Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H5 wint overtuigend van DCSV 1 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Christophe Rebreyend
DSC-lid


geregistreerd: 09-05-2022
aantal berichten: 10

DSC-H5 wint overtuigend van DCSV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een intern onderonsje tegen ons zevende team in de eerste ronde moesten we dit keer toch ons denksportcentrum verlaten voor een uitwedstrijd. Het was nog steeds in Delft, dus erg ver hoefden we niet te reizen. Vooraf hadden we een paar last-minute vervangers nodig voor ons door ziekte geteisterde team, en die vonden we in de vorm van Sander op bord 1 en Jason, die deze ronde besloot met ons mee te spelen ipv bordpunten van ons af te sprokkelen vanuit het zevende, op bord 5. Op papier waren beide teams aan elkaar gewaagd, dus ik verwachtte een spannende wedstrijd. Echter, deze avond vielen de meeste kwartjes onze kant op en we konden overtuigend winnen met 7-1. Ik weet de volgorde van de wedstrijden niet goed meer, dus hier een verslag op basis van bordnummers.

Op bord 1 verving Sander de zieke Michael. Waar Michael doorgaans goed is voor het volle punt was Sander dat ook. In zijn woorden:
'Het begin van mijn partij tegen Reinier van Veen verliep rustig, haast saai. Hoewel mijn tegenstander een gedekte vrijpion op e5 moest toelaten bleef het voor mij lastig om die uit te buiten, en lang leek het erop dat de pionnen tegen elkaar uitgeschoven zouden worden en de partij zou verzanden in remise. Maar na heel wat gemanoeuvreer van mijn kant ontstond daar toch een moment dat ik de damevleugel kon openbreken. Met een verdubbelde toren op de c-lijn won ik een pion en daarna was het ineens snel gedaan.'

Zelf speelde ik op bord 2 met zwart. Het was een relatief rustige partij, waarbij m'n tegenstander in het vroege middenspel wel het meeste initiatief had. Nadat de meeste lichte stukken tegen elkaar uitgeruild waren bleven we achter met beide een paard en de zware stukken. Ik kon m'n paard handig manoeuvreren en enigszins de witte stelling infiltreren. Toen maakte m'n tegenstander een fout en kon ik een pion slaan die verdedigd leek de staan, maar hij kon tactisch niet terug slaan.


Na 1.. Pxb2 verliest 2. Dxb2 direct na Td1+

Vervolgens maakte m'n tegenstander kort daarna een tweede fout, die een kwaliteit kostte. Na lang rekenen of er wel of niet eeuwig schaak was zag ik dat ik de kwaliteit kon nemen. M'n tegenstander probeerde inderdaad eeuwig schaak af te dwingen, maar toen ik uiteindelijk weggelopen was moest hij opgeven. Details hieronder:


Hier wint 1..Pf2+ een kwaliteit na 2. Txf2 Txd1+ 3. Dd1 Dxf2. Echter, na D d5 lijkt eeuwig schaak in de lucht te hangen.


Gelukkig (voor mij dan) kan zwart via Kg7 oversteken naar de damevleugel, en uiteindelijk deze positie bereiken:


Hier moet wit verdedigen tegen mat. Hoewel er zeker nog doorgespeeld zou kunnen worden, was het theoretisch zeker verloren en m'n tegenstander vond het genoeg geweest.

Mark Bas was zoals gewoon als eerste klaar aan bord 3. Hij won overtuigend.
'Na het succes van mijn losgeslagen ponies afgelopen maandag kon ik niet anders dan openen met een zet van een van mijn knollen. Mijn tegenstander opende ook met een van zijn hengsten, maar noteerde na zijn 2e zet maar liefst 8 vraagtekens achter 2... e5. Hierna heb ik mijn voordeel langzaam uitgebreid en had ik na 8 zetten nog een roszet-moyenne van 0.50.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om ook mijn andere stukken erbij te betrekken (die hadden allen nog niets gedaan) aangezien die na afgelopen maandag wat begonnen te muiten en ik geluiden opving van gewenste transfers naar de andere kleur waar ze wel aan bod kwamen. Ook zij hebben hun werk goed gedaan en op het moment dat ik een stuk won, nadat ik verder bijna alles gedwongen af kon ruilen, ging het snel. (Mijn tegenstander gaf aan dat hij iets wilde forceren nadat hij het gevoel had al 7 gedwongen zetten achterelkaar gemaakt te hebben.) Mat met de Dame ondersteund door een draver was het gevolg.
Leuk om eens bij de andere schaakclub in Delft geweest te zijn.'

Aan bord 4 leek Willem in een benarde positie te staan. Toen ik handen geschud zag worden vreesde ik het ergste, maar hij had toch gewonnen.
'Het was een erg interessante, maar zeker geen foutloze partij. In de opening lukte het me om de agressieve zwartveldige loper van de tegenstander volledig te begraven achter zijn eigen pionnen, maar daarna verloor ik door enkele onnauwkeurigheden het initiatief. De dames gingen eraf en de witte paarden waren erg actief. Toen ik met een blunder de overgebleven witte toren op a7 binnen liet komen zag het er slecht uit, en na een mooi pionoffer had mijn tegenstander een vrijpion op de zesde rij, ondersteund door toren en paard.
Dat hij doorschoof naar de zevende rij leek voor de hand te liggen, maar was niet goed. Ook al had mijn toren bijna geen velden meer, met een tussenschaak kon ik de boel redden. Daarna was ik van plan om af te ruilen naar een eindspel met ongelijke lopers, om remise binnen te slepen. Toen ik tussendoor nog een pionnetje sprokkelde deed zich echter een tactische kans voor. Met het verlies van een stuk in het vooruitzicht gaf wit op.


Hier stond wit volledig gewonnen. Met Pd6+ was het uit geweest, maar hij speelde c7, met het idee dat mijn toren geen velden meer had, omdat op d6 een vork op c8 en e8 dreigt. Gelukkig had ik de tussenzet Pc4+, waarmee d6 wordt gedekt en wit nog slechts een klein plusje heeft.

Hier was wit bang dat ik nog een pion mee zou snoepen. Hij speelde h3 en gaf op na Pd3+.'

Invaller Jason won heel overtuigend van een op papier 200 punten sterkere tegenstander.
'Vanwege enkele afmeldingen sprong ik afgelopen vrijdag bij voor DSC5 op bord 5. Na de opening die genaamd is naar het Australische dier de Kangoeroe kwam ik in een mooie positie uit met veel spanning met pionnen. Toen de stelling eindelijk open gebroken werd, kon ik maar liefst drie zwischenzugs achter elkaar spelen. Resultaat was veel ruimte en twee pionnen extra. Na een vork tussen een toren en dreigend mat gaf de tegenstander op.'


Hier haalt wit significant voordeel na de volgende combinatie:
16. dxe5 Pg4
17. d6 cxd6
18. exd6 Dd8
19. Td4

Arzhang leek gewonnen te staan aan bord 6, maar had enorme tijdnood. Helaas leverde dit ons enige verliespunt op van de avond.
'Korte verslag:
Na een drukke aanval in het midden spel, stond ik qua materiaal en positie beter. Maar toch door weinig tijd, kon ik dat niet vol houden en door een blunder gaf ik alles weg!

Shiraz wist aan bord 7 een gevaarlijke zwarte aanval te overleven en sloeg toen toe.
'Siciliaanse, in het begin speelde ik goed, en zelfs halverwege de partij was een gelijkspel mogelijk. Maar nadat ik een pion had verloren, moest ik sterk aanvallen om te winnen. Aan het einde van de partij maakte de tegenstander een fout en gaf toen op.'

Aan bord 8 wist Cas ook zijn tweede pot te winnen.
'Mijn tegenstander speelde wit, en speelt al jaren het colle systeem. Ik heb dit systeem nooit echt bekeken, en kwam al snel op een positioneel slechtere stelling met een losse pion. Toen koos mijn tegenstander er voor om alles af te ruilen, met als gedachte dat hij op een pion voorsprong zou komen. Toch bleek na alle stukken van het bord te zijn geruild, dat het gelijk was in materiaal, en dat ik opeens aan de winnende kant van een eindspel zat! Er zat nog kans in om remise te maken, door alleen de a-pion over te houden, maar dit miste hij, en uit een verder nette afronding, met een afleidingsmanoeuvre van de verre vrijpion, was overwinning een feit!'

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Christophe Rebreyend on 30-11-2023 at 16:49.

30-11-2023 16:07 Christophe Rebreyend is offline Send an Email to Christophe Rebreyend Search for Posts by Christophe Rebreyend Add Christophe Rebreyend to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller