Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie V9: De barcommissie stelt teleur
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie V9: De barcommissie stelt teleur Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 23ste was een relatief rustige avond. Er werden 15 partijen intern gespeeld en geen enkele externe partij. Dat laatste was nog even onzeker omdat Ted en ik dachten dat de halve finale van de HSB beker vanavond gespeeld werd. Ik had al een paar partijen op de lijst met indelingen doorgestreept om ze opnieuw in te delen toen Richard mij liet weten dat het toch echt volgende week pas was.

In de A-groep werden er derhalve 6 partijen gespeeld. De barcommissie in gedaante van mijzelf en Jouke hadden de schone taak gekregen om met wit het op te nemen tegen de twee koplopers, respectievelijk Gert en Richard. Ik was naar mijn indruk met comfortabel voordeel uit de opening gekomen maar liet het wat verwateren met een paar twijfelachtige beslissingen. In een eindspel waar remise om elke hoek loerde wist ik een van de weinige manieren te vinden om op verlies te spelen en slaagde in die opzet.

De tweede helft van de barcommissie was ondertussen bezig Richard het vuur aan de schenen te leggen. Jouke was daarbij alleen vergeten te letten op het apparaat naast hun bord en ging in, naar ik hoor, gewonnen stelling, door zijn vlag toen Richard, die wel op de klok aan het letten was hem een onverwacht schaakje gaf om hem in de war te brengen. En hoewel de barcommissie dus alle kansen had om de stand aan de top te veranderen restte er aan het eind van de avond niets meer dan 0-2.

Alexander Bruschke deed wel goede zaken en brak dwars door de verdediging van Ted heen na een pionoffer in een Grand-Prix achtige stelling. In pakweg 15 zetten was het zo goed als gedaan en hoewel de partij nog iets langer duurde was de uitslag niet meer in twijfel. Nikolaas Verhulst kwam na een lange tussenpoos weer terug op de vereniging. Nikolaas had aan het begin van de pandemie al een paar keer meegespeeld en won zijn 'comeback' partij van Simon Broos.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Jouke van Gosliga-Richard Oranje0-1
2Lars Visser-Gert Legemaat0-1
3Alexander Bruschke-Ted Barendse (J)1-0
4Henk van den Belt-Kees van der Meer½-½
5Bob Voogt-Theo Rekveldt1-0
6Simon Broos-Nikolaas Verhulst0-1


In de B-groep werden er door heel wat afmeldingen maar 4 partijen gespeeld. Rob deed wederom goede zaken in zijn missie terug naar de A-groep door van René Poots te winnen. Sofya speelde weer eens tegen Hugo en wist dit keer de winst naar zich toe te trekken en René Weerts revancheerde zijn stikmat van vorige week door van Simon Dirkse te winnen.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Poots-Rob Smits0-1
2Sofya Blanter-Hugo van der Laan1-0
3Shyam Balasubramanian-Tom Stoek½-½
4René Weerts-Simon Dirkse1-0


In de C-groep werden er 5 partijen gespeeld. Christophe is hard op weg zijn eerste seizoen direct af te sluiten met een promotie naar de B-groep en won overtuigend van Bas. Ook Willem is hard op weg naar de B-groep en won een belangrijk duel van Obaida. We mochten ook een nieuw gezicht verwelkomen: Jan Spoelstra sloot aan en speelde een verdienstelijke remise tegen Milan.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Christophe Rebreyend-Bas Tijburg1-0
2Obaida Al-Assbahi-Willem de Koster0-1
3Ernst Hanewald-Arzhang Davazdahemani0-1
4Herman Zonderland-Bert van der Willik1-0
5Jan Spoelstra-Milan van den Heuvel½-½



Omdat ik zelf een heel lange partij gespeeld heb, heb ik niet veel meegekregen van de B en C-groep. Deel vooral interessante momenten hieronder! Volgende week zal er in de strijd om het kampioenschap weinig veranderen. Gert en Richard spelen waarschijnlijk allebei HSB-beker en het kampioenschap zal dus op de laatste drie rondes aankomen. Ook in de B- en C-groep ligt de strijd om promotie nog open.

De tussenstanden zijn hier te vinden: dsc/intern.

This post has been edited 11 time(s), it was last edited by Tjerk on 27-05-2022 at 22:00.

24-05-2022 21:07 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een van de bepalende momenten van de partij gebeurde op zet 14 (diagram). Gert en ik hadden allebei bewust niet gerokeerd eerder in de partij en ook in deze stelling was ik niet geïnteresseerd in een korte rokade. Na 0-0 zal ik uiteindelijk een keer de penning moeten breken met Le2 en hoewel ik daar misschien marginaal beter ben door het slecht geplaatste paard op c6 en wat druk op de c-pion koos ik een veel ambitieuzer, en beter, plan. Ik speelde Dc2 (Db3 was ook een optie) omdat ik dacht dat Lxf3 een hele interessante structuur was voor mij. De pion kan daarna naar f4 wat mij veel controle geeft over de donkere velden en na een eventueel g6 werkt de geïsoleerde h-pion alleen maar in mijn voordeel. Het enige nadeel zou zijn dat mijn koning in het centrum moest blijven maar ik dacht dat dat geen groot probleem was, ook de koning van zwart heeft immers moeite om veiligheid te vinden.



Op zet 18 waren we hier (diagram onder). Gert had de handschoen opgepakt en inderdaad op f3 geslagen. In deze stelling was het aan mij om een beslissing te maken; het grote vraagstuk van de witte stelling is wat er op f4 hoort: Het paard of de pion? Ik had een trucje gezien en koos vooral om die reden voor het paard. Achteraf is het makkelijk te zien dat de pion op f4 hoort en het paard via g1 naar f3 moet. Ik heb dan geweldige controle over de donkere velden en zwart heeft eigenlijk geen enkel actief plan. Ik had dat plan ook wel overwogen tijdens de partij maar dacht dat wat ik deed ook logisch was.




Dit was de stelling (diagram onder) die ik voor ogen had toen ik besloot om Pf4 te spelen. Wit heeft hier de dreiging 25.Pxg6. Om die dreiging te maken heb ik wel de controle over de h-lijn weggeven, terwijl de dreiging vrij eenvoudig te stoppen is. Gert zag het natuurlijk ook en speelde Ke8. Van veraf dacht ik dat ik ook in deze stelling nog wel prettige druk had maar dat viel toch tegen. Het opgeven van de h-lijn voor een éénzetsdreiging was een grote conceptuele fout.


We zijn inmiddels op zet 44 en vlakbij het einde van de partij (diagram onder). Ik dacht (onterecht volgens de computer) dat het paardeneindspel heel goed voor mij was en had een tijdje terug al de beslissing genomen alle zware stukken af te ruilen. Gert en ik hadden nog allebei ongeveer 5 minuten op de klok en in plaats van mijn plan uit te voeren met Pe2-Dg1-Pg3-Dh1= nam ik de onverklaarbare beslissing om hier Dh1 te spelen. Ik had wel gezien dat Gert eeuwig schaak had maar had gemist dat de resulterende stelling volledig verloren voor mij is omdat ik geen verdediging heb tegen De2 en Dxe3+. Ik blunderde een paar zetten later een volledig paard, maar ook zonder dat was mijn stelling na Dh1 in één klap compleet hopeloos. Zonder te rekenen was ik er vanuit gegaan dat Gert alleen eeuwig schaak had en ik wel genoeg dreigingen zou hebben na Dh6+. Een dure fout die me een half punt kostte.

This post has been edited 12 time(s), it was last edited by Lars Visser on 25-05-2022 at 15:25.

24-05-2022 21:38 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Milan van den Heuvel Milan van den Heuvel is a Male
forumlid


geregistreerd: 24-02-2022
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke partij gehad met zwart tegen een inderdaad nieuwe speler op de club. Hij speelt wel al paar jaar clubschaak dus zo nieuw is die niet in het schaken. Enkel bij onze vereniging.

In een damesgambiet (Die ik niet zo goed beheers) met een pion minder het beginspel uitgekomen, wel met actievere stukken. Een tactische truc misgelopen (Dame offer om paar beurten later dame terug te winnen + 1 stuk) die Lucien mij heeft uitgelegd voor volgende keer.

Na de beginfase had ik actievere stukken en controleerde ik het spel. Veel stukken richten zich op zijn koning enkel hij verdedigde prima. Helaas paar offers gemist waardoor ik stukken kon winnen uiteindelijk (Volgens engine stond ik op een gegeven moment +6).

Uiteindelijk in het eindspel met ongelijke lopers en beide nog een toren toch maar gekozen voor remise. Mijn eindspel kennis is niet goed genoeg om de situatie winnend af te sluiten.

Over het algemeen tevreden met mijn partij. Nooit in de moeilijkheden geweest. En dat was aan het begin intern wel zo Happy

25-05-2022 15:43 Milan van den Heuvel is offline Send an Email to Milan van den Heuvel Search for Posts by Milan van den Heuvel Add Milan van den Heuvel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller