Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 is kampioen!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

DSC-H2 is kampioen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit seizoen was mij de eer te beurt gevallen om het 2e HSB team van onze vereniging te leiden. Het was mij een waar genoegen met een dergelijk sterk en gemotiveerd te team te werken.
Op 13 februari speelden wij in ronde 5 tegen onze voornaamste concurrent Promotie 2. Al snel kwamen wij op voorsprong door gedegen overwinningen van Petra Randic en Brent van Dusseldorp (2-0). Helaas had ik zelf niet zo'n goede avond, maar dankzij een soepele overwinning van Martin bleef onze initiële voorsprong behouden (3-1). Het eerste matchpunt kwam binnen toen Jasper op het eerste bord een op papier duidelijk sterker tegenstander versloeg. Een bijzonder mooie prestatie. Een solide remise van Toine ontnam hen alle resterende hoop (4.5-3.5). Erg veel hoop kunnen zij niet gekoesterd hebben aangezien Willem-Jan een gewonnen stand op het bord had. Bij hem gebeurde echter het volgende (ik citeer Willem-Jan):
Tijdens de opening en het middenspel bleef de partij binnen de remisemarges. Mijn tegenstander koos op de 25e zet (in lichte paniek?) voor een foutief kwaliteitsoffer en kwam verloren te staan Tot de 35e zet speelde ik het vervolg foutloos, inclusief teruggaaf van de kwaliteit in ruil voor pionwinst.



W.J. van den Broek – Sebastiaan de Jong, 13 februari 2023, stelling na 34. … f7-f5

In 10 op de 10 snelschaakpartijen zou ik hier direct 35. d5 met winst hebben gespeeld maar in een kampioenswedstrijd check je de varianten natuurlijk nog even. Met als bijzondere uitkomst 35. Kf2??. Na Kg7 had ik nog 1,5 minuut om in de ontstane remisestelling een list te verzinnen. Toen ik met nog 1 seconde te gaan weer op de klok keek bleek de tijd te kort om überhaupt nog een zet op het bord te brengen: 0-1.

Als laatste was Jorick nog aan het zwoegen tegen een van hun sterkere spelers. Het was een spannende partij, maar uiteindelijk kon Jorick het toch niet bolwerken. In zijn eigen woorden:
Tegen Promotie 2 moest ik op bord 8 met wit tegen Rens Minnema. In de opening maakte ik wat fouten waardoor ik de rest van de partij mijn best heb moeten doen om het te compenseren. Dat ging beter dan verwacht, waardoor het een marathon van een partij werd. Mijn notatie loopt tot zet 73, waarna nog steeds een hoop zetten waren gespeeld die eindigden in een verlies.



Na een lange strijd met offer en herovering van een kwaliteit was in getoonde stelling 64. e6 nog een kans om het remise te maken. In plaats daarvan deed ik 64. Td8, waarna zwart toch wel weer beslissend voordeel lijkt te hebben volgens de engine.

Desalniettemin, een comfortabele 4.5-3.5 overwinning! In ronde 6 hoefden wij nu slechts gelijk te spelen tegen hekkensluiter DD 3 om een ronde voor het einde van de competitie kampioen te worden. Op 9 maart was het dan zover. De wedstrijd begon gemoedelijk met een remise van invaller Gert-Jan Baas. Er stonden daarentegen verrassend genoeg verscheidene problematische posities op de borden. Lars won wel overtuigend van een sterke tegenstaande, maar op de eerste 2 borden hadden Martin en Jasper het zwaar, en ook Jorick leek in de problemen gekomen te zijn. Maar middels een dameoffer wist hij het tij te keren! Weer in zijn eigen woorden:
Tegen DD3 mocht ik op bord 6 met zwart tegen Frans Wentholt. Deze partij werd een stuk spectaculairder dan eigenlijk nodig was. In de opening kon ik zeer comfortabel een moderne Benoni stelling opzetten, omdat mij werd toegelaten b5 te spelen zonder enige problemen. Echter hoe ik het in het vervolg aanpakte was wat onhandig.



In deze stelling deed, waarin als laatste zetten 23… b4! en 24. Da2 waren gedaan, was de zet 24… c4? een blunder van mij. Het idee was dat als wit 25.Txd7 doet ik gewoon het paard zou kunnen slaan en daarna blijft de toren hangen op a5. Hierbij is de misrekening dat die toren niet kan worden geslagen, omdat wit de mat dreiging Dxf7 heeft. Een slordigheidje dat had voorkomen kunnen worden door in plaats daarvan 24…Lxe4 te spelen. Het vervolg 25.Txd7 Dc6 26. Pc5 b3 27. Da3 Lc8 28. e5 gebeurde, waardoor op dat moment ik maar besloot om de dame voor toren en loper te ruilen door 28…Lxd7 te spelen. Tien zetten later stond het als volgt:



Dit was een best mooie stelling, waar ik het vervolg toch wat beter had kunnen spelen. De zet 37… b2 is erg sterk, omdat als wit hem met de loper slaat het direct mat loopt. Om die reden is wits enige optie om dit tegen te gaan 38. Pe8+. Hier had ik berekent dat als ik 38…Kh8 doe en wit doet 39.Da6 om Df6 te dreigen ik gewoon kon winnen met de zet 39… Tf1+. Daarbij had ik echter gemist dat de zet 39.Da3 nog gewoon mogelijk was. Wat blijkt is dat de zet 38… Kg8 de correcte zet was, om dan na Pf6+ pas Kh8 te spelen.

Uiteindelijk moest ik na 39.Da3 toch de vrijpion opofferen door Txe8 te doen, wat met wat meer moeite toch uiteindelijk nog won.

Jasper had ondertussen verloren, maar Martin had zijn ernstige openingsproblemen overleefd en ging er met het hele punt van door. Brent bleef op remise steken, maar toen Jouke won waren we kampioen! Ik citeer:
Ik speelde met wit tegen een moderne verdediging. Ik heb dit nooit al te serieus bekeken, en dat gaat me nog eens opbreken. Mijn zonde werd dit keer bestraft doordat ik met zetverwisseling in een siciliaanse opening terecht kwam. Niet iets waar ik me als d4-speler in thuis voel. De wedstrijd werd bepaald door offers en blunders, Ik gaf mijn tegenstander de optie een stuk te winnen door met een pionzet twee stukken aan te vallen. Mijn tegenstander zag correct af van dit plan, vanwege een te grote verzwakking van zijn koning. Nadat we tegengesteld gerokeerd waren, was het de beurt aan mijn tegenstander om met een pionoffer de damevleugel open te gooien. Dit was ook een terecht offer, dat ik beter niet had kunnen accepteren. Maar in plaats van een klein voordeel te grijpen werd mijn tegenstander iets te overmoedig en blunderde op de volgende zet. Dit resulteerde in een kwaliteit plus een pion in mijn voordeel. Ondanks dit overwicht voelde ik me genoodzaakt heel voorzichtig te spelen.
Met wat desperate zetten in tijdnood werd het me nog moeilijk gemaakt. In deze stelling
had ik Ka1 moeten spelen. Want na 41.., Txb3 42 Txf2, Txc3 is wit snel genoeg met Ta2 om de zwarte koning in te sluiten op de 7e rij. Wat ik speelde is 41 Ka3, Ta8+ 42 Pa5 En nu had zwart na Db6! op z'n minst eeuwig schaak kunnen pakken. In plaats daarvan volgde 42 ..,Dc5+ waarna mijn koning zich veilig terug kon trekken naar a1 zonder complicaties.

Om het feest compleet te maken gaf Wybe's tegenstander in de uitvluggerfase het ene stuk na het andere weg , waarna hij de stukken van het bord veegde. Hiermee werd de eindstand bepaald op 2-6 en zijn wij kampioen van de eerste klasse A.

Gedetailleerd;

DSC2- Promotie 2: 4.5-3.5

1) J Hupkes (1906)- M Wichhart (1995):1-0
2) M.A. Glimmerveen (1922) - E Guijt (1772): 1-0
3) W Evenhuis (1828) - B Albertus (1950): 0-1
4) W.J. van den Broek (1901) - S.F.C. de Jong (1766): 0-1
5) B van Dusseldorp (1850) - H Minnema (1708):1-0
6) P Randic (1864) - S Kooiman (1723): 1-0
7) T,G. Prangers (1893) - H Knops (1760): 0.5-0.5
8) J Laan (1850) - R Minnema (1894): 0-1

DD 3 - DSC2: 2-6

1) R.J. Brady (1855) - M Glimmerveen (1928): 0-1
2) R Timmermans (1941) - J Hupkes (1927): 1-0
3) C Alexandridis (1527) - B van Dusseldorp (1844): 0.5-0.5
4) A Birg (2048) - L Visser (1935): 0-1
5) J.C.J. Smallenbroek (1620) - G.J. Baas (1908): 0.5-0.5
6) F Wentholt (1616) - J Laan (1851): 0-1
7) E.W. Roscam Abbing (1676) - J.S. van Gosliga (1785): 0-1
8) T Vokurka (1617) - W Evenhuis (1828): 0-1

De helden:

M.A. Glimmerveen: 3.5/4 Hoog bord, uitmuntende score
L Visser: 4/5 Hoog-middenbord, uitstekende prestatie
B van Dusseldorp: 4/5 midden-laag bord, ongeslagen
W Evenhuis: 4.5/6, solide
Willem-Jan van den Broek: 3/4 vaak hoog bord, prima prestatie
J Hupkes: 3.5/6 Hoog-midden bord goede score, scoorde in cruciale wedsrijden
J.S. van Gosliga: 3.5/5 solide
J Laan: 2.5/6: redelijk bijdrage, enigzins onfortuinlijk dit seizoen

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 03-04-2023 at 08:00.

02-04-2023 18:50 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat goed!
Mooi verslag ook.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

03-04-2023 08:42 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller