Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 kampioen!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC-H6 kampioen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met een voorsprong van 4 matchpunten is DSC-H6 afgetekend kampioen geworden van klasse 3A van de HSB. Voor de eindstand en gedetailleerde uitslagen zie https://hsb.netstand.nl/divisions/view/8 .

Verslag van teamleider Lars Visser volgt.

11-04-2022 23:20 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Topscorer van het team werd Sumit Ganguly (4 uit 4). In de kampioenswedstrijd zorgde hij met enkele mokerslagen voor een belangrijk en mooi punt:



Sumit Ganguly - Eric van Breugel, wit aan zet.

Een mooie stelling; beide dames zijn aangevallen.
Met de fraaie zet 24. Txg5+!!! werd het slotakkoord ingeluid. Slaat zwart deze toren dan volgt 25. Dxg5+ Kf8 26. Dg7+ Ke8 27. Dg8 mat. Gaat de koning naar h7 dan volgt 25. Tg7+ Kh8 26. Dxh6 mat. Zwart speelde 24. ... Kh8 wat Sumit de gelegenheid voor een 2e mokerslag bood: 25. Tg8+!!. Op Kh7 zou nu weer Tg7+ en Dxh6 mat volgen, op Txg8 is Dxh6 mat. Dus volgde 25. ... Kxg8 26. Dxh6 waarna het mat op g7 slechts d.m.v. Dxf6 27. Dxf6 (met compleet gewonnen stelling voor wit) gepareerd kan worden. Zwart gaf op. Overigens zou op 24. ... Kf8 ook 25. Tg8!! gevolgd zijn.

12-04-2022 13:37 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Milan van den Heuvel Milan van den Heuvel is a Male
forumlid


geregistreerd: 24-02-2022
aantal berichten: 16

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd hoor. Tof om te horen!

12-04-2022 17:49 Milan van den Heuvel is offline Send an Email to Milan van den Heuvel Search for Posts by Milan van den Heuvel Add Milan van den Heuvel to your Buddy List
jason jason is a Male
webcommissie


geregistreerd: 25-12-2009
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja echt prachtig gevonden van Sumit! Leuke en gezellige avond, erg leuk dat we kampioen zijn! Wel jammer dat ik geen tegenstander had. Glimlach

__________________
Volg jij DSC al overal? Zie alle DSC socials op onze Linktree!

12-04-2022 20:45 jason is offline Send an Email to jason Search for Posts by jason Add jason to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Willem-Jan al in het hoofdbericht plaatste is DSC H6 kampioen geworden in de derde klasse. Met in totaal 17 verschillende spelers dit seizoen hebben ook veel nieuwe clubleden kunnen proeven aan het spelen van externe wedstrijden en voor hen allen smaakte dat zeker naar meer. Ik ben benieuwd hoeveel HSB teams we volgend jaar in kunnen schrijven. Wij gingen de laatste ronde met een flinke voorsprong en zolang er niet met meer dan 5-3 verloren werd van Haeghe Ooievaar zou het kampioenschap een feit zijn.

Vroeg op de avond werd al duidelijk dat het wel heel bont moest lopen wilden wij geen kampioen worden. Borden 3 en 8 bleven leeg bij HO en en dat betekende voor Jason van Oudheusden (3), die zijn vorige verliespartijen graag wilde revancheren, en voor onze solide kracht Shiraz Alhasan (8) dat zij na een uur barhangen en chocola eten een reglementair punt toegekend kregen.

Tijdens mijn vroege tour langs de borden kon ik echter nog niet helemaal gerust zijn. Op veel borden was het complex met kansen voor beide kanten en er waren ook borden waar wij duidelijk slechter stonden. Het eerste bord dat echt in de problemen kwam was dit van Nils Hullegien (7). Nils speelde het Hollands en kwam prima uit de opening maar maakte een grove fout in het vroege middenspel dat hem aanvankelijk een pion en meteen daarna een kwaliteit kostte. Van dat gelag herstelde Nils niet meer en ondanks pogingen om door te spelen moest hij al snel de handdoek in de ring gooien. Partij: https://lichess.org/study/nmM9awir/wTYdZ2aF

Sumit Ganguly (2) was de volgende die klaar was en sloot het seizoen af met een 100% score. Sumit heeft het hele seizoen al sterk aanvalswerk verricht en ook afgelopen maandag nam nam hij vanuit de opening meteen het initiatief. Hoewel hij de aanval misschien wat overhaast probeerde door te laten slaan met een vroeg f5-f6, in plaats van eerst wat meer stukken erbij halen en de druk opvoeren, wierp dit meteen vruchten af toen zijn tegenstander f5-f6 beantwoorde met g7-g5 en zo geen verdediging meer had tegen de mooie finish die Willem-Jan hierboven heeft afgebeeld. Partij: https://lichess.org/study/nmM9awir/XVLNO1F3

Met een tussenstand van 3-1 waren we al zeker van het kampioenschap, maar een aantal schakers was nog hard aan het zwoegen. Adrián Sainz Mora (6) had naar mijn beoordeling de net wat minder prettige stelling uit de opening en de paar keer dat ik het bord later gezien heb leek de stelling me vooral complex. Desalniettemin tekende Adrián voor het volgende punt tegen Ruud van Dijk.

Van de overgebleven drie borden was het Varun Choudary Kancharla (4) die als eerst naar de bar mocht vetrekken. Varun had vanuit de opening een werkelijke prachtstelling. Zijn tegenstander speelde de Slav maar had een paar rare dingen gedaan waardoor Varun al snel e4 kon spelen en die pion zonder concessies zelfs door kon drukken naar e5. De zwarte koning stond ontzettend op de tocht door het ontbreken van verdedigende stukken en Varun had een aantal kansen om doormiddel van een stukoffer een beslissende aanval te plaatsen. Varun durfde het echter niet aan en zoals ons allemaal wel gebeurd is wanneer je weifelend omgaat met het initiatief consolideerde zwart en sloeg de partij ineens om. Varun moest een heel onprettige stelling verdedigen met slechte stukken tegen een ontzettend actieve zwarte dame. Wonder boven wonder, en met een beetje geluk, hield hij alles bij elkaar en kwam in een eindspel van witte loper tegen zwart paard met een hele gesloten structuur. Varun bood remise aan maar zijn tegenstander wilde doorspelen, een beslissing die een paar zetten later vrucht bracht toen Varun zijn loper verloor aan een paardvork en moest opgeven. Partij: https://lichess.org/study/nmM9awir/Mvf8WoiJ

Ik (1) was in de opening al verrast. Mijn tegenstander, Bob Barbier, speelde de eerste paar zetten van het Spaans maar toen ik Lb5 beantwoorde met a6 trok hij zonder al te veel nadenken de loper terug naar c4. Ik zat nu in mijn Italiaans voorbereiding maar met een puur extra tempo. Vanwege dat extra tempo had ik een aantal interessante opties om vlijmscherp te spelen met bijvoorbeeld een vroeg h6-g5 maar ik besloot kalm te spelen en dat wierp zijn vruchten af. Ik kreeg een droomstelling toen ik mijn tegenstander in het middenspel een geïsoleerde pion bezorgde en daar genadeloos op kon drukken. Wit was, met uitzondering van een moment van onoplettendheid van mij, beperkt tot passiviteit. In een poging zijn stelling te bevrijden met een paardmanoeuvre miste Bob een tactisch grapje dat hem een pion koste. Ik had meteen daarna de partij kunnen beslissen met Pf4, grappig genoeg dezelfde zet die de pionwinst mogelijk maakte maar speelde te snel en ruilde simpelweg lopers. Immers, een pion extra hoe moeilijk kan het zijn? Beste lezer, het antwoord is heel moeilijk. Mijn opties waren een dame-paard eindspel met een pion meer of een toren-paard eindspel waar ik meteen mijn extra pion terug zou verliezen. Ik koos uiteraard voor de domste van de twee opties en speelde het toren-paard eindspel en verloor prompt mijn extra pion terug. Ik had aan de beslissing ook nog eens ontzettend veel tijd besteed en had nu ~5 minuten tegen Bob zijn 35 minuten voor de rest van de partij. De torens kwamen van het bord en Bob maakte in het pure paardeneindspel een paar kleine foutjes waardoor ik weer winstkansen kreeg. Ik won uiteindelijk twee pionnen en terwijl Bobs paard bezig was mijn pionnen op de koningsvleugel te verorberen begeleidden mijn paard en koning mijn vrijpion naar promotie. Partij: https://lichess.org/study/nmM9awir/wTYdZ2aF

Shyam Balasubramanian (5) was de laatst overgebleven speler. De stand was 5-2 en hoewel de matchwinst dus ook binnen was moest Shyam nog hard vechten. Hij was verzeild geraakt in een eindspel waar hij een loper en twee pionnen had tegen Jan de Liefde zijn paard en drie pionnen. Twee daarvan waren dubbelpionnen en met het beste spel zou de partij in remise moeten eindigen maar dat soort zaken is natuurlijk bijzonder onprettig om te verdedigen. Nog onprettiger was dat Shyam blijkbaar mijn strategie had afgekeken en het met 30 seconden op zijn klok moest doen tegen Jan zijn 20 minuten. Dat ging niet lang goed en toen ik na een minuut of twee kijken even niet oplette ging Shyam door zijn vlag heen en verloor de partij.

Al met al een heel succesvol seizoen waar we, ondanks dat we nooit met grote cijfers wonnen, afgetekend kampioen zijn geworden. DSC6 was een perfecte manier om veel nieuwe leden kennis te laten maken met de externe competitie als invaller en daar heb ik dan ook gretig gebruik van gemaakt. Een aantal heeft zich zelfs ingeschreven voor het Prinsenstadtoernooi, dat zal voor velen de eerste ervaring worden met een weekendtoernooi.

 DSC61592 Haeghe Ooievaar 215525-3
1Visser, L. (Lars)2044 Barbier, R.R. (Bob)16221 - 0
2Ganguly, S. (Sumit)1584 Breugel van, E.A.J. (Eric)15581 - 0
3Oudheusden van, J. (Jason)1403 NO01R - 0R
4Kancharla, V.C. (Varun Choudary)0 Wermeskerken van, P.C. (Peter Christiaan)15730 - 1
5Balasubramanian, S. (Shyam)1549 Liefde de, J.J. (Jan)16050 - 1
6Sanz Mora, A. (Adrián)0 Dijk van, R.K.J.J. (Ruud)13321 - 0
7Hullegien, N.E. (Nils)1559 Boersma, F.W. (Franke)16150 - 1
8Alhasan, S. (Shiraz)1414 NO01R - 0R

This post has been edited 18 time(s), it was last edited by Lars Visser on 13-04-2022 at 20:36.

13-04-2022 16:07 Lars Visser is online Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller