Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2003-2004 » DSC 2 verliest van Souburg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC 2 verliest van Souburg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2 verloor van Souburg 3½-4½.

Winst voor Kees, Marisca en Patrick, remise voor Dolf terwijl Pieter, Arend, Joram en Jan Willem de punten bij de tegenstander inleveren. Hierbij zijn de kampioenskansen definitief tot nul gereduceerd en is het seizoen voor het 2e zo ongeveer afgelopen.

Mijn eigen partij: ik speel met wit tegen Pim Uytdewilligen (1843). In een Ben-Oni speelt hij zijn dame vroeg naar d7 en helpt daarbij de coordinatie van zijn stukken om zeep. Aangezien ik veel beter ontwikkeld ben, wordt hij snel in de verdediging gedrukt. Hij probeert met b7-b5 tegenspel te krijgen, maar zijn halfopen b-lijn weegt niet op tegen mijn halfopen a-lijn en ik win een pion. Vervolgens afgewikkeld naar een beter tot gewonnen eindspel. In zijn tijdnood versnelt hij het einde door zijn toren weg te blunderen." einde draad baseman.

Het wedstrijdverloop bekeken hebben we weer eens kostbare matchpunten verspeeld. Pieter op bord 1 liet ergens een Toren instaan, Arend op bord 4 vertelde mij dat hij zeer goed stond maar zoals zo vaak verknalde hij het weer. Kees speelde weer zoals we hem kennen, rustig strategisch en winnend. Hoe Patrick won staat hierboven en Marisca won redelijk eenvoudig.
Hoe Janwillem verloor weet ik niet. Toen ik voor het laatst naar zijn stelling keek zag het er remiseachtig uit, maar toch verloor hij. Misschien kan Jan Willem hetzelf verklaren.

En ikzelf aan bord 5, een echte draak. Stond zo goed dat ik teveel tijd besteedde aan de mooiste variant, kwam zwaar in tijdnood (er was natuurlijk geen mooiste variant!!), uiteindelijk wel 2 pionnen won maar vergat in tijdnood de winnende zet te doen. Speelde daarna alleen maar slechte zetten, eerst mijn dame op een slecht veld, dan mijn loper en dan geef ik mijn loper en pionnen weg. Uiteindelijk de Tijdnood gehaald in een verloren stelling, maar heb dan het geluk dat mijn tegenstander bij de stand 3 - 4 gaat voor de matchpunten en remise aanbied.

gedetailleerde uitslagen:
code:




07-03-2004 21:53 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

kampioenskansen? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben wat minder optimistisch dan Dolf.
Ik heb 5 jaar geleden ook eens een jaar in het tweede gespeeld, en ten opzichte van dat team worden er dit jaar meer 'unforced errors' gemaakt. Tegen Bergen op Zoom en tegen Terneuzen had het ook anders kunnen aflopen: in beide gevallen was 4-4 eerlijker geweest. En nu zat het dus een keer een beetje tegen. Dat is eerlijk.
Mijn hoofd stond een week even helemaal niet naar schaken. En ik kreeg weer de sterkste tegenstander. Maar zie: twee minder gebruikelijke zetten van mijn tegenstander in een onschuldige opening en mijn 10e zet won op slag. Ik zal het vanavond laten zien. Het is nog erger dan het eruit ziet. Alle voor de hand liggende zetten winnen, en een alternatief dat ik tijdens de partij bekeek wint ook overtuigend. Mijn tegenstander had een ander alternatief voor me, nog mooier, en dat wint ook overtuigend. Vreselijk voor de verdediger. Mijn 294e partij in de KNSB was de meest overtuigende overwinning van alle.
Ik had rustig de tijd om de andere partijen te bekijken. Alleen De Baas speelde lekker: druk, pionwinst, en in tijdnood een vorkje. Hij is op weg naar het eerste, wed ik. Marisca werkte goed, en Dolf hield het hoofd koel toen hij in vliegende tijdnood een stuk verpatste.
Kampioenskansen? Waartoe? Met het team in deze vorm hebben we in de tweede klas niets te zoeken.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

08-03-2004 09:23 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

team geest Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen zaterdag ben ik twee maal in het denksportcentrum geweest om de wedstrijden te aanschouwen. Wat ik heb gezien waren hard werkende schaakvrienden uren achtereen om zijn of haar tegenstanders te overwinnen. Dat de een dat gelukt is en de ander niet zal duidelijk zijn. Ik proef wat minder teamgeest...ook niet in de commentaren...en dat zou best eens kunnen helpen om het net niet om te zetten in net wel....denk daar eens over na!

08-03-2004 10:29 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hm bergen op zoom, daar was ik bij,
wat ik me er van herinner waren degelijke remises van Kees, Dolf, en de Bas, (relatief) eenvoudige overwinningen van Joram en Henrik, een dubieus eindspel van Arno, en dan een overwinning van Jan-Willem waar ik me niks van kan herinneren. Van wat ik me er van herinner moet het punt dat volgens Kees dus niet verdiend was zitten in de partij(en) van Arno en of Jan-Willem?

Kees kan mij hierin vast meer duidelijkheid verschaffen!

(Dit is puur gebaseerd op mijn geheugen, so correct me if i'm wrong!)

09-03-2004 13:33 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hrm, Bergen op Zoom, daar was ik ook bij.

Ik had zelf een gewonnen eindspel dat ik door een verkeerde torenzet eigenlijk vergooide. Maar toen hadden we al gewonnen. Volgens mij had Kees toen een lastige stelling die hij goed wist te verdedigen. Joram en Henrik wonnen inderdaad eenvoudig, en volgens mij had Jan-Willem ook geen grote problemen in zijn partij. Patrick heeft goede kansen op meer gehad, en ook Dolf had lange tijd een plusje.

Volgens mij was het een verdiende overwinning in Bergen op Zoom, dus ik ben het wel met Henrik eens.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

09-03-2004 17:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Ik ben wat minder optimistisch dan Dolf.
Ik heb 5 jaar geleden ook eens een jaar in het tweede gespeeld, en ten opzichte van dat team worden er dit jaar meer 'unforced errors' gemaakt. Tegen Bergen op Zoom en tegen Terneuzen had het ook anders kunnen aflopen: in beide gevallen was 4-4 eerlijker geweest. En nu zat het dus een keer een beetje tegen. Dat is eerlijk.

..

Waartoe? Met het team in deze vorm hebben we in de tweede klas niets te zoeken.


Ik denk dat het probleem is, als je over een probleem kunt spreken, dat er een aantal spelers zijn in ons team die in tijdnood, als de druk hoger wordt, hun hoofd verliezen en dan goede stellingen weggeven.
We missen spelers die blijven staan, ook als ze wat minder staan. Allen Kees en Patrick beheersen dit: zij zullen bijna niet verliezen, remiseren of winnen daar waar nodig. De rest wint en verliest (random) waardoor we van sterkere spelers kunnen winnen maar ook van zwakkere verliezen.
Willen we inderdaad aan promotie naar de 2e klasse denken (volgend seizoen?!), dan zullen we nog meer moeten leren om te blijven staan en verlies te vermijden. Er komt dan wel een plus score.

Als ik kijk naar dit seizoen ging het in ronde 1 soepel (5 1/2-2 1/2 tegen HWP 3. De tweede ronde verloren we nipt van Charlois. Dolf had een mindere stelling maar bleef niet staan en Arend en Pieter verprutsen een gelijke of goede stelling in tijdnood.
Overschie, idem dito, we spelen 4 - 4, en nu verliezen Pieter, Arend en Jan-Willem hun hoofd in tijdnood.
Bergen op Zoom was weer een normale overwinning (ik steun het commentaar op Kees 'zijn opmerking).
Terneuzen was ik helaas niet bij en de laatste ronde verprutsen er weer een aantal in tijdnood een goede of gelijke stelling.

Het gaat dus om hardheid, hardheid, hardheid en dat heeft volgens mij niets met teamsfeer te maken. Die is mijns insziens goed.

09-03-2004 19:35 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

sfeer versus geest Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dolf slaat de spijker op zijn kop. De sfeer is goed ,maar sfeer is wat anders dan geest=spirit....als dat hardheid moet zijn dan moet het hele team dat weten, er van doordrongen zijn en getraind, om maximaal rendement te halen!

09-03-2004 20:01 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn partij zaterdag was een waar drama. Ik had met zwart tegen een tamelijk matige tegenstander weinig problemen en verkreeg een klein plusje. Juist toen ik dat kon verzilveren met pionwinst met behoud van stellingsoverwicht raakte ik het overzicht totaal kwijt. In niet eens al te ernstige tijdnood gaf ik onnodig een kwaliteit weg. Ik had nog steeds compensatie, maar toen ik ook nog eens een toren in de aanbieding deed was het natuurlijk afgelopen…
Ik ben dus bang dat zowel Kees met zijn opmerking over ‘unforced errors’ als Dolf met zijn opmerking over gebrek aan hardheid nogal gelijk hebben, iig wat mijn optreden zaterdag betreft.

Wat het commentaar op de andere matches betreft:
In Bergen op Zoom had ik geen problemen, was een vrij regelmatige overwinning. (Ook van het team als geheel volgens mij).
Tegen Terneuzen had het ook anders kunnen uitpakken, maar ik denk niet dat dat ‘eerlijker’ was geweest, niet alleen de tegenstander ook wij hebben daar kansen laten liggen.
Tegen Overschie was in mijn partij tijdnood niet het probleem; het maken van unforced errors wel…

De sfeer in het team vind ik goed. Promotie is een nobel streven, maar ik bang dat ik het met Kees eens moet zijn dat het team in deze vorm weinig te zoeken heeft in de 2e klasse.

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

09-03-2004 21:23 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Oorzaken voor de 'Unforced Errors' Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals Kees aangeeft worden er een flink aantal 'unforced errors' gemaakt. Tevens blijken de gevolgen van zo'n fout meestal desastreus.

Het lijkt me, niet in de laatste plaats voor de speler zelf, interessant om te bekijken waarom dit gebeurd. Pas als dat bekend is, kan iets aan de oorzaak worden gedaan. Het kunnen zenuwen zijn (gebrek aan de door Dolf genoemde hardheid om zich na tegenslagen te richten op het behoud van de stelling), het kan het gevolg zijn van tijdnood (oplossing: meer aandacht voor tijdmanagement) of het kan het gevolg zijn van een concentratiestoornis al dan niet veroorzaakt door vermoeidheid.

Ook ik mis uiteraard wel eens een zet van de tegenstander, maar dan gaat mijn stelling van beter naar gelijk of hoogstens iets minder, waarna die iets mindere stelling vervolgens naar remise wordt gebracht (of misschien blundert de tegenstander nog wel). En in een zeer uitzonderlijke situatie kan het je ook wel eens overkomen dat je iets totaal over het hoofd ziet en een nul moet incasseren. Maar ons overkomt het dit seizoen iets te vaak voor spelers van ons niveau dat een gewonnen stelling ineens verloren blijkt te gaan. In zo'n geval hoor je als team inderdaad niet in de 2e klasse thuis. Mochten we deze bedrijfsongevallen echter weten te verhelpen, dan denk ik dat ze een plekje in de 2e klasse voor ons mogen reserveren.

Sidenote: Ik heb het zeer naar mijn zin in dit team, dus of Kees zijn weddenschap dat ondergetekende op weg zou zijn naar het eerste, gaat winnen, is nog maar de vraag. Bovendien ken ik iemand in het 2e die eenzelfde score heeft weten neer te zetten op een aanzienlijk hoger bord. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

10-03-2004 00:39 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kees heeft inderdaad ook een zeer strakke score en TPR Glimlach

10-03-2004 02:27 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgezien van de sfeer die m.i. bij het tweede uitstekend is, zal de verbetering volgens mij gezocht moeten worden bij de spelers van het 2de zelf.
Ik zie zelf althans geen spelers vlak daaronder die wel heel 'vast' spelen, d.w.z. geen stellingen weggeven.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

10-03-2004 16:29 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Baas ... op weg naar het eerste, wed ik.

Pas op voor De Meer: Als ik op weg naar Amstyerdam ben, dan ben ik in Leiden al op weg. Als De Baas volgende wedstrijd 1 bord hoger speelt, dan heeft Kees grammaticaal de weddenschap misschien al gewonnen.

10-03-2004 22:58 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Grappige discussie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mmm, grappige discussie. Ik zou er eigenlijk een rekengoedje aan moeten wijden.
Ongezellig team? Zeker niet. Ging het ook niet om.
Op rating is ons team vierde in die klasse, na Overschie, Stukkenjagers 2 en Charleur; juist voor Dordt. Dan moet je nogal wat extra's tonen om te promoveren.
En ik constateerde dat we dat dit jaar niet veel extra's tonen en dat er (meer dan in het team van 5 jaar geleden) wel eens wat mis gaat. Dat kan mij overigens ook gebeuren - iemand die dacht dat ik geen bokken kon schieten?
Gewoon lekker schaken, en zorgen dat we niet degraderen. De ratings in die klas zitten niet zo ver van elkaar, ik ben blij dat we 7 mp hebben, we zijn vrijwel veilig.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

11-03-2004 09:47 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller