Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie V13: Richard Oranje clubkampioen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie V13: De nieuwe clubkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De nieuwe clubkampioen is bekend. Richard Oranje heeft na jaren de hegemonie van Gert Legemaat doorbroken en mag zichzelf clubkampioen 2021-2022 noemen. Het is zijn 1e clubkampioenschap en een van zijn eerste officiële taken zal het geven van een simultaan zijn tegen clubleden op 22 augustus. Met een dominante vertoning in het najaarsseizoen ging Richard met een voorsprong van bijna 300 punten het voorjaar in. In het najaar speelde Richard er van de 13 rondes maar 5, tegenover 11 in het voorjaar en wist ternauwernood aan zijn voorsprong vast te houden op Gert, die een aantal extra partijen speelde en veel won. Alles leek klaar voor een beslissende tweestrijd in de laatste ronde tussen Richard en Gert, een Netflix waardige ontknoping, waar Richard aan remise voldoende zou hebben voor het kampioenschap. Richard besloot de ontmoeting uit de weg te gaan en werd op zo, door de vergoeding die je krijgt als je je afmeldt, kampioen. Het vermelden waard is dat Richard in alle 16 partijen hij intern speelde dit jaar geen enkele keer zijn hand in nederlaag hoefde uit te steken naar zijn tegenstander. Het zag er een aantal keer misschien moeilijk uit maar hij wist het altijd op te lossen en eindigde met 8 winstpartijen en 8 remises.

Natuurlijk was er ook genoeg anders te melden. Alexander was, bij afwezigheid van Richard, ingedeeld tegen Gert en kreeg een Koningsgambiet tegen zich. Gert koos voor een wat solidere voortzetting maar wist ergens in het middenspel materiaal te winnen en zette de partij snel naar zijn hand. Ted mocht aantreden tegen Erik en leek een dominante stelling te hebben. De loper van Erik was begraven achter de ver opgerukte pionnen van Ted en Ted zijn paardenduo had vrij spel over het bord. Toch liep het niet goed af voor de afzwaaiende voorzitter, die later in de partij een vol stuk weggaf en verloor. Er was ook een rematch tussen Jouke en mij. Waar de vorige ontmoeting eindigde in remise trok ik nu aan het langste eind. In een Grünfeld had ik een wat dubieuze beslissing gemaakt in de opening en Jouke had een zekere druk. We misten allebei een vroege tactische voortzetting voor wit die Jouke een fijne plus opgeleverd zou hebben. Desondanks had ik grote moeite om mijn stukken te coördineren. Jouke besteedde veel tijd aan het berekenen van offers op mijn wat verzwakte koningsstelling maar kreeg het niet werkend, en ondertussen had ik een plan gezien om mijn stukken te verbeteren. Een paar zetten later nam ik definitief het initiatief over toen Jouke een onnauwkeurige uitval deed met zijn dame. Na wat tactische verhandelingen bleef Jouke zitten met een ingesloten paard op e7. Gecombineerd met mijn twee verbonden vrijpionnen was er geen andere optie dan opgeven. Nikolaas speelde weer mee en verschalkte dit keer David die een wat moeizame tweede helft van het seizoen kende. Sander verloor op pijnlijke manier van Theo toen hij een simpele tactiek miste die hem zijn dame kostte. Het was het soort schaakblindheid dat we allemaal wel eens hebben maar dat verzacht het leed natuurlijk niet.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Gert Legemaat-Alexander Bruschke1-0
2Ted Barendse (J)-Erik Both0-1
3Jouke van Gosliga-Lars Visser (J)0-1
4Nikolaas Verhulst-David Boersma1-0
5Theo Rekveldt-Sander van Gennip1-0
6Jorick Laan-Simon Broos1-0


In de B-groep was de spanning om te snijden in de laatste ronde. Henk en Rob waren vrijwel verzekerd van promotie maar de strijd om de derde promotieplaats lag nog open. Tom Stoek, Corniel Nobel, Sofya Blanter en Cock Hazeu maakten nog kans op de derde plek maar aan het begin van de avond was er al een kink in de kabel. Ik had per abuis Tom ingedeeld tegen Corniel terwijl hij zich afgemeld had. Dat betekende dat ik voor Corniel een andere tegenstander moest vinden en dat werd Willem de Koster uit de C-groep. In een partij die ik inhoudelijk niet gezien heb kwam Willem, op papier verassend, als winnaar uit de bus. Zo gooide hij niet alleen roet in de eten van Corniels promotie naar de A-groep maar stelde hij ook zijn eigen promotie naar de B-groep veilig. Cock had aan zware kluif aan Henk en hield het niet droog maar ook hij mag trots zijn op zijn prestatie dit seizoen dat hij afsluit als nummer 6 in de B-groep. Sofya was het andere grote verhaal van de avond. Om te promoveren moest niet alleen zij zelf winnen maar moest Corniel ook nog verliezen. Zoals we weten gebeurde dat laatste inderdaad en Sofya liet zich die kans niet ontnemen en versloeg Rob om promotie af te dwingen. Beoogd aanstaand voorzitten Henk begon zijn diplomatieke taak op gepaste wijze en kwam remise overeen met Victor. Onderaan de B-groep had zwart een opvallend goede dag en wist op 4 borden op een rij te winnen.

Promotie naar A-groep Henk van den Belt, Rob Smits, Sofya Blanter

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Cock Hazeu-Henk van den Belt0-1
2Sofya Blanter-Rob Smits (J)1-0
3Corniel Nobel-Willem de Koster0-1
4Shandijean Shindi-Jan van de Donk1-0
5Victor van der Kloet (J)-Henk Stipdonk½-½
6Gerard Bilars-René Weerts½-½
7Kees Korving-René Poots0-1
8Hugo van der Laan-Ahmad Diab Diaz0-1
9Aram Hassan-Jason van Oudheusden0-1
10Simon Dirkse-Shyam Balasubramanian0-1
11Shiraz Alhasan (J)-Varun Kancharla½-½


Dan de C-groep. Christophe zat al tijden te azen op een ontmoeting met Sumit, om te bewijzen wie de echte koploper was van de C-groep. Door de afwezig van één dan de ander was dat er nog niet eerder van gekomen dus rondom deze partij was er bij beiden een gezonde spanning. Christophe speelde een overtuigende partij, en met allebei de koningen in het centrum waren het de witte stukken die het meeste gevaar veroorzaakten. Sumit miste, in een complexe stelling, tactische middelen van Christophe en moest opgeven toen het mat net rond zijn koning tot materiaalverlies leidde. Voor de promotie maakte dat niet veel uit, allebei de spelers zouden sowieso promoveren, maar hiermee is Christophe wel de winnaar van de C-groep geworden. Christophe is pas sinds dit seizoen lid en heeft als invaller in de HSB competitie al meermaals bewezen een sterke speler te zijn. Het wordt interessant om te zien hij hoe hij het in de B-groep gaat doen volgend jaar. De derde plek wordt, zoals eerder vemeld dus ingenomen door Willem. Cas won andermaal in de C-groep en is nog zo'n nieuw lid dat duidelijk potentie heeft. Rowena en Vincent, onze twee nieuwste kennismakers vingen deze week allebei bot. De routinier Bert rekende af met Rowena en jeugdspelers Mats won van Vincent.

Promotie naar B-groep Christophe Rebreyend, Sumit Ganguly, Willem de Koster.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Christophe Rebreyend-Sumit Ganguly1-0
2Ferdinand Schreuder-Arzhang Davazdahemami½-½
3Cas van Mierlo-Herman Zonderland1-0
4Obaida Al-Assbahi-Ernst Hanewald1-0
5Bert van der Willik-Rowena Sumalbag1-0
6Vincent den Ronden-Mats Borgen0-1
7Joshua-Mark Bas de Leur0-1


Zie voor de eindstand: dsc/intern.

Noot wat betreft promotie en degradatie: De oplettende lezer heeft gezien dat ik het niet over degradatie heb gehad. Dit is het eerste jaar dat we werken met een ranglijst die het hele seizoen doorloopt voor alle groepen. Specifiek voor de mensen die zijn gewisseld van groep heeft dat invloed gehad op hun puntentotaal en dus hun plek op de ranglijst in hun nieuwe groep. Daarnaast hebben voor alle groepen prestaties in het najaar nu invloed op de promotie/degradatie in het najaar. Voordat ik een definitieve lijst met degradanten opstel gaan we eerst kijken of de eerlijkheid wel gewaarborgd is.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Lars Visser on 29-06-2022 at 12:10.

29-06-2022 11:07 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd Richard en ook de promovendi van de andere groepen.
Tactische afwezigheid van Richard in de laatste ronde zij hem natuurlijk vergeven - zo vlak bij de finish ga je je 1e clubkampioenschap natuurlijk niet verknallen, zeker met multikampioen Gert op de loer.

29-06-2022 11:28 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De ban is gebroken . om 1987 ben ik lid geworden van Sv de OOievaar en daar ben ik veelvuldig clubkampioen geweest, na het vertrek van Gert Legemaat die me altijd maar voor wist blijven. Toen ik al weer meer dan 10 jaar terug naar DSC kwam, trof ik Gert weer aan. HIj werd ook bij DSC de veelvuldig kampioen.

Na een grote voorsprong gepakt te hebben in het najaar verdween deze meer en meer. Door een paar remises en een hooikoortsaanval waardoor ik verstek moest laten gaan, Gert kwam zodoende steeds dichterbij, maar net niet dichtbij genoeg. Met 8x winst en 8x remise (paar maal uit verloren stelling maar dat deed Gert net zo hard) was het wel zo verstandig de laatste ronde niet een titel na 35 jaar ploeteren achter Gert nog op het spel te zetten. Maar goed zonder nederlaag en overwinningen op onder meer Gert, Ted en Erik en de aanstormende jeugd is het me dan eindelijk gelukt, clubkampioen van DSC te worden. Opgenomen worden inde lijst der kampioenen.

Eenmaal eerder was ik erg heel dichtbij. Jan Peter van Zandwijk werd toen kampioen. Gert verloor de laatste ronde, ikzelf stond een pion voor tegen wijlen Arno Wiersma en was bij winst clubkampioen geweest. Arno bleef staan en profiteerde van mijn geblunder en ik gaf de titel weg. Dat niet nog eens dacht ik voor de laatste ronde ditmaal. Nee dat niet nog eens. 35 jaar de ban is gebroken. Met dank aan Kees van der meer die mij toevertrouwde als begin 50-er ben je op je top.

29-06-2022 19:53 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Interne Competitie V13: De nieuwe clubkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard, gefeliciteerd! Een heel seizoen ongeslagen, dat is netjes gedaan!

Quote

Originally posted by Lars Visser

Noot wat betreft promotie en degradatie: De oplettende lezer heeft gezien dat ik het niet over degradatie heb gehad. Dit is het eerste jaar dat we werken met een ranglijst die het hele seizoen doorloopt voor alle groepen. Specifiek voor de mensen die zijn gewisseld van groep heeft dat invloed gehad op hun puntentotaal en dus hun plek op de ranglijst in hun nieuwe groep. Daarnaast hebben voor alle groepen prestaties in het najaar nu invloed op de promotie/degradatie in het najaar. Voordat ik een definitieve lijst met degradanten opstel gaan we eerst kijken of de eerlijkheid wel gewaarborgd is.


Nu kan ik me voorstellen dat de verschillen ruim genoeg zijn (dat heb ik niet gecheckt), maar als je hier naar wilt kijken voor degradatie, dan vraag ik me af of dit niet ook invloed heeft op promotie!?

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 29-06-2022 at 20:03.

29-06-2022 20:03 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Met 50 op je top! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Richard Oranje heeft gelijk.
Ik heb ooit gemeld dat ik mijn hoogste rating had toen ik precies 50 jaar oud was. 21-hoog had ik toen.
Hij heeft een goed geheugen, Richard, en dat heb je nodig om schaakkampioen van DSC te worden.

Mijn gelukwens, Richard!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

30-06-2022 12:02 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

RE: Interne Competitie V13: De nieuwe clubkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Richard, gefeliciteerd! Een heel seizoen ongeslagen, dat is netjes gedaan!

Quote

Originally posted by Lars Visser

Noot wat betreft promotie en degradatie: De oplettende lezer heeft gezien dat ik het niet over degradatie heb gehad. Dit is het eerste jaar dat we werken met een ranglijst die het hele seizoen doorloopt voor alle groepen. Specifiek voor de mensen die zijn gewisseld van groep heeft dat invloed gehad op hun puntentotaal en dus hun plek op de ranglijst in hun nieuwe groep. Daarnaast hebben voor alle groepen prestaties in het najaar nu invloed op de promotie/degradatie in het najaar. Voordat ik een definitieve lijst met degradanten opstel gaan we eerst kijken of de eerlijkheid wel gewaarborgd is.


Nu kan ik me voorstellen dat de verschillen ruim genoeg zijn (dat heb ik niet gecheckt), maar als je hier naar wilt kijken voor degradatie, dan vraag ik me af of dit niet ook invloed heeft op promotie!?

Of gewoon allemaal in één en dezelfde groep. Waarom moeilijk doen.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 30-06-2022 at 15:00.

30-06-2022 14:57 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: Interne Competitie V13: De nieuwe clubkampioen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Of gewoon allemaal in één en dezelfde groep. Waarom moeilijk doen.


Omdat mensen daar behoefte aan hebben. We hebben heel bewust meerdere groepen. Wedstrijden op je eigen niveau etc.

30-06-2022 21:11 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Milan van den Heuvel Milan van den Heuvel is a Male
forumlid


geregistreerd: 24-02-2022
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Meer groepen. Dan heb ik nog een kansje in de D groep!

01-07-2022 11:52 Milan van den Heuvel is offline Send an Email to Milan van den Heuvel Search for Posts by Milan van den Heuvel Add Milan van den Heuvel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller