Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 wint voor de 4e keer op rij met 6-2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Christophe Rebreyend
DSC-lid


geregistreerd: 09-05-2022
aantal berichten: 10

DSC-H6 wint voor de 4e keer op rij met 6-2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen maandag stond de wedstrijd tegen Lierse 1 op het programma. Na de goede resultaten van afgelopen wedstrijden hadden we wel een gezond vertrouwen, maar we hadden ook gezien dat ze de vorige wedstrijd met maar liefst 7-1 hadden gewonnen, dus het kon ook nog wel eens spannend gaan worden. Dit keer hadden we een speciale voorbereiding, die onder andere pizza en tiramisu betrof, om het teammoraal nog eens extra op te voeren.

Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een goed resultaat, waarmee we voor de 4e keer op rij wonnen met 6-2. Een min of meer chronologisch verslag van de borden:

Op bord 4 was Freek als eerste klaar. Freek ging vroeg in de aanval met zijn f-pion, maar moest uiteindelijk berusten in remise. 1/2-1/2

Freek: 'Mijn f-pion had weer eens grote plannen en stond na 10 zetten al op e6. Ik kon hem wat te weinig steun bieden en mocht na een geweigerd toren offer ook niet promoveren. Alle stukken gingen van het bord en ik bood remise aan in een toreneindspel waar ik iets slechter stond, wat snel geaccepteerd was.'

https://lichess.org/tPRNFPyv

Hierna mocht ik zelf de eerste overwinning binnenhalen aan bord 2, als wit. In een klassieke Siciliaan ging ik voor de Richter-Rauzer, en na e6 van zwart koos ik voor een ongebruikelijke (en bleek niet zo goede) voortzetting 7. Ndb5. Dit met het idee zwart te dwingen de koningsvleugel te verzwakken door na Bxf6 met de g-pion te moeten slaan, of zijn pion op d6 te verliezen. Hij koos om zijn loper naar e7 te spelen en na afruil terug te slaan met de loper, waarna ik de d-pion won met schaak en binnen 10 zetten ik een pion voorstond met zijn konng op e7. Ik dacht hier een ruime plus te hebben, maar dat bleek in de praktijk toch tegen te vallen. Ik kon niet profiteren van de zwakke koning, daarnaast kreeg zwart enkele zetten veel druk op de c en d lijnen met zijn torens en dreigde ik materiaal terug te moeten geven. Ik koos ervoor om tegenspel te creeëren door alle zware stukken op f7 te richten en vervolgens ook mijn e-pion door te lopen, waarna hij blunderde dor f6 te spelen en mijn aanval doorbrak. Met mijn pion die op f7 terecht kwam, en een combinatie in zicht waarmee ik promotie kon afdwingen, zag hij zich genoodzaakt zijn dame voor een toren en pion te geven. Daarna was het leed echter niet geschied, want hij had niet doorgerekend dat hij ook zijn toren direct zou verliezen na een dubbele aanval. DUs met een volle dame achterstand gaf hij op. 1 1/2 - 1/2

Hierna was (denk ik) Arzhang klaar op bord 8. In een partij waarvan ik weinig heb meegekregen werd het remise. Van wat ik kon zien had Arzhang een leuke aanvallende stelling, maar verdedigde zijn opponent goed. 2 - 1

Arzhang: 'Ik had schotse opening tegen Wim Poot. In een middenspel kon ik het centrum openen op een goed moment en met genoeg ruimte in het spel, had ik weer tijd tekort! Kortom, remise was een goede uitkomst! Ging ik zelfde zetten, mijn tegenstander ook! Dus remise het was.'

Helaas moesten we aan bord 5 onze enige nederlaag incasseren. Cas was terecht gekomen in een moeilijk eindspel met 2 pionnen achter. Het was misschien een theoretische remise, maar omdat hij ook in grote tijdnood was viel het niet meer te houden. Volgens mij is hij uiteindeijk door de vlag gegaan. 2-2

Met de helft van de partijen gespeeld en een gelijkspel leek het spannend te gaan worden. Maar toen ik langs de borden liep, zag het er wel hoopvol uit. Alle partijen werden gewonnen, kort na elkaar.

Aan bord 1 liet Michael weer eens zien dat zijn KNSB rating dit jaar flink gaat stijgen. Tegen zijn ruim 160 ratingpunten hogere tegenstander won hij een pion, kneep langzaam als een soort boa-constrictor zijn tegenstander uit en kwam terecht in een winnend eindspel. Ondanks kranig verweer van zijn tegenstander waren verbonden vrijpionnen in het centrum te sterk om te stoppen en moest zijn tegenstander in de nederlaag berusten. 3-2

Aan bord 3 had Marion een leuke partj in het Frans, die ze succesvol wist om te zetten in een overwinning. 4-2

Marion: 'Vooraf aan de vierde ronde van de externe wedstrijd hadden we met DSC6 een onderonsje bij De Pizzabakkers. De rijzende vraag tijdens het eten: Wie gaat zich opofferen zodat het team voor de vierde keer een 6-2 overwinning kan noteren?
Na het Italiaans lekkers op mijn bord, moest ik aan de bak met zwart en kreeg ik een Franse delicatesse op het schaakbord. Rond zet twaalf besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en speelde ik het gevreesde en tegelijkertijd gevierde f6. Deze keer bleek de zet een feestje te zijn, want ik won er uiteindelijk een pion door. Hulde daarvoor ook aan mijn teamgenoten. Die stoute schoenen waren waarschijnlijk gewoon in de kast gebleven als bord één, twee en vier naast me niet allemaal een pion voor hadden gestaan. Verdorie, ik kon niet achterblijven. Na het veroveren van deze pion kwamen er allerlei tactische wendingen in de stelling. Deze schermutselingen ging ik tactisch uit de weg en ik zette mijn pluspion rustig om in een punt.
Uiteindelijk won het team traditiegetrouw met 6-2. Volgende wedstrijd weer natuurlijk. We zijn tenslotte niet voor niks DSC6!'

Op bord 6 speelde Mark Bas een leuke pot, waarin hij in een ogenschijnlijk gelijkwaardig eindspel liet zien waarom Silman in de kast staat. 5-2

Mark Bas: 'Na een lekkere pizza met erg goed gezelschap mocht ik wederom aantreden tegen een Gerard. Gebrand op revanche na de individuele nederlaag in de vorige externe partij (het team won uiteraard "gewoon" met 6-2) begon ik geconcentreerd aan de match.
Mijn Reti gambiet werd niet geaccepteerd door de heer Buijs, maar hij speelde 2 .. Nf6, waardoor ik, na het ruilen op d5, met tempo kon ontwikkelen en zo een eerste plusje op het bord noteren. Niet veel later, op zet 11, maakte ik de verkeerde keuze door een dameruil mogelijk te maken waarmee mijn ontwikkelingsvoorsprong weer teniet gedaan werd.
Op zet 21 koos ik na een dubbele aanval op twee ongedekte pionnen van een van zijn paarden bewust om de pion op te geven waardoor er een niet symmetrische pionnenstructuur op het bord kwam. Hierna monde het al snel uit in een strijd tussen zijn strijdrossen en mijn jagerspaarden (voor een ieder die bekend is met "de Grijze Jager"), die eerst nog even gemoedelijk naast elkaar op de 5e rij kwamen.




Mijn paarden droegen niet alleen aanvallend hun steentje bij, maar ook waarschuwden ze voor dreigend gevaar wat ik zelf niet altijd direct zag. Het gelijkwaardige eindspel met paarden en pionnen vs paarden en pionnen kon ik vervolgens langzaam maar zeker in mijn voordeel beslechten. Niet in de laatste plaats omdat ik zuiniger met de energie van de edele dieren om wist te springen (12 zetten van de jagerspaarden tegen 21 van de strijdrossen). Ik wist het door wat sneller spel (van mijn kant) dan de vorige keer aardig vol te houden en ook de terugkeer naar de korte rokade wierp in deze partij direct zijn vruchten af. Mijn tegenstander zag zich genoodzaakt om na 59 zetten de handdoek in de ring te gooien in een compleet verloren stelling en met minder dan 1 min op de klok.
Al met al een bevredigend resultaat wat niet zonder slag of stoot behaald kon worden dankzij de kunde van mijn waardige tegenstander.
Nu weer naar de tekentafel om te kijken wat ik kan leren uit deze, zeker niet foutloze, partij.'

Aan bord 7 wist Shiraz alweer te winnen. Ik heb weinig meegekregen van de wedstrijd, dus in zijn woorden:

Shiraz:' Ik kreeg een rare variant van e4. Ik kwam prettig uit de opening met druk op de witte centrumpionnen. en ook een extra pion, Ik vond echt het goede plan om dames te ruillen. Maar daarna gaf wit mij ineens de kans om een paard te winnen. Uiteindelijk gaf hij op.'

Zo was het een succesvolle en gezellige avond. Met nog 2 wedstrijden voor de boeg staan we stevig aan kop, dus dat ziet er hoopvol uit!

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Christophe Rebreyend on 16-12-2022 at 11:32.

15-12-2022 10:07 Christophe Rebreyend is offline Send an Email to Christophe Rebreyend Search for Posts by Christophe Rebreyend Add Christophe Rebreyend to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Standaard overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit mooie verslag (met partij en diagram!!) geeft mij een groot déjà vu gevoel, en wel vanwege het seizoen 2005-6 waarbij het met een kop als "DSC3 boekt 'standaard overwinning' op HSV" voor iedereen duidelijk was dat alweer met 4,5-3,5 was gewonnen. Uiteindelijk miste dat team ondanks vijfmaal winst met 4,5-3,5 en tweemaal 4-4 het kampioenschap in de Promotieklasse vanwege een nederlaag met 4,5-3,5 (!!) in de laatste ronde...

Zie http://www.delftseschaaksite.nl/wbb/thre...eadid=1717&sid= en ook andere wedstrijdverslagen van DSC3 in 2005-6.

De huidige reeks van DSC6 [4x achter elkaar dezelfde (winnende) uitslag] lijkt mij uniek: ik kan mij niet herinneren dat enig team (althans van de clubs waarvoor ik de afgelopen 50 jaar lid was) dat gelukt is. En dan ook nog eens met 6-2: de kans is klein dat dit de komende 100 jaar herhaald wordt!

Jullie goede voorbereiding bij De Pizzabakkers onthouden we: kan elk team van pas komen!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 15-12-2022 at 13:29.

15-12-2022 13:06 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was weer een mooie avond voor DSC6-2, zoals we ons nu graag noemen. Verder studie in Silman is wel geboden. Eindspel was nog niet foutloos. Weer iets om mee te nemen voor de volgende match

15-12-2022 18:02 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie prestatie van DSC4!

16-12-2022 10:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller