Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne competitie (N13): Vol huis
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N13): Vol huis Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 13e ronde van de interne competitie leverde een bomvol denksportcentrum op. Naast de 17 partijen in de interne competitie waren er namelijk ook nog 3 externe wedstrijden in de HSB-competitie en een partij voor het OPK. Maar met het inzetten van een extra tafel kon iedereen een plekje worden geboden.

In de A-groep behield Gert Legemaat de leiding na en overwinning op Henk van den Belt. Een flink deel van de concurrentie kwam in actie in de HSB-competitie en speelde dus niet voor de interne. Nikolaas Verhulst debuteerde in de interne, en deed dat met een overwinning op Tjerk Albregtse.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Henk van den Belt-Gert Legemaat0-1
2Tjerk Albregtse-Nikolaas Verhulst0-1
3Rob Smits-Willem-Jan van den Broek½-½
4Corniel Nobel-Jouke van Gosliga0-1
5Han Nicolaas-Arno Wiersma0-1


In de B-groep boekte Aram Hassan een knappe overwinning op Pieter Goossens. Pieter staat echter nog steeds comfortabel op de tweede plaats. Mattia Bianchi boekte in de stijd om de derde plaats een belangrijke overwinning op concurrent Jan van de Donk. Ook Alexander Bruschke strijdt na zijn overwinning op Hugo van der Laan mee om deze plek.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Pieter Goossens-Aram Hassan0-1
2Mattia Bianchi-Jan van de Donk1-0
3Hugo van der Laan-Alexander Bruschke0-1
4René Poots-Victor van der Kloet0-1
5Henk Stipdonk-Lito van Reede1-0
6Ronald Kraakman-Arzhang Davazdahemami1-0


In de C-groep won koploper Eric Wagter van Simon Dirkse. Simon staat nu vierde vlak voor Edgar Huisman, die na een overwinning op Paul van Riet nog volop meedoet in de strijd om de promotieplaatsen. Er waren twee debutanten in de interne competitie in de C-groep. Silvan Hijdra en Rinto de Vries moesten in hun eerste partij nog hun meerdere erkennen in hun tegenstanders.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Eric Wagter-Simon Dirkse1-0
2Paul van Riet-Edgar Huisman0-1
3Sumit Ganguly-Lars Visser1-0
4Dolf Mulder-Herman Zonderland0-1
5Bernard Bot-Silvan Hijdra1-0
6Wouter Maks-Rinto de Vries1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-01-2020 02:14 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik wil me graag handhaven in de A-groep; niet zozeer omdat ik vind dat ik daar thuishoor (mijn resultaten maken dat op zijn minst een twijfelachtige claim), maar omdat ik denk dat mijn spel er beter van wordt. Gezien dat argument voelt het tegen­intuďtief om dan - in een poging tot handhaving - strategisch een bye op te nemen, of je aan te bieden als barman of arbiter, dat heb ik dan ook niet gedaan.

Wie een blink op de ranglijst wierp gisteren, wist dat er twee mensen zeker gaan degraderen: Wybe Evenhuis en Arjan Drenten staan stijf onderaan, en de mensen om hen heen gaan niet aan minimaal 4 partijen komen (anders degradeer je immers niet). Sterker nog, er is sowieso maar een speler die eventueel nog aan vier partijen kan komen, en dan zou kunnen degraderen.

Voor de derde degradatieplaats zijn een aantal gegadigden die gisteren allemaal in actie kwamen:


  1. Ikzelf (ik verloor, van Jouke)
  2. Simon Broos (extern, dus 4/6 vergoeding)
  3. Rob Smits (remise tegen Willem-Jan)
  4. Jouke (winst, van mij)
  5. Willem-Jan (Remise tegen Rob)

Kortom, een optimaal ongunstige uitslag voor mijn kansen.

En dat terwijl ik wederom een leuke pot speelde met ook enige kansen:

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 14-01-2020 at 11:58.

14-01-2020 11:56 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Lucky dog! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een vol huis was het! 28 DSC'ers speelden met 16 gasten een HSB wedstrijd; met 17 interne partijen en een wedstrijd voor het Prometheuskampioenschap waren tezamen 80 spelers actief.

Zelf speeelde ik een partij waarvan mij slechts de eerste en laatste zetten tot tevredenheid stemden - daartussen was het kommer en kwel; vanaf zet 29 stond ik verloren doch op zet 31 geschiedde een wonder: wit pakt een pion en lijkt mij compleet op te rollen maar laat mij daarmee op studieachtige manier met remise ontsnappen.



Rob Smits - Willem-Jan van den Broek, 13 januari 2020, stelling na 13. ... Lc8-f5

Hier verraste Rob mij met 14. Txe7: eigenlijk geen zet om bang voor te zijn maar het vooruitzicht van een slechte loper beklemde mij hier al een beetje. Na 14. ... Dxe7 15. Lxf6 gxf5 16. Te1 Df7 17. Df4 Tfe8 18. Te3



sloeg ik te lichtzinnig op e3 en had na 19. fxe3 al niet meer dan remise (beter was Dg5 geweest alhoewel wit ook dan - al dan niet na tussenruil op e8 - middels Ph5 pion f5 wint en goede remisekansen heeft). Na beiderzijds een reeks van nagenoeg 'beste zetten' arriveren we bij de volgende stelling na 28. Df3-h3:



Na Kg8 staat het gelijk maar ik vertrouwde het niet, speelde Ke6 en zag vervolgens direct dat wit na deze tweede lichtzinnigheid door middel van Pf4+ en Dh7+ op winst staat. En zo kwam het ook op het bord: 29. Pf4+ Kd7 (Kf7? 30. Dh7+ Lg7 31. Pg6 of Pe6+, beide met winst) 30. Dh7+ Kd8



Met bijvoorbeeld 31. Kf3 wordt zwart geheel opgeknoopt: de zwart stukken kunnen geen kant meer op. Met 31. Dxb7 bezorgde Rob mij echter 'the great escape': 31. ... Dxg4 32. Db8+ Kd7 33. Dxa7+ Kd8 34. Db6+ Kd7 35. Db7+ Kd8



En hoe slechts zwart's positie op het eerste oog ook lijkt: hier nam ik met een gerust hart een uitgebreide kijk bij de externe wedstrijden, zag onder meer twee jeugdspelers van DSC9 heerlijk winnen en Bert van der Willik zijn vijfde achtereenvolgende punt voor DSC8 scoren. Na een kwartier teruglopend werd mij op afstand remise aangeboden - en dit moest ik natuurlijk aannemen (wit heeft eeuwig schaak). Het punt is dat wit voor zijn aangevallen f5-paard geen fatsoenlijke velden heeft: op 36. Pg3 zou Txe3 37. Kxe3 Dxg3+ 38. Ke2 Dxf4 met gewonnen stelling voor zwart zijn gevolgd!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 20-01-2020 at 11:08.

18-01-2020 23:14 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller