Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 geeft koppositie uit handen in spannend gevecht tegen LSG 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC-K1 geeft koppositie uit handen in spannend gevecht tegen LSG 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 2 ronden stonden wij met het eerste ietwat verrassend bovenaan. De match tegen LSG2 was daardoor het topduel van Klasse 1B. Dat beloofde een spannende match te worden. Hoewel LSG2 bijna voortdurend voor stond, was het tot het laatste moment spannend. Sterker nog, Bob had op studieachtige wijze het punt en gelijkspel binnen kunnen slepen, maar dat was met zo weinig tijd erg moeilijk te vinden. Er resteerde een nipte nederlaag van 4,5-5,5.

Hieronder staan de verslagen per partij.

Ted:
Ik vergiste me in de opening, en had na 10 zetten al geen wit voordeel meer. Daarna op controle gespeeld en na n zet of 25 ging mn tegenstander akkoord mët een zetherhaling.

Jan:
Ik werd in een scherpe opening afgestraft voor mijn gebrekkige theorie kennis, en mijn tegenstander haalde daarna overtuigend de winst binnen

Richard A:
Ik speelde met wit voor het eerst de Trompowsky. Wel heb ik het al heel vaak op internet gespeeld met snelschaken. Zwart speelde of de 2e zet f6 en ik wist dat dit link voor wit kan zijn als je de loper dan op h4 zet. Zoals het nu ging kreeg zwart wat meer ruimte. Hij moest echter wel uitkijken dat zijn opgerukte pionnen niet zwak werden. Hij bood daarom ook remise aan. Omdat ik toen dacht dat het allemaal wel OK stond nam ik dat met nog een kwartier op de klok voor nog 20 zetten aan.

Ricardo:
Ik speelde met zwart Hollands, mijn tegenstander regeerde met 2. Pc3 en Lf4 rustig maar solide. Na een relatief rustige opening stond wit heel de tijd wat comfortabeler, ik dacht in het middenspel door een handige tussen zet volledig gelijkspel te creëren. Niets bleek minder waar, na een geforceerde zettenreeks kwam ik in een zeer passief eindspel terecht. Nadat ik mijn laatste kans op actief spel had gemist werd ik vakkundig weggeschoven en haalde mijn tegenstander het volle punt binnen.

Gert:
Ik kwam met zwart probleemloos uit de opening. Daarna kreeg ik door een sterke opmars op de damevleugel positioneel voordeel, maar hij verdedigde stug en sterk. In de tijdnoodfase miste ik een waarschijnlijk winnende zet maar vermeed ook een verliezende afwikkeling. Remise.

Dennis:
In een Sveshnikov haalde Dennis 2 zetten door elkaar waardoor hij op zet 13 vast stond. Een half uur in de denktank leidde tot 13... b4!? waar wit direct verkeerd op reageerde met cxb4? Dennis greep onmiddellijk het initiatief door het centrum open te breken. Dat ging ten koste van 2 pionnen, maar met de koning in het midden was het een angstige situatie voor wit. Vriendje Stockfish wist wel raad met de stelling (-4), maar Dennis koos met 25... Tb4?! voor het verkeerde plan. Er resulteerde door nog een fout een gedwongen dameruil wat leidde tot een gelijk eindspel waar Dennis nog wel wat probeerde, maar het mocht niet meer baten, remise.

IM Joost:
Ik trof een beter voorbereide tegenstander in het Slavisch. In een betere stelling koos wit een ongelukkig moment om te rokeren. Hierdoor kon ik h5 spelen en had ik prima tegenspel. In de schermutselingen erna ging ik in op een afwikkeling naar een eindspel met een pion meer, tegen witte compensatie. Het bleek moeilijker te spelen dan ik dacht, en na een ongelukkige stukkenruil stond ik eerder minder. Koppig ging ik ook nog een zetherhaling uit de weg, dit was helaas niet meer verantwoord, met een harde 0 tot gevolg.

Richard O:
In de op de club inmiddels bekende wiijze had ik al snel de gewenste opstelling bereikt welke vorige keer ook al een punt opleverde. Peter Passenier gebruikte tussen zet 4 en 7 heel veel tijd waardoor hij het complexe middenspel haast moest maken. Ik had een h pion gewonnen en danes geruild. Peter gad compensatie door een stevig centrum en loperpaar. Nadat hij zijn centrum verzwakte door op f4 te ruilen kon ik de zwakke pion op b5 vaak genoeg aanvallen en stond klaar om een 2e pion te winnen. Peter blunderde toen zijn centrum weg. Na Pxe6 ( Dit beest was via c3,e2, c1, b3,a5,b3,d4 omgespeeld) was het klaar want zwart verloor 2 pionnen en stond er 3 achter met uiteindelijk beiden een Toren en ongelijke lopers. Ik wikkelde af naar het eenvoudig gewinnen ongelijke loper eindspel. Waarna Peter opgaf.

FM Joost:
FM Joost speelde op bord 2 met wit tegen FM Michiel van Wissen, oud-clubkampioen van DSC. Michiel gebruikte op de eerste zetten van de Trompowski vrij veel tijd. Hij koos ervoor een paard tegen paard i.p.v. tegen de loper te ruilen waarna Joost met gelijke stukken een klein plusje had. In het middenspel lukte het niet een pion te winnen, maar wel kreeg Joost na wat afruil een vrije b-pion ten koste van het loperpaar. In tijdnoodfase bracht hij deze naar b6, maar kwam wel zijn koning licht op de tocht in een complexe stelling. Michiel forceerde dameruil, maar bleef last houden van de b-pion. Joost won hierna de g-pion ten koste van paard tegen loper. In het ongelijke lopereindspel bleken wits vrije B- en G-pion (tegen zwarts E-pion) ver genoeg uit elkaar te staan om de winst binnen te slepen.

Bob:
Bob wist met een truc materiaal te winnen. Hij speelde het wat onhandig en kwam in moeilijkheden terecht, maar wist toch een gewonnen eindspel te bereiken. Daarin net niet de winnende voortzetting gezien, dus werd het remise.

Gedetailleerde uitslag:

 DSC12181-LSG 221854½-5½
1IM Joost Michielsen2400-FM Raoul van Ketel22370 - 1
2FM Joost van Ruitenburg2309-FM Michiel van Wissen22551 - 0
3Dennis Ruijgrok2290-Alexander Polak2205½-½
4Richard Ammerlaan2122-IM Eelke Wiersma2261½-½
5Gert Legemaat2199-Kedem Gutkind2163½-½
6Richard Oranje2019-Peter Passenier21571 - 0
7Jan Bosma2070-FM Martin Roobol22750 - 1
8Ted Barendse2152-Jorgen Henseler2067½-½
9Ricardo Slaa2183-Jan Hellenberg20560 - 1
10Bob Voogt2062-FM Wim Heemskerk2170½-½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Martin on 10-11-2021 at 12:24.

08-11-2021 18:09 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller