Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K6 pakt eerste overwinning van het seizoen tegen Botwinnik 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC-K6 pakt eerste overwinning van het seizoen tegen Botwinnik 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC6 had de eerste twee matches van dit seizoen met Voorschoten en SHTV (de huidige nrs 1 en 2) twee ijzersterke tegenstanders. Tijdens deze 3e ronde was er een meer gelijkwaardige tegenstander: Botwinnik 3. Eindelijk kans op punten en die kans werd gegrepen! DSC6 won met 5,5-2,5.

Op de lagere borden hadden Jaap en Bohdan het lastig; beide wachten nog op hun eerste punten en vandaag zat het er ook helaas niet in. Shiraz speelde op bord 2 remise, maar op bord 2 t/m 6 werd er gewonnen door het team, en dus een ruime overwinning.

Bij Cedric op bord 6 leek het de verkeerde kant op te gaan. Cedric verloor in de opening een stuk, maar bleef stug doorvechten en zoeken naar tegenkansen. In deze stelling speelde Cedric 22.Pa4 om zijn paard niet te verliezen. Nu heeft zwart echter een mat-in-4 die zijn zowel Cedric als zijn tegenstander misten in de partij. Zie jij hem wel?



Uiteindelijk wist Cedric de boel nog heel knap om te draaien en met sterke torens op de 7e rij en de hulp van zijn paard een mooi matnetje te strikken voor zijn tegenstander. Alweer een fraaie comeback van Cedric en zijn 2e mooie winstpartij in de KNSB dit seizoen!

Verder waren er 2 last-minute afzeggingen en waren de last-minute invaller Charlie Hylarides en Léon Mau-Asam beide goed voor een vol punt, en dus belangrijke bijdragen aan de teamoverwinning. Charlie (bord 4) zegt over zijn eigen partij: "Ik speelde d4 en hij speelde d6 (Pirc), ik heb een soort Pf3-g3 systeem gespeeld. Later in het spel maakte ik een fout, waardoor hij mijn toren won voor een loper. Maar mijn stukken stonden goed, en uiteindelijk won ik met een dubbele aanval zijn toren. Ik kwam in een eindspel met een loper meer en beide 6 pionnen. Uiteindelijk heb ik hem met een pion mat gezet."

Léon speelde op bord 5 tegen naamgenoot Leon (v/d Holst) en deed dat goed, al had net als in de partij van Cedric, zijn tegenstander een goede kans gemist. In onderstaande stelling heeft "onze Leon" net 7...Pe5? gespeeld. Zijn tegenstander speelde 8.Le2 en de partij ging door. Hoe had zijn tegenstander Léon's zet kunnen afstraffen?



Uiteindelijk wist Léon de partij tactisch te beslissen. Eerst door met een tussenschaakje een stuk te winnen, en later door een paardvork een volle toren buit te maken. Toen vond tegenstande Leon het tijd voor felicitaties aan zijn naamgenoot.

Mooie overwinning van het 6e, en 2 mooie debuten. De volgende ronde wacht DSC5!

03-12-2023 23:38 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller