Delfts Schaakforum » Overig » De Stelling » Creatieve puzzel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Creatieve puzzel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit is er eentje voor het curiositeitenkabinet.

Wit aan zet wint.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Sander on 20-07-2021 at 23:10.

05-09-2020 11:43 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wit zal de zwarte koning met de dame naar de onderste rij moeten dwingen, om daarna naar de h-lijn te gaan en de loper te slaan. Dat zou als volgt kunnen gaan:

06-09-2020 18:18 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Thumb Up! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Yep, dat is hem!

Twee dingen zijn hier interessant:

1) de dame is kennelijk sterk genoeg om in haar 1tje de koning naar b1 te dwingen.

2) gewoon een goed plan is effectiever dan keihard rekenen. Glimlach

Goed gevonden!

PS: 1.Dg5 is denk ik net sneller, maar plan is hetzelfde. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat het minimale aantal zetten tot mat is.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 06-09-2020 at 18:48.

06-09-2020 18:45 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Erg leuk! Die techniek met de dame was mij nog niet bekend.

__________________
Erro ergo sum.

06-09-2020 19:53 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toch nog even plagen: hoe gaat wit verder als zwart in de variant van Chiel 13... Ka8 speelt i.p.v. Kb8? en dan na 14.Dc6+ Kb8 terug. Dan baal je wel even dat je geen tempozet hebt met wit :-)
(Ik meen de oplossing wel te zien, maar die is nog redelijk subtiel)

07-09-2020 12:12 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Joost
Toch nog even plagen: hoe gaat wit verder als zwart in de variant van Chiel 13... Ka8 speelt i.p.v. Kb8? en dan na 14.Dc6+ Kb8 terug. Dan baal je wel even dat je geen tempozet hebt met wit :-)
(Ik meen de oplossing wel te zien, maar die is nog redelijk subtiel)


Ja, dat is wel hardnekkiger. Mijn eerste (werkende) gedachte is om 13...Ka8 14. Db4 Ka7 15. Db5 Ka8 16. Dd7 Kb8 17. Dc6 te spelen, om zo in dezelfde steling uit te komen als na de veertiende zet van wit in mijn variant. Maar misschien kan ook dit wel sneller, net als dat 1. Dg5, zoals door Sander aangegeven, sneller was. Het minimaal aantal zetten tot mat vinden bij de beste verdediging voor zwart lijkt me nog een hele opgave...

07-09-2020 14:21 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah ja dat is idd mogelijk. Ik dacht: 13...Ka8 14.De7 Kb8 15.Dd7 Ka8 16.De8+! Kb7 17.Dd8 en je hebt de koning definitief van de achterste rij af. Is even snel als jouw variant geloof ik (na 17...Ka7 18.Dc8).

Quote

Originally posted by Chiel

Quote

Originally posted by Joost
Toch nog even plagen: hoe gaat wit verder als zwart in de variant van Chiel 13... Ka8 speelt i.p.v. Kb8? en dan na 14.Dc6+ Kb8 terug. Dan baal je wel even dat je geen tempozet hebt met wit :-)
(Ik meen de oplossing wel te zien, maar die is nog redelijk subtiel)


Ja, dat is wel hardnekkiger. Mijn eerste (werkende) gedachte is om 13...Ka8 14. Db4 Ka7 15. Db5 Ka8 16. Dd7 Kb8 17. Dc6 te spelen, om zo in dezelfde steling uit te komen als na de veertiende zet van wit in mijn variant. Maar misschien kan ook dit wel sneller, net als dat 1. Dg5, zoals door Sander aangegeven, sneller was. Het minimaal aantal zetten tot mat vinden bij de beste verdediging voor zwart lijkt me nog een hele opgave...

07-09-2020 14:54 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller