Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » DSC-H6 - Scheve Toren 2: de wedstrijd
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tom Stoek
DSC Lid


geregistreerd: 24-06-2022
aantal berichten: 18

DSC-H6 - Scheve Toren 2: de wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals bekend hebben we deze wedstrijd verloren ondanks een ratingverschil in ons voordeel van gemiddeld bijna 150 punten ..
Maar goed, we zijn gewaarschuwd, want de volgende wedstrijd is tegen SHTV H3 en die wonnen met maar liefst 8-0(!!) van Scheve Toren H2 ...

Maar over de wedstrijd zelf.
Het begon goed met winst van Cock:
Ik kreeg op bord 5 (met zwart) kreeg een stelling op het bord waarbij z’n tegenstander met 14. g4 de koningsaanval zocht. Maar op de 18e zet maakte hij daarbij een mispeer. Met een paardzet viel hij mijn dame en toren tegelijk aan .. maar ik had nog een afruil met schaak in petto. Dat leverde me per saldo een heel stuk + een pion op. Er werd nog wat doorgeschaakt en afgeruild, en met drie pionnen en een paard achter gaf mijn tegenstander het op de 43e zet op. 1-0; een hoopvol begin van de DSC6-avond!

Het precieze verloop van de wedstrijd is mij ontgaan, ik had teveel tijd nodig voor mijn eigen partij. Maar toen ik mijn tegenstander, naar mijn idee vrij bijtijds, zijn koning had omgelegd bleek het al 3-3 te staan.

Ronald:
Het spel ging in het begin gelijk op en achteraf gezien op de 12de zet niet aanvallend geweest waardoor ik de partij nog in evenwicht hield.
Door deze passiviteit bleef het wel spannend maar verloor ik uiteindelijk 1 pion waarna ik op de 27ste zet een fout maakte waardoor ik de partij verloor.
Helaas... en daarmee was de stand 1-1

Bauke:
Aan het bord naast mij speelde Bauke, onze vervanger van (Martin). Na een gelijk opgaande strijd verloor Bauke een kwaliteit. Hij kreeg nog wat tegenkansen, maar slaagde er niet in het tijd te keren. Stand 1-2

Gerard:
Ik kreeg een zwarte pionnenketen tegen me op konings vleugel. Kwam erg gedrukt te staan, vocht terug won met geluk een stuk voor 2 pionnen. De stelling was echter heel open en gaf mijn tegenstander een sterke aanval. Een fout van mijn kant zorgde voor een directe winst voor mijn tegenstander. Stand 1-3.

Maar gelukkig zorgde Simon voor een punt:
Mijn tegenstander speelde heel behoudend. Hij permitteerde zich zelfs om op zet 28 voor de derde keer het zelfde paard naar f3 te spelen. Maar ik kon hier nauwelijks van profiteren. Wel zorgde ik om - door steeds wat meer tijd op de klok over te houden - lichte druk uit te oefenen. Kwam het daardoor, ik weet het niet, maar op zet 30 blunderde hij en gaf na mijn antwoord direct op. Stand 2-3

En ook ikzelf kon een punt laten noteren.
Tom:
Het Italiaanse 2-paarden spek in de nahand kwam op het bord, waarin ik met wit weliswaar een pion voor stond maar zwart het initiatief had. Zwart wist echter geen lastige dreigingen op het bord te krijgen en kon ik me loswerken. Toen hij een kwaliteit weggaf leek de partij beslist. Maar soms niets is moeilijker dan het winnen van een gewonnen partij. Maar ik had mazzel: mijn tegenstander gaf, mijns inziens, zeer bijtijds op. Stand 3-3

Dus nog 2 borden te gaan: Jan stond een kleine kwaliteit voor en René had het moeilijk, vooral met de klok.
Jan:
Ik kreeg in mijn partij in een gelijke stand maakte mijn tegenstander een fout en kreeg ik de kans om een toren te ruilen tegen een paard en loper. Dus speelde ik vol optimisme verder. Zijn stukken stonden echter veel actiever dan de mijne waardoor ik de promotie van zijn vrije b-pion niet meer kon voorkomen en ik moest opgeven. Een flinke tegenvaller. Stand 3-4

En dus was het aan René om het gelijkspel uit het vuur te slepen. Alleen stond hij niet alleen ruim achter in tijd, maar had hij ook de mindere stelling. Het kostte hem te veel tijd om de juiste verdediging te vinden en moest dus helaas het hoofd buigen. En daarmee was de eindstand bereikt DSC H6 - Scheve Toren H2 3-5.

07-11-2023 11:35 Tom Stoek is offline Send an Email to Tom Stoek Search for Posts by Tom Stoek Add Tom Stoek to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller