doordat het volgens mij pas na de 13e ronde bekend werd dat de 15e reglementaire laatste ronde niet gespeeld zou worden.

Verder heb ik wat opmerkingen over de eindstand in de B poule. Wytze en ik hebben beide een aantal partijen in de A gespeeld en deze tellen ook mee voor de B-poule. Op dit moment lijkt het er zeer sterk op dat de gescoorde value punten in de A rechtstreeks meetellen voor de B; Wytze stond op de voorlaatste stand zelfs nog op de lijst van de A groep. Alleen geeft dit een vertekend beeld, omdat zelfs de degradanten van de A een hogere value waardering hebben dan de promovendi van de B. Ik kan me herinneren dat een eerdere wedstrijdleider mij vertelde dat partijen in de A golden als remise tegen jezelf, als je won. Al lijkt me dat ook wat rigoureus.

Als ik de scores nareken dan kom ik op 1278.67 voor Wytze tegen 1226.25 voor mij. Dit is op een normalisatiefactor na nagenoeg hetzelfde als de 844.7 tegen 803.5 die op de eindstand te vinden is. Om een betere vergelijking te maken tussen ons twee heb ik ook de een score berekend op basis van de daadwerkelijke eindscores van onze tegenstanders en dan kom ik op 3613.85 - 3336.0 in mijn voordeel.

Ik wil dan ook vragen om een herberekening van de eindstand, omdat de huidige manier een vertekend beeld geeft. Het hangt er nu nl. maar net vanaf hoe vaak je in de A speelt en tegen wie. Mijn suggestie zou zijn de value punten niet zomaar vanaf de onderkant van de A door te nummeren naar de B, maar de hoogste values van de B halverwege die van de A te laten beginnen.

30-01-2024 10:11 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog een kleine aanvulling. Ik denk niet dat het beginnen van de values van de B halverwege de A te veel is, aangezien er veel A groep spelers zijn die geen geldige score hebben en er ook een aantal zijn die het onderspit hebben moeten delven van Wytze of mij.

Verder is de raketprijs voor spelers die twee keer achter elkaar een groep winnen. Ik zou in aanmerking kunnen komen voor de jojo-prijs, aangezien ik van de A naar de B naar de A ben gegaan.

30-01-2024 10:47 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 13-03-2020
aantal berichten: 236

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat betreft de raket en jojo heb je natuurlijk gelijk, ik pas het aan in de tekst.

Ik zie het feit dat de eigenwaardes continu zijn juist als een voordeel aan het huidige systeem. Het kan natuurlijk gebeuren dat een speler bovenaan de B-groep sterker is dan spelers onderaan de A-groep, maar dat is waar we promotie/degradatie voor hebben. In de regel zou het zo moeten zijn dat de bovenkant van de B/C groep qua sterkte vergelijkbaar is met de onderkant van de A/B groep. Ik zie dus in eerste instantie geen reden om daarin te gaan sleutelen. Spreek me een keer aan op de club, dan kunnen we er over praten en wellicht komen we tot een voorstel voor de volgende ALV.

Het probleem dat ik zie met indeling naar boven is hoe om te gaan met verliespartijen van de speler die in een hogere groep speelt. Nu behandelen we dat als normale verliespartij, maar de speler die omhoog wordt ingedeeld ondervindt daar feitelijk nadeel van. Ik probeer dat nu af te vangen door af te wisselen wie er omhoog ingedeeld wordt, en goed te kijken of zo'n indeling geen buitenproportionele impact heeft op de ranglijst maar dat is zeker niet waterdicht.

30-01-2024 11:30 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je alleen gaat sleutelen aan verliespartijen in de hogere groep, dan krijgt zo'n partij mogelijk toch iets van een vrije worp. Ik zou dan een correctiefactor op winst-en verliespartijen doen, dan is het tweeledig.

30-01-2024 15:17 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 13-03-2020
aantal berichten: 236

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook een idee. De speler die naar beneden wordt ingedeeld heeft theoretisch in ieder geval voordeel natuurlijk. Laten we het hier binnenkort op de club eens over hebben of en hoe we het systeem voor indelingen tussen groepen aan kunnen pakken.

30-01-2024 16:09 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik stel mijn analyse nog even uit. Het schijnt dat er binnenkort een analyse van van derde hand geplaatst wordt. Sorry Lars.

Het viel mij op dat er meerdere mensen heel erg bezig waren met mijn (toen nog mogelijke) promotie. Ik had dat eigenlijk helemaal niet zo. Ik denk dat dit komt om dat in mijn hoofd de A-groep het terrein is voor 2000+-ers, en op af en toe een goede dag na, voel ik me daar in lange partijen niet thuis.

Maar goed, we gaan het maar weer eens proberen. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat ik me zal kunnen handhaven, maar wie weet valt het mee.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-01-2024 23:43 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik denk dat dit komt om dat in mijn hoofd de A-groep het terrein is voor 2000+-ers, en op af en toe een goede dag na, voel ik me daar in lange partijen niet thuis.

Maar goed, we gaan het maar weer eens proberen. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat ik me zal kunnen handhaven, maar wie weet valt het mee.


Gemiddelde rating in de A groep is 1911, wat nauwelijks afwijkt van je huidige TPR. Knipoog

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

31-01-2024 12:59 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Sander: Vandaar mijn woordkeuze: in mijn hoofd.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

31-01-2024 13:05 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Ik stel mijn analyse nog even uit. Het schijnt dat er binnenkort een analyse van van derde hand geplaatst wordt. Sorry Lars.

Het viel mij op dat er meerdere mensen heel erg bezig waren met mijn (toen nog mogelijke) promotie. Ik had dat eigenlijk helemaal niet zo. Ik denk dat dit komt om dat in mijn hoofd de A-groep het terrein is voor 2000+-ers, en op af en toe een goede dag na, voel ik me daar in lange partijen niet thuis.

Maar goed, we gaan het maar weer eens proberen. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat ik me zal kunnen handhaven, maar wie weet valt het mee.


In ieder geval kunnen we weer met z'n drieėn tegen elkaar spelen in de A.

31-01-2024 22:47 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu Henk zijn blik publiekelijk op deze partij heeft laten schijnen, vond ik het tijd om ook mijn analyze te te delen. Ik ben niet helemaal tevreden over het afronden van mijn partij (ik had Db6 eerder gezien, maar in de haast toen het voor het eerst kon gemist), en ik denk dat de stelling waarin wit de fout in gaat, wel is waar prima te verdedigen is voor wit, maar heel veel aanknopingspunten biedt voor zwart, en niet voor wit, waardoor ik denk dat de kansen voor zwart dan al duidelijk groter zijn.

Enfin, hier dus mijn analyze:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

04-02-2024 17:26 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Nu Henk zijn blik publiekelijk op deze partij heeft laten schijnen, vond ik het tijd om ook mijn analyze te te delen. Ik ben niet helemaal tevreden over het afronden van mijn partij (ik had Db6 eerder gezien, maar in de haast toen het voor het eerst kon gemist), en ik denk dat de stelling waarin wit de fout in gaat, wel is waar prima te verdedigen is voor wit, maar heel veel aanknopingspunten biedt voor zwart, en niet voor wit, waardoor ik denk dat de kansen voor zwart dan al duidelijk groter zijn.

Enfin, hier dus mijn analyze:



Mooie aanval Corniel!

06-02-2024 13:50 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller