Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 kantje boord remise tegen SHTV2 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

DSC-K4 kantje boord remise tegen SHTV2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij de tweede verslag van de slome teamleider, die van 16 december.

In de wedstrijd tegen SHTV2 zouden we eigenlijk een compleet underdog moeten zijn, maar er waren nog wel wat kansen, omdat SHTV zelf niet echt een goede seizoen had. Met de last minute afmelding van Bauke, lodsing van Sander naar een hogere team en Quirine die niet kon spelen, was dit de eerste keer in 1.5 jaar van mijn teamleiderschap dat we een "echte" invaller nodig hadden voor DSC-K4. Gelukkig kon Brent ons team komen versterken, en zijn gebrachte winstpunt was zeker cruciaal voor de uitendelijke hardbevochten remise.

Als teamleider had ik relatief vroeg gewonnen, en zat de hele tijd buiten de speelzaal, met verschillende teamleden die "rapporteerden" over de status. Het begon redelijk goed - ik en Brent hadden gewonnen, Rob had remise, Roelof verloren, maar andere borden zagen goed uit. Martin kwam even later met een remise binnen, en zei dat we best goed stonden. No objection from me, we hadden een redelijk voorsprong, 3-2 voor ons.

Dan werd het trickier. Christophe verloor. 3-3. En dan bleven er de borden van David en Arzhang over. Roelof kwam binnen met een optimistische "ik denk dat we remise bij David krijgen en winst bij Arzhang, dus minstens remise voor het team". Even later leek het erop dat David minder goed stond. Nog later verloor David, bleef Arzhang over. Rob rapporteerde dat Arzhang waarschijnlijk maar een heel kleine kans op remise had, maar no way dat hij kon winnen. De klok ging door.

Ergens laat in de wedstrijd ging ik zelf checken hoe het stond. Arzhang's partij een van de laatste - beide spelers met 1 min op de klok, Arzhang met een pion meer, loper tegen paard. Maar ja, wel een vrijpion on de zevende rij, geen tegendreigingen. Dit viel te winnen! Als die het kon vinden met zo weinig tijd. Spannend!

Nog een tiental minuten later bleek Arzhang wel te kunnen winnen. Dus toch remise voor het team!


Verslagen van de spelers:
David
We speelden een beroemde vechtlustige opening waarvan we allebei wel wat theorie hadden bestudeerd. In het vroege middenspel had ik met een ietwat laffe zet het initiatief een beetje uit handen gegeven en probeerde dat weer terug te krijgen met een speculatief kwaliteitsoffer. Dat pakte heel goed uit, ik kwam glad gewonnen te staan, ik moest alleen nog even op het moment supreme de winnende puzzelzet vinden (zie diagram: 3r4/p1qk4/6Q1/1rBppp1p/7P/5P2/PPP5/2K3R1 w - - 6 28). Met weinig tijd op mijn klok lukte dat echter niet en ik wikkelde af naar een eindspel waarvan ik dacht dat ik dat wel remise kon houden (loper plus vrijpion tegen toren, plus nog wat sprokkelpionnen). Met een beetje hulp van de tegenstander was dat ook bijna het geval, maar ik maakte een verkeerde afwegingen liet me uiteindelijk in een dodelijke Zugzwang manoeuvreren. Jammerdepammer.

Brent
Mijn tegenstander verraste mij al op zet twee, waar hij een centrumpion offerde in ruil voor snelle ontwikkeling. Ik zag de aanval die daaruit moest volgen niet duidelijk, en accepteerde het offer. Mijn stukken stonden hierdoor niet op de meest actieve velden, maar er zat geen gevaar in de lucht. Nadat beide partijen rokeerden probeerde hij een koningsaanval op te stellen met als focus mijn paard op f6. Deze stond echter te goed verdedigd en zijn aanval leidde naar niets. Ik wist slim een paar stukken af te ruilen, en had een tussenzet met een aanval op zijn dame die mij nog een extra pion. In de hoop nog kansen te creëren offerde mijn tegenstander nog zijn toren op f6 in ruil voor een paard en pion. Ik kon mijn centrumpion naar voren duwen om extra ruimte te maken, en sloop met mijn dame de stelling in. Toen ik daarna geforceerd dames kon ruilen was mijn materiaalvoordeel te overheersend en gaf mijn tegenstander op.

Christophe
Ik kreeg vroeg in de partij het initiatief en kon dat uitbouwen tot een mooie aanval. Toen ik dacht dat ik ieder moment de beslissende doorbraak zou vinden, vond m’n tegenstander een manier om dames af te ruilen en een voor hem nog steeds (theoretisch) verloren voortzetting in te gaan. Na een serie belachelijke zetten van mijn kant werd het tij echter gekeerd en was ik het die alles moest keepen. M’n tegenstander miste enkele definitieve finishers en ik kon het nog uithouden tot de tijdcontrole, echter wel door een stuk te moeten geven voor een (gepromoveerde) pion. Hoewel m’n structuur wat beter was, was dit zeker niet voldoende en na een poosje moest ik de handdoek in de ring gooien.

Rob
Ik kreeg een na zetverwisseling een Siciliaan op het bord. Met witte pionnen op c4 en e4.
Om wat ruimte te creëren moest ik e5 spelen, wat het nadeel had dat mijn tegenstander druk op de d6 pion kreeg. Maar na Pd5 kon ik dit paard er gewoon afslaan en moest mijn tegenstander met een pion terugslaan. Hierna was een gelijkwaardige stelling overgebleven. Ik kreeg een remise aanbod en heb dit geaccepteerd.

Martin
Weer een Franse Ruilvariant en weer niet saai. Rond de vijftiende zet was de ontwikkeling voltooid en was de stelling geladen. Als één van de twee een misgreep zou doen...
Maar dat gebeurde niet, er werd enorm afgeruild en 10 zetten later hadden beiden 7 pionnen en 2 paarden. Zwart moest nog even verder van zn teamleider, omdat het niet zo gunstig voor SHTV stond, maar na 3x dezelfde stelling was het reglementair remise.

Sofya
Ik speelde deze keer heel erg agressief, voornamelijk omdat ik moet was en wist dat ik als ik weer voorzichtig ga spelen, ik ergens op de 4e uur ga blunderen. Dus dan maar "pushen" en hopen dat de tegenstander fouten gaat maken. Verrassend genoeg werkte het, mijn tegenstander begon te verdedigen tegen een koningsaanval, hoewel waarschijnlijk een betere plan was om de centrum aan te tasten en tegeninitiatief te nemen. De spoken waren minder eng dan het leek.
Stapje voor stapje ging zijn stelling steeds minder eruit zien. Tijdens de partij dacht ik hier gewoon een gezonde pion te winnen met wat extra activiteit, maar volgens engine was dit al over en uit voor zwart:


 


Hij offerde hier de dame tegen paard en toren, maar dat liep uiteindelijk nog steeds niet goed af.


Arzhang
Na een remise achtige opening, hadden we een redelijk ingewikkelde middenspel. Mijn tegenstander had wel kans om van te profiteren en zijn partij winnend te maken. Gelukkig gebeurt dat niet! Na dat rollercoaster middenspel en ruilen van torens aan het eind, had ik een winnende eindspel maar weinig tijd! Dankzij increment, na 5,5 uur spelen kon ik wel winnen en toch .5 punt voor team scoren.

 DSC-K41714-SHTV 218044-4
1Boersma, D.J. (David)1827-Schoen, H.A. (Hubert)17920-1
2Dusseldorp van, B. (Brent)1815-Verbaan, B.M. (Bart)18231-0
3Rebreyend, C. (Christophe)1799-Pronk, R. (Rik)18350-1
4Smits, R.C.M. (Rob)1763-Bodaan, A. (Ton)1872½-½
5Verolme, M. (Martin)1712-Baak, K.L. (Karl)1816½-½
6Westerink, R.V. (Roelof)1673-Baak, E.E. (Evert)18080-1
7Blanter, S. (Sofya)1663-Willighagen, G.J. (Gert-Jan)18171-0
8Davazdahemami, A. (Arzhang)1456-Hofstee, M. (Martijn)16711-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sofya Blanter on 24-12-2023 at 11:40.

24-12-2023 11:26 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller