Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K3 lijkt nu al veilig na nipte winst op LSG 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC K3 lijkt nu al veilig na nipte winst op LSG 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde KNSB team van DSC heeft twee belangrijke matchpunten over gehouden aan de wedstrijd tegen LSG 4. Met 4,5-3,5 werd er gewonnen en is DSC K3 in de veilige middenmoot beland.

In deze poule van 9 teams lijkt 't Spaarne duidelijk het zwakste team dat puntloos onderaan staat.

De persoonlijke verslagen

Martin:
Ik werd in de opening geconfronteerd met een lek in mijn repertoire dat ik helaas nog niet gedicht had. Ik koos een te trage opzet, waarmee ik zwart in de kaart speelde. Zwart leek een risicoloze aanval te krijgen, dus ik besloot vol op activiteit te spelen. Daarbij stonden mijn stukken veelal ongedekt, waardoor ik wist dat het alles of niks zou worden.
De zwartspeelster vertelde achteraf weinig gespeeld te hebben, maar daar was weinig van te merken. Tactisch goed afgemaakt, dus het werd niets voor mij deze keer

Michael:
Ik kwam met zwart best aardig uit de opening in een damesgambiet met een snelle Lg5. Helaas was de partij van hele korte duur, omdat ik uit het niets een volle toren weg gaf. De opgave volgde er snel na. Verder is er eigenlijk niet veel te zeggen over de partij.

Timo:
Ik kwam voor mijn gevoel matig uit de opening, al vond Stockfish het allemaal wel meevallen. In elk geval had ik een ruimteprobleem wat na dameruil grotendeels was opgelost. Daarna gingen mijn stukken naar goede velden en die van mijn tegenstander werden teruggedrongen en uiteindelijk leverde dat eerst een pion op en vervolgens een koning die ik bijna mat kon zetten op mijn onderste rij.

Lars:
Ik hield in het Engels uit de opening een net wat minder comfortabele stelling over. Ik loste alle problemen echter goed op en hoewel ik met een achtergebleven pion op b6 zat, gedekt door een paard op c8, had mijn tegenstander een geïsoleerde a-pion gedekt door een paard op c2. In het eindspel was ik ervan overtuigd dat mijn stelling gewonnen moest zijn, maar kreeg het niet voor elkaar om door te breken. Ik had lang met paard en toren risicoloos op winst kunnen spelen maar na de afruil van de paarden was dat zeker niet meer zo. Ik bood met weinig tijd en als laatste spelende partij, dan ook remise aan in een stelling waarvan ik niet zeker wist dat hij niet gewonnen was. Mijn tegenstander nam het aanbod gretig aan en wij stelden de overwinning daarmee veilig.

Kasper:
Mijn tegenstander gaf per ongeluk na de opening een belangrijke centrumpion weg. Hij kreeg er wel wat initiatief voor terug, maar niet genoeg om het compensatie te noemen. Ik bleef redelijk eenvoudig overeind tijdens zijn aanval, en toen ik er zelf een beetje uit kwam, stond mijn tegenstander binnen een paar zetten dusdanig bekneld dat hij het voor gezien hield.

Alexander:
Ik wist niet meer precies wat ik moest doen tegen mijn tegenstanders ongewone zetvolgorde in gesloten siciliaans. Vervolgens stond mijn tegenstander beter uit de opening. Ik offerde een pion voor activiteit. Mijn tegenstander deed passieve zetten waardoor ik wel iniatief kreeg. Het was heel ingewikkeld omdat aan beide kant de stukken niet veel coordineerde. Uiteindelijk kreeg ik toch een redelijke koningsaanval voor elkaar en met weinig tijd sloeg de koningsaanval door en won ik.

Henrik:
Na een slechte nacht (tja kleine kinderen), was ik niet erg wakker en zag in het begin erg weinig. Ik kwam langzaam maar zeker minder te staan en werd toen gelukkig net op tijd wakker om het niet helemaal uit de hand te laten lopen. Nadat mijn tegenstander ineens dameruil aanbod was er niks meer aan de hand, kwam ik zelfs nog een pion voor, maar was de resterende stelling behoorlijk dicht geschoven en met ook nog lopers van ongelijke kleur werd het dus remise

Lucien:
De als dubieus bekend staande opening van mij met wit, werd prima gepareerd door mijn tegenstander, hoewel het hem wel veel tijd kostte. Mijn geofferde pion kreeg ik met rendement (pluspion) terug maar dit leverde mijn tegenstander wel een sterke vrijpion en actieve stelling op. Dit had ik niet goed vantevoren ingeschat. Ik moest ineens gaan verdedigen en dit lukte aardig. Maar in het ontstane eindspel was zijn koning een stuk actiever dan die van mij en was de pluspion onvoldoende voor winst. Remise was dan ook een terechte uitslag.


De persoonlijke resultaten:

Heijboer, H. (Herman) 1777 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 1990 ½ - ½
Lafeber, E. (Evert) 1788 Bottema, T. (Timo) 2004 0 - 1
Dijk van, B. (Bob) 1679 Tamerus, H.A. (Henrik) 1910 ½ - ½
Geertsma, F.J. (Folkert-Jan) 1945 Visser, L. (Lars) 1979 ½ - ½
Warnaar, A. (Alisha) 1934 Glimmerveen, M.A. (Martin) 1938 1 - 0
Binnendijk, D.C.W. (Daan) 1873 Uithof, K. (Kasper) 1848 0 - 1
Spaans, C.J. (Coenraad) 1856 Bruschke, A. (Alexander) 1881 0 - 1
Derksen, R.H. (Rick) 1791 Stoops, M. (Michael) 1770 1 - 0
Gemiddelde Rating: 1830 Gemiddelde Rating: 1915 3½-4½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 23-12-2023 at 10:46.

17-12-2023 14:44 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller