Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H3 neemt alle punten mee bij Lierse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC-H3 neemt alle punten mee bij Lierse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-H3 heeft gisteren in De Lier huisgehouden. De gastheren/-dames kregen een 0-8 nederlaag te verwerken.

De teamleider had voorafgaande aan deze wedstrijd wel de nodige kopzorgen; er moesten uit eindelijk 3 invallers worden opgetrommeld, waarvan er eentje - Sofya Blanter - zelf weer vervangen diende te worden op de avond zelf; de NS hield haar langer in Eindhoven dan wij ons konden permitteren. Gelukkig wilde Herman Zonderland ons ten laatste ure uit de brand helpen, en konden we toch nog met 8 spelers afreizen naar het Westland.

Als eerste was Lars Visser klaar. Zijn tegenstander speelde het Koningsgambiet, maar dat was koren op Lars’ molen: hij overspeelde zijn tegenstander en wist via een open h-lijn en ontwikkelingsvoorsprong zijn tegenstander op te rollen.

Kort daarna was Corniel Nobel klaar. In de opening had hij zijn hand iets overspeeld, maar zijn tegenstander had geen plan. Toen de damevleugel werd dichtgeschoven ging het snel de goede kant op voor DSC: 0-2.



Min of meer tegelijkertijd was Arnt Veenstra klaar. Zijn tegenstander verzuimde tijdig te rokeren. Arnt had een toren op de e-lijn die wits loper pende, en in een poging zich te bevrijden maakte de zaken alleen maar erger: 0-3.

Tom Broekhuizen had een stelling op het bord waar e.a. behoorlijk dichtgeschoven was, maar hij - met wit - wel veel ruimtevoordeel had. Hoe hij dat precies naar winst voerde is me ontgaan, maar de 0-4 was binnen.

Jorick Laan speelde een bizarre partij. Zijn tegenstander ging va-banque: vroeg in de opening ging zijn paard en prix op f2. Wat volgde was een heksenketel, waarbij Jorick door een klein foutje niet een toren, maar slechts een kwaliteit (en een pion) voor kwam te staan. Toen de rookwolken echter optrokken bleef er de zwarte aanval niet veel meer over, en voerde Jorick de patij soepel naar winst: 0-5.

Herman Zonderland tikte de 0-6 binnen. Toen ik hem ’s avond belde of hij kon invallen was hij bang als kansnonnenvoer te moeten dienen, maar op bord zeven trof hij een tegenstander die hij duidelijk kon hebben. In het middenspel wist hij zijn ruimte­overwicht een activiteit om te zetten in een koningsaanval. Dit bleek winnend.

Jouke van Goslinga was als een-na-laatste klaar. Hij had vroeg in de opening een gezonde plus ontwikkeld, en ik had ook geen enkele zorg of het uiteindelijk niet genoeg voor winst zou zijn, maar het koste tijd. Die tijd nam Jouke, en zo was de 0-7 een feit.

Ahmad Diab Diaz wist met het nodige geluk zelfs de clean-sweep binnen te harken; daar zag het lange tijd niet naar uit. Hij speelde tegen de vader van Henrik Tamerus, die Ahmad in de opening met actief paardenspel twee pionnen afhandig maakte, zonder dat Ahmad daar enige compensatie voor had. Hoe is mij niet bekend (ik was met mijn tegenstander analyseren) maar ergens kreeg hij een stuk cadeau.

Een klein foutenfestijn later probeerde zijn tegenstander middels een combinatie af te ruilen naar een remise-pionneneindspel middels een randpion. Zonder deze poging was de wedstrijd waarschijnlijk remise geworden, nu won Ahmad alsnog: 0-8.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 08-03-2022 at 11:12.

08-03-2022 09:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Partij analyse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

https://lichess.org/study/SFwnpagD/GhvFywbY

08-03-2022 14:49 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde op bord 2 met de zwarte stukken. Net zoals mijn laatste HSB-wedstrijd met DSC-H6 kreeg ik weer een Koningsgambiet tegen me. Puur uit principe kon ik natuurlijk de pion niet weigeren en ik viel terug op mijn inmiddels vertrouwde wapen van 3…Nf6. Mijn tegenstander was erg gretig om de pion op tactische wijze terug te winnen maar daarvoor kreeg ik een open h-lijn op zijn gerokeerde koning terug. Ik miste nog een tactisch detail waarmee mijn tegenstander nog in de partij had kunnen blijven, gelukkig miste hij die ook. Na een laatste onnauwkeurige zet van wit betekende de open h-lijn het einde van de partij. Ik ruilde dames en de mataanval die volgde was niet te stoppen. Na krap 20 zetten konden de stukken terug de doos in.

Volledige partij: https://lichess.org/study/BLqbLnge/mXCgYuRt

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lars Visser on 08-03-2022 at 18:52.

08-03-2022 15:08 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller