Delfts Schaakforum » Overig » De Stelling » Partijanalyse 18-12: Tom v Veelen-Michel v Baal/Harrie Jekkersvariant v h Hollands
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henk vd Bos
DSC-lid


geregistreerd: 12-01-2023
aantal berichten: 13

Partijanalyse 18-12: Tom v Veelen-Michel v Baal/Harrie Jekkersvariant v h Hollands Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb niet zoveel met Kolderschaak. Maandag jl. deed ik dan ook niet mee. Ik begrijp dat het voorvoegsel Kolder- iets te maken heeft met een inbreuk op de standaard spelregels van het edele schaakspel…, en dat gaat me net iets te ver. Ik besloot dan ook mijn laptop mee te nemen en de keuze van mijn partij van deze week op een andere manier in te vullen. Maar ik moet eerlijk toegeven dat er na gisterenavond wel wat gebeurd is met mijn vooringenomenheid. Wat een enthousiasme en lol! En een compliment aan Corniel c.s. die het supergoed hadden voorbereid. Met wat hulp moet het toch mogelijk zijn om volgend jaar de Can I met drie borden aan een grondige analyse te onderwerpen. Dan heb ik nog een jaartje om me te verdiepen in krochten van het kolderschaak.

Dat een reguliere partij ook uitgesproken kolderieke momenten kan hebben, zal iedereen uit eigen ervaring moeten onderschrijven. Ruim twee maanden geleden overkwam mij op de clubavond tijdens een rondje langs de borden onderstaande kolderieke stelling:


Even terug in de tijd dus; het is maandag 10 oktober jl. ongeveer 21.00 uur en de meeste partijen waren volop aan de gang. Deze partij was echter nog duidelijk in de prille openingsfase. Aanvankelijk dacht ik dat de spelers later waren begonnen want een snelle blik leerde me dat bijna alle stukken nog in de beginstelling stonden. Kort voordat ik mijn eerstvolgende pas wilde inzetten, realiseerde ik me dat er iets bijzonders aan de hand was. Ik keek nog eens goed en zag allereerst op de notatiebiljetten dat er toch al zeven zetten waren gespeeld. Dan moet je samen toch wel je best hebben gedaan om een stelling te krijgen met zo veel (schijnbaar) onaangeroerde stukken. Maar de echte Mindfuck moest nog komen....: de zwarte Koning en Koningin zijn van plaats gewisseld! Wat een prutsers, ze hebben de beginstelling verkeerd opgezet! Of is het vanavond al 18 december en mag dat gewoon?

Genoeg ingrediënten om deze partij te promoveren (met terugwerkende kracht) tot partij van de week van 18 december. Tom was bereid zijn eigen aantekeningen ter beschikking te stellen. Met hier en daar een redactionele opmerking als aanvulling.

Tom – Michel

Maar misschien nog even eerst dit voordat de partij nagespeeld wordt. Na het lezen van Toms aantekeningen vielen mij de schellen van de ogen. Eigenlijk gewoon een spannende partij met een slordigheid van Michel op zet 4. Maar die zich daarna goed herpakt door alleen maar de sterkste zetten te spelen die tot bovenstaande diagramstelling leiden.
Tom en ondergetekende zijn wel van mening dat deze unieke stelling een naam verdiend:
* Tom zijn voorstel lees je in zijn analyse.
* Mijn voorstel: de Harrie Jekkersvariant an het Hollands. Met als toelichting onderstaan link (wel het geluid aan zetten, helemaal uitluisteren en tenslotte nomineren voor de Top 2000 van dit jaar!)

Het schaakspel -Harrie Jekkers

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by Henk vd Bos on 24-12-2023 at 13:42.

19-12-2023 14:36 Henk vd Bos is offline Send an Email to Henk vd Bos Search for Posts by Henk vd Bos Add Henk vd Bos to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

M

06-01-2024 11:36 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Thumbs up, doet het kennelijk niet op het forum.

06-01-2024 11:36 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller