Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2003-2004 » Interne competitie [16]
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie [16] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Patrick de Bas klimt naar de derde plek door een overwinning op clubkampioen Gert Legemaat.

Met een nette overwinning is Patrick de Bas opgeschoven naar de derde plek achter Michiel van Wissen en Ted Barendse. Patrick kwam duidelijk beter uit de opening, en gaf zijn overwicht daarna niet meer uit handen.

Het meest opvallende moment kwam op naam van Jaap Flohil. Hij kon zijn tegenstander mat in 2 geven, maar op dat moment klonk er een muziekje door de zaal. Telefoon... en het was die van Jaap. Nu is de interne geen competitie waarin onmiddelijk een nul wordt gegeven voor een afgaand mobieltje, maar Jaap mag zich wel zijn ogen uit zijn kop schamen natuurlijk. Want die telefoon had UIT moeten staan.

Arend van Dop versloeg Kees van der Meer. Nadat in een vroege fase van de partij de dames werden geruild, kreeg Arend goed spel. Arend wist dit om te zetten in een gewonnen stelling, en is daarmee opgeklommen naar de vijfde plek in de interne.

Vierde staat Richard Oranje, die afrekende met Henrik Tamerus.

Een knap resultaten was er van Koert ter Veen, die Hora Vlam in de tijdnoodfase te slim af was. Het debuut van Herman Zonderland was een succes. Hij versloeg de laatste weken in vorm zijnde Taeke Wiersma.

De uitslagen en de stand zijn te vinden via de onderstaande links:
De uitslagen.
De tussenstand.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

01-03-2004 18:24 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

schaakblindheid 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij tegen Dolf M speelde ik met zwart en dat is een handicap niet vanwege dat zwart ,zwart is, maar dat je toch het spel krijgt opgedrongen zeker in de opening. Het kost nog al eens moeite om mijn kalmte te bewaren in die openingsfase. Wat mij dan later opbreekt. Het is mij deze keer gelukt om kalm te blijven en mijn kans af te wachten in een opgedrongen,letterlijk en figuurlijk, stelling. En....daar gebeurde het weer ,de schaakblindheid sloeg weer toe ..een vol stuk weerderom in de aanbieding..zonde geen lol meer aan ..maar ja weiger je zo iets??? nee toch.

02-03-2004 18:11 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote


Met een nette overwinning is Patrick de Bas opgeschoven naar de derde plek achter Michiel van Wissen en Ted Barendse. Patrick kwam duidelijk beter uit de opening, en gaf zijn overwicht daarna niet meer uit handen.


Niets kan verder bezijdens de waarheid zijn dan die opmerking.

Gert had een nieuwtje uit NCO opgeduikeld. Helaas had hij het bijbehorende plan niet doorgenomen en al snel kwam ik dankzij zijn tempoverlies en verzwakkingen positioneel overweldigend te staan.

Zoals ik toen al in de bar aankondigde komt hoogmoed voor de val. Een onnauwkeurige zet van mijn zijde stond hem toe om een kwaliteit voor een pion te offeren en zich te bevrijden. Boos Om zijn tegenspel in de kiem te smoren offerde ik met een aardige combinatie een kwaliteit terug voor twee pionnen, waardoor ik per saldo er eentje voorstond. Helaas volg ik deze combinatie met een sterk staaltje schaakblindheid en geef een vol stuk weg. Huil 2

Ondertussen was Gert al aanbeland bij zijn laatste vijf minuten, terwijl ik nog zo'n drie kwartier tot een uur op de klok had. Aangezien er nog wat stukken, waaronder dames, op het bord stonden, besloot ik toch nog een poging te wagen; Gert probeerde dames te ruilen. Het eerste aanbod ging ik uit de weg, het tweede aanbod bleek echter een blunder te zijn. Ik kon met mijn toren een pion winnen en zijn beide lopers vorken, terwijl tegenaanvallen van zijn zijde allemaal heel toevalig tactisch faalden. Happy

Resultaat van dit geheel was een eindspel met toren, paard en 4 pionnen tegen toren, loper en twee pionnen. Gecombineerd met mijn actievere koning en toren en Gerts tijdnood, kon ik dat vervolgens heel eenvoudig uitschuiven.

Ik ben blij dat ik gewonnen heb, maar zoals moge blijken mag ik een bewering als '(hij) gaf zijn overwicht daarna niet meer uit handen.' niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

02-03-2004 21:25 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

ondersteuning van de wedstrijdleider Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk dit is nu net wat we nodig hebben..de juiste informatie inclusief de fijne nuances. Zo hoort een wedstrijdleider te worden ondersteund.

02-03-2004 21:52 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Vooroordeel weerlegd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had vooroordelen over het Keizer systeem.

Ik dacht: als je gewoon ervoor zorgt dat je heeeeel erg vaak speelt, dan win je ook wel veel partijen. En wie de meeste partijen wint komt bovenaan te staan.

Fout.
Fout, fout, fout.

Ik had buiten de Wiersma gerekend. Het keizer systeem is opgeleukt meer een beschermingsconstructie, waarmee topspelers hun positie kunnen vastklikken. Hiermee worden slechtere spelers tegen gehouden in hun pogingen om via de achterdeur naar boven te sluipen.

Tussenstand in behaalde bordpunten:
1. Anema 10
2-4. Van Wissen, Oranje, VdMeer 9
5-7. Barendse, Buzing, Plomp 8 1/2
8-9. Van Dop, Van der Weele 8

(Ik kies natuurlijk wel net het moment uit, waarin ik op een fraaie plaats sta.)

Ok, ik heb ook erg veel partijen verloren.
Ok, ik heb maar 2 partijen gespeeld (en beide verloren) tegen iemand uit de top-10.

Maar het moge duidelijk zijn:
Een hoge plaats behaal je niet alleen door maar zoveel mogelijk te spelen. Een hoge percentage en stevige tegenstand is ook nodig.
Petje af voor de heren Van Dop, Barendse en Van Wissen, die allen meer dan 75% gescoord hebben over tenminste 10 partijen (een enkeling staat op 100%, maar deze hebben minder partijen achter hun naam).

Dus:
Kom op Van Dop !
Bravo Barendse !
Altijd geweten Van Wissen !

02-03-2004 23:33 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgende keer beter, René!

Grijns Sorry, moedigde mezelf even aan.
Het is een leuk systeem. Mensen die nu nog in de uitslag staan die weinig spelen [en in verhouding hoog staan] worden voor zover ik weet in de einduitslag niet meegeteld. Vorig seizoen had ik net een wedstijdje te weinig gespeeld Knipoog En zo komt alles dus toch goed.

Over mijn partij:
Ik heb me [voor het eerst] bij een tegenstander verontschuldigd voor mijn vertoonde spel. Kun je nagaan. Punt.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-03-2004 13:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Mensen die nu nog in de uitslag staan die weinig spelen [en in verhouding hoog staan] worden voor zover ik weet in de einduitslag niet meegeteld. Vorig seizoen had ik net een wedstijdje te weinig gespeeld Knipoog En zo komt alles dus toch goed.


Op de ALV was men het met het bovenstaande niet eens. Er is toen besloten het minimaal aantal partijen te schrappen. Iedereen blijft dus in de eindstand staan.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

03-03-2004 14:51 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onterecht, René. De Sveshnikov kent heel veel grapjes, geintjes, en andere soorten van flauwe humor.
En als één van beide spelers op zo'n bananenschil trapt, dan ligt'ie ook plat, daar sta je niet meer van op.
Ja, je verliest dan heel snel, het is heel lullig, maar het zijn geen fouten die je moeten doen twijfelen aan je schaakcapaciteiten, zoiets is gewoon inherent aan de Sveshnikov...

Zelf dacht ik dat Jaap geen Lxh6 Dxh6 en pionwinst kon spelen, omdat ik dan na h4, h5 en hxg6 hem zou matzetten. Oja, na h5 kon inderdaad g5 volgen...maar goed, dan heb ik nog steeds veel aanval. (Zo dacht ik.)
Toen ik uiteindelijk mat stond had ik het idee dat ik vast ergens de winst had laten liggen (de claim vanwege het afgaan van zijn mobiel niet meegerekend). Maar Fritz gaf aan dat ik het beste tegenspel mogelijk liet zien, maar dat dat matzetten gewoon 'out of the question' was. Geschokt

HELP. Een gebrek aan inzicht dus...dat is structureel! Huil

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-03-2004 14:56 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Op de ALV was men het met het bovenstaande niet eens. Er is toen besloten het minimaal aantal partijen te schrappen. Iedereen blijft dus in de eindstand staan.


Oef. Volgende keer maar aanwezig zijn, dan Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

03-03-2004 15:41 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller