Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K5 verliest openingsduel van SHTV 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC-K5 verliest openingsduel van SHTV 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een mooi debuutseizoen vorig jaar met een jeugdteam, spelen we dit jaar zelfs met 2 jeugdteams in de KNSB competitie. Team 5 is een vrij sterk team voor de 6e klasse, maar de openingswedstrijd ging helaas niet zoals gewenst/gehoopt. In een overzichtelijk denksportcentrum (alleen team 5 en 6 speelden thuis) was SHTV 3 helaas met 3,5-4,5 te sterk.

Shandijean Shindi speelde op bord 2. Helaas was het niet zo'n beste partij. Hij gaf (om mij onduidelijke redenen) een pion weg, probeerde nog wel iets met een soort van koningsaanval die nooit echt van de grond kwam, en liet zich in het middenspel opeens pardoes mat zetten. Volgende keer beter.

Waar het wel goed ging was bij Hugo Tolman op bord 7. Hij speelde tegen de jong en tactisch begaafde Ryoga Okita, de jongste van de 3 Okita's die SHTV had opgesteld. Maar Hugo laat zich niet zomaar foppen. Hij sloeg de koningsaanval van Ryoga bekwaam af, toen er een listig stukoffer volgde nam Hugo die aan, en pareerde daarna vakkundig de overige dreigingen. Het venijn verdween langzaam maar zeker uit de stelling, en dat was uiteraard in Hugo's voordeel, aangezien hij na het stukoffer van Ryoga met een stuk meer speelde. En op een gegeven moment waren alle trucs wel op, en toen haalde Hugo het eerste punt binnen voor DSC5 dit seizoen.

Vraag: Met welke zet haalt Hugo hier het venijn uit Ryoga's aanval en bereikt hij voordeel?



Mees van den Berg wilde last-minute wel invallen en aangezien Mees ook graag speelt en goed scoort tegen sterke tegenstanders, stond ik mijn bord 3 aan hem af en ging zelf op 6 spelen. Mees' partij ging echter niet helemaal zoals gehoopt. Hij maakte een foutje/onnauwkeurigheid net na de opening, en daardoor was hij genoodzaakt om de boel te keepen en zat er niet meer in dan afwikkeling naar een remise-eindspel. En zo geschiedde.

Zelf speelde ik zoals gezegd op bord 6 tegen een andere jeugdspeler van DSC, Michael Fluegel, mij bekend van partijen die hij op jeugdtoernooien tegen mijn zoon Abel heeft gespeeld. Michael gaf mij in de opening de mogelijkheid om een pion te winnen. Dit was niet zonder compensatie, want het kostte mij wel wat tempi en met accuraat spel had zwart zeker (remise)kansen gehad. Michael ging echter teveel voor het afruilen, en na elke ruil werd mijn voordeel groter. Toen we eenmaal een pionneneindspel hadden bereikt en ik nog steeds een pion meer had, was het niet moeilijk meer om het punt binnen te slepen.

Vraag: Hoe kan wit in deze stelling een pion winnen? En zou je zelf ook voor de pionwinst gaan?




Abel Drenthen speelde op bord 8 een hele leuke pot tegen vader (Nao) Okita. Zoals het hoort als je jong bent, ging hij (net als Ryoga) naast hem, vol op de aanval om zijn tegenstander mat te zetten. Nao probeerde het met tegenspel aan de andere kant, won een pion, maar de aanval leek doorslaggevend. En dat was het ook als Abel de juiste voortzetting had gevonden. Helaas miste hij de knock-out, en in plaats daarvan blunderde hij, waardoor Nao opgelucht kon afruilen naar een eindspel met een pion meer. Abel, zichtbaar aangeslagen, speelde toen niet meer zo secuur en liet een aantal zetten later een mat toe.

Vraag: Abel heeft hier een geforceerd mat (in-9). Helaas miste Abel de winnende zet tijdens zijn partij. Vind jij hem wel?



Vraag: Nu is het Nao's beurt om beslissend toe te kunnen slaan, wat hij deed. Vind de winnende voortzetting voor zwart:



Op bord 5 speelde Ariël Simon Sabsay tegen de 3e en laatste Okita - Shinsaku, broer en zoon van bord 7 en 8, en waarschijnlijk de sterkste van de drie. Dat ervaarde ook Ariël. In een Siciliaanse partij sloeg de vlam in de pan rond zet 22, toen Shinsaku een pion leek te winnen, maar Ariël sterk terug sloeg. Hoe, dat mag je zo zelf uitzoeken in onderstaande stelling. Uiteindelijk kwam Ariël met minder materiaal maar wel een gevaarlijke vrijpion op de 7e rij. Objectief gezien had hij nog wel kansen, maar het speelt toch makkelijker met wit. Shinsaku maakte vrijwel geen fouten, en won het eindspel.

Vraag: Ariël heeft zojuist de d6-pion verloren, maar slaat nu sterk terug. Hoe?



Vraag: Hier had Ariël nog goede remisekansen als hij de beste voortzetting zou kunnen vinden. Hij speelde Txc3 en verloor het eindspel. Welke zet houdt wel goede remisekansen?



Nu stonden we dus achter met 3,5-2,5 en de resterende borden boden weinig hoop op een punt. Kopman Sicco Verwer speelde Najdorf, maar tegenstander Olav van Leeuwen wist hier wel raad mee. Met een mooi en thematisch paardoffer kwam hij erg goed te staan. De beste verdediging die Sicco kon vinden was uiteindelijk het teruggeven van het stuk en twee extra pionnen. Beide hadden ook nog maar 1 toren over. Dit leek compleet verloren voor Sicco (en was het ook), maar Sicco moet je meerdere keren verslaan om het punt binnen te halen. Hij bleef uiterst taai verdedigen, en Olav meende een geforceerde winst te vinden. Dit had hij echter niet helemaal nauwkeurig uitgerekend, want het was remise. Sicco wist dit te vinden en ontsnapte opgelucht met een half punt.

Op zet 40 speelt Olav het geforceerde g6+ in onderstaande stelling:



Vermoedelijk ziet hij een winst. Sicco speelt nauwkeurig en 8 zetten later is dit de stelling. Hoe maakt zwart remise?




Tenslotte Mats Borgen op bord 3 tegen de zoon van Olav, Robin van Leeuwen. Mats zit in de opening op bekend terrein, en weet dat hij prima staat. Hij weet ook dat zijn tegenstander dan niet de meest nauwkeurige zetten speelt, maar hoe zet je dat om in winst? Mats maakt een paar minder gelukkig keuzes en komt onder druk te staan. Robin heeft kans op beslissend voordeel, maar vindt dat niet. Voor Mats heeft er eigenlijk nooit meer in gezeten dan een remise. Op een gegeven moment verliest hij een pion, en een aantal zetten later biedt Robin remise aan, mede omdat SHTV aan een half punt genoeg heeft om de zege in de match veilig te stellen. Mats kon deze stelling nooit meer winnen, dus accepteert.

Vraag: Hoe kan Robin hier met zwart de aanval op zijn paard negeren en beslissend voordeel krijgen?



Vraag: Robin speelt hier 44.... Tf2 met remiseaanbod. Na deze zet staat zwart inderdaad iets beter, maar heeft wit remisekansen. Welke zet in deze stelling levert echt beslissend voordeel op voor zwart?



Uiteindelijk dus helaas een nipte 4,5-3,5 nederlaag. Volgende keer beter. Begin november gaan we in Zoetermeer tegen Botwinnik 3 proberen de eerste punten binnen te halen.

08-10-2023 22:35 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller