Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie V2: Gert Legemaat profiteert van verlies Ted Barendse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie V2: Gert Legemaat profiteert van verlies Ted Barendse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er werden 24 partijen in de interne competitie gespeeld, daarnaast speelde DSC3 uit tegen Promotie 1. Hoewel het dus een stuk minder druk was dan afgelopen week, is het in het Denksportcentrum altijd gezellig. In de A-groep stonden er een tweetal belangrijke ontmoetingen op het programma. Allereerst Richard Oranje - Gert Legemaat. Beide heren gingen deze ronde in met een paar honderd punten achterstand op de koploper in strijd om het kampioenschap Ted Barendse. De winnaar van deze onderlinge ontmoeting zou, gezien de lastige pairing van Ted, tegen Bram van der Velden, mogelijk kans hebben om in te lopen. Het werd het Frans, Richard offerde een pion in de opening maar kreeg daar actief stukkenspel voor terug. Zodanig zelfs dat Gert zich genoodzaakt zag zijn witveldige loper op te geven voor een paard van Richard dat op f5 landde. Dat paard werd echter meteen vervangen door zijn collega, en met veel van Gert zijn pionnen op zwart waren de witte velden een makkelijke prooi voor Richard. Gert werd langzaam teruggedrongen naar de achterste rij, en in een analyse achteraf was het zestal spelers om het bord het er mee eens dat de zwarte stelling nagenoeg hopeloos was. Gert verdedigde echter star en Richard speelde een paar minder nauwkeurige zetten en zag zijn voordeel met de zet slinken. Gert forceerde ook nog eens dameruil en de witte minpion , die zo lang geleden geofferd was met beloftes van activiteit, positionele compensatie en een zwak kleurcomplex, begon nu wél te tellen. Gert buitte zijn actieve toren en de zwakke witte pionnen vakkundig uit en scoorde een belangrijke overwinning om Ted op zijn tenen te houden.

Ted zelf delfde tot overmaat van ramp ook nog het onderspit tegen Bram van der Velden, in een partij waar ik verder niet veel van meegekregen heb. Ted heeft nog steeds een ruime voorsprong op de ranglijst maar er zijn kapers op de kust. Christophe Rebreyend en Henk van den Belt hadden allebei hun dag niet en grepen allebei in de opening flink mis. Christophe dacht dat hij op zet negen eigenlijk al verloren stond, probeerde nog krampachtig vast te houden aan een extra pion maar verloor er daardoor uiteindelijk drie en moest opgeven. Floris Doolaard, die toch al een paar jaar niet serieus geschaakt had tot een paar weken geleden, boekte een knappe overwinning op Erik Both. Erik heeft met 0-2 een slecht start van het seizoen maar als een diesel op gang is is hij ook niet eenvoudig meer te stoppen. Vormherstel is vast en zeker aanstaande.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Richard Oranje-Gert Legemaat0-1
2Ted Barendse (J)-Bram van der Velden0-1
3Kees van der Meer-Christophe Rebreyend1-0
4Shandijean Shindi-Mees van den Berg0-1
5Henk van den Bos (J)-Alexander Bruschke0-1
6Henk van den Belt-Jorick Laan0-1
7Lars Visser (J)-Petra Randic1-0
8Floris Doolaard-Erik Both1-0
9Jouke van Gosliga-Julian Oskam1-0


Edgar Huisman, die vorige seizoenhelft een vormdipje had lijkt voorlopig het gevoel weer gevonden te hebben. De overwinning op Victor van der Kloet doet voor hem goede zaken op de ranglijst. Albert Kemeling nam het op tegen jeugdspeler Mats Borgen. Jeugdspelers zijn altijd gevaarlijk en Mats is zeker geen afwijking van de norm. Zijn theoretische kennis is erg goed en ook tactisch is hij best scherp. Albert deerde het niet en de partij eindigde in remise. Swarnangshu Ghosh boekte zijn tweede overwinning op rij en tegen niet de minste: Wytze Roël. Met deze overwinning bezet hij voorlopig de eerste plaats in de B-groep, we zijn benieuwd of hij zich daar kan handhaven.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Victor van der Kloet (J)-Edgar Huisman0-1
2Albert Kemeling-Mats Borgen˝-˝
3Ahmad Diab Diaz-Tom van der Zanden1-0
4Wytze Roël-Swarnangshu Ghosh0-1
5André van der Weijde-Cock Hazeu1-0
6Mark Bas de Leur (J)-Martin Verolme˝-˝
7Jan van den Bolt-Hugo van der Laan1-0
8Tom Stoek-Shyam Balasubramanian˝-˝


Net als Edgar lijkt ook René Poots met het inluiden van de voorjaarscompetitie zijn schaakmojo weer gevonden te hebben. Arzhang had weliswaar een korte nacht achter de rug maar nadat René een pion had gewonnen maakte hij simpelweg geen fouten meer en speelde de partij vakkundig en genadeloos uit. Nog iemand die misgreep in de opening was Ernst Hanewald. Hij speelde op het bord naast mij tegen Bert van der Willik en terwijl Petra en ik rond zet 8 waren had Ernst een naar paardvorkje over het hoofd gezien wat hem een volle toren kostte. Ondanks dat hij de partij opgaf hebben beide mannen nog een hele tijd aan het bord gezeten en een tweede partij gespeeld, die een stuk langer duurde. Jeroen en Arne Mennink waren ook weer terug vanavond. Jeroen wist te winnen van Maneesh, en hoewel ik alleen het einde van de partij gezien heb zag dat er, met paard+3 tegen paard overtuigend uit van Jeroen zijn kant. Arne had minder geluk, en hoewel hij flink geoefend had met een stappenboekje, en zeker winstkansen had gehad in de partij, trok hij maandag toch aan het kortste eind tegen David Spitsbaard.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Ferdinand Schreuder-Dennis Bemelmans0-1
2Arzhang Davazdahemami-René Poots0-1
3Frank de Zwart-Wim Meijer0-1
4Bert van der Willik-Ernst Hanewald1-0
5Simon Dirkse-Siddartha Sen1-0
6Jeroen Mennink-Maneesh Avadhani1-0
7Arne Mennink-Joaquin0-1


Voor de stand van de interne competitie zie: tussenstand
Opmerking Ik ben nog even de juiste vorm aan het zoeken om een totaalstand van de A-groep te publiceren met het oog op het kampioenschap. Ik zal dat in de loop van volgende week ergens publiceren.

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Lars Visser on 21-02-2023 at 17:56.

21-02-2023 09:45 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook nog een verslagje van mijn partij. Ik ben al een paar weken totaal niet in vorm, ook omdat ik weinig speel en nog minder train. Ik dacht een rustige partij te gaan spelen met d4 maar Petra weet het toch altijd tactisch te maken. Ik heb een aantal eenvoudige dingen gemist, maar ook wat goede beslissingen gemaakt. Uiteindelijk kwam de winst eigenlijk door een overhaaste zet (e4) van Petra, en dat leverde mij weer een punt op.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lars Visser on 21-02-2023 at 21:09.

21-02-2023 21:08 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Altijd leuk om deze verslagen te lezen. Goed werk!

24-02-2023 09:38 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller