Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 wint van sterke Woerden 2 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

DSC-K4 wint van sterke Woerden 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Iedereen weet hoe lastig we het vorig jaar hadden met invallers, voornamelijk met corona en vlak voor wedstrijd positieve testen die spelers lieten afzeggen op het laatste moment. Zelfs de bardienst op KNSB-zaterdagen had er sterk last van - hoe ze je iemand in, als alle spelers broodnodig achter het bord zijn?

Daarom hadden we dit jaar bij DSC4 een omgekeerd probleem. Maar liefst 13 spelers zijn deel van dit team, met uitlopende ratingen tussen 1400 en 1800. In plaats van zorgen maken wie er nou kan spelen, gingen we zorgen maken wie er mag spelen.

Na heel veel ingewikkeld gepuzzel werd er een schema opgezet wanneer wie speelt, zodat ons gezamenlijk rating niet te ver achter bleef vergeleken met de tegenstanders. Maar ja, hoe je het ook draait, meer dan je gemiddelde rating van sterkste acht spelers krijg je niet. En die was lager dan ruim de helft van de poule. Op papier dan.

Gelukkig hebben we ook veel underrated talenten in ons team. En veel enthousiasme. Daarom werd de eerste wedstrijd, tegen op papier ruim 100 punten sterkere Woerden 2, de poule-favoriet, toch nog flot gewonnen met een mooie score van 5-3.

Op bord 1 kreeg Sander een sterke 1900+ speler tegenover zich.
Sander: In de neo-catalaanse variant van het Engels speelde ik veel te passief. Ik heb geen echte fouten gemaakt, maar moest met lede ogen toezien hoe mijn stelling steeds slechter werd. Na 37 zetten zag ik mat in 4 in de lucht hangen en heb ik mijn tegenstander gefeliciteerd met een goed gespeelde partij.

Op bord 2 had Sofya wat geluk gehad met haar tegenstander's blunder.
Sofya: In een partij dat heel sterk richting remise leek te gaan, had ik voortdurend moeite om een winnende plan te vinden of in ieder geval een richting waar ik heen kon. Na heel veel geschuif en geruil wist ik uiteindelijk een klein plusje te bemachtigen. In de analyse bleek dat plusje in veel varianten bij optimaal spel nog steeds niet genoeg voor de winst, maar mijn tegenstander had een tactiek net even verkeerd uitgerekend, waardoor hij een toren wegblunderde. Daarna gaf die meteen op.

Op bord 3 kreeg Rob al snel een remise-aanbod.
Rob:Mijn Aljechin verdediging werd door mijn tegenstander passief aangepakt.
Ik kwam hierdoor snel gelijk te staan en misschien zelfs wat beter. Mijn tegenstander bood remise aan en dat heb ik geaccepteerd omdat de tussenstand al 2-0 was en meerdere borden goed stonden.

Op bord 4 maakte Roelof een comeback naar de schaakwereld, maar kwam toch een beetje in de knoop met de opening.
Roelof: Ik had een hyper accelerated dragon waar ik mijn Maroczy Bind prep een beetje verwarde met mijn Yugo aanval tegen de reguliere draak waarbij mijn koning in het midden achterbleef en ik daardoor in de knel kwam.

Op bord 5 won Shandijean vlot van zijn tegenstandster.
Shandijean: Zij heeft heel agressief gespeeld en heel veel geblufft en ik heb rustig gewonnen.


Op bord 6 kon Ahmad zijn goede kansen net niet omzetten in een winst.
Ahmad (vertaling): Ik speelde Ruy Lopez, omdat ik de mainlines goed kende en me had gerealiseerd dat door de eerste 6-8 zetten uit te blitzen ik wat tijd terug kon winnen (ik was wat later bij het bord aangekomen) Mijn tegenstander besloot om zijn opties open te houden door de d-pion niet te spelen tot het juiste moment. Ik probeerde het ook uit te stellen door vroeg zetten te spelen zoals a2-a4, maar wanneer het tijd werd om Marshall toe te laten of d2-d3 te spelen en een gesloten Ruy Lopez te krijgen, koos ook de Marshall. Het was een goede test van mijn theoretische kennis en ik had veel winstkansen, vooral aan het begin, toen zijn loper onhandig stond op b7, maar ik toen ik die kansen niet pakte, waren de open diagonalen en de loperpaar genoeg compensatie voor mijn tegenstander om er remise van te maken, ondanks dat die een pion minder had. Op het einde gaf ik de pion terug om de druk te verminderen en na een grote afruil van alle zware stukken bleef er een redelijk remise pioneindspel over.

EN (original tekst):
For my game, I went into a Ruy Lopez, simply because I knew the mainlines and I realized that by blitzing out the first 6-8 moves, I can make up the time I lost as I arrived a bit late to my game. My opponent chose to keep his options open by not committing the d-pawn till the right moment. I also tried to delay the inevitable by playing moves like a2-a4 early on but when the time came to choose between c2-c3 and allowing the Marshall or playing d2-d3 and going into a closed Ruy Lopez, I chose the Marshall. It was a good test of my theoretical knowledge and I had many good winning chances, especially early on with his misplaced bishop on b7, but after overlooking such chances, the open diagonals and bishop pair were enough compensation for my opponent to secure the draw despite being a pawn down. In the end, I gave the pawn back to relieve some pressure and after a big trade of all major pieces, the King and pawn endgame was a fair draw.

Op bord 7 kon Christophe na het weggeven van een stuk toch een mooie comeback maken en toch te winnen.
Christophe: In een Petrov met zwart speelde mijn tegenstander vrij passief in de opening, waardoor ik een goede stelling kon bouwen, met 2 sterke lopers gericht op de koningsvleugel van wit en in het voordeel stond. Met tegengestelde rokades (wit kort, zwart lang) beloofde het een scherpe partij te worden. Helaas gaf ik snel in mijn enthousiasme een stuk bij een niet werkende tactiek, waardoor alles in duigen viel. Omdat ik nog een sterke loper op b7 had en wel wat tegenspel met aanvallende pionnen op de koningsvleugel, besloot ik door te spelen. Dit was niet tevergeefs, prompt won ik een stuk terug en kon daarna de partij vrij eenvoudig afwikkelen in mijn voordeel. 0-1

Op bord 8 kreeg Victor alweer een derde Jan tegenover hem, maar wist ook voor de derde keer te winnen.
Victor: Ik speelde Larsen’s opening (1. b3) en creëerde na 1. d5 een egelstelling die mijn tegenstander min of meer kopieerde. Maar toen hij zijn loper op b7 ‘begroef’ door …c6 te spelen, kon ik op de damevleugel druk ontwikkelen. Hij kreeg daardoor wel weer lucht voor zijn loper, maar mijn pionnenmeerderheid op de damevleugel werd te sterk. Toen ik ook nog zijn paard op f7 kon pennen en ik een vrije c-pion kreeg om mee op te stoten ruilde hij zijn zware stukken, maar verspeelde daarmee ook al zijn kansen. Hij kon wel zijn paard ontpennen , maar toen hij het weer vrijwillig opnieuw liet pennen, kwam hij in zetdwang, waardoor mijn c-pion kon promoveren, waarna hij wijselijk opgaf.
Het was mijn derde overwinning in één week (intern, HSB en KNSB), en in al deze partijen was de voornaam van mijn tegenstander Jan. Dus heet iemand Jan en moet hij de komende tegen mij schaken, dan is hij bij deze gewaarschuwd!

 DSC41699 Woerden217915-3
1Gennip van, A.D. (Sander)1832 Jong de, L.M. (Leen)19790-1
2Blanter, S. (Sofya)1753 Steijn van, L.C.J. (Hans)18271-0
3Smits, R.C.M. (Rob)1749 Heer de, H.J.J. (Henk)1789½-½
4Westerink, R.V. (Roelof)1751 Huizer, O.C. (Olivier)17990-1
5Shindi, S. (Shandijean)0 Jong-Meijer de, J.C.D. (Annie)17121-0
6Diab Diaz, A.(Ahmad)1732 Tuit, J.H.(Hans)1736½-½
7Rebreyend, C. (Christophe)1631 Theunissen, M. (Marjolein)16961-0
8Kloet van der, V. (Victor)1543 Bulk, J.C. (Jan)15511-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lars Visser on 12-10-2022 at 21:18.

12-10-2022 21:07 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Rob Rob is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-09-2004
aantal berichten: 28

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag tegenstander: https://www.schaakclubwoerden.nl/2022/10/11/dsc-4-woerden-2/

__________________
Het is mogelijk van lucht dik te worden, als je maar ballon bent.

14-10-2022 12:05 Rob is offline Send an Email to Rob Search for Posts by Rob Add Rob to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller