Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 speelt 5-5 tegen Spijkenisse ondanks Omicron
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

DSC-K1 speelt 5-5 tegen Spijkenisse ondanks Omicron Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ultrakorte samenvatting: zie titel

Uitslagen:

1. Rick Lahaye (2387) – Alexander Bruschke (1776) 1-0
2. Maurits van der Linde (2202) – Joost Michielsen (2395) 1/2
3. Daniël Zevenhuizen (2189) – Richard Oranje (2037) 1-0
4. Erik Both (2082) – Enrico Blees (2217) 1-0
5. Ansh Jakhari (2047) – Ted Barendse (2130) 1/2
6. Joey Brokaar (2019) – Gert Legemaat (2174) 0-1
7. Fabian van Buuren (2039) – Richard Ammerlaan (2119) 0-1
8. Wilmar Meijer (1993) – Bob Voogt (2057) 1/2
9. Richard Koopman (1807) – Vincent Klugstedt (1959) 0-1
10. Job Verheul (1859) – Lars Visser (2105) 1/2

Kort verslag:

Op 5 februari mochten we weer. Ondanks dat het aantal besmettingen de pan uitrijst wisten beide teamcaptains 10 man op te trommelen. Wel veel invallers natuurlijk. Op het laatste moment moest Joost van Ruitenburg afhaken (vrouw positief) maar wist onze teamcaptain last-minute ook dit gat nog te dichten door Alexander Bruschke in te zetten. Hulde voor IM Joost en extern wedstrijdleider Henrik! Voor de wedstrijd begon werden op terecht verzoek van Ted de tafels verder uit elkaar geschoven: ruimte zat in deze zaal. Tijdens de wedstrijd werden de mondkapjes veelvuldig op- en afgedaan zowel lopend als achter het bord. Onwennigheid alom. Hoe gevaarlijk is die Omicronvariant nou eigenlijk? Ook in verband met Long-Covid…. Aan bord 4 speelde de ons vertrouwde Erik Both…voor Spijkenisse! Wel even wennen maar voor KNSB-wedstrijden speelt hij nou eenmaal (nog) bij deze club. Naarmate de wedstrijd vorderde leek DSC op verlies af te stevenen maar gelukkig werd het uiteindelijk dus nog 5-5. Na afloop werd er door de meesten heerlijk en veel gegeten bij Zorba (de Griek). Met dank aan Richard O.

Persoonlijke impressies:

Bord 1 Alexander:
Op bord 1 was ik op het laatste moment opgesteld tegen ene IM Rick Lahaye. Hij had een paar maanden eerder mij een training gegeven, Rick speelde een scherpe variant die ik nog niet had gezien in het open Siciliaans, Na een rekenfoutje kreeg Rick een voordeel uit de opening in de vorm van een sterk veld ep e3 voor zijn paard. Het werd wel een scherp middenspel maar Rick won wel een loper en kort daarna ook de partij.

Bord 2 IM Joost:
IM Joost kwam enigszins onder druk uit de opening, Maar de zet Db5 loste alles op en leidde tot voordeel. Dit leidde uiteindelijk tot pionwinst in een toreneindspel, maar het was bepaald niet triviaal om verder te komen. Vlak voor de tijdcontrole koos Joost voor een interessant plan, maar het was helaas niet genoeg voor de winst. Remise dus.

Bord 3 Richard O.:
Na een aanbeveling gevolgd te hebben van een oude meester kwamen we in een soort Pirc terecht. Ik pakte een paar pionnen welke zwart terugwon met een spannende maar wel gelijke stelling. Door een enorme blunder verloor ik echter een toren door een simpele dubbele aanval. Mijn eerste nederlaag na 14 partijen op rij niet te hebben verloren.

Bord 4 Enrico:
Enrico nam erg veel risico met korte rokade in de opening, Onverstandig, want hij was daarna kansloos tegen de daaropvolgende koningsaanval en werd schitterend mat gezet.

Bord 5 Ted:
Ted kwam in een populaire variant in een ongeveer gelijke stelling terecht tot zijn jonge tegenstander een foutje maakte die hem een pion kostte. Er kwamen daardoor echter wel ongelijke lopers op het bord, wat winstkansen wel aanzienlijk beperkte. Omdat daarna de torens ook nog geruild werden, en zwart zich netjes verdedigde was ook hier de winst onmogelijk, remise dus.

Bord 6 Gert:
Ik heb mijn teamgenoten op het hart gedrukt een KORT verslag in te leveren dus moet ik me daar natuurlijk ook zelf aan houden.
Welnu, na een saaie afruilvariant in het Frans werd het toch een spannend positioneel gevecht. Ik won in het eindspel een pion en verzilverde dat voordeel. Dat punt was op het laatst hard nodig want daardoor werd het nog 5-5.

Bord 7 Richard A.:
Ik speelde een rustige opening waarna ik daarna vol voor mijn kansen op de damevleugel ging.
Mijn koning stond op de tocht, maar ik gokte erop dat ik daar niet in de problemen kwam. Achteraf gezien had ik dat redelijk ingeschat al miste zwart wel nog 2 goede zetten. In de partij ging het rap mis voor zwart en stortte zijn damevleugel helemaal in. 1-0.

Bord 8 Bob:
Bob had zwart in een Siciliaanse partij. Hij speelde zijn dame naar een riskant veld waarna wit een winstkans miste. Hij had een stuk kunnen offeren om de dame in te sluiten. In de tijdnoodfase in een scherpe stelling trapte Bob in een truc, waarna alleen wit nog winstkansen had. Er was een stelling ontstaan waarin wit een dame en 3 pionnen had en zwart 2 torens en 2 pionnen. Wit had 2 verbonden vrijpionnen, maar daar tegenover had zwart een toren op de 2e rij, de witte koning was afgesloten en zwart kon matdreigingen in de stelling brengen. Het was heel moeilijk te winnen, dus werd remise overeengekomen.

Bord 9 Vincent:
Vincent played in his debut at board 9 with the white pieces versus the experienced player Richard Koopman. After a solid opening from both players Vincent used a tactic in move 16 to gain a positional advantage to ultimately win a pawn. He achieved the win with another tactic with rook and bishop and earned the first point after 2,5 hrs.

Bord 10 Lars:
Lars kwam op bord 10 uit de opening compleet gewonnen te staan. Zijn tegenstander speelde een h3 anti-Marshall maar beging een bekende fout en stond zo op zet 11 onherroepelijk verloren. Aanvankelijk koos Lars een heel direct en sterk winstplan maar miste onderweg een zet van zijn tegenstander waardoor het voor zwart iets lastiger werd. Op zet 22 had Lars met een simpele combinatie de dame kunnen winnen, maar die kans miste hij. Toen was het ineens wit die met een extra pion kansen had op meer. Maar de witspeler bood met anderhalve minuut op de klok voor 14 zetten remise aan en Lars accepteerde.

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Legemaat on 06-02-2022 at 21:25.

06-02-2022 19:31 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller