Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Kolderschaak: Ivar de Hoogt wint op pakjesavond 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Kolderschaak: Ivar de Hoogt wint op pakjesavond Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag was het dan zover. Voor het eerst sinds 2019 kon er weer gekolderd worden op de Delftse Schaakclub. Ivar de Hoogt won deze editie en is Kolderkampioen van 2022. Hij eindigde na 7 ronden Zwitsers op eenzame hoogte met 6.5/7 een volle punt voorsprong op de nummer 2 Jorick Laan. In de Can-I? finale speelde hij gewiekst en wist door slim informatie vergaren een grote materiėle voorsprong te behalen. Op het eind was er nog wat bezorgdheid voor pat-mogelijkheid maar de partij eindigde met een ladder-mat op de achterste rij.

Meer...

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 19-12-2023 at 17:15.

06-12-2022 19:53 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor mij was het de eerste keer dat ik meedeed aan Kolderschaak. In 2019 was ik net na de laatste editie lid geworden en ik had geen idee wat ik moest verwachten. Duck chess in ronde 1 had ik nog wel van gehoord maar dat mocht niet baten. Ik dacht dat mijn dame op f4 goed gedekt stond door de toren op h4 tot mijn tegenstander ineens DxDf4 speelde gevolgd door Eendg4. Daar stond mijn toren op h4 dan hulpeloos tegen een eend aan te staren zonder de mogelijkheid de dame terug te slaan. Ik was vergeten mijn toren te verdedigen dus toen ik op het eind van mijn beurt de eend moest verplaatsen stond ook opeens mijn toren op h4 in aan de dame. 0/1

Ronde 2 mocht ik voorzitter Henk Stipdonk en won dankzij Arno. Met een pion op h3 en een dame op de lange diagonaal dacht Henk mij mat te zetten met Dg2#? maar van mijn kant kwam het antwoord Lf2xg2 een legale zet dankzij Arno op e2. De partij eindigde uiteindelijk met voor mij 4 seconden tegen 0 seconden van Henk. 1/2

In ronde 3 leek het alsof Jason zou winnen doordat al mijn pionnen vaststonden maar ik offerde mijn toren tegen een pion en sloeg vervolgens met met Jason zijn eigen pion zodat mijn pionnen weer konden bewegen. Een paar zetten later waren de rollen omgedraaid en stonden al Jason zijn pionnen vast en won ik omdat ik aan het eind van mijn beurt geen van zijn pionnen kon bewegen. 2/3

In ronde 4 gaf Jouke, na lang schuifelen van ons beiden, een loper voor een pion om met het moeras een paard terug te winnen. Helaas bewoog hij het moeras zijwaarts en toen ik terugsloeg won ik niet alleen het stuk terug ik won ook nog een extra stuk doordat ik het moeras zijn kant op bewoog. Met een stuk meer en het moeras dicht in zijn stelling was een kwestie van tijd voordat het fout afliep. 3/4

In ronde 5 vergat ik na een lange partij dat pionnen ook konden slaan als een koning en toen ik Lxb2 speelde speelde Richard pc2xb2 en was ik ineens een loper kwijt. Directe opgave was het resultaat. 3/5

In ronde 6 won ik door vroeg activeren van mijn paralizer een stuk van Ted en even later zijn dame toen hij gemist had dat er nog een paard tussen de toren en de koning kon. Het kostte nog flink wat moeite om de partij uit te maken maar uiteindelijk was het punt voor mij. 4/6

Ik ging de laatste ronde in als 'kingmaker'. Ik speelde tegen Jorick Laan die 5/6 had en aan remise genoeg had om de finale te halen. Ik blunderde vroeg een stuk aan een dubbele pionzet. Daarna gaf Jorick een toren weg aan een dubbele loperzet en vlogen de opties over en weer. Het eindresultaat was dat ik een toren loper en een stel pionnen had en Jorick slechts een loper en een stel pionnen. Ik speelde Txh7 gezien dat zijn loper zou pennen aan de koning en Jorick antwoordde koeltjes Lf8 - optie - Lxh7 en we kwamen remise overeen in het lopereindspel. 4/7

Een hele leuke avond. Bedankt Corniel voor de leuke varianten en de 30 schakers die naar de club waren gekomen om deze maffe varianten te spelen!

06-12-2022 20:11 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

vertraagde prolongatie? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een aantal jaren van afwezigheid, had ik weer eens de gelegenheid om mee te doen aan dit mooie toernooi.
Het is me sinds emigratie naar Denemarken nog niet gelukt om op de juiste data in NL te zijn. Nu dus wel.

Het waren geen gemakkelijke partijen, maar blijkbaar was ik het kunstje nog niet verleerd en ik heb nu in de laatste vier keer kolderschaak waar ik aanwezig was, 3maal de titel gepakt en 1maal de finale overtuigend verloren van Walter Anema, toch met 5 titels een formidable kolder-legende.

ronde 1 Ik had wat mazzel doordat Sumit de variant niet geheel doorhad in de eerste playthrough. Dat leverde een vrij eenvoudig punt op, waar er in de zaal toch wel een aantal mensen zaten die de variant reeds kenden van het internet. Ik heb de variant nog eens nagezocht op chess.com. Blijkbaar heb ik een duckchess-speelsterkte van om-en-nabij 1900. Ik doe het ervoor. Glimlach

ronde 2 Een formidabel eerbetoon aan een prachtig mens. Hulde voor deze variant, Corniel! Tegenstander Julian Oskam toonde zich zeer bekwaam in de variant en wist via kleine thematiek/dreigingen een voordeeltje te vergaren. De in Lars z'n omschrijving vergeten upgrade van dame naar amazone had hij toch echt wel goed onder de knie...Het hielp mijn inzicht in de stelling niet dat ik tussendoor op zoek moest naar een nieuwe klok omdat de batterij van onze het begeven had. Zou het dan toch een zeldzaam kolderverlies betreffen? Neen...Mijn tegenstander vergat dat pionnen achteruit kunnen slaan, dat kostte een volle dame. En even later nog een toren, omdat paarden ook horizontaal kunnen slaan. Die Arno wel echt in staat om de omringende stukken de beste versie van zichzelf te laten zijn. 11 seconden op de klok was genoeg voor mat. Phew.

Ronde 3 Lawineschaak. mist in de uitleg een kleine regel: als de lawine van de tegenpartij het einde bereikt, verlies je. (dus: als je eigen lawine gestopt wordt, verlies je; als je lawine de overkant bereikt en promoveert, win je). De wedstrijd in deze editie deed me erg denken aan de vorige keer dat ik deze variant gespeeld heb. Dat was tegen ons erelid Barendse. Ted keek destijds heel verbouwereerd toen ik hem verduidelijkte dat mijn handreiking (met het halve bord achterstaand) geen opgave betrof, maar een technische winst omdat ik geen pionzet voor de tegenstander kon uitvoeren. Zo ook ditmaal. Iets meer in controle had ik een stuk geofferd voor het vastleggen van 2 cruciale pionnen en soepele winst op dezelfde technische regel was mijn deel. Edoch dacht mijn tegenstander wederom dat ik opgaf waar ik de winst opeiste. Draaiend hoofd

ronde 4 Tja. Richard Oranje, altijd een lastige tegenstander bij bepaalde koldervarianten. Ditmaal beging hij echter een foutje in het vroege middenspel en kon eigenlijk meteen opgeven. Nog goed teruggeknokt, maar het was too little, too late.

ronde 5 Lastige variant. De regels zijn eenvoudig genoeg, maar de implicaties ervan snel overzien. Lucien begreep de regels niet compleet, had het daarom niet naar zijn zin in de partij en dat was eigenlijk wel een beetje jammer. Uiteindelijk een oneven strijd van 6 tegen 2 kinderen beslecht met een keten-onderbreking.

ronde 6 Heel erg lastige ronde tegen Henrik. Regelmatig speel ik tegen hem in latere rondes van kolderschaak en met goede reden. Hij is hier goed in(!) Ik gaf op domme wijze een stuk weg, en dat terwijl ik nog wel gewaarschuwd was door mijn tegenstander...nuja, omdat mijn paralyzer wel erg diep in de stelling doorgebroken was, had ik genoeg tegenspel. Maar dat dan ook alleen door compleet toeval. Ik zag de goede zetten/plannen pas toen ze op het bord kwamen en niet preventief... Even leek ik mat te gaan, maar het schaakzettend stuk was paralyzed. Phew. Met de schrik vrijgekomen.

ronde 7 Een nieuw gezicht. Sander van Gennip. Aanvankelijk wist ik hem te truc-en en kwam een pion voor, met gelijke opties in hand. Dat bleef niet zo. Alle zeilen moesten bijgezet om niet keihard ingemaakt te worden. In zicht van de remisehaven, blunderde ik nog een belangrijke pion weg en was het ineens kansloos. Gelukkig overzag mijn tegenstander het plan om met koning/dame mat te zetten, evenals dat ik al een zet of 8 door mijn vlag was, voor nog maar eens een remise.

De Can-I finale bracht omstanders veel hilariteit met een a-pion die probeerde b5 te slaan, kon niet; probeerde b6 te slaan, kon niet. en toen die op a6 was aangekomen, speelde Jorick soepeltjes b7-b5. Ja, verdorie!
Vervolgens instaande dames links en rechts die niet ontdekt werden in dit geavanceerde spelletje zeeslag. Maar zodra er een beetje zicht kwam op hoe de stukken van tegenstander zouden kunnen staan, bleek het toch uit te maken dat ik dit spelletje al eerder gespeeld had. De winst kwam soepel binnen.

Hopelijk volgend jaar weer!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 07-12-2022 at 15:44.

07-12-2022 15:43 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd Ivar, leuk dat je weer een mee kon doen!

Mij waren de varianten dit jaar te machtig, ik eindigde dan ook ergens onderin.
Met name bij variant 3 (lawineschaak) deed ik maar wat, waarna tegenstander Christophe een meer dan terechte overwininng kon boeken.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

08-12-2022 10:33 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller