Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC 2 net niet sterk genoeg tegen Schaakmat Westland I
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

DSC 2 net niet sterk genoeg tegen Schaakmat Westland I Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 net niet sterk genoeg tegen Schaakmat Westland I

Hoewel wij een heroische poging hebben gedaan het sterke Schaakmat Westland I een matchpunt te ontnemen, waren zij helaas net iets te sterk voor ons.
Schaamat Westland I kwam al snel op voorsprong door middel van een overwinning van Paul Brasser op onze topscoorder Jorck Laan.

Ik verloor deze partij, maar het was een erg fascinerende partij. De partij begon met een opening die ik normaal alleen in internetpartijen tegenover mij krijg. Mijn normale antwoord werkt voor zulke korte partijen, maar voor een lange partij tegen 2000+ niveau wist ik dat die opening onvoldoende aanknopingspunten zou geven. Op zet 3 mocht ik daarom al in de denktank en vond ik een andere voortzetting waar ik erg tevreden over was. Deze voortzetting bracht de stelling terug naar een Frans opstelling waar ik veel ervaring mee heb en na wat zetten wist ik een pion te winnen. Op zet 13 (FEN-diagram) won ik een pion met Dxb2, maar vergat na 14. De2 te checken dat wit na Pc5 gewoon mijn dame kan insluiten. Ik kon nog steeds een paard en toren voor de dame krijgen, maar daarna maakte ik de denkfout om te willen kort rokeren. Dat maakt de koning te zwak, terwijl als ik hem gewoon in het centrum zou zetten had ik een veel betere kans gehad om de d6 pion te kunnen pakken.



Daarentegen speelde Sander van Gennip knap remise tegen een veel hogere speler (1.5-0.5).
In mijn Engelse opening tegen Menno Pietersma ging het eigenlijk gelijk op en op het oog was het een zeer saaie partij die eindigde in een zetherhaling. Hier leerde ik (dit was voor mij voor het eerst) dat je in zo'n geval eerst de zet moet noteren, de zet niet uitvoeren, de klok stilzetten en dan de arbiter erbij roepen. Gelukkig deed mijn tegenstander hier niet moeilijk over en werd een (terechte) remise overeen gekomen. In de analyse bleek echter wel dat we allebei iets hadden gemist:



Hier had ik net Lxf6?? gespeeld, en dat verliest gewoon een stuk na Dxd2. Gelukkig miste mijn tegenstander het ook en speelde Pxe2??. Daarna was de stelling weer net zo saai als die begon. Remise dus.

Jouke hield het lang vol tegen Jan Willem de Jong (2393), maar moest helaas de zege aan zijn veel sterkere tegenstander laten.
Ik had een vrije rol. Spelend tegen Jan Willem de Jong verwachtte niemand dat ik een resultaat zou halen. Mijn enige doel was om een interessante partij te spelen. Of dat gelukt is, ben ik nog steeds niet helemaal uit. Ik probeerde hoofdvarianten te vermijden, maar werkte mezelf in de problemen. Op het oog kwam ik redelijk goed uit de complicaties. Even dacht ik remise te kunnen houden in een pionneneindspel. Maar het overgebleven eindspel was objectief verloren en ook al nam jan willem zijn tijd, hij had het goed ingeschat en won de partij overtuigend.

Ik wist tot mijn eigen verbazing wel M van Woerden (2156) op remise te houden (3-1). Ondanks de achterstand in de wedstrijd leek het daarentegen niet onmogelijk om met een 4-4 gelijkspel te ontsnappen. Wim Kortis en Timo Bottema wonnen overtuigend, en Bob Voogt had een betere positie.
Wim:"Ik speelde met wit en aanvankelijk was de stelling symmetrisch. Na 14 zetten zag ik een verrassende mogelijkheid om een stuk te winnen voor enkele pionnen. Echter bij goed tegenspel had zwart meer dan voldoende compensatie kunnen krijgen. Mijn tegenstander vond de beste zetten niet en daarna stond ik op winst. Maar de stelling bleef complex en zwart had dreigende vrijpionnen in het centrum. Als zo vaak werd de partij beslist in de tijdnoodfase. Afwisselend stond wit en dan weer zwart beter. Gelukkig had ik iets meer tijd en het lukte af te wikkelen naar een gewonnen eindspel".
Timo:"Na drie achtereenvolgende nederlagen was het hoog tijd om eens op het scorebord te komen. In de opening offerde mijn tegenstander een pion maar kreeg daar weinig voor terug. Precies toen ik dacht mijn stelling behoorlijk verbeterd te hebben, offerde mijn tegenstander op fraaie wijze een stuk wat ik niet kon aannemen maar daardoor was in één keer wel mijn voordeel verdwenen en moest ik ook afscheid nemen van mijn extra pion. Uiteindelijk kreeg ik een remiseaanbod in een lastige, misschien licht nadelige stelling met allebei weinig tijd. Dat moest ik echter afslaan gezien de tussenstand en de stand op de overige borden. Direct daarna maakte mijn tegenstander een fout wat mij een pion opleverde, het resterende eindspel was met allebei een toren en ongelijke lopers misschien nog binnen de remisemarge, maar met weinig tijd op de klok wist ik toch aan het langste eind te trekken.

De creativiteit van Michael Stoops werd daarentegen niet beloond. Hij had in totaal een toren geofferd en had daar 4 pionnen voor terug gekregen. Uiteindelijk moest hij het punt laten aan de tegenstander (4-3). Bob speelde een goede partij tegen een sterke invaller, maar helaas was het zijn tegenstander die zegevierde (5-3).
Bob kwam iets beter uit de opening. Hij speelde aanvallend en de stelling werd scherp en complex. De aanval van Bob sloeg niet door en zijn tegenstander wist hem een paar pionnen afhandig te maken.

Gedetailleerd:
Schaakmat Westland 1 Rating DSC2 Rating Ronde 4
Woerden van, M. (Michiel) 2156 Evenhuis, W. (Wybe) 1792 ½ - ½
Jong de, J.W. (Jan-Willem) 2393 Gosliga van, J.S. (Jouke) 1827 1 - 0
Kindt, M.R.J. (Manfred) 2033 Kortis, W. (Wim) 2120 0 - 1
Hofman, A.M. (Marnix) 2195 Stoops, M. (Michael) 1770 1 - 0
Pietersma, M. (Menno) 2014 Gennip van, A.D. (Sander) 1820 ½ - ½
Brasser, P. (Paul) 2040 Laan, J. (Jorick) 1923 1 - 0
Dijk van, T.A. (Timon) 2059 Voogt, B. (Bob) 1966 1 - 0
Voorberg, J.P. (Johan) 1966 Bottema, T. (Timo) 2004 0 - 1
Gemiddelde Rating: 2107 Gemiddelde Rating: 1903 5-3

Geen slecht resultaat tegen een sterk team. Na een zwaar schema gehad te hebben in de eerste 4 rondes, gaan wij ons best doen in het nieuwe jaar om weer op te klimmen naar de middenmoot.

Wybe Evenhuis

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 01-01-2024 at 22:59.

30-12-2023 19:42 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller