Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 in Zwitsers gambiet ten onder tegen Promotie 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC-H2 in Zwitsers gambiet ten onder tegen Promotie 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op dinsdag 16 november mochten we aantreden voor onze eerste wedstrijd tegen Promotie H2. We hadden een paar afmeldingen, maar gelukkig waren Martin en Lars bereid om in te vallen. Ons team bestaat dit jaar verder uit een aantal usual suspects (Jouke, Willem-Jan, Wybe, ondergetekende) aangevuld met wat "nieuwe" gezichten (Jacco, Gert-Jan, Ana-Maria - zij was deze ronde nog niet aanwezig). Nadat we allen geslaagd waren voor de Coronacheck, konden we gaan zitten in de zaal. Keurig op 1,5 meter afstand en met een streng 'geen-toeschouwers' beleid, allemaal strikt conform de KNSB-richtlijnen.

De avond begon hoopvol. Lars won op bord 6 al snel een stuk in de opening via een 'klassiek Spaans valletje' waarbij de loper werd ingesloten. Wybe kwam op bord 7 ook al snel prettig te staan, en zelf stond ik op bord 8 ook al snel heel goed, doordat mijn tegenstander met een opmerkelijke manoeuvre Pg5-Pxf7 vrijwillig een paard en een loper gaf voor toren en pion. Gert-Jan (1) en Jouke (3) leken wat minder comfortabel te staan, terwijl de rest van de borden me nog redelijk in evenwicht leek, al leek er zich wel een plusje te ontwikkelen op het bord van Willem-Jan (4).

Inmiddels wist Wybe met een ouderwetse paardvork een volle toren te winnen, dus dat punt kunnen we alvast tellen. Lars' tegenstander spartelde ook nog wel door, maar het was duidelijk dat dat punt ook naar DSC zou gaan. Zelf kon ik als teamleider het goede voorbeeld geven door het eerste punt te laten noteren voor DSC: mijn tegenstander was de boel al een tijdje bij elkaar aan het houden; het was een relatief dichtgeschoven stelling, waarbij hij meer zwakke punten had dan ik. Met 2 paarden en lopers en een half open lijn die ik controleerde wist ik langzaam maar zeker mijn positie te verbeteren, en het was wachten op een fout van mijn tegenstander. Die fout kwam uiteindelijk toen ik een kwaliteit kon winnen, waarna ook direct nog een cruciale pion wegens een penning verloren ging - en toen zag mijn tegenstander geen mogelijkheden om de strijd nog verder door te zetten. 1-0 dus voor DSC.

Dit goede voorbeeld werd snel gevolgd door Wybe en Lars, die na enkele minuten ook met een punt in de tas de stukken weer in de beginstelling konden zetten, nadat hun tegenstanders door hadden dat Wybe en Lars niet voornemens waren een stuk voorsprong nog weer weg te geven.

Gert-Jan kwam ook rond deze tijd met een resultaat, alleen helaas was dit een nul. Dat resultaat kwam als volgt tot stand: "Met wit speelde ik een rustige opening en na een zet of 12 stond het gelijk. Ik besloot toen mijn zwartveldige loper aft te ruilen tegen het zwarte paard om een verzwakking in de pionnenstelling op de koningsvleugel uit te lokken. Dit bleek geen goede beslissing, zwart’s loper werd ijzersterk terwijl mijn paard erg passief was. Toen ik ook nog besloot mijn a-toren naar de e-lijn te spelen in plaats van de f-toren, bleek mijn pion op a2 niet te verdedigen. Toen de zwarte dame na a2, ook b3, c4 en d5 had opgegeten en mijn tegenspel op de koningsvleugel niet meer bleek te zijn dan een paar schaakjes, gaf ik op.
Tussenstand 3-1.


Daarna gingen we in de bar het einde van het Nederlands elftal kijken, nog mooi even beide goals meegepikt, en we konden daarna al liplezend genieten van de verfijnde analyses van de ongetwijfeld weinig briljante wedstrijd. Het bleef heeel lang stil en toen ik weer eens de zaal besloot in te lopen bleek de tijdnoodfase op alle borden bereikt te zijn. Martin (5) leek een stuk te verliezen, of had hij nog een schwindle om het terug te winnen? Dat was inderdaad zo, dus materieel weer gelijk. Probleem was echter hierbij dat hij wel mat ging binnen enkele zetten daarna.

Jouke stond al een tijd een stuk achter en volgens mij was dit een vrij kansloze nederlaag voor ons waar de hele avond niet veel heeft ingezeten. Stand nu 3-3, het wordt toch nog spannend. Maar Willem-Jan stond toch goed? En Jacco zou er nog wel een remise uit kunnen halen? Dat waren mijn hoopvolle gedachten, maar het bleek helaas wishful thinking. Willem-Jan stond een pion voor en won er in het eindspel nog eentje bij. Twee pionnen + loper tegen een paard. Maar het blijft tricky; zijn tegenstander offerde op het juiste moment een paard, die WJ niet kon nemen, want dan viel ook de andere pion. Even later ging die pion er alsnog aan.. remise dus.

En Jacco heeft de hele avond moedig gestreden om ons een mooi resultaat te geven tijdens zijn externe debuut, maar het mocht helaas niet zo zijn. Uiteindelijk kwam hij steeds iets minder te staan. De loper van de tegenstander bleek waardevoller dan Jacco's paard, en toen de toren's eenmaal goed binnenkwamen in Jacco's kamp, leek het onheil aanstaande. En inderdaad, het bleek niet meer te houden.

In Jacco´s eigen woorden: "Tegen de Engelse opening speelde ik mijn gebruikelijke opzet en kwam prima te staan. Ik vond een aantal keer echter niet de sterkste voortzetting, waardoor de partij ging lang gelijk op ging. Doordat ik veel tijd gebruikte (vanaf ong zet 35 zat ik al onder de 5 minuten bedenktijd), kwam ik onder druk te staan. Mijn tegenstander bleef goed spelen en het lukte me niet om de partij te keepen, alhoewel de partij tot zet 70 duurde. Verdiende overwinning voor mijn tegenstander, maar het blijft altijd zuur om in teamverband te verliezen."

Promotie scoort hiermee het beslissende punt en maakt daarmee het Zwitsers gambiet compleet. Het goede nieuws is dat we over minder dan 2 weken alweer een nieuwe kans hebben op een mooi resultaat. Dan komt DD2 naar ons Denksportcentrum en gaan we ons uiterste best doen om dan de punten wel in Delft te houden.

Promotie 21759DSC218804½-3½
Wichhart, M. (Maarten)1997Baas, G.J. (Gert Jan)19241 - 0
Jong de, S.F.C. (Sebastiaan)1837Heij, J. (Jacco)19111 - 0
Minnema, R. (Rens)1738Gosliga van, J.S. (Jouke)18691 - 0
Kooiman, S. (Stephan)1862Broek van den, W.J. (Willem-Jan)1870½ - ½
Guijt, E. (Erwin)1739Glimmerveen, M.A. (Martin)18971 - 0
Minnema, H. (Hans)1722Visser, L. (Lars)00 - 1
Matai, R.R. (Rudi)1618Evenhuis, W. (Wybe)18260 - 1
Brinkman, D.T. (Dirk)1560Drenthen, A. (Arjan)18630 - 1

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Tjerk on 21-11-2021 at 11:16.

17-11-2021 08:41 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Stephan Kooiman (Promotie 2) - Willem-Jan van den Broek (DSC H2), 16 november 2021, stelling na 50. ... Kd5

Ik had nog enkele minuten op de klok; bij wit was het nu secondenwerk. Er volgde 51. g4 e4+ 52. Ke2 waarna mijn koning via e5 naar de koningsvleugel wandelde alwaar hij een extra pion verorberde. Wit won er door een onnauwkeurigheid mijnerzijds vervolgens een terug. Uiteindelijk resteerde van alle pionnen slechts één zwarte pion welke enkele zetten later door het vijandelijke paard geslagen kon worden: een jammerlijke remise.

17-11-2021 15:36 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals door Arjan al vermeld won ik een stuk in de opening op klassieke Spaanse wijze. Na een ondoordacht d4 raakte wits loper ingesloten op b3. Het resultaat was dat ik een loper voor twee pionnen won. Ondanks dat mijn tegenstander de zetten na het verliezen van zijn loper veel tijd gebruikte om nog te proberen iets van tegenspel te zoeken was de partij vrij eenvoudig uit te schuiven voor mij.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 17-11-2021 at 23:12.

17-11-2021 22:52 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Arjan en de anderen, bedankt voor dit uitvoerige verslag.
Maar ik heb wel een verzoek: zouden voortaan ook de achternamen vermeld kunnen worden? Anders weet ik vaak echt niet over wie het gaat. Bijvoorbeeld Wybe, is dat Wybe Sierksma?

20-11-2021 11:12 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie dat er een tabel is toegevoegd. Bedankt!

21-11-2021 09:45 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller