Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 verliest topper van SHTV 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 341

DSC-K3 verliest topper van SHTV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 2e ronde heeft het 3e KNSB team een kater opgeleverd. Tegen het op papier gelijkwaardige SHTV 1 werd met 3-5 verloren.

De persoonlijke belevenissen hieronder:

Kasper

Na een fout in de opening was het al vroeg duidelijk dat het een zware strijd zou worden. Ik kwam na 12 zetten al qua positie en qua materieel achter te staan. Ik probeerde nog wat tegenspel en potentiele truukjes te creëren, maar helaas speelde mijn tegenstander foutloos en moest ik na 37 zetten mijn meerdere in hem erkennen.

Timo

Tegen Hans Segers heb ik als ik het me goed herinner twee keer eerder een serieuze partij gespeeld, die beiden ook in remise eindigden. Dit keer ging mijn witte dame al snel naar b7 wat voordeel voor mijn tegenstander had kunnen betekenen, maar hoe het ging kreeg ik een toren en twee pionnen op het bord tegenover twee zwarte lichte stukken. Dat bleek dan weer goed voor mij, maar ook heel lastig om uit te buiten. In het eindspel had zwart misschien zelfs nog wel de betere kansen, maar in de slotstelling zat geen muziek meer. Terechte remise na een boeiende partij.

Martin

Mijn tegenstander speelde een voor mij onbekende opening en het leek erop dat we al na een handjevol zetten op onszelf aangewezen waren. Toch kwam ik goed te staan met zwart, maar ik miste een vervelende tussenzet, die een belangrijke pion leek te kosten. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk veel beter in kunnen gaan op de variant met het loperoffer op f7; het lijkt erop dat ik me een beetje heb laten overbluffen.
Na het pion verlies was het moeilijk. Er moet ergens nog behoorlijk wat compensatie zijn geweest, maar ik kon het niet vinden. Nadat mijn tijd op was en ik snel moest gaan spelen werd ik vrij soepel opgeknoopt door wit.

Henrik

Mijn tegenstander en ik speelden een spannende partij, waarin goed gerekend moest worden, hoewel de taktiek in eerste instantie vooral onder water bleef en niet daadwerkelijk op het bord kwam. Toen ik een centrum pion dreeg te gaan winnen gooide mijn tegenstander de knuppel in het hoenderhok en kwam ik al snel goed tot gewonnen te staan. Hij miste nog 1 kans op remise waarna het snel in mijn voordeel beslist was

Mark

Alhoewel ik heel goed uit de opening kwam en mijn tegenstander niet meer kon rokeren met een toren vast op h8, had ik veel tijd nodig om het juiste plan te kiezen voor het vervolg. Helaas koos ik een directe aanval op de koning en werkte dit niet. Hierdoor kwam mijn tegenstander uit de problemen en met mijn tijdnood pakte hij steeds meer voordeel. Uiteindelijk werd ik soepel van het bord geveegd

Alexander

Uit een gesloten openingsstructuur kreeg ik een kwaliteit met lichte compensatie voor mijn tegenstander in de vorm van een goede loper. Het was alleen nog wel lastig om voortgang te boeken en in lichte tijdnood kon ik het goede plan niet vinden. In plaats daarvan maakte ik een slechte zet en had mijn tegenstander zijn kwaliteit terug. Het resulterende dame en ongelijke loper eindspel was wel gelijk. Mijn tegenstander ruilde vervolgens ook nog dames af omdat het team toch alleen nog remise nodig had om de wedstrijd te winnen

Lucien

Ik kwam er vrij snel achter dan mijn tegenstander zich uitstekend op mij had voorbereid want hij speelde vrijwel alle zetten in de opening a tempo. Geplugd, noemen ze dat volgens mij. Hierbij kwam hij ook beter te staan en wilde ik hem verrassen met een kwaliteitsoffer. Helaas voor mij zag hij de tactische ideeen achter dit offer en was de kans op tegenspel vrij snel nihil. Een terechte nederlaag uiteindelijk.

Henk

Een langzame miniatuurpartij van 24 zetten met een vroeg voordelig eindspel, waarin ik met zwart steeds meer intitiatief kreeg. Op het moment dat al mijn lichte stukken zijn stelling hadden betrokken en het voordeel wel heel erg groot was geworden, verkoos m’n tegenstander stukverlies boven een kansloze passieve stelling. En gaf meteen op.


De persoonlijke uitslagen:

 DSC31896 SHTV119143-5
1Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien)2053 Stolte, M.J. (Maarten)20500-1
2Bottema, T. (Timo)2048 Segers, J.C.M. (Hans)1918½-½
3Glimmerveen, M.A. (Martin)1945 Dijk van, E. (Eduard)19830-1
4Tamerus, H.A. (Henrik)1903 Pauw, S.A. (Sander)19481-0
5Bos van den, H.J. (Henk)1889 Baak, E.E. (Evert)18281-0
6Uithof, K. (Kasper)1837 Baak, K.L. (Karl)18150-1
7Bruschke, A. (Alexander)1841 Bodaan, A. (Ton)1921½-½
8Breton, M.R. (Mark)1653 Alvares, T. (Thomas)18520-1

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Henrik on 10-10-2022 at 20:05.

09-10-2022 20:49 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller