Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 verliest van Promotie 1. Laatste ronde beslissend
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K2 verliest van Promotie 1. Laatste ronde beslissend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals verwacht heeft het 2e KNSB-team verloren van koploper Promotie Zoetermeer 1, dat nu vrijwel zeker kampioen is.

Er waren mooie resultaten voor Martin (winst) en Mark en Lucien (beiden remise) tegen (veel) sterkere tegenstanders.

Ons tweede achttal zal de laatste ronde moeten winnen om in de 3e klasse van de KNSB te blijven. Concurrent de Amstel is dan de tegenstander.

Hieronder de persoonlijke verslagen.
Henk van de Belt laat verderop een paar fragmenten van zijn partij zien.

Mark
Het begon met een openings blunder aan beide kanten. Had gratis een pion moeten voor komen te staan, maar moest uiteindelijk een pion offeren om kansen te krijgen. Uiteindelijk toen het gelijk werd in een toren eindspel bood mijn tegenstander remise aan. Aangezien ik blij was dat ik eindelijk een gelijke stelling gecreëerd had heb ik deze aangenomen. Mogelijk had ik nog even 3 zetten door moeten spelen


Timo
Ik kwam prima uit de opening en mocht lang hopen op een resultaat, maar in de beslissende fase was mijn tegenstander gewoon beter. Het leek nog even spannend maar zijn overwinning kwam nooit in gevaar.


Sofya
Ik kreeg een bepaalde opening tegen me, waar ik met loningsfinancietto nog redelijk goed tegen kon spelen. Ergens offerde ik een pion met een berekening dat mijn tegenstander een geïsoleerde dubbelpion zou krijgen en ik zeker ergens een ervan zou kunnen snoepen. Dat kwam ook uit, maar na een verkeerde loperzet van mij bleek mijn toren overbelast en verloor ik weer een pion met een geforceerde stukkenruil er achterna. Na deze sjoemelde ik nog met een toren eindspel met een pion minder, maar tegenstander wikkelde netjes af naar een winst.


Sander
Mijn partij die begon vanuit een exotische wit opening zoals ik die graag speel kwam uiteindelijk terecht in een stelling die sterk doet denken aan koningsindisch. De stelling was in essentie gelijk, maar ik hield koppig vast aan mijn plan om mijn loper op b2 te ruilen tegen de zwarte loper op g7, dit lukte uiteindelijk gewoon niet. Of het nu het gevolg was van frustratie hierover, of omdat ik gewoon niet nauwkeurig genoeg had gerekend weet ik niet zeker. Maar ik ging op een poinoffer van mijn tegenstander, en die bleek - ondanks mijn rekenwerk - toch zeer giftig. Ik raakte materiaal kwijt, en er was eigenlijk niets meer over om voor / met te spelen. 0-1.

Martin
Ik kreeg een afwijkende openingsvariant op het bord, waarin beide spelers iets spontaan leken te bedenken. Wit bereikte niet veel, maar misschien maakte ik het mijzelf wel moeilijk. Op een gegeven moment besloot wit een pion te offeren om vervolgens met het loperpaar en een sterk centrum te gaan spelen. Dit kwam echter niet uit de verf en de tijd van wit begon op te raken. Het loperpaar werd geruild en ik won nog een pion. Daarna werd er vrij snel geliquideerd naar een toreneindspel met 2 pluspionnen op de a- en b-lijn. Wit had nog wel een vrijpion op de d-lijn, maar nadat ik die gestopt had gaf hij op.


Lucien
Voor de afwisseling heb ik een oude variant op het bord getoverd waarbij zwart een opstelling kiest die er zeer defensief uitziet. Wit reageerde niet op de meest adequate manier zodat ik met ..e5 en later ...d5 de stelling kon openbreken. Nadat er wat stukken werden geruild had ik zelfs een iets betere stelling gekregen. De winst bleek echter voor beiden van ons niet binnen handbereik zodat na 60 zetten de vrede werd getekend.

Over de partij van Wybe volgt wellicht later meer info.


Hier de persoonlijke resultaten:

DSC Delft 2 Rating Promotie 1 Rating Ronde 9
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2014 Bannink, B. (Bernard) 2188 ½ - ½
Bottema, T. (Timo) 2049 Kuipers, E.F. (Eelco) 2320 0 - 1
Glimmerveen, M.A. (Martin) 1882 Duijzer, J.W. (Jan Willem) 2126 1 - 0
Gennip van, A.D. (Sander) 1829 Werve van der, P. (Paul) 2012 0 - 1
Evenhuis, W. (Wybe) 1829 Ahlers, B.L.J. (Ben) 2040 0 - 1
Blanter, S. (Sofya) 1799 Noordhoek, H. (Henk) 2011 0 - 1
Belt van den, H.T. (Henk) 1777 Nepveu, M. (Manuel) 1860 0 - 1
Breton, M.R. (Mark) 1645 Mostert, M.J. (Joost) 1905 ½ - ½
Gemiddelde Rating: 1853 Gemiddelde Rating: 2058 2-6

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 26-04-2022 at 07:38.

24-04-2022 11:49 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

'Interessante' ontwikkeling aan het eind van mijn partij. Ik speelde 50. Te3:?? en kon meteen daarna opgeven. [Degraderen doe je niet zomaar daar moet je wel wat voor doen] Eindspel met ongelijke lopers en twee pionnen achter is verloren.

Stelling na 50 Lc4: is remise volgens Stockfish.



Maar er ging natuurlijk veel meer mis. In onderstaande stelling had ik eenvoudig kunnen winnen met 16. La6 17. Lc4 b5 gevolgd door b4. In plaats daarvan speelde ik 16. e5? Kost een pion want na stukkenruil volgt Df3 en zwart moet een stuk teruggeven.

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 25-04-2022 at 12:35.

24-04-2022 14:37 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals wel vaker zijn de sterke conclusies die je trekt wel erg summier, Henk!

Het ongelijke loper eindspel met f+c pion is super interessant en remise onder omstandigheden. Ook in de partijstelling zie ik de winst niet 1-2-3. Het is volgens de, overigens niet compleet correcte, vuistregel "if the pawns are more than 2 files apart, it's a win" verloren voor je.. Maar dan nog is het erg emmeren om die pionnen daadwerkelijk door te drukken. Het zal in de praktijk kansen opleveren die de computer niet ziet; beide kanten. :')

had het net anders gestaan, met de pionnen op f3 en c5 ofzo; zie ik het zomaar remise zijn, omdat de loper dan beide pionnen tegelijk afhoudt en het een puur spelletje koning-oppositie wordt.
Nu kan de f-pion op een gegeven moment voortgang maken, maar dat moet wel heel secuur getimed, anders levert het alsnog een remise-stelling op. Grijns

de "eenvoudige winst" eerder is inderdaad een lekker voordeel met een kwaliteit of beter winst, maar een partij is verre van gespeeld na het verkrijgen van voordeel... Knipoog en zo eenvoudig is het allemaal ook weer niet om in de vooruitberekening te zien dat b5 niet geslagen kan worden, toch? Grijns
Het is te zien, dat ben ik direct eens, maar eenvoudig is anders.

Alle andere dingen terzijde: Rxe3?? is wel een heel erg jammerlijke bekroning van een verder nooit in gevaar geweest spel..

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 25-04-2022 at 13:51.

25-04-2022 13:46 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller