Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H3 pleegt broedermoord op DSC-H5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC-H3 pleegt broedermoord op DSC-H5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de externe competitie van de HSB stond in 2B de onderlinge strijd tussen DSC-H3 en DSC-H5 op het programma. Gezamenlijk eten vooraf tussen beide teamleiders, en de speculaas die Herman Zonderland (teamleider van het vijfde) vooraf uitdeelde waren typerend voor de gemoedelijke sfeer waarin deze wedstrijd gespeeld werd. Al leek het met een 7½=½ overwinning toch meer op broeder moord.

Op papier was het een uitgemaakte zaak: DSC-H3 zou op alle borden (behalve op bord 1) een groot to zeer groot rating­overwicht hebben, en het was voor het vijfde te hopen op een paar spelers die boven zichzelf uit zouden schieten, om het spannend te maken.

Op bord vijf leek het daar ook zeker op: René Poots was bezig Rob Smits van het bord te drukken. Op bord zes kreeg Simon Dirkse ook goede kansen door onnauwkeurig spel van Corniel Nobel, en op bord 1 bleef Tjerk Albregtse de gehele partij goed partij geven. Tot slot had Edgar Huisman in de afwikkeling die Alexander Bruschke koos ook een goede kans.

Maar, en daarin was de analyse van René Poots vooraf al heel raak: het moest mee zitten op te veel borden. En dat gebeurde uiteindelijk niet. Rob vond het gaatje toen René verslapte, Simon Dirkse gaf ik een stuk weg, en ook Edgar Huisman lukte het niet. Alleen Tjerk bleef in tijdnood in een ingewikkeld eindspel op de been, en voorkwam een clean sweep.

Op de andere borden was het sowieso eenrichtingsverkeer. Nu maar hopen dat DSC-H3 deze goede start kan voortzetten, en DSC-H5 zich tegen de overige tegenstanders kan herpakken. Het seizoen is immers nog lang.

Gedetailleerde Uitslag:

 DSC H31790-DSC H515677½-½
1Jouke van Gosliga1869-Tjerk Albregtse1809½-½
2Lars Visser--Jan van de Donk17081 - 0
3Alexander Bruschke1779-Edgar Huisman15521 - 0
4Arnt Veenstra1761-Lito van Reede15021 - 0
5Rob Smits1807-René Poots15551 - 0
6Corniel Nobel1765-Simon Dirkse14401 - 0
7Brent van Dusseldorp1758-Arzhang Davazdahemami14841 - 0
8Ahmad Diab Diaz--Herman Zonderland14881 - 0

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Martin on 11-11-2021 at 16:39.

09-11-2021 11:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht invallen op bord 2 tegen Jan van de Donk. Wij hadden elkaar al eerder in het seizoen ontmoet bij de interne en omdat ik weer wit had had ik een goed idee wat Jan zou spelen. Ik had na onze vorige partij in de analyse achteraf een interessant idee gezien in de opening en ik besloot daarom voor de partij nog een uurtje te besteden aan het kijken naar een paar grootmeesterpartijen in die voor mij nieuwe variant.

Ik kreeg inderdaad mijn voorbereiding op het bord, we springen in op zet 14 van zwart.



Jan speelde 14.Pf5? Het probleem is dat na 15.h6 0-0-0 16.h7 Th8 17.g4 Nfe7 18.Lg2 (zie onderstaand diagram) de zwarte toren op h8 daar nooit meer vandaan zal komen en de zwarte stukken in het algemeen weinig velden hebben. Van dynamisch spel, waar zwart in deze opening voor speelt, is geen sprake. Beter was 14.0-0-0 15.h6 Tg6! 16.h7 Th8 wanneer de zwarte toren op de g-lijn een goede indruk maakt. De stelling is nog steeds gecompliceerd maar zwart heeft goed spel.



We maken een klein sprongetje naar de twintigste zet van wit. Zwart heeft 19.Tb1 met Pd5 beantwoord.



20.Nxd4 Nxf4 21.Lxf4 Txd4 22. De3 was natuurlijk een optie maar de resulterende stelling is een stuk minder aantrekkelijk dan wat er nu op het bord staat. Ik heb hier ~25 minuten besteed aan het vinden van de juiste zet en het juiste plan. Keurig volgens de uitspraak "long think, wrong think" speelde ik vervolgens 20.De4?. De dame staat op e4 slechter geplaatst dan op d3 omdat ze ineens kwetsbaar is voor tactische grapjes met een zwarte loper die naar c6 komt. 20.Kf2 was een gezonde zet die ik ook overwogen had maar de gedachte dat ik "íets moest doen" hield me af van normale verbeteringszetten. Met een nuchter oog is het natuurlijk logisch dat wit even tijd kan nemen om zijn stelling te verbeteren, zwart heeft geen (goede) actieve plannen.

Na de partijvoortzetting 20.De4 Pde7 (20..Pb6! was een sterke optie voor zwart. Zijn stukken komen dan op goede velden terecht en een groot deel van het witte voordeel is weg) 21. a4 Pd5 22.La3 Pe3 komen we in de volgende stelling.



22.. Pe3 kwam op het bord en ineens zag ik dat ik een grote fout had gemaakt. Mijn intentie was om Lf3 te spelen. Maar ik dacht dat 23.Lf3 d3? een probleem was vanwege 24.cxd3 Nc2+ Kf2 Pxa3. Ik had gemist dat na 23..d3 ik gewoon 24.Dxe3 had met een eenvoudig gewonnen stelling. Een geluk bij een ongeluk zo blijkt want de computer liet later zien dat 23.Lf3 faalt op 23..Pxe5! wanneer 24.fxe5 Lc6 ineens een flink zwart voordeel is! Wit moet dan 24.Dxe5 of Dxb7+ spelen en in dat eindspel is het toch echt zwart met een klein plusje.

Door mijn geluk bij een ongeluk speelde ik 23.Ld6 en ik verwachtte 23..Pxg2+ 24.Dxg2 Txd6 25. exd6 Dxd6. Achteraf was mijn tegenstander het met mij eens dat Pxg2+ een goede inclusie was geweest. Grappig is dat de computer het daar volstrekt mee oneens is en erop staat dat de partijvoortzetting het beste is wat zwart heeft.

23.Ld6 Txd6 24.exd6 Dxd6 25.Lf3(diagram)



Na 25..a6 26.Kf2 f5. 27.gxf5 Pxf5 28.Tbg1 Nfe7 (Lf7 was wellicht iets weerbarstiger) 29. Tg7 Kd8 was ik binnen op de zevende rij en dat luidde het begin van het eind in.



30.Td1 Pf5 31.Txb7 Ld7 32.Tg1?! Txh7? (diagram) (32..Nce7 was de enige zet om niet direct te verliezen)



en na 33. Tg8+ Ke7 34. Dxc6 won ik een stuk en een paar zetten later gaf Jan op.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 10-11-2021 at 15:30.

10-11-2021 14:21 Lars Visser is online Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Deze competitie had ik al eens met wit tegen Simon gespeeld. Ik kwam toen zeer sterk uit de opening, stond op winst, vergooide al mijn kansen om in zijn tijdnood toch nog het volle pond binnen te halen. Maandag gebeurde eigenlijk het zelfde.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-11-2021 20:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller