Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Historisch 3,5-3,5 gelijkspel voor DSC K2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Historisch 3,5-3,5 gelijkspel voor DSC K2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jazeker, u leest het goed. Met 3,5 punten heeft het 2e KNSB-team een gelijkspel in de wacht gesleept......

Door last-minute afmeldingen bij zowel DSC2 als bij ASC1 traden beide teams met 7 spelers aan. Gevolg was dat bord 4 leeg bleef en daar de reglementaire 0-0 als score werd genoteerd.

Doordat beide zeventallen vervolgens 2 winsten, 3 remises en 2 verliezen boekten werden de matchpunten gelijkelijk verdeeld.

Hieronder de ervaringen van onze spelers.

Timo:
Na de opening kreeg ik voor m’n gevoel een klein voordeeltje wat in de tijdnoodfase uiteindelijk een pion opleverde. Het bleek nog bijzonder lastig om die te verzilveren, vooral omdat m’n tegenstander goed weerstand bood. Uiteindelijk kon ik na uren hard werken en een onnauwkeurigheid van de witspeler toch het punt bijschrijven.

Pieter:
Ik mocht aantreden tegen de sterke speler Dinard van der Laan, net als in 2018 (toen ik schaakles kreeg) en in 2019 (toen ik hem mat zette). Deze keer mocht ik weer het punt bijschrijven omdat hij zijn koning te lang in het centrum hield en ik met een dame-tour (Dd1-h5-h6-g7xb7xc6) zijn stelling kon opeten.

Martin:
Ik speelde met zwart tegen Sander de Groot, een speler met vergelijkbare rating dacht ik. In mijn favoriete opening koos hij de variant met dameruil; iets dat niet vaak gebeurt. Objectief is het denk ik een van de betere varianten die je kunt kiezen, maar niet iedereen heeft er zin in. Sander blijkbaar wel, maar hij bereikte vrij weinig. Het nadeel voor mij is echter dat ik dan niet heel veel meer kan om op de winst te spelen. Ik had nog even de hoop dat ik iets sneller actief werd, en mijn torens op de c-lijn kon activeren. Maar die kon hij gewoon afruilen, en daarna was het helemaal niets meer. Een gesloten pionnenstructuur, waarin we beiden met onze stukken een enigszins zwakke pion moesten blijven dekken en dus vrijwel niks konden doen. Dus bood ik maar remise aan en zo was ik voor de verandering als eerste klaar.

Sander:
Ik mocht het met wit opnemen tegen Wouter Hennink (1895). Mijn tegenstander speelde een koningsindisch-achtige setup, waarin ik zijn 8. ... e5 beantwoorde met 9.dxe6. Hier dacht hij tot mijn verbazing lang na, en tot mijn nog grotere verbazing speelde hij 9. ... Lxe6 en niet het in mijn ogen veel consequentere 9. ... fxe6. Hierdoor ontstond een open stelling waarin ik iets beter stond. Ik won een pionnetje, maar dat was wel een geisoleerde dubbelpion en als zodanig weinig waard. Het lopereindspel waarin we uiteindelijk terecht kwamen was potremise.

Sofya:
Mijn partij begon een beetje moeizaam door een gedwongen vroeg e6, maar tegen het middenspel kreeg ik een geïsoleerde pion bij mijn tegenstander en wist goed wat stukken af te ruilen, zodat ik daar goed op kon spelen. Ergens verrekende ik me, zodat ik in plaats van een pion winnen bijna alles ging afruilen. Daarnaar kwamen we in een eindspel terecht met beiden alleen een loper en wat pionnen, maar hij net met een slechtere pionnenstructuur. In de analyse bleek dat het niet zo goed was als ik dacht voor mij, in de partij blunderde ik gewoon een pion weg, wat de partij ongeveer besliste. Na een zware heen een weer geschuif bleek mijn tegenstander alles netjes af te weten wikkelen naar een compleet gewonnen stelling.

Mark:
Mijn partij begon een half uur later omdat ik een route met een niet varende veerpont gekozen had. Ik speelde een niet veel gespeelde opening, en mijn tegenstander kende de scherpste variant een beetje, dus na 6 zetten stond mijn koning op e2 in ruil voor wat materiaal. 10 zetten later was dit nog steeds het geval. Mijn tegenstander kon geen beslissende zetten vinden en we hadden beiden nog minder dan 5 minuten over. Mijn tegenstand koos er voor niet mijn dame te winnen in ruil voor 2 paarden en een loper, en er ontstond een stelling waarin mat aan beide kanten dreigde. Helaas blunderde ik beide torens in 1 zet en kon ik opgeven. Het was en erg leuke tactische pot.

Lucien:
Na een zet of 15 dachten zowel mijn tegenstander als ik dat we er beter voor stonden en speelden we beiden voor de winst. Omdat de stelling tactisch ingewikkeld was en de resterende tijd steeds verder slonk besloten we in een complexe stelling eieren voor ons geld te kiezen en de vrede te tekenen.


Laan van der, D. (Dinard) 2260 Buzing, P.C. (Pieter) 2116 0 - 1
Kastelijn, A.M. (Twan) 1886 Bottema, T. (Timo) 2046 0 - 1
Jansen, N.J.A. (Norbert) 1999 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2022 ½ - ½
NO 0 NO 0 0R - 0R
Hennink, W. (Wouter) 1895 Gennip van, A.D. (Sander) 1813 ½ - ½
Groot de, S. (Sander) 1887 Glimmerveen, M.A. (Martin) 1880 ½ - ½
Dambrink, W. (Wouter) 1933 Breton, M.R. (Mark) 1651 1 - 0
Kuijl van der, A.A. (Alexander) 1934 Blanter, S. (Sofya) 1786 1 - 0
Gemiddelde Rating: 1971 Gemiddelde Rating: 1902 3½-3½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 09-02-2022 at 20:10.

06-02-2022 20:05 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 ASC 1 -DSC Delft 2 Ronde 6
1Laan van der, D. (Dinard)2260 Buzing, P.C. (Pieter)21160 - 1
2Kastelijn, A.M. (Twan)1886 Bottema, T. (Timo)20460 - 1
3Jansen, N.J.A. (Norbert)1999 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien)2022½ - ½
4NO0 NO00R - 0R
5Hennink, W. (Wouter)1895 Gennip van, A.D. (Sander)1813½ - ½
6Groot de, S. (Sander)1887 Glimmerveen, M.A. (Martin)1880½ - ½
7Dambrink, W. (Wouter)1933 Breton, M.R. (Mark)16511 - 0
8Kuijl van der, A.A. (Alexander)1934 Blanter, S. (Sofya)17861 - 0
 Gemiddelde Rating:1971 Gemiddelde Rating:19023½-3½

07-02-2022 15:01 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller