Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H8: Toch nog een gelijkspel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Aad de Jong Aad de Jong is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 08-02-2019
aantal berichten: 13

DSC-H8: Toch nog een gelijkspel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met twee invallers en additioneel vervoer trok DSC8 op maandag 27 jan 2020 ten strijde voor een uitwedstrijd tegen Wassenaar 2. Dit team van Wassenaar bleek achteraf te spelen met een sterke bezetting o.a. met 3 spelers met ELO rating 1300+ en een speler met 1400+.

Na enige malen te hebben verloren op bord 3 speelde Ernst dit keer met zwart op bord 4. In een iets rustiger tempo en met meer concentratie speelde hij een goede partij. Hij wist zijn tegenstander geheel op te sluiten en bekroonde glunderend zijn werk met een stikmat, zijn tegenstander in verbijstering achterlatend.

Joop speelde op bord 5 met wit. Het werd niet zijn avond. In een, voor hem, goede stelling raakte hij een stuk kwijt en kwam uiteindelijk een toren achter te staan. Niet veel later, nog vroeg op de avond, moest hij capituleren.

Op bord 3 speelde Lars Visser met wit als invaller voor de zieke Bart. Hij verrichte goed werk. Hij kwam geen moment in echte problemen en wist aan het eind van de partij met behulp van een dame-offer in combinatie met een matdreiging zijn tegenstander tot overgave te dwingen.

Wederom als vervanger van onze vaste bord 1 speler mocht uw reporter Aad (met wit) het opnieuw proberen op bord 1. Dit maal tegen een sterke speler, expert in verdedigen. De partij ging lang gelijk op. Teneinde de impasse en afwachtende houding van zijn tegenstander te doorbreken en de wigvormige dreiging van een naderend pionnenfront te pareren, werd door mij een veel belovende aanval ingezet. Helaas verplaatste ik hierbij een paard, die als poortwachter diende waardoor zwart de aanval kon overnemen. Deze partij ging, mogelijk onnodig, verloren voor DSC.

Op bord 2 bleek Paul van Riet, met zwart als invaller, tegen een sterke speler (1400+) te moeten opboksen. Al snel in de partij kwam hij 3 pionnen achter. Een doorgebroken pion van hem op de tweede rij kon niet promoveren en ging helaas verloren. Nog lang werd er gespeeld met toren en loper tegen toren en paard, vergezeld van de nodige pionnen, met nog enkele hachelijke momenten voor wit (Wassenaar). De achterstand kon nog deels worden goedgemaakt maar bleek uiteindelijk te groot te zijn. Paul moest bakzeil halen.

Bij een 3 – 2 achterstand moest de laatste partij uitsluitsel geven over het eindresultaat.

Op bord 6 speelde Bert met zwart tegen een Engelssprekende Spanjaard. Bert kwam een paard voor. Deze voorsprong ging echter verloren en werd een achterstand. Bij het begin van het eindspel speelde Bert met toren, loper en dame tegen 2 torens en dame inclusief de nodige pionnen aan beide kanten. Toen kwam de factor geluk in het spel. Door een foutieve zet van wit veranderde de situatie volkomen. Bert met dame tegen een toren bij wit kwam sterk in het voordeel. Met nog maar 2 minuten op de klok kon Bert de partij winnend afsluiten.

De uitslag Wassenaar 2– DSC8 werd uiteindelijk toch nog enigszins verrassend 3 – 3. Met dank aan Lars Visser en Paul van Riet voor het invallen en rijden.

28-01-2020 18:05 Aad de Jong is offline Send an Email to Aad de Jong Search for Posts by Aad de Jong Add Aad de Jong to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is leuk na iedere ronde de verrichtingen van het achtste te lezen. En ik kan me Ernst zijn glunderende gezicht goed voorstellen: het komt niet vaak dat je een stikmat kunt geven. Voor mij is het lang geleden dat dat op het bord kwam.

Ik zie trouwens dat Bert van der Willik op 6 uit 6 staat nu. Daarmee is hij vast de best scorende DSC-er op dit moment!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 28-01-2020 at 18:13.

28-01-2020 18:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller