Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 verslaat Blerick met 7-3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

DSC-K1 verslaat Blerick met 7-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC – Blerick

Eindelijk was het DUWO denksportcentrum weer het decor voor een heerlijke KNSB-middag. Wat heeft dat lang moeten duren zeg! Het 1e team trad na de goede start in Nijmegen nu aan tegen Blerick. Een Nederlands team, maar de voertaal daar is Duits. Mijn tegenstander gaf aan 3 uur te hebben moeten reizen om in Delft te komen. Ik was blij dat we thuis speelden tegen dit team!

Even na 1 barstte het geweld los. Het werd een middag waarop alles weer onze kant op viel. Dennis veegde snel de vloer aan met zijn sterke tegenstander en die achterstand kwam Blerick niet meer te boven. Jan en IM Joost wonnen en de oranje Richard deelde helemaal een vreselijk pak slaag uit. Tel daar een bak remises bij op en er was weer sprake van een ruime zege, 7-3!! Zie hieronder kort de opmerkingen van de hoofdrolspelers zelf.

Bord 1 (Matthieu)
Ik zal niet de enige zijn voor wie het ritme van een schaakdag weer even wennen was. Sowieso was het pas vrijdag dat ik nog even snel de “uit of thuis” en “12 of 13u” vraag stelde. Het plan was om in ieder geval te kijken wie er in het team speelde. Het moest anders zijn. Peuterzaken en een vroege wekker in combinatie met nog wat werk. Tja. Gelukkig kon ik bij de Jumbo nog een warm kaasbroodje scoren voor de wedstrijd begon.

Het een en ander is niet bedoeld als klaagzang. Ik heb ondertussen denk ik meer begrip voor die oude lui waar ik vroeger fris en voorbereid tegen aanschoof en vrolijk de voorbereiding op het bord liet zien. De rollen zijn omgedraaid en dat bleek in de partij vandaag. Waar mijn tegenstander vrolijk theorie en standaard plan op het bord smeet was ik tijd aan het verbranden met aandacht voor nuances die ik misschien was vergeten. Of toch niet. Het is die twijfel die je de kop kost. Zelfs al ben je scherp in de berekening dan verlies je op tijd in het moordende 1u30 tempo. Maar dat is niet het einde. Vandaag niet in ieder geval.

Mijn tegenstander, FM Marcel Harff (2357), startte met 1.c4. Ik had de avond ervoor al besloten dat ik de zaken simpel moest houden. Voor mij betekent dat het houden bij de dingen die ik begrijp (en dat is niet heel veel helaas) en niet iets nieuws moet gaan proberen. In mijn geval komt dat dan neer op d4, c4 of Nf3 beantwoorden met d5, e6, Nf6, Be7 en 0-0 gevolgd door b6, Bb7 en het liquideren van het centrum.

1. c4 e6 2. Nf3 d5 3. g3 Nf6 4. Bg2 Be7 5. O-O O-O 6. b3 b6 7. Bb2 Bb7 8. Nc3 dxc4 9. bxc4 c5 10. e3 Nc6 11. Qe2 Qc7 12. d3 Rfd8

Ik had deze variant in 2009 (!) een keer op het bord in Dos Hermanas (online) tegen Szemetan. Toen zette ik zonder enige ervaring, in een snelschaakpartij, de stukken op de verkeerde plekken. Ik heb er toen één keer serieus werk van gemaakt. De conclusie was simpel:
- De toren op f8 hoort op d8
- Het paard op f6 heeft als antwoord op het thematische g4-g5 de route Nf6-e8-d6-f5
- De toren op a8 volgt de toren op a1
- Zwarts plan is altijd a6+b5, als dat lukt staat hij beter
- Wit speelt dus a4, dan komt een paard op b4 en kan de druk op d3 opgevoerd worden

13. Nb5 Qc8 (5 minuten kwijt aan de vraag of b8 zou uitmaken)
14. Rfd1 a6 15.Nc3 Qc7 (10 minuten kwijt aan de vraag of ik voordeel kan halen uit Nb5-c3 door de dame op c8 te laten staan)
16. Rab1 Rab8 17. Ba1 Ba8 (20 minuten kwijt aan de vraag of Na7 of Ba8 eerst – beide zijn gespeeld, beide prima)
18. Ng5 h6 19. Nge4 Ne8 20. a3 Na7 21. Qc2 b5 22. Ne2 Bc6 (Cruciaal moment. Zwart staat beter en moet nu een plan vinden om zijn voordeel uit te breiden. Helaas geeft de klok 20 minuutjes aan. Ik besluit direct het rekenwerk …a5 of …b4 of …Nc8 over te slaan en te gaan voor een simpel plan naar een gelijke stelling.)
23. Rdc1 Qd7 24. cxb5 Nxb5 25. Nxc5 Bxc5 26. Bxc6 Qxc6 27. Qxc5
Qxc5 28. Rxc5 Nxa3 29. Rxb8 Rxb8 (Dit eindspel had ik “gezien” bij het spelen van Qd7. Zwart staat nu officieel iets slechter, maar moet geen enkel probleem hebben bij het varen naar de remise haven.)
30. Be5 Rb5 31. Rc8 Rxe5 32. Rxe8+ Kh7 33. Ra8 Ra5 34. Nd4 Nb5 35. Nxb5 Rxb5 36. Rxa6 (Dergelijke eindspelen zijn bijna altijd remise. Zwart verliest weleens zoals in Kasparov-Piket, maar dat was Piket zijn eigen schuld. Ik durf te zeggen dat ik het beter had gedaan. Oneerlijk natuurlijk – ik heb geleerd van zijn fouten)
Rd5 37. Ra3 g6 38. h4 h5 39. Kg2 Kg7 40.e4 Rd7 41. Kf3 e5 42. Ke3 f6 43. f4 Kf7 44. Ra5 Ke6 45. Ra8 Kf7 46. f5 gxf5 47.
exf5 Rb7 en de rest is niet meer interessant. Remise.

Ik sloot de middag af met een biertje bij de bar. Het hele QR gebeuren werd gelukkig behandeld met het respect dat het verdiend. Toen ik een half uur later wat pizza’s ophaalde bij de lokale pizzeria bleek het QR gebeuren daar ook op waarde geschat werd die het heeft en kon ik probleemloos gebruik maken van de sanitaire voorziening. Zo zat alles min of meer mee en bleek de wereld toch weer wat mooier dan dat ik had gedacht. Smaakt naar meer.

Bord 2 (Dennis)
In een Panov offerde zwart een pion op b7 dat in soortgelijke stellingen normaal is. Echter was na 10....Pa5? 11. Da6 gelijk elke vorm van compensatie verdwenen. Zwart besloot de stelling daarom gelijk open te breken d.m.v e5 met hoop op tactische complicaties. Het resulteerde echter in een tweede gezonde pion voorsprong voor wit gevolgd door geforceerd dameruil. Zwart hield het toen maar direct voor gezien, wederom een punt voor Dennis. 1-0.

Bord 3 (FM Joost)
Op bord 3 met zwart kwam Joost via zetverwisseling in een 2-paardenspel terecht. Daarbij koos hij voor een zijvariant waarvoor zijn tegenstander Eugen Heinert veel tijd gebruikte. Joost kwam ten koste van wat zwaktes een pion voor die hij later teruggaf voor activiteit. Helaas blunderde hij even later nog een pion weg door het overzien van een tactisch grapje. Bleef over een eindspel van toren en 2 paarden met 5 tegen 4 pionnen. Na een paarden afruil in tijdsnood verdubbelde Joost Eugens pionnen op de damevleugel en kwam zijn toren binnen. Na het afruilen van enkele pionnen op de koningsvleugel was Joost op tijd om op de damevleugel om de b-pionnen tegen te houden. 1/2 - 1/2

Bord 4 (IM Joost)
IM Joost experimenteert dit seizoen met wat nieuwe openingen, met als resultaat dat hij op zet 4 al out of book was. Helaas koos hij gelijk niet de kritieke voortzetting, er kwam wel een interessante stelling op het bord. Hier koos hij het verkeerde plan, waarna zwart beter kwam te staan. Om zijn voordeel uit te buiten offerde zwart een kwaliteit voor een potentieel vernietigende aanval. Eigenlijk ging IM Joost pas vanaf hier goede zetten doen: hij schatte juist in dat het zijn beste kans was om op het offer in te gaan, vond de juiste verdediging en sloeg toe toen zijn tegenstander het spoor bijster raakte: 1-0

Bord 5 (Jan)
In deze partij lapten beide spelers de schaakprincipes aan hun laars.

"Beweeg hetzelfde stuk niet meerdere keren in de opening".
Maar zwart stond na 7 zetten, waarvan 4 met hetzelfde paard, een pion voor in een licht betere stelling.

"Ontwikkel je stukken".
Maar wit besloot om h4-h5-h6 te spelen, terwijl zijn stukken nog niet goed stonden.

"Breng je koning in veiligheid".
Maar er is niet gerokeerd in dit potje. Wel had zwart zijn koning omringd met maar liefst 8 stukken, op def678. Het leek wel op stratego.

Uiteindelijk kwam de tijdnood en bleek zwart scherper dan wit (die een kwaliteit verloor en op zet 22 te laat zijn klok indrukte). 0-1

Bord 6 (Gert)
Gert speelde zijn geliefde systeem (de shuffle: Lc4-a3-La2) dit keer tegen de Moderne verdediging (1...,g6). Er ontspon zich een in alle fasen boeiende strijd. In de tijdnoodfase wist hij via een pion- en stukoffer een gevaarlijke aanval over de g-lijn te lanceren. Dit leek beslissend maar zijn opponent kwam met een fraai tegenoffer. In het eindspel wist zijn oppo dankzij een reeks nauwkeurige zetten de remise veilig te stellen.

Bord 7 (Bob)
In een aangenomen damegambiet leek de tegenstander van Bob een klein overwicht te hebben, maar na een paar handige ruilzetten bleef het evenwicht gehandhaafd en na 25 zetten werd remise overeengekomen.

Bord 8 (Richard Oranje)
De oranje Richard op bord 8 trof een van de Duitsers. In Richards eigen variant waarin in een soort Draak de witte Dame vroeg op avontuur ging had wit klein voordeel door de zwakke zwarte velden. Na een wit pionoffer kwam zwart verder onder druk te staan en ging in de fout. Na zwarts toren e6 speelde ik g4.

Bord 9 (Richard Ammerlaan)
Na een zonnige vakantie in Portugal heb ik eindelijk mijn debuut mogen maken voor Delft. Zondermeer de grootste club waar ik ooit voor gespeeld heb en zoals ik had verwacht ook een zeer gezellige club met een goede bar, ik hou namelijk wel van een speciaal biertje.

Ik probeerde ook vandaag weer geen theorie op het bord te krijgen en dat lukte redelijk. De Russische opening ging gelijk op en na wat rare zetten (de computer vond ze minder raar) stond ik ongeveer gelijk. Nadat wit een lelijke verminking (dubbelpion op f2 en f3) toeliet stond zijn koning wat onveilig. Ik dacht dat ik veel beter stond maar mijn computer vind het allemaal wel meevallen voor wit. Ik kwam er dan ook helemaal niet doorheen en in het eindspel zag ik allemaal ellende op me af komen. Die ellende bleef gelukkig uit en ik scoorde dus een halfje in mijn eerste wedstrijd voor Delft.

Bord 10 (Ted)
Komt er ooit een punt dat genoeg genoeg is? Dat je ambitie om bijv. de in en outs van een schaakopening te leren spelen kleiner wordt dan het inzicht dat dat in dit leven niet meer gaat gebeuren? Het is nog te vroeg om dat te zeggen.
Wel moest ik na de opening van gisteren concluderen dat:
- Ik de theorie (uiteraard) vergeten was, en
- Mijn begrip van (o.a.) deze openingsvariant ver, ver, ver beneden grootmeesterniveau verwijderd is (dat wist ik langer).

Ik zat dus na zo’n 15 zetten tegen een stelling aan te kijken waarin ik alleen maar goede plannen voor zwart zag, en dat is geen prettige constatering als je wit hebt. Omdat mijn tegenstander ook nog een geduldig type was, die – zo leek het - heel zorgvuldige zetjes deed en geen enkel positioneel risico wilde lopen had ik het gevoel dat ik op eieren moest lopen. Toen na zo’n 40 zetten bleek dat ik geen eierschalen gebroken had bood mijn tegenstander in potje-remisestelling remise aan. Dat nam ik - na overleg met onze captain - aan. De analyse achteraf met mijn – zo bleek - Australische tegenstander was bijzonder prettig.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Ted on 11-10-2021 at 11:19.

11-10-2021 08:53 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

aangezien de helft van mijn verslag is weggevallen hier het vervolg
Erg link op het oog , omdat zwart met DC6 en Lb7 een batterij had staan richting g2 en h1 had staan. Deze batterij werd onderbroken door het paard op d5 wat graag naar e7 zou gaan met vork op dame ne koning.

code:



Na g4 raakte mijn tegenstander zijn paard aan op f5 wat aangevallen stond door g4 (hij wilde Pe7 spelen maar bedacht zich met paard in de hand) en speelde Pd4. Die kon ik gratis slaan maar had een nog betere zet , Txe6 ! Zwart kon deze toren op 4 manieren terugslaan maar allen verloren of door dameverlies of door mat. De Duitser probeerde nog een truc met DC5 , als paard d5 nu weg zou gaan zou het mat zijn met Pe2.
Echter met Pe7 schaak werd een spectaculair geforceerd mat in 7 ingezet. 1 Pe7 + kf6 2 Df6+Kh6 3 Pg8 + Txg8 4 Dh4+ Kg7 5 Tg6x+
en na Kh8 en Df6+ was het mat in1 en gaf zwart op.

This post has been edited 10 time(s), it was last edited by Richard on 19-10-2021 at 08:36.

13-10-2021 14:05 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
aangezien ik geen idee heb hoe een diagram te posten met zetjes , kan ik partij nar iemand mailen/appen die dit toe kan voegen?


Ik heb even een korte handleiding in elkaar geflanst, zodat je zelf kan leren hoe je dit doet. Het is nog niet perfect, maar ik zal binnenkort eens kijken of ik het nog kan verbeteren.

Handleiding: hoe deel ik mijn partij op het DSC Forum?

13-10-2021 16:45 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller