Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 grijpt koppositie na overwinning op Voorburg 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

DSC-H6 grijpt koppositie na overwinning op Voorburg 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met 4 nieuwe invallers en een Whatsappgroep inmiddels een gezellige 18 personen groot vertrok DSC H6 dinsdagavond naar Den Haag om onze krachten te meten met Voorburg. Even lonkte nog de verleiding om in de kantine van de sportzaal te gaan zitten en Ajax te kijken maar het schakershart overwon. Na een paar vroege successen en een tactisch remise aanbod in verloren stelling van ondergetekende waren we al redelijk vroeg op de avond vrijwel verzekerd van de winst maar het duurde tot diep in de tijdnoodfase voordat alle uitslagen genoteerd konden worden. Eindresultaat een 5-3 overwinning voor DSC H6 en een voorlopige eerste plaats in de poule, met een marge van 1 bordpunt, die volgende week direct verdedigd moet worden tegen de directe concurrent: Promotie 3. Een tour langs de borden:

Bord 2 - Marcel Wouters - Sumit Ganguly

Sumit won vroeg op de avond al een stuk maar zijn tegenstander was niet van plan op te geven. In wat toch wel een hopeloze stelling zonder kansen genoemd mag worden speelde zijn tegenstander door tot hij bijna geen materiaal meer over had en gooide ten lange leste de handdoek in de ring. Tussenstand: 0-1

Volledige partij: https://lichess.org/study/ogIJTZTe/p3jy3883

Bord 6 - Rik Langeveld - Christophe Rebreyend

Christophe: De partij was vrij droog, met een exchange Frans en vroeg in de partij beide lopers afgeruild, gevolgd door afruil van de dames. Toen mijn tegenstander een mogelijkheid liet liggen om zijn stelling wat dominanter te maken kreeg ik een licht voordeel, wat ik helaas niet goed wist te benutten. Hierna kwam wit weer beter in de partij, maar echt spannend werd het niet en ik besloot zijn aanbod tot remise aan te nemen. Tussenstand 0.5-1.5

Volledige partij: https://lichess.org/study/ogIJTZTe/UiajWheQ

Bord 1 - Lars Visser - Martin Mellens

Ik denk dat een goede samenvatting van de avond is "niet mijn beste werk". Ik had gezien dat mijn tegenstander online altijd het Konings-Indisch speelt tegen 1.d4 en dat hij tegen mijn standaard repertoire (Gligoric) een hele dubieuze variant ingaat waar ik ontzettend goed tegen scoor. Nu zou elk normaal persoon natuurlijk denken:" mooi dan doe ik gewoon wat ik altijd doe." Ik wil echter al een tijd de Sämisch gaan spelen en zag in deze partij mijn kans rijk. Ter voorbereiding had ik een rits Grootmeesterpartijen bekeken en ik was dus ietwat bekend met normale plannen en manoeuvres. Ik verzaakte echter al op zet 6 binnen mijn eigen voorbereiding te blijven op basis van een misrekening en slecht stellingsinzicht. Ik onderschatte vervolgens een pionoffer van mijn tegenstander. Een zet eerder was het pionoffer ontzettend sterk geweest maar ook nu had hij zeker compensatie. Ik dacht tijdens het vervolg van de partij, onterecht, min of meer compleet gewonnen te staan, en speelde ook zo, miste in mijn luiheid een combinatie met een kwaliteitsoffer en kon zo een stuk inleveren. Het resulterende eindspel beoordeelde ik als compleet gewonnen voor mijn tegenstander en ik griste een pion en bood met mijn beste pokerface remise aan. Na 5 minuten overpeinzen en met nog 15 minuten op de klok nam mijn tegenstander tot mijn verbazing het aanbod aan en zo bleef verlies mij bespaard. Tussenstand 1-2

Volledige partij: https://lichess.org/study/ogIJTZTe/z85rWLYD

Bord 5 - Eric Wagter - Hans Mes

Eric: Eric speelde met wit op bord 5 een als Reti bedoelde opening die onmiddellijk naadloos overging in een Giuoco Pianissimo. Wit was zelf nog het meest verrast. Zijn tegenstander plaatste in een rommelige stelling een aanval aan de koningszijde die winnend had moeten zijn. Hij was echter te gretig en door onzorgvuldigheden hielp hij wit weer in de wedstrijd. Een kwaliteitsoffer van zwart had vervolgens niet het gewenste effect en wit kon de partij uiteindelijk vrij eenvoudig winnend afsluiten. Tussenstand 1-3

Volledige partij: https://lichess.org/study/ogIJTZTe/BOkvkpT0

Bord 8 - Bart Kroon - Willem de Koster

Willem: Wat leuk om een keer mee te kunnen doen! Mijn sympathieke tegenstander startte met wit een vrij agressieve openingsvariant. Precies op het punt waar zijn theoretische kennis ophield begon hij echter passiever te spelen, waardoor ik de druk kon opvoeren. Een breek met de c-pion leverde niet alleen een gunstige ruil op, maar won even later ook de e-pion. Met het centrum in handen, actieve stukken en een pion meer ging het prima. Flink wat gemanoeuvreer later won ik ook wits kwetsbare c-pion (grotendeels dankzij Teds trainingslessen van afgelopen maandag). Even later gaf ik een van de twee pionnen terug om twee torens en een paard te ruilen, waarna een paardeneindspel met een verbonden vrijpion in het centrum resteerde. Mijn paard blokkeerde wits vrijpion op de damevleugel en na pionnenruil op de koningsvleugel konden mijn centrumpionnen opstomen. Een zet voor promotie van mijn d-pion (en met mat in 6 in het verschiet) gaf wit op. Tussenstand 1-4

Bord 7 - Shiraz Alhasan - Wim Schouten

Van het bord van Shiraz heb ik niet heel veel meegekregen. Hij leek in de opening echt wel een stuk beter te staan. Toen ik zijn bord een hele tijd later weer zag was het afgewikkeld naar een dubbel toreneindspel waar Shiraz een pion achterstond maar die pion vrij moeiteloos terug zou kunnen winnen. Even later kwam Shiraz de bar binnen en had zijn tegenstander(!) remise aangeboden en had hij dat natuurlijk geaccepteerd. Tussenstand 1.5-4.5

Bord 4 - Yvo Kuhling - Adrián Sanz Mora

Adrián had uit de opening een prachtige stelling en won vroeg in een Alapin een pion. De voorzetting was niet altijd even nauwkeurig en de partij geraakte in een eindspel waar beide zijden een aantal pionnen, toren en ongelijke loper hadden. Adrián had de betere kansen maar had met 01:42 op zijn klok gevaarlijk weinig tijd. De stelling was scherp en alledrie de resultaten waren mogelijk en ik vertelde Adrián dat hij remise aan mocht bieden. Adrián wilde doorspelen en met nog 12 seconden op zijn klok beging zijn tegenstander een onreglementaire zet. Tijdens het proces van tijd toevoegen aan zijn klok kwamen beide heren remise overeen en vertrokken richting bar. Tussenstand 2-5

Bord 3 - Jason van Oudheusden - Rob van de Kamp

Jason kwam in een afgeslagen Damegambiet erg prettig uit de opening. Hij zette niet op de meeste nauwkeurige manier voort en zag zijn voordeel ombuigen in een moeilijk speelbare stelling. Zijn tegenstander verzaakte echter gebruik te maken van zijn nieuw verkregen voordeel en keek een paar zetten later tegen een beschermde vrijpion op d6 aan. Met weinig stukken op het bord leek die pion de partij te gaan beslissen. Jason duwde hem echter wat te vroeg naar d7 en hoewel een stap verder bij de achtste rij was de pion nu goed geblokkeerd en niet meer beschermd door zijn collega-pion op e5. Een gecompliceerd eindspel volgde waar Jason de juiste weg niet vond en met weinig tijd op de klok de stelling niet meer wist te houden. Eindstand 3 - 5

Volledige partij: https://lichess.org/study/ogIJTZTe/Tvc9BRtP

 DSC3 -Overschie 1 Ronde 7
1Mellens, M. (Martin)1887 Visser, L. (Lars)2041½ - ½
2Wouters, M. (Marcel)0 Ganguly, S. (Sumit)15670 - 1
3Kamp van de, R. (Rob)1520 Oudheusden van, J. (Jason)14031 - 0
4Kuhling, Y. (Yvo)0 Sanz Mora, A. (Adrián)0½ - ½
5Mes, H. (Hans)0 Wagter, E.L. (Eric)14210 - 1
6Langeveld, R. (Rik)0 Rebreyend, C. (Christophe)0½ - ½
7Schouten, W.L.S. (Wim)1320 Alhasan, S. (Shiraz)1414½ - ½
8Kroon, B. (Bart)0 Koster de, W. (Willem)00 - 1
 Gemiddelde Rating:1576 Gemiddelde Rating:15693-5

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Lars Visser on 17-03-2022 at 11:36.

16-03-2022 18:38 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller