Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K5 boekt ruime overwinning op Botwinnik 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC-K5 boekt ruime overwinning op Botwinnik 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de nederlaag in onze eerste match van dit jaar, mochten we nu proberen in Zoetermeer onze eerste matchpunten op te halen. Op papier waren we ruim favoriet, maar in de praktijk weet je nooit hoe het zal gaan. In dit geval wisten we onze favorietenrol waar te maken. Met 3 remises en 5 overwinningen boekten we een keurige 6,5 - 1,5 overwinnning.

Oscar Verwer (5) was de eerste die klaar was. Hij speelde het Schots en kwam na een standaard openingstrucje heel prettig te staan. Echter vond hij daarna niet de meest nauwkeurige voortzetting en zijn tegenstander Sven Lie bereikte langzamerhand gelijkspel. Stukken werden geruild en toen kwam er een toreneindspel, wat in eerste instantie in evenwicht leek, maar toen kwam Sven binnen met een actieve toren. Sven leek iets beter te staan toen hij remise aanbood. Aangezien Oscar een pion zou verliezen als hij geen remise aannam, ging hij akkoord met het remisevoorstel. In deze stelling speelde Sven 31... Th2+ met remiseaanbod. Oscar hoopte hier de partij tactisch te kunnen beslissen door zijn tegenstander te verleiden de pion te pakken met 31... Kxe4. Zie jij ook waarom dat geen goed idee is?



De tweede remise kwam van Abel Drenthen (6). Hij speelde met zwart het Slavisch en kreeg de ruilvariant tegen zich. Het werd een partij waar niet heel veel spannends gebeurde, hij stond steeds gelijk of iets minder en vroeg aan mij na 22 zetten of hij remise mocht aanbieden. Gezien de positieve ontwikkelingen op de andere borden was dat prima en zijn tegenstander ging direct akkoord. Dan laten we nu de chronologie even los om de remises af te ronden. Ook de partij van Ariël (3) was niet heel spectaculair. Ook hier een ruilvariant, ditmaal van het damegambiet - deze variant heeft toch wat minder een remise-reputatie dan het Slavische broertje, maar in deze partij werd het evenwicht niet verbroken. Beide spelers speelden degelijke zetten, maakten geen grote fouten en konden beide ook niet iets creëren om serieus op de winst te spelen, dus was remise het logische resultaat.

Dan de winstpartijen. Hugo Tolman (8) speelde op bord 8 en het leek er nogal dubieus uit te zien. Ging hij niet gewoon een kwaliteit verliezen? dacht ik toen ik een rondje langs de velden deed. Maar Hugo gaf achteraf aan dat hij nog steeds in zijn theorie zat, het was een hele scherpe variant die hij goed kende. Zijn tegenstander had aanzienlijk meer tijd nodig (kende het blijkbaar minder goed) en Hugo kwam ruim een uur voor op de klok. Ook qua positie vond zijn tegenstander niet het juiste pad... Hugo leek een gevaarlijke aanval tegen te hebben, maar dat kostte zijn tegenstander een kwaliteit, en later een volle toren, en toen was opeens de aanval weg en het punt binnen.

Mats Borgen (2) is een speler die vaak nog in de opening zit als de helft van de partijen al klaar zijn, maar deze keer had hij niet heel veel meer nodig dan de opening om zijn punt binnen te halen. Hij rekende beter dan zijn tegenstander, die zich vergaloppeerde in onderstaande stelling. Mats (met zwart) staat al beter, maar zijn tegenstander heeft zojuist 15. b4? gespeeld, waarvan Mats al had gezien dat het geforceerd een kwaliteit wint. Zie jij het ook?



Shandijean Shindi (4) kwam niet heel lekker uit de opening tegen Guido Mastop, de enige Botwinniker die de vorige ronde een vol punt scoorde (op bord 1 nog wel). Er kwam wat schade aan de pionnenstructuur, maar Shindi bekommerde zich daar niet al te veel over. Hij was meer geïnteresseerd in het loperpaar, open lijnen en een koningsaanval. Met die ingrediënten ging hij op pad en Guido ontdekte wat Shindi daar allemaal mee kon. Het initiatief werd steeds sterker en Shindi won een mooie aanvalspartij.
Zelf speelde ik op bord 1 en ik was positief verrast door de openingskeuze van mijn tegenstander, die mij veel ruimte gaf om het centrum te bezetten met wit. Ik had eigenlijk de hele partij wel het initiatief, maar mijn tegenstander was toch wel taai, en kwam wat terug in de partij. Vlak voor het eindspel wist ik een cruciale loperruil te forceren, waardoor bij hem de zwarte velden erg zwak werden. Mijn dame en paard werkten goed samen, en hij kreeg zijn stukken niet goed gecoördineerd. Ik ging op zoek naar wat tactics in de stelling om de partij te winnen en mijn tegenstander doorzag mijn plan niet en heeft hier net 27.c6? gespeeld. Met welke zet besliste ik hier de partij?



Lina el Khaddari (7) speelde de mooiste en leukste partij van de dag. Het was erg tactisch, er werd steeds van alles aangevallen. Ze stond eigenlijk steeds wel goed, maar het was echt zo'n partij die je ook kunt weggeven als je even niet oplet of 1 verkeerde zet doet. Gelukkig was Lina bij de les! Er waren vele leuke tactische momenten, maar we gaan meteen door richting het einde van de partij. In deze positie staat Lina 2 pionnen voor, maar het is nog steeds wel wat 'messy' te noemen.



Haar tegenstander speelt 33...Lxf4 en na 34.Txf4 Txf4 heeft hij een kwaliteit gewonnen. Lina gaat verder met haar eigen plan 35. d7 en na het antwoord van de tegenstander 35...Txd4 staat het zo:



Hoe maakt Lina de partij af?

Het was een leuke middag in Zoetermeer tegen sportieve, aardige tegenstanders en de jongsten onder ons die als eerste klaar waren hebben zich bovendien heel goed vermaakt met tafelvoetbal en een voetbalkooi, wat aanwezig was naast de speelzaal. Over 3 weken ontvangen we DD-4, dan moeten we echt aan de bak, want ook zij wonnen met 6,5-1,5 van Botwinnik (in ronde 1).

05-11-2023 19:05 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller